Asiakkaat ovat muuttuneet röyhkeimmiksi

minä vaan

Yhden asian olen pistänyt merkille nyt 20 vuotta asiakaspalveutyötä tehneenä. Ihan viime vuosina on asiakkaat tullut ilkeimmiksi ja röyhkeimmiksi.

Asiakas soittaa, näen asiakasrekisteristä hänen tilauksen maksun ja maksamatta jättämisensä. Asiakas on vieläpä itse lähettänyt kirjallisen tilauksen.

Sitten asiakas vielä kehtaa huuta ja raivota sekä syyttä tiluksen myyjää ja vaatia tämän erottamista. (huom. myyjällä ei ole mitään tekmistä tilauksen kanssa!)

... Ja kaikki vain sen takia, että hän itse tulee katumapäälle eikä halua laskuaan maksaa.

Tämä ei ole kärjistys vaan tätä samaa soopaa vastaavia juttuja saa kuunneella päivästä toiseen.

Minusta on tullut työssäni kovin kyyninen. Eikö asiakas oikeasti tajua, että me näemme terkasti koko hänen asiakashistoriansa 10 vuoden päähän. Mitä hän on tilannut, mitä kanavaa käyttäen. Kenen kanssa hän on asioinut, onko mennyt perintään yms.

162

58265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa soopaa kuunteleva

Minä tiedän, että meillä ne tilauksetkin menevät nauhalle. Mutta jostain ihme syystä sitä ei sitten saa asiakkaalle sanoa, vaikka tämä valehtelee silmät päästään ja väittää ettei ole ikinä itse tehnyt tilausta....

Olisi niin kertakaikkisen ihana päästä sanomaan, että ihan hetki, käynpäs katsomassa, kun meillä kaikista tilauksista on arkistossa dokumentit (kuten onkin). Mutta tuossa tulee kuulemma joku ihme laki vastaan!

• KonvI

"tiedän, että meillä ne tilauksetkin menevät nauhalle"
        Nauhoitatteko puheluita?
        Ja vielä kysymättä asiakkaalta lupaa siihen.
        Taitaa olla laitonta.

• puhelinpalvelussa
        KonvI kirjoitti:

Nauhoitatteko puheluita?
        Taitaa olla laitonta.

Riittää, kun toinen osapuoli tietää, että puhelu menee nauhalle. Olen itse töissä puhelinpalvelussa, jossa hoidetaan useitakymmeniä palveluita. Meillä menevät ihan kaikki puhelut asiakasyrityksestä riippumatta nauhalle.

• Lakimies264889

Et saa sanoa asiakkaalle nauhoituksesta? Koska se on LAITONTA, ellet ole kysynyt asiakkaalta lupaa nauhoitukseen! Että sellanen ihme laki. Ihan tyypillistä, ettei työntekijällekään kerrota miksi asiakkaalle ei saa sanoa nauhoituksesta. Eli työnantajasi toimii laittomasti, et sinä! Valitettavasti Suomesta tällaisia "työnantajia" löytyy. Tsemppiä sinulle!

• ......
        puhelinpalvelussa kirjoitti:

Riittää, kun toinen osapuoli tietää, että puhelu menee nauhalle. Olen itse töissä puhelinpalvelussa, jossa hoidetaan useitakymmeniä palveluita. Meillä menevät ihan kaikki puhelut asiakasyrityksestä riippumatta nauhalle.

laki sallii puheluiden nauhoittamisen ilman vastapuolen suostumusta?

Otanpa minäkin sitten nauhalle jokaisen huijariyritykseltä tulevan puhelun kertomatta huijareille siitä mitään. Myöhemmin käytän nauhoituksiani nolaamistarkoitukseen, aivan kuten nuo huijariyrityksetkin näyttävät käyttävän noita erittäin kyseenalaisin konstein hankkimiaan nauhoitteita.

• Gripperi

minä ainakin sanosin päin naamaa olkoon mikä laki hyvänsä!

• Kaktustytto
        Lakimies264889 kirjoitti:

Et saa sanoa asiakkaalle nauhoituksesta? Koska se on LAITONTA, ellet ole kysynyt asiakkaalta lupaa nauhoitukseen! Että sellanen ihme laki. Ihan tyypillistä, ettei työntekijällekään kerrota miksi asiakkaalle ei saa sanoa nauhoituksesta. Eli työnantajasi toimii laittomasti, et sinä! Valitettavasti Suomesta tällaisia "työnantajia" löytyy. Tsemppiä sinulle!

Minäkin olen töissä cc:ssä ja alkoi kiinnostaa tuo tieto. Tällaisen tiedonjyvän löysin:

"Jotta yritys tai viranomainen voi nauhoittaa puhelun ja kerätä tällä tavoin henkilötietoja, tulee nauhoittamiselle olla hyväksyttävä peruste. Henkilötietojen kerääminen ja tallettaminen on mahdollista mm. silloin, kun osapuolten välillä on asiakassuhde tai henkilötietojen käsittely on tarpeen laissa säädetyn tehtävän hoitamiseksi. Henkilötietoja ei kuitenkaan tule käsitellä tarpeettomasti eli puheluitakaan ei saa tarpeettomasti nauhoittaa.

Yritys voi nauhoittaa asiakkaan kanssa käydyn puhelinkeskustelun liiketapahtuman todentamiseksi (esim. kuluttajan tekemän tilauksen sisällön taltioimiseksi). Viranomainenkin voi nauhoittaa puhelun, jos henkilötietojen käsittelylle on peruste. Viranomaistoiminnassa tallennettu nauhoite on myös julkisuuslaissa tarkoitettu viranomaisen asiakirja. Viranomaisen asiakirjat ovat pääsäännön mukaan julkisia, jollei asian käsittelyvaiheesta, salassapitoperusteista tai jostain muusta laista muuta johdu.

Henkilötietolaki edellyttää, että henkilötietojen keräämisestä (mm. nauhoittamisesta) kerrotaan pääsääntöisesti aina keskustelukumppanille. Informoinnin toteuttamistapa jää rekisterinpitäjän harkintaan. Informointi voi tapahtua joko puhelun alussa tai siitä voidaan kertoa jo aiemmin esim. siinä sopimuksessa, johon asiakassuhde perustuu. Asiasta tiedottaminen vain internet-sivuilla ei ole riittävää, koska tieto ei näin välttämättä tavoita kaikkia.

Silloin kun puheluita nauhoitetaan asiakassuhteen hoitamisen tarkoituksessa, ovat nämä nauhoitteet osa asiakasrekisteriä. Nauhoitteet kuuluvat pääsääntöisesti rekisteröidyn tarkastusoikeuden piiriin.

Määrätyillä toimialoilla, esim. hätäkeskuksissa, säädökset käytännössä velvoittavat nauhoittamaan puhelut."

Paikka on:
        http://www.tietosuoja.fi/29001.htm

Meilläkin menee osa puheluista nauhalle, mutta vain sellaiset, joista tuossakin puhutaan. Joudumme kuuntelemaan omia puheluitamme koulutusmielessä ja oppimismielessä.

• sartsa79
        Kaktustytto kirjoitti:

Minäkin olen töissä cc:ssä ja alkoi kiinnostaa tuo tieto. Tällaisen tiedonjyvän löysin:

"Jotta yritys tai viranomainen voi nauhoittaa puhelun ja kerätä tällä tavoin henkilötietoja, tulee nauhoittamiselle olla hyväksyttävä peruste. Henkilötietojen kerääminen ja tallettaminen on mahdollista mm. silloin, kun osapuolten välillä on asiakassuhde tai henkilötietojen käsittely on tarpeen laissa säädetyn tehtävän hoitamiseksi. Henkilötietoja ei kuitenkaan tule käsitellä tarpeettomasti eli puheluitakaan ei saa tarpeettomasti nauhoittaa.

Yritys voi nauhoittaa asiakkaan kanssa käydyn puhelinkeskustelun liiketapahtuman todentamiseksi (esim. kuluttajan tekemän tilauksen sisällön taltioimiseksi). Viranomainenkin voi nauhoittaa puhelun, jos henkilötietojen käsittelylle on peruste. Viranomaistoiminnassa tallennettu nauhoite on myös julkisuuslaissa tarkoitettu viranomaisen asiakirja. Viranomaisen asiakirjat ovat pääsäännön mukaan julkisia, jollei asian käsittelyvaiheesta, salassapitoperusteista tai jostain muusta laista muuta johdu.

Henkilötietolaki edellyttää, että henkilötietojen keräämisestä (mm. nauhoittamisesta) kerrotaan pääsääntöisesti aina keskustelukumppanille. Informoinnin toteuttamistapa jää rekisterinpitäjän harkintaan. Informointi voi tapahtua joko puhelun alussa tai siitä voidaan kertoa jo aiemmin esim. siinä sopimuksessa, johon asiakassuhde perustuu. Asiasta tiedottaminen vain internet-sivuilla ei ole riittävää, koska tieto ei näin välttämättä tavoita kaikkia.

Silloin kun puheluita nauhoitetaan asiakassuhteen hoitamisen tarkoituksessa, ovat nämä nauhoitteet osa asiakasrekisteriä. Nauhoitteet kuuluvat pääsääntöisesti rekisteröidyn tarkastusoikeuden piiriin.

Määrätyillä toimialoilla, esim. hätäkeskuksissa, säädökset käytännössä velvoittavat nauhoittamaan puhelut."

Paikka on:

Meilläkin menee osa puheluista nauhalle, mutta vain sellaiset, joista tuossakin puhutaan. Joudumme kuuntelemaan omia puheluitamme koulutusmielessä ja oppimismielessä.

Osa asiakkaista on tosiaan nykypäivänä melko haastavia..Itse olen asiakas palvelija joka ei palvele asiakkaita puhelimen välityksellä vaan on asikakkaiden kanssa tekemisissä "livenä" päivittäin. Uskon asiakkaiden huonon käytöksen johtuvan ihmisten kasvaneesta itsekkyydestä, ei pystytä asettumaan toisten asemaan vaan tärkein ja ainoa napa jonka etua ajetaan on minä itse. Etuillaan jonossa ja huudetaan palvelun hitaudesta..Tekisi kaikille hyvää olla vaikka 2 kuukautta asiakaspalvelijan asemassa huonolla palkalla.
        Ja siitä kutsumus ammatista sen verran, että oman käsitykseni mukaan asiakaspalvelijoista suurin osa tekee sitä työtä koska omalla alalla ei töitä riitä. Joka tapauksessa asiakaspalvelussa pitää olla nöyrä ja hymyillä koppaville eliitin edustajillekin, hyvää työpäivää/iltaa kaikille asiakaspalvelijoille.

• lakimies20863
        Kaktustytto kirjoitti:

Paikka on:

Tiedän nuo lakipykälät, mutta niissä on liikaa aukkoja joita työnantajat käyttävät. Henkilötietolain perusteella ei saa nauhoittaa puhelua ilman molempien suostumusta. Mikään muu laki ei voi mennä tämän lain yläpuolelle.

• Jopas jotain

Teillähän syyllistytään salanauhoitukseen.

Puheluita ei saa nauhoittaa, ellei siitä kerrota soittajalle tai päinvastaisessa tapauksessa soiton kohteelle.

Tästä pitäisi tehdä tutkimuspyyntö tietosuojavaltuutetulle.

Onko tällainen menettely kovinkin yleistä?

• alan yrityksessä
        Jopas jotain kirjoitti:

Puheluita ei saa nauhoittaa, ellei siitä kerrota soittajalle tai päinvastaisessa tapauksessa soiton kohteelle.

kaikki puhelut nauhoitettiin. Ja nauhoitetaan ilmeisesti edelleen. Eihän asiakkaan ostopäätöstä voi muuten todistaa.

• cc-veteraani
        Jopas jotain kirjoitti:

Ihan jokainen cc-paikka, missä olen ikinä ollut eri puolilla Suomeakin on nauhoittanut kaikki puhelut. Niitä pidetään tallelle kuutisen kuukautta, jonka jälkeen tallenteet hävitetään.

• maalaisjärki2
        alan yrityksessä kirjoitti:

kaikki puhelut nauhoitettiin. Ja nauhoitetaan ilmeisesti edelleen. Eihän asiakkaan ostopäätöstä voi muuten todistaa.

Järjen käyttö ei kai asiakaspalvelijaltakaan ole kielletty?
        Mua ärsyttään eniten nuoret leuhkat ja kaikkitietävät meikibarbit asiakaspalvelijana ja joka paikassa, kun nuoret OVAT niiin fiksuja, etti me keski-ikäiset naiset muka osata tai tiedetä enää yhtään mitään. Nämä nartut sitten valtaavat tuppisuuna kaikki työpaikat. Näin on!

• ...
        ...... kirjoitti:

Otanpa minäkin sitten nauhalle jokaisen huijariyritykseltä tulevan puhelun kertomatta huijareille siitä mitään. Myöhemmin käytän nauhoituksiani nolaamistarkoitukseen, aivan kuten nuo huijariyrityksetkin näyttävät käyttävän noita erittäin kyseenalaisin konstein hankkimiaan nauhoitteita.

"huijariyrityksetkin näyttävät käyttävän noita erittäin kyseenalaisin konstein hankkimiaan nauhoitteita"

Haluaisin kyllä tietää jonkun esimerkin, että miten niitä käytetään/on käytetty. Itselläni ei kyllä häiritse kun soittamalla asioin niin harvoin. Asia pitää vaan olla valmiiksi päätetty niin ei tarvi sitte olla jälkeenpäin öykkäröimässä. Ja asiat saa muutenki paremmin hoidettua asiallisen määrätietoisella otteella eikä turhalla rähjäämisellä, siis jos oikeasti on valittamisen aihetta.

• oletan..
        Lakimies264889 kirjoitti:

Jos olet oikeasti lakimies, niin aika heikosti menee. Tai sitten vaan toivoisit olevasi. Toisaalta en ihmettele, on paikkoja joista valmistuu aika vaatimattomin vaatimuksin.

• MiU
        ...... kirjoitti:

Firmassa jossa teen töitä nauhoitetaan jokainen tehty puhelu. Tämä suojelee niin myyjää kuin asiakastakin. Jos esim tilauksen tehneen asiakkaan tilauksessa ilmenee ongelmia tai asiakas väittää että hänelle ei ole kerrottu jostain kauppaan liittyvästä ehdosta/asiasta voi kyseisen puhelun tarkastaa arkistosta helposti kokonaisuudessaan. Näin saadaan tietää miten puhelu todellisuudessa meni ja mistä siinä puhuttiin.

Nauhoja ei sen lisäksi käytetä muuhun kuin koulutustarkoitukseen jolloin koulutuksessa olevilla, tulevilla työntekijöillä on yhtälainen vaitiolovelvollisuus kuin muillakin työntekijöillä.

Nauhoitus on siis jokaisen edun mukaista, niin asiakkaan kuin myyjänkin ja minusta ainakin ihan hyvä juttu.

• tosi kuin vesi
        KonvI kirjoitti:

Nauhoitatteko puheluita?
        Taitaa olla laitonta.

Nauhoitukset ei ärsytä muita kuin niitä jotka säännöllisin väliajoin kokeilee onneaan ja puhuu täyttä skeidaa "mulle luvattiin sitä ja tätä" ja haukutaan asiakaspalvelua "huijauksesta" yms.

Sitte ollaan aika hiljasta kun kerrotaan että asiat on kyllä tarkistettavissa. Hyvä että on nauhoitukset olemassa - koulutuksen vuoksi ja tietysti myös siksi ettei kaikki kakanpuhujat hyödy. terv.nimimerkki "asiakaspalvelussa töissä"

• sehän on
        KonvI kirjoitti:

Nauhoitatteko puheluita?
        Taitaa olla laitonta.

tapana useammassa yrityksessä kuin luuletkaan!

• saa nauhoittaa
        Jopas jotain kirjoitti:

ei ole sellaista kuin "salanauhoitus".

• vauras .
        MiU kirjoitti:

Firmassa jossa teen töitä nauhoitetaan jokainen tehty puhelu. Tämä suojelee niin myyjää kuin asiakastakin. Jos esim tilauksen tehneen asiakkaan tilauksessa ilmenee ongelmia tai asiakas väittää että hänelle ei ole kerrottu jostain kauppaan liittyvästä ehdosta/asiasta voi kyseisen puhelun tarkastaa arkistosta helposti kokonaisuudessaan. Näin saadaan tietää miten puhelu todellisuudessa meni ja mistä siinä puhuttiin.

Nauhoja ei sen lisäksi käytetä muuhun kuin koulutustarkoitukseen jolloin koulutuksessa olevilla, tulevilla työntekijöillä on yhtälainen vaitiolovelvollisuus kuin muillakin työntekijöillä.

Nauhoitus on siis jokaisen edun mukaista, niin asiakkaan kuin myyjänkin ja minusta ainakin ihan hyvä juttu.

yhden asian voisin kertoa, kun tässä on aikaa.

jos puh. myyjä soitaan "numero näkyen", viivyttelen, jatkan, usein tilaankin tuotteen,
        koska ärsyttää ne näyttöön jäävät numerot, jos vaikka olisi jokin tärkeämpikin puhelu.
        olen tilannut jotain 70 kertaa jo, pisin puhelu johon olen pystynyt on yli 30 min.

jos myyjällä on "salainen numero", olen asiallinen, lyhyt ja jos tuote sopii, hankin ja pidän sen, vaikka vähän pettyisinkin,

et´ tiedoksi vaan.

• Leikkilakimies
        lakimies20863 kirjoitti:

Tiedän nuo lakipykälät, mutta niissä on liikaa aukkoja joita työnantajat käyttävät. Henkilötietolain perusteella ei saa nauhoittaa puhelua ilman molempien suostumusta. Mikään muu laki ei voi mennä tämän lain yläpuolelle.

Lakikirja ei kerro YHTIKÄS MITÄÄN puheluiden nauhottamisesta. Toistan: laissa e i o l e y h t ä ä n m i t ä ä n mainintaa puheiluiden nauhoittamisesta ja noi teidän selitykset on omasta päästä keksittyä pavon heskaa. Saattaa olla hyvien tapojen mukaista kertoa vastapuolelle, että puhelu nauhoitetaan, mutta sellaista lakipykälää ei yksinkertaisesti ole olemassa, joka määrää kertomaan, että puhelu nauhoitetaan, tai että puheluita ei saisi nauhoittaa tms.

Eli, kuka tahansa olipa yksityinen tai jonkun firman palveluksessa niin saa nauhoitella puheluita niin paljon kuin huvittaa ja kellään ei ole siihen mitään sanomista, ei varsinkaan lakimiehillä.

Että kun seuraavan kerran yritätte leikkiä fiksua niin voisitte oikeasti vähän perehtyä asioihin.

• Kattia kanssa
        vauras . kirjoitti:

yhden asian voisin kertoa, kun tässä on aikaa.

jos puh. myyjä soitaan "numero näkyen", viivyttelen, jatkan, usein tilaankin tuotteen,
        koska ärsyttää ne näyttöön jäävät numerot, jos vaikka olisi jokin tärkeämpikin puhelu.
        olen tilannut jotain 70 kertaa jo, pisin puhelu johon olen pystynyt on yli 30 min.

jos myyjällä on "salainen numero", olen asiallinen, lyhyt ja jos tuote sopii, hankin ja pidän sen, vaikka vähän pettyisinkin,

et´ tiedoksi vaan.

No sulla sitä on aikaa näköjään. Itse en ehtisi moista naurettavaa peliä pitää.

• pian nyrkkisäkkikin

Röyhkeitä, arvaamattomia asiakkaita on tosiaankin yhä enemmän. Monet heistä ilmoittavat aivan vakavissaan saaneensa ala-arvoista palvelua, ja että se oli nimenomaan asiakaspalvelija, joka "käyttäytyi huonosti, ei osannut tehtäväänsä, ei osannut toimia tilanteessa oikein". Parin lauseen perusteella työntekijän mielenterveydestäkin muodostetaan hämmästyttäviä, pitkiä diagnooseja. Usein tuntuu siltä, että nyrkistä tulisi ellei olisi todistajia paikalla. Nämä asiakkaat eivät ole laitapuolen ihmisiä, vaan viimeisen päälle pukeutuneita ja sliipattuja.

• pirullisia

Koko maailma on mennyt epäkohteliaampaan ja itsekkäämpään suuntaan, myöskin te asiakaspalvelijat olette kopeita ja niskoja nakkelevia.

• tyttli..

tietäen millaisia idiootteja joskus on asiakkaina!

• huomaatteko???

Hei! Olen ensimmäistä kertaa tällä palstalla ja heti tuli paha mieli. Tässä on asiakasta ja asiakaspalvelijaa, jotka toisiaan syyttävät... Kun tämä meidän maailmamme on niin kyyninen ja kylmä paikka, niin kysympähän vain, että mitä hyödyttää toisia syyttää??? Eikö se muutos lähde oman ajattelun muuttamisesta? Minä olen kuullut olevani sinisilmäinen, idiootti, tyhmä ja monta muuta nimeä olen kuullut, kun HALUAN uskoa vilpittömyyteen! Kerran taksikuskikin sanoi Vantaalla, kun lupauduin maksamaan matkan (kun se helpoiten kävi etupenkillä istuneelta)että" Maalaisuudesta saa maksaa." Hän oli varmaan kuunnellut keskusteluamme ja murteeni poikkesi takapenkillä istuneiden ystävieni murteesta. Silloin meinasi kiehahtaa, mutta enpä viitsinyt, kun tuo kuski sai varmaan jotkut kiksit heitostaan, eikä se minun "maalaisuuttani" huonontanut!

• tiennyt

...että asiakaspalveluammatissa työskentelevä sairastuu monta kertaa helpommin pahaan masennukseen kun esim.toimistovirkailija???

Hymy korvasta korvaan päivästä toiseen, mutta asiakkailta tulee aina vaan paskaa niskaan. Ole siinä sitten ystävällinen!!!

• ja huonotapaisia .

Ainakin suuremmissa myymälöissä, missä useampi "asiakaspalvelija" viihdyttää toisiaan.

• Jokunen...

asiakkaista on tullut todella ilkeitä. Itse työskentelen iltaisin eräässä lähiössä, jossa räkälöitä on vieri vieressä (en työskentele yhdessäkään näistä) ja sieltä tänne tulee välillä jos jonkin sorttista viinamiestä, MUTTA kaikista törkeimmät ovat ne sliipatut yrittäjät, joita täällä myös on, käyvät yleensä päivällä.

Kerran eräs sliipattu ukko halusi maksaa 1400 euron ostokset kortilla, jolloin pyysin häneltä henkilöllisyystodituksen (kun ostokset menevät yli 50 euron, pitää pyytää henkilöllisyystodistusta), ukko totesi, että taidan olla uusi täällä (njoh, sellaisen vuoden olen täällä työskennellyt) ja ei suostunut näyttämään henkilöllisyystodistustaan. Sitten totesin hänelle, etten voi veloittaa korttia, jollei henkkareita löydy, silloin mies raivostui, huusi hetken kurkku suorana törkeyksiä ja näytti siltä, että käy kurkkuun kiinni. Onneksi paikalla oli muita, muuten olisi varmaan käynytkin kiinni.

Joskus alkuaikoina tein pari palvelusta parille asiakkaalle ja nyt kaikki tietenkin vaativat samaa. Aamulla kun pistän paikkoja kuntoon, oven takana on pitkä jono ovea koputtelemassa ja sitten kun avaan oven, valittavat, että voisin joskus avata hiukan aikaisemmin, jota ei saa tehdä (esimies varmaan riemastuisi..)

• Asiakaspalvelija/kauppias

Meidän puodissa on vain yksi ovi, josta tuodaan tavaraa sisään ennen kaupan aukeamista, joka tapahtuu klo 10.
        JOKA IKINEN AAMU ovesta tulee myös sisään asiakkaita samaan aikaan tavarakuljestusten kanssa.
        Minään aamuna en voi kieltää heitä tulemasta, koska muuten juoruavat kylällä huonosta asiakaspalvelusta. Heillä kun on kiire, tai ulkona sataa, tai kun on ennenkin päässyt...
        Kerran kaupassa oli 9.45 jo useampia asiakkaita, joista yksi vaati tuote-esittelyä ja toinen kurkisteli kassalta minuun päin. Jälkimmäinen tapaus ei sitten jaksanut odotella omaa vuoroaan vaan huuteli, etteikö täällä ole kassaa...
        Vastasin hyllyjen välistä, että kauppa aukeaa klo 10, tähän aikaan valitettavasti kiireisetkään asiakkaat eivät voi saada minua kahteen paikkaan yhtä aikaa.
        Eukko kiikutti kiroillen tavaransa takaisin hyllyille ja huusi käyneensä kaupassa sitten viimeistä kertaa...(eipä käynyt)

Toinen ongelma on yleisövessan puute. Olemme siis pienehkö kauppa, emme kahvio tai supermarketti.
        Kun yleisövessaa ei ole, kokee asiakas olevansa oikeutettu kakkimaan henkilökunnan vessanpöntön reunoille. Kun he lupaa kysyttäessä saavat kielteisen vastauksen vessan käyttämiseen, tulee lehteen valitus huonosta asiakaspalvelusta. (koettu)

Kun aamun ensimmäinen asiakas yrittää maksaa ostoksensa 500 euron setelillä, koska se "pitää rikkoa", eikä ilmeisesti pankista saanut pienempää seteliä, alkaa länksytys, jos pohjakassa sattuu olemaan pienempi, eikä rahaa näin ollen voida rikkoa.

Tässä pieniä esimerkkejä käytännön ongelmista, joita sattuu useinkin, kun asiakas on aina - öhöm - oikeassa.

• aina...
        Asiakaspalvelija/kauppias kirjoitti:

Meidän puodissa on vain yksi ovi, josta tuodaan tavaraa sisään ennen kaupan aukeamista, joka tapahtuu klo 10.
        JOKA IKINEN AAMU ovesta tulee myös sisään asiakkaita samaan aikaan tavarakuljestusten kanssa.
        Minään aamuna en voi kieltää heitä tulemasta, koska muuten juoruavat kylällä huonosta asiakaspalvelusta. Heillä kun on kiire, tai ulkona sataa, tai kun on ennenkin päässyt...
        Kerran kaupassa oli 9.45 jo useampia asiakkaita, joista yksi vaati tuote-esittelyä ja toinen kurkisteli kassalta minuun päin. Jälkimmäinen tapaus ei sitten jaksanut odotella omaa vuoroaan vaan huuteli, etteikö täällä ole kassaa...
        Vastasin hyllyjen välistä, että kauppa aukeaa klo 10, tähän aikaan valitettavasti kiireisetkään asiakkaat eivät voi saada minua kahteen paikkaan yhtä aikaa.
        Eukko kiikutti kiroillen tavaransa takaisin hyllyille ja huusi käyneensä kaupassa sitten viimeistä kertaa...(eipä käynyt)

Toinen ongelma on yleisövessan puute. Olemme siis pienehkö kauppa, emme kahvio tai supermarketti.
        Kun yleisövessaa ei ole, kokee asiakas olevansa oikeutettu kakkimaan henkilökunnan vessanpöntön reunoille. Kun he lupaa kysyttäessä saavat kielteisen vastauksen vessan käyttämiseen, tulee lehteen valitus huonosta asiakaspalvelusta. (koettu)

Kun aamun ensimmäinen asiakas yrittää maksaa ostoksensa 500 euron setelillä, koska se "pitää rikkoa", eikä ilmeisesti pankista saanut pienempää seteliä, alkaa länksytys, jos pohjakassa sattuu olemaan pienempi, eikä rahaa näin ollen voida rikkoa.

Tässä pieniä esimerkkejä käytännön ongelmista, joita sattuu useinkin, kun asiakas on aina - öhöm - oikeassa.

asiakas oikeassa, niin vetele avarit vasemmalla. Mulla on joskus asiakas myös vasemmassa ja silloin sitä sattuu enemmän.

• Palaute1

Olen itsekin kokenut asiakaspalvelijana vaikeita ja huonoja asiakkaita, mutta nämä oli kyllä jo tosi paskoja asiakkaita mitä sulle on sattunut!

• työkokemusta on

Tuttu tilanne! Työpaikallani (hotelli/ravintola) asiakkaat yrittävät hotellin ovesta ravintolaan ennen avaamisaikaa. Eivät kyllä pääse minun ohitseni! Jos ei ole auki niin ei ole; eihän pankkiin tai vaatekauppaankaan mennä ennen kuin ovet avataan!! Eikä lääkäriin saa aikaa ainakaan ennen kuin henkilökunta on töissä... Kyllä välillä naurattaa tyhmät kommentit ( siis kuinka ajattelemattomia asiakkaat voivat olla ); eikö voi mennä jo odottamaan ravintolaan valmiiksi (haloo... )ja katsoa listoja, eikö lapset voisi mennä jo sinne leikkimään ( haloo.. ), en pääse sit myöhemmin kun olen töissä ( haloo pahvi!), eikö saa edes olutta.. tai limua.. tai käydä vessassa. Miettisivät hieman ; sama jos he laskisivat vieraita kotiinsa ( avoimet ovet ), kun eivät ole itse kotona!!! Valitettavasti näitä asiakkaita löytyy; ajattelevat vain minä minä minä...minulle kaikki nyt heti ... ilmaiseksi... ja nämä ovat pääosin tavallisia pulliaisia, varkaat, huumehörhöt, huligaanit ovat sitten asia erikseen! Huvittaa joskus sanoa asiakkaille kymmenen kertaa peräkkäin, että tervetuloa uudestaan sitten kun ravintola avataan!!!!!

• Catwoman23

Voin sanoa et kummassakin osapuolessa on vikaa niin asiakkaissa kuin myyjissäkin.
        Itse käyttäydyn aina ystävällisesti ja hymyilen ja kysyn rohkeesti, yleensä neuvotaan.

Mutta on myös näitä"hapankorppuja" jotka vaan murahtelee tai lähtee pois tilanteesta, että on myyjissäkin vikaa.

Itse olen ollut asiakaspalvelijana ja tiedän mitä se on, olen työssäni asiakkaiden kanssa tekemisissä ja kaikkeen saa tottua. Mutta niin kauan on hyvä olla kunhan ei kanna töitä kotiin.

• Yrittäjänä
        Catwoman23 kirjoitti:

Voin sanoa et kummassakin osapuolessa on vikaa niin asiakkaissa kuin myyjissäkin.
        Itse käyttäydyn aina ystävällisesti ja hymyilen ja kysyn rohkeesti, yleensä neuvotaan.

Mutta on myös näitä"hapankorppuja" jotka vaan murahtelee tai lähtee pois tilanteesta, että on myyjissäkin vikaa.

Itse olen ollut asiakaspalvelijana ja tiedän mitä se on, olen työssäni asiakkaiden kanssa tekemisissä ja kaikkeen saa tottua. Mutta niin kauan on hyvä olla kunhan ei kanna töitä kotiin.

Kotiin tulee pakosti ja asiakkaista pelkkää positiivistä....1/1000 on naama norsunvitulla, hymyile;se tarttuu...

• __________

Tossakin kun asiakas reppana ois tajunnut että häntähän siinä suojellaan kun henkkaria kysytään. Entäpä jos kortti ois ollut väärissä käsissä eikä kysyttäis? Millainen möykkä siitä ois noussut? Kun luotto/pankkikortti saapuu/noudetaan, siinä on yksinkertaiset ohjeet kortin käytöstä. Ilman allekirjoitusta kortti ei ole käyttövalmis kerrotaan henkkareiden näyttämisestä. Ilman nimmaria olevaa korttia ei tarvitse hyväksyä maksuvälineenä ollenkaan vaikka henkkarit oiskin. Muistakaa se

• Mitä Äksyin Ämmä

voi vakaasti ja asiallisesti mutta rauhallisesti ja ystävällisesti kertoa, kuinka asian oikea laita on. Näin maallikkona luulisin, että firmalla on mahdollisuus lähettääkin kiukkuiselle asiakkaalle tosite siitä, että hän todella on tehnyt sitoumuksen. Ja jos joku on rikollisin mielin tilannut jotain toisen nimissä ja se toinen nyt raivoaa, niin firmassa säilyneitten tositteiden avulla petostakin voidaan selvittää.
      Kaikkea soopaakin kuuntelemaan joutuville asiakaspalvelijoille voin kirjoittaa lohdutukseksi sen, että tuskinpa hankalat asiakkaat kiukkuaan juuri sillä hetkellä heidän kanssaan tekemisiin joutuneeseen henkilöön purkavat eli loukkausta ei pidä ottaa henkilökohtaisena.

• ymmärrä

että miksi se on joillekin punainen vaate kun kysyy henkkareita? Kyllä minä ainakin haluaisin jos minulta olisi henkkarit varastettu, ja niillä yritetään maksaa, että se ihana myyjä tarkastaisi maksajan henkilöllisyyden.

• grand old lady
        ymmärrä kirjoitti:

että miksi se on joillekin punainen vaate kun kysyy henkkareita? Kyllä minä ainakin haluaisin jos minulta olisi henkkarit varastettu, ja niillä yritetään maksaa, että se ihana myyjä tarkastaisi maksajan henkilöllisyyden.

Olen ollut jo niin monta vuotta asiakaspalvelutehtävissä, että tuollaiset rähjääjät lähinnä vain huvittavat ja ovat joskus jopa elämän suola.

Tällaisten tapausten eteen tullessa päätän, että saan tuonkin vielä rauhoittumaan ja jopa hymyilemään, ilman että hän menettää kasvojaan. Yleensä onnistunkin. Veetuiluun ei kannata ryhtyä, eikä varsinkaan kaveriksi, ilmeilykin viestii, joten ihan perusystävällinen ote ja antaa hänen huutaa tuskaansa hetken ja kun et tähän leikkiin ryhdy, niin kyllä se siitä. Provosoituminen on pelin menetys.

Kollegoiden kanssa tauoilla vähän huvitellaankin, että ajatella, tuo ihminen joutuu olemaan itsensä kanssa koko elämän, mutta me vain hetken ;)

• kaupan kassa
        ymmärrä kirjoitti:

nykyään on todella paljon niitä jotka koittavat maksaa puolisonsa Visa-Elektron kortilla. Se on minusta ihan käsittämätöntä. Ja vaikka tiedän, että pari on keskenään yhdessä niin vaimolle ei saa myydä miehen kortilla. Maksukortti on aina henkilökohtainen kortti ja sillä ei saa myydä kenellekään muulle.
        Yhtenä iltana olin työvuorossa ja sellainen hienostorouva tuli kortin kanssa kassalle maksamaan ostoksiaan. Katsoin kortin tietoja. Kortin omistaja olikin joku ihan muu kuin tuo kyseinen rouva. Sitten rupesi tulemaan tekstiä ja haukkuja. Kun aina ennenkin, yhteinen tili ja muuta hölyn pölyä. Mikään muu ei auttanut kuin soitimme yhdelle tutulle pankkivirkailijalle ja kysyimme asiaa. Se oli sitten siinä.
        Kuitenkin kaikki nuo kortin omistajaa suojaavat toimenpiteet on tehty asiakkaan eduksi. Miksi ihmeessä sitä pitää edes kokeilla. Maksukortti on aina henkilökohtainen ja se varmasti kerrotaan kun korttia pankista haetaan.

• hyvä kysymys
        ymmärrä kirjoitti:

Olen samaa mieltä henkkarit pitää kysyä, joka siitä loukkaantuu on tyhmä, kun ei ole mitään salattavaa.

• Mahtava asenne!
        grand old lady kirjoitti:

Olen ollut jo niin monta vuotta asiakaspalvelutehtävissä, että tuollaiset rähjääjät lähinnä vain huvittavat ja ovat joskus jopa elämän suola.

Tällaisten tapausten eteen tullessa päätän, että saan tuonkin vielä rauhoittumaan ja jopa hymyilemään, ilman että hän menettää kasvojaan. Yleensä onnistunkin. Veetuiluun ei kannata ryhtyä, eikä varsinkaan kaveriksi, ilmeilykin viestii, joten ihan perusystävällinen ote ja antaa hänen huutaa tuskaansa hetken ja kun et tähän leikkiin ryhdy, niin kyllä se siitä. Provosoituminen on pelin menetys.

Kollegoiden kanssa tauoilla vähän huvitellaankin, että ajatella, tuo ihminen joutuu olemaan itsensä kanssa koko elämän, mutta me vain hetken ;)

Asiakaspalvelukin on näköjään eräänlainen kutsumusammatti, aivan kuten esimerkiksi sairaanhoitaja tai poliisikin. Ehkäpä se on samasta syystä alipalkattua hommaa kuten nuo kaksi esimerkkiammattiakin. Työnantajat kuvittelevat, että "kutsumuksen saaneet" ovat valmiita vaikkapa maksamaan päästäkseen työskentelemään heille...

Useimmiten asiakaspalvelijat ovat miellyttäviä, kohteliaita ja asiallisia, mutta joskus törmää sinunlaisiisi virtuooseihin, jotka saavat asiakkaan kiedottua täysin pikkusormensa ympäri ja vieläpä nauttimaan siitä. On hienoa seurata sivusta kun tuollainen huippuammattilainen hoitelee rähjäävän asiakkaan tyylillä ja kaiken lisäksi niin, että asiakas tuntee jääneensä voittajaksi silloinkin kun on ollut täysin väärässä.

Kiitos sinulle siitä, että olet olemassa ja jaksamista työelämässä! Sinunlaisesi ihmiset ovat äärimmäisen tärkeitä!

• KERTAUSTA

HALOO! ASIAKASKO AINA OIKEASSA??
        EIKÖHÄN NIILLE ASIAKASPALVELIJOILLE MAKSETA JUURI SIITÄ ETTÄ HE OPASTAVAT ASIAKKAITA OLEMAAN OIKEASSA??! ESIM.ASIAKAS PALAUTTAA OSTAMANSA TULOSTIMEN KUN SE TULOSTAA RIVIT VINOON,ASIAKASPALVELIJAN TEHTÄVÄ ON OPASTAA ASIAKAS LUKEMAAN SE PERKELEEN KÄYTTÖOHJE JA KOHDISTAA SITTEN KOTONA TULOSTIN! ELI ASIAKAS EI OLLUT OIKEASSA,VAAN MYYJÄ KERTOI KUINKA TOIMIA,JA ASIAKAS LÄHTI KOTIIN KOHDISTAMAAN TULOSTINTA. USEIMMITEN ASIAKAS EI OLE OIKEASSA VAAN TIETÄMÄTÖN,TOSIN MYYJÄN VASTUU OSTOHETKELLÄ ON KERTOA MAHDOLLISISTA TOIMENPITEISTÄ ENNEN KÄYTTÖÖNOTTOA. ETTÄS TIEDÄTTE!

• Yentl
        KERTAUSTA kirjoitti:

EIKÖHÄN NIILLE ASIAKASPALVELIJOILLE MAKSETA JUURI SIITÄ ETTÄ HE OPASTAVAT ASIAKKAITA OLEMAAN OIKEASSA??! ESIM.ASIAKAS PALAUTTAA OSTAMANSA TULOSTIMEN KUN SE TULOSTAA RIVIT VINOON,ASIAKASPALVELIJAN TEHTÄVÄ ON OPASTAA ASIAKAS LUKEMAAN SE PERKELEEN KÄYTTÖOHJE JA KOHDISTAA SITTEN KOTONA TULOSTIN! ELI ASIAKAS EI OLLUT OIKEASSA,VAAN MYYJÄ KERTOI KUINKA TOIMIA,JA ASIAKAS LÄHTI KOTIIN KOHDISTAMAAN TULOSTINTA. USEIMMITEN ASIAKAS EI OLE OIKEASSA VAAN TIETÄMÄTÖN,TOSIN MYYJÄN VASTUU OSTOHETKELLÄ ON KERTOA MAHDOLLISISTA TOIMENPITEISTÄ ENNEN KÄYTTÖÖNOTTOA. ETTÄS TIEDÄTTE!

Entä jos ei ole myynti kyseessä, jos on kyseessä vaikka ihan jonkun yrityksen puhelinpalvelu jonne "asiakkaat" soittavat jostain aivan muusta asiasta! Meille soitetaan esim siitä että nyt pitää saada puhelimen liittymä suljettua kun olen pankin palvelussa töissä! Sitten nämä ihmiset alkavat huutaa täyttä kurkkua kun yritän selittää etten valitettavasti pysty liittymää sulkemaan kun en ole siellä töissä. Huoraksi haukutaan monet kerrat päivässä tällaisen tilanteen takia ja yleensä en pääse sanomaan väliin edes sitä että olette soittaneet väärään numeroon kun toisesta päästä huudetaan täyttä kurkkua että 'Sinä tyttö siellä nyt kuuntele, KUUNTELE!!!' Eikä itse kuunnella ollenkaan! Eikö ihmisillä ole enää pienimpiäkään puhelin käytöstapoja? Jos soitetaan jonnekin asiakaspalveluun niin luulisi että sieltä sitten kuunneltaisi edes ohjeet!
        Käytöstapoja, ihmiset!

• Kaupan täti
        grand old lady kirjoitti:

Itse olen ollut päivittäistavarakaupassa 6 vuotta... Voi olla, että kokemuksen myötä myyjät itse uskaltavat sanoa herkemmin vastaan asiakkaalle, joka on ihan oikeasti väärässä. Aloittelija vaan kuuntelee ja nielee haukut ja huudot ja itkee sitten takahuoneessa kuulemiaan loukkauksia. Henkilökohtaisilta kun ne tuntuvat siinä vaiheessa.

On paljon niitä asiakkaita, jotka räyhäävät asioista, joista eivät tiedä kaikkea tai mitään, ja kun myyjä ryhtyy asiaa asiakkaalle selvittämään rauhallisella ja maltillisella äänellä (ammatti-ihminen ja asiantuntija kun on), asiakas ei suostu edes kuuntelemaan, vaan huutaa lähtiessään kävelemään.

Jos on kysyttävää ja huomautettavaa ( ja huudettavaa), olisi suotavaa kuunnella myyjän vastaus ja selvitys asiaan, ennen kun haukkuu hänet varkaaksi, kusipääksi, idiootiksi ja kokemattomaksi ( ja viimeisin vain nuoren ulkonäön perusteella). Siihen ei enää hymyilykään auta.

Minä itse en ala kenenkään takaraivolle puhumaan, vaan annan siinä vaiheessa asiakkaan kävellä tiehensä ja elää omissa harhaluuloissaan. Eipä heitä näytä oikeasti kiinnostavan, miten kyseisen asian oikeasti on. Hän kun luulee (!) olevansa aina oikeassa!

Joskus nämä asiakkaat huvittavat itseäni, mutta välillä joku onnistuu edelleen lopettamaan hyvin alkaneen päivän kuin seinään.

• pankeissa..
        ymmärrä kirjoitti:

eikö todellakaan pankeissa sanota jo valmiiksi että henkkarit pitää olla kun kortilla maksaa???ja pakko olla kun se tietty raja ylittyy ainakin!!! on yksi iso ongelma tuo ainainen hyppyyttäminen automaatille kun henkkareita "EI MUKA IKINÄ ENNEN OLE KYSYTTY/TARVITTU !!!" MURR,että näitä tarinoita piisasi...

• kaupassa!
        KERTAUSTA kirjoitti:

joo,näin on että asiaks on TIETÄMÄTÖN!!! mutta vois perkele esittää asiansa pikkusen rauhallisemmin eikä kiljua pää punasena varttitunti kun perässä on sata muuta jonossa,kun lopputulos on useimmiten se että asiaks OLI tietämätön...sen jälkeen kun pyytäsi edes anteeksi turhaa räyhäämistään! ei v..ole kassan vika jos asiaks lukee laput hyllyn reunasta päin h...!!! kun se yksikin sana tarkoittaa paljon (alkaen)..hyllyssä lukee,tästä shamppoot ALKAEN 2e..niin asiaks tulee 5e pullon kanssa kassalle ja alkaa huutaa kun tarkistaa kuittia..-SIINÄ LUKI ETTÄ TÄSTÄ KORISTA KAIKKI 2e!!! ja huutaa niin ettei suun vuoroo saa,ja pitää huolen varmasti että koko kauppa kuulee kuinka häntä on kusetettu!!! että hyvää päivää vaa!

• neuvosta

muistetaan seuraavan kerran kun paskaksi ihmiseksi ja huoraksi haukutaan :) kiitti oikeesti!

• Tapiiri

Meno sairaalassa on myös mennyt aivan mahdottomaksi. Ja jos potilaiden kanssa vielä pärjääkin ja saa vaikka kehujakin, niin sitten on vielä ne omaiset. Hoitajilla on muitakin töitä kuin ne joita tehdään potilaiden luona ja olisihan se kiva päästä välillä vähän syömäänkin. Vaan eipä se vika aina ole potilaissa tai omaisissakaan. Muistan yhden hoitajan jolla oli tapana aina punnituksen yhteydessä huomautella naispotilaille heidän kiloistaan. Voin vain kuvitella miten kurjalta se näistä naisista tuntuu. Ja ei kai sitä sairailta ja väsyneiltä ihmisiltä muutenkaan aina voi odottaa niin fiksua käytöstä. Huomasin myös sen, että kun minulla opiskelijana oli aikaa paneutua potilaaseen kunnolla, jaksamista hymyillä ystävälisesti ja kärsivällisyyttä kuunnella myös marinoita, sain pahimmankin hapannaamaan hymyilemään ja kiittämään kauniisti.

Yleisesti ajatellen ihmiset ovat tosiaan muuttuneet röyhkeämpään suuntaan. "MINÄ olen aina oikeassa. Maailman tulee pyöriä MINUN napani ympärillä." Meitä suomalaisia on aina sanottu nöyriksi ja hiljaisiksi, mutta nyt tuo myytti alkaa murtua. Ihmiset eivät enää osaa tai halua olla nöyriä, ystävällisiä, kilttejä ja hiljaisia. Eivät edes silloin kun se olisi suotavaa. Ei tämä nyt tietysti koske kaikkia ihmisiä, mutta näitä on yhtä enenevässä määrin. Eivätkä he ole vain vanhuksia tai nuoria, vaan kaiken ikäisiä. Oikein pelottaa mihin tämä kehitys johtaa.

• but true

Huonostihan siinä käy loppupelissä, kun nykyään niin trendikäs yksilöllisyyden (yli)korostuminen talloo alleen yhteisöllisyyden. Minäminä-kulttuuri jyllää eikä empatiasta saati muiden huomioonottamisesta ole monessa suhteessa enää tietoakaan. Kuvitellaan että röyhkeydellä saa tahtonsa perille ja tämän ikävä kyllä huomaa kaikissa asiakaspalveluammateissa nykyään. Keski-ikäiset kaikkimullehetinyt-miehet ja naiset ovat niitä pahimpia öykkäreitä, huhhuijaa mitä tekstiä herrojen ja rouvien suusta välillä kuulee. Kumma kyllä parjattu nuoriso on parhaiten käyttäytyvien asiakasryhmien kärkipäässä, toistaiseksi.

• hoitajat

Missä ihmeessä näitä tylyjä lääkäreitä ja hoitajia koulutetaan kun eivät omaa vuorovaikutustaidon alkeitakaan.
        Jos hoitopuoli on miellyttävä sairaalle niin kyllä sairaskin yrittää omalta osaltaan kunnolla käyttäytyä-
        Taitaa unohtua lääkäreiltä ja hoitajilta, että eihän sairaalta ihmiseltä voi vaatia pelkkää hymyilyä.

• Tapiiri
        hoitajat kirjoitti:

Missä ihmeessä näitä tylyjä lääkäreitä ja hoitajia koulutetaan kun eivät omaa vuorovaikutustaidon alkeitakaan.
        Jos hoitopuoli on miellyttävä sairaalle niin kyllä sairaskin yrittää omalta osaltaan kunnolla käyttäytyä-
        Taitaa unohtua lääkäreiltä ja hoitajilta, että eihän sairaalta ihmiseltä voi vaatia pelkkää hymyilyä.

Joskus lääkärin kierroilla oikein hämmästelen miten lääkärit huonosti lääkärit osaavat kohdata potilaita. Töksäyttelevät mitä sattuu. En tiedä kuinka paljon lääkärin koulutukseen kuuluu opetusta siitä, kuinka ihminen, varsinkin sairas ihminen tulisi kohdata. Onko sitä ollenkaan? En myöskään tiedä kuinka muissa sairaanhoito-oppilaitoksissa, mutta Diakissa ainakin painotetaan tätä aluetta hurjasti. Vaan mitenköhän on, voiko sitä taitoa oppia kirjoista ja kursseilta. Uskoisin että se on ainakin osaltaan luonne kysymys.

• Asiaa seurannut
        Tapiiri kirjoitti:

Joskus lääkärin kierroilla oikein hämmästelen miten lääkärit huonosti lääkärit osaavat kohdata potilaita. Töksäyttelevät mitä sattuu. En tiedä kuinka paljon lääkärin koulutukseen kuuluu opetusta siitä, kuinka ihminen, varsinkin sairas ihminen tulisi kohdata. Onko sitä ollenkaan? En myöskään tiedä kuinka muissa sairaanhoito-oppilaitoksissa, mutta Diakissa ainakin painotetaan tätä aluetta hurjasti. Vaan mitenköhän on, voiko sitä taitoa oppia kirjoista ja kursseilta. Uskoisin että se on ainakin osaltaan luonne kysymys.

Hei! Professori Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut todella hyviä kirjoja suomalaisesta itsetunnosta esim. "Tunne itsesi suomalainen" ja viimeisin kirja temperamenteista. Kannattaa ehdottomasti katsastaa nämä! Temperamenttikin on taipumus, josta ympäristö ja ennenkaikkea kasvatus muovaa sitä mitä me olemme. Mutta: hänen mukkansa jokaisen on tärkeää tajuta, että toisen ihmisen huomiottajättäminen ja ikävä suhtautuminen on AINA huonoa käytöstä ja sitä ei voi puollustella millään! Tutustukaapa Liisan tuotantoon tai käykääpä kuuntelemassa luentoaan
        ( =hän kiertää Suomessa asian tiimoilta puhumassa) sieltä saa paljon mielenkiintoista mietittävää.

• draaman avulla j n e
        Tapiiri kirjoitti:

Oma itsetuntemusterapia olisi hyvä olla hoitoalan ammattilaisilla käytynä, samoin draaman avulla koulutuksessa voisi harjoitella tilanteita jotka muistuttavat oikeita potilas-lääkäritilanteita.
        Sitäpaitsi heidän johtajakoulutuksensa pitäisi saada käyntiin.
        Lääkärihän on automaattisesti myös johtajan asemassa, eikä hänellä ole mitään työvälineitä siihen pelkän lääkärikoulutuksen jälkeen.

Siis itsetuntemusterapia ja johtajakoulutus.

• nolattu

Miksi lääkärit ja hoitsut kailottavat potilaille vieruskavereitten kuullen asianosaisen taudinkuvan ja hoitotoimenpiteeen??? Ei alkeellisintakaan hienotunteisuutta, puhumattakaaan että tekisivät potilashuoneessa hoitotoimenpiteitä siten ettei naapuri joudu niitä katselemaaan.
        Aivan ku jossain ent. Neuvostoliitossa!

• koekaniiniksi

Valtaosa näistä opiskelijoista on ollut ystävällisiä,koska mukana on ollut ohjaava lääkäri. Paitsi yksi, joka vihreeenä joutui päivystämään yksin, ja jonka takia meinasin kuolla verenhukkaaan, kun hän ei uskaltanut tutkia kunnolla. Erittäin ylimielinen mies. Ihmettelen kuinka hän on pärjännyt lääkärinä...epäilen suuresti.
        Onneksi pääsin uudestaan hakeuduttuani ensiavun kautta kunnon lääkärille!

• 200000€
        hoitajat kirjoitti:

TÄÄLLÄ jossainpäin Suomes on niin töykeät lääkärit että minulle riitää palvelut.vuosia sitten kävin läärärissä verenvuodon tähden.lääkärin käytös oli huono, Ajatteln vaikka tulisi vera saavillinen.ajoitaen tulee niin paljon kun antaa tulla .sairaalaan en mene kuin KUOLLEENA.tämä on minun kohtalo.
        hyvää vointia lääkäreille?

• 4 gynekologikandia!
        koekaniiniksi kirjoitti:

Valtaosa näistä opiskelijoista on ollut ystävällisiä,koska mukana on ollut ohjaava lääkäri. Paitsi yksi, joka vihreeenä joutui päivystämään yksin, ja jonka takia meinasin kuolla verenhukkaaan, kun hän ei uskaltanut tutkia kunnolla. Erittäin ylimielinen mies. Ihmettelen kuinka hän on pärjännyt lääkärinä...epäilen suuresti.

Kun kävin kerran gynegologilla niin se tutkiva lääkäri kysyi että saako nämä kandidaatitkin tutkia ja kokeilla minua sisältä päin siis.
        Sanoin että oikey yksi saa muuttei muut.

Ja siihen oli tyydyttävä lääkärin.
        Hän yritti selittää mulle miten tärkeää on että nämä pojat saisivat kokeilla miltä siellä naisen alapään sisäosassa tuntuu, mutta en antanut lopuille lupaa.
        Oli se tuskallinen gynegoligivierailu.

• mutta kun se tärkeää.
        4 gynekologikandia! kirjoitti:

Kun kävin kerran gynegologilla niin se tutkiva lääkäri kysyi että saako nämä kandidaatitkin tutkia ja kokeilla minua sisältä päin siis.
        Sanoin että oikey yksi saa muuttei muut.

Ja siihen oli tyydyttävä lääkärin.
        Hän yritti selittää mulle miten tärkeää on että nämä pojat saisivat kokeilla miltä siellä naisen alapään sisäosassa tuntuu, mutta en antanut lopuille lupaa.
        Oli se tuskallinen gynegoligivierailu.

Ettekö te ymmärrä?

• tähän asti.
        koekaniiniksi kirjoitti:

Heikot sortuu elon tiellä, jätkä sen kun porskuttaa.

• hiikko

Tuntuu siltä että aina kun lehdissä, tv-ssä tai muussa puhutaan asiakaspalvelusta on se jotenkin negatiivista.

Taivastellaan yksittäisiä tapahtumia joissa asiakaspalvelija on ollut tyly tms. Koskaan ei ole jutun yhteydessä lukenut miten kuluttajansuojalaissa on kyseinen asia vaikka asiakas on selvästi ollut väärässä.

Ihmisille annetaan kuva että he voivat tehdä mitä vaan. Holhousyhteiskuntamme alkaa kai tuottamaan tulosta. Jos jokin asia ei enää huvita, viedään se takaisin kauppaan tai perutaan sitovia tilauksia.

• JamBBo

Hei!!

Jos välttämättä haluat tiettää, niin minun elämässäni tapahtuneet (Joukko) rikokset ovat jälkeenpäin aiheuttaneet suivaantumista YLEENSÄ palvelun ammatilaisille Esim. KELA. En ole itse rikollinen, vaan olen itsekkin ollut palvelun ammattilainen (Liikkeenharj.). Kyynisyyttä lievittää asioiden suoraan jättäminen omiin ARVOIHINSA!!! Tämä tehoaa minun elämässäni!!!!!!!!! Niiii.....ja naurut päälle,,,HI!!!

• asiakaspalvelija

luulenpa että nyky ihmiset ovat liian väsyneitä ihmisiltä vaaditaan liikaa pitää olla sitä ja tätä mutta missä on ne elämän perus arvot? luulenpa että aika monelta hukassa ja siksi ihmiset väsyy ja ovat kireitä ja epäkohteliaita..

• paaluun

Kokemuksia samasta asiasta.Niimpä vaihdoin hommia ja nyt pystyn potkimaan persiille näitä vittuilijoita.

• TTKL

Minä ainakin koen henkilötodistuksen kysymisen ammattitaitona, Jos koku pääsee toisen kortilla ostoksia tekemään niin eiköhän siinä joku kusessa ole.

• Huomannut olen

Asiakaspalvelijat ovat muuttuneet koko ajan kusipäisemmiksi. Sitten ne paskat kehtaavat vielä valittaa tällä palstalla jos joku niiden ylimielisyyteen kyrpiintynyt asiakas menettää hermonsa.

Minulle opetettiin aikoinaan, että asiakas on aina oikeassa. Olen yrittänyt itse noudattaa tuota periaatetta ja toivoisin teidän palvelualalle ryhtyneiden penskojen tekevän samoin minulle kun itse asioin jonkin putiikin kanssa.

Asiakaspalvelijan tehtävä on PALVELLA asiakasta, ei suinkaan kyykyttää tätä!

• jhlöhböogbm,Ö

'Asiakas on aina oikeassa' on itse asiassa sellainen lentävä lause, jonka todellinen viesti on 'asiakkaalle on annettava tilaisuus kokea olleensa oikeassa, vaikka hän olisikin väärässä'. tai 'asiakasta myötäillään silloin, kun kyseessä on ns. makuasia'. Se ei tarkoita, että asiakas on oikeassa sanoessaan että hänen pitää vaikkapa saada ostoksensa ilmaiseksi koska hän nyt vaan on sitä mieltä.
        Haluan todella uskoa ja toivoa, että kirjoituksesi oli provo. Ei noin typeriä ihmisiä voi olla olemassakaan!

• Sua opetti...

Meillä onneksi vähentyneet nuo "ettekö te tiedä kuka hän on" tyypit, on huomattavasti enemmän fiksusti käyttäytyviä MAKSAVIA asiakkaita.

• kLeOpAtRa!

Itse olen huomannut asiakkaissa kettuilevaa asennetta. Ei räyhätä eikä huudeta minkä senkin ehkä voisi vaan pistää pahan päivän piikkiin,vaan ollaan v*ttumaisia,kaikkien "ihmetykseksi" vieläpä yleensä vanhemmat ihmiset ovat näitä. Erityisesti keski-ikäiset miehet ja papat näyttävät sovinistin piirteitään kun nuori tyttö on kassalla,tyyliin "eihän tuo nyt voi mitään osata"! -Eikö sulle oo opetettu? Mitä äitisikin sanoo? Etkö ymmärrä? Haetko jonkun joka jostain jotain tietää? jne.- Teille hyvät pahat asiakkaat,NIIN METSÄ VASTAA KUIN SINNE HUUDETAAN!! Jos tosiaan täytyy alkaa nöyristellä asiakkaita taidan vaihtaa alaa. Työ on asiakaspalvelua EI asiakaspalvontaa...

• OKlainen

Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta asiakas on aina Asiakas! Itse olen museossa työssä, jossa onneksi kävijät ovat fiksuja ja miellyttäviä.

• mahdatko

olla tosissasi?????Ei ihmekkään kun tollaisia asiakkaita tekee mieli tappaa!!

Ihmisiä mekin ollaan jotka on erehtynyt asiakaspalvelijaksi.
        Huom. useimmiten saadaan syytty vihat ja huudot niskaan.

TAHTOO POIS!

• kokenut...
        kLeOpAtRa! kirjoitti:

Itse olen huomannut asiakkaissa kettuilevaa asennetta. Ei räyhätä eikä huudeta minkä senkin ehkä voisi vaan pistää pahan päivän piikkiin,vaan ollaan v*ttumaisia,kaikkien "ihmetykseksi" vieläpä yleensä vanhemmat ihmiset ovat näitä. Erityisesti keski-ikäiset miehet ja papat näyttävät sovinistin piirteitään kun nuori tyttö on kassalla,tyyliin "eihän tuo nyt voi mitään osata"! -Eikö sulle oo opetettu? Mitä äitisikin sanoo? Etkö ymmärrä? Haetko jonkun joka jostain jotain tietää? jne.- Teille hyvät pahat asiakkaat,NIIN METSÄ VASTAA KUIN SINNE HUUDETAAN!! Jos tosiaan täytyy alkaa nöyristellä asiakkaita taidan vaihtaa alaa. Työ on asiakaspalvelua EI asiakaspalvontaa...

Vittuiluahan sieltä yleensä tulee.
        Yleistä tämä sinä-et-tiedä-mistään-mitään ja minäkin-tiedän-paremmin-kuin-sinä. Meillä on uusi palvelupiste ollut nyt vuodenpäivät, mutta yhä tulee eteen tietysti joskus jotain asioita mitä ei välttämättä tiedä ellei ota selvää.
        Mutta yksi tilanne oli rasittava kun henkilö tuli valittamaan asiasta x, selitin sitten henkilölle että mitä se tarkoittaa ja että kaikki on niin kuin kuuluukin. se sitten alkoi että tässä lukee niin ja niin ja se tarkoittaa sitä ja sitä. korjasin sitten mitä se tarkoittaa. jankattiin siitä samasta asiasta kauan ja yritin varmaan 5 eri tavalla selittää asiaa mutta asiakas ei joko ymmärtänyt tai ei halunnut ymmärtää miten asia on. sanoin että voi kyseiseen firmaan vaikka soittaa ja pyytää asialle selitystä, me kun emme asialle mitään pelkkinä välikäsinä voineet. kiukkuisena sitten alkoi haukkua että et sinä näköjään tiiä mistään yhtään mitään, et tietääkö täällä ylipäänsä kukaan mitään, ja lähti ovet paukkuen pois.
        jäihän tuo jälkikäteen vaivaamaan että johtuiko asiakkaan käytös huonosta päivästä vai oliko sillä oikeasti käsitys että emme vieläkään osaa asiaamme vaikka olemme vuoden palvelleet.
        no, oli sitte sukulaisensa kanssa keskustellut asiasta ja ilmeisesti asia oli mennyt tajuntaan että kaikki on ok. tuli pari päivää myöhemmin asioimaan, ja pyysi anteeksi käytöstä.
        se itsessään on todella hienoa että nykysuomessa on vielä ihminen joka osaa huonoa käytöstä pyytää anteeksi. toisaalta ärsytti kun oli pakko vastata että ei se mitään, sattuuhan semmosta, kun teki mieli sanoa että sietääki olla pahoillaan..
        mutta joo..kiitokset silti, kai

• nevica

Moikka, olen ollut erilaisissa myyntitehtävissä kodinkone- ja
        automyyntihommissa jo yli 20 vuotta.
        Aikoinaan pahoitin mieleni asiakkaiden käyttäytymisen takia.
        Nyt lähinnä naurattaa, miten pikkusieluisia asiakkaat saattavat olla.
        Jos asiakas valittaa palvelusta, niin kannattaa asiakkaankin joskus kattoa peiliin.
        Syy siihen on se, että tuntuu siltä, että on kansallinen urheilulaji siinä,
        kuka kusettaa myyjää eniten?
        Kodinkonepuolellahan ei enää vaihto telkkareita tai muuta kamaa oteta vaihdossa.
        Asiakkaalla on turvana kuluttaja-asiamies, mutta entä sitten jos asiakas valehtelee silmät päästään oman vaihtoesineen historiasta sun muusta. Mistä myyjä voi sen tarkistaa....???
        Asiakas monesti luulee, että jos hän kertoo pajunköyttä,
        niin firmahan siitä joutuu maksamaan, eikä se myyjä.
        Alalla ollaan kuitenkin muutamaa poikkeusta lukien provisiopalkalla.
        Toisin sanoen jos esim. autossa on piileviä vikoja, jota ei pienellä koeajolla ja ilman autotohtorille vientiä saada selville, niin automyyjä maksaa prosentti-osuuden korjauksesta. JA SE ON PALKASTA POIS.
        Kuka "asiakaspalvelija" tai asiakas uskaltaa rehellisesti
        vastata tähän?

• aspalv20vuottajo

Riippuu asiakkaan asenteesta, saako hän minulta kohtelua vai palvelua. Muista se

• esimiehenä asiakaspalveluss...

voin vannoa ja vakuuttaa että meidän firman puhelinpalvelussa ollaan asiakkaille ystävällisiä, avuliaita ja tehdään kaikki voitava jotta asiakas on mielellään meidän asiakas. Ongelmatilanteet muodostuvat useimmiten tilanteissa jolloin asiakas odottaa meiltä enemmän kuin mitä palveluumme kuuluu. Perustelemme asioita ystävällisesti- silti tämä koetaan huonona palveluna. Ja törkeyksiä ei meillä tarvitse kuunnella - peruskäytöstapoja voi vaatia asiakkailtakin - huorittelu yms. ei kuulu normaalin kanssakäymiseen ja jos asiakas ei pysty/osaa käyttäytyä joskus ei jää muuta vaihtoehtoa kun lopettaa puhelu.
        Toinen mielenkiintoinen ryhmä on asiakkaat joiden palvelut on katkaistu laskujen kanssa - yllättävän monella on pokkaa aukoa päätään asiakaspalveluun vaikka syyllinen löytyy peilistä. Ihmeellinen ajatuksenjuoksu - itselleni ei ole koskaan tullut mieleen meuhkata yritykselle jos olen itse jättänyt velvollisuuteni hoitamatta.

• 123

Ei ole asiakkaidenkaan syytä kyykyttää myyjiä. Ja onse kumma kun aina samoille asiakkeille tapahtuu kaikki ikävä.

• juuso

Asiakkaat ovat varmasti muuttuneet ilkeämmiksi ja röyhkeämmiksi, joka johtuu siitä, että ihmiset yleensäkin ovat muuttuneet tähän suuntaan. Se varmasti johtuu tästä nykyajan holhoussääntöyhteiskunnasta ja pakkotasa-arvosta, sekä siitä, että rikollisia ja pakolaisia kohdellaan Suomessa silkkihansikkain. Vähemmästäkin sitä suomalainen veronmaksaja turhautuu.

• silkkihanskain

Miten sitten pakolaisia, kärsiviä ihmisiä on kohdeltava?
        Pieksämällä ja kaltoinkohtelemalla vai?

• suurin osa
        silkkihanskain kirjoitti:

Miten sitten pakolaisia, kärsiviä ihmisiä on kohdeltava?
        Pieksämällä ja kaltoinkohtelemalla vai?

ei ole kärsiviä ihmisiä. Heeistä suurimmalla osalla on muhkea pankkitili turvanaan. Nämä jotka ovat todellisen hädän takia tänne tulleet, tekevät töitä ja yrittävät sopeutua valtaväestöön rötöstelemättä omaa kulttuuriaan kunnioittaen.

• pakolainen
        suurin osa kirjoitti:

ei ole kärsiviä ihmisiä. Heeistä suurimmalla osalla on muhkea pankkitili turvanaan. Nämä jotka ovat todellisen hädän takia tänne tulleet, tekevät töitä ja yrittävät sopeutua valtaväestöön rötöstelemättä omaa kulttuuriaan kunnioittaen.

Kerrohan missä olet näitä muhkeita pankkitilipakolaisia tavannut?

• myyjien k...

Minulla on päälle päin näkyvä sairaus, jota ei voi peittää.
      Mua raivostuttaa kaupoissa kassat, jotka jäävät monttu auki tuijottamaan, kun olen maksanut ostokseni.
      En saa sairauteni vuoksi esim. vaihtorahoja kyllin nopeasti kukkarooni ja sitäpä käytetään häikäilemättä hyväksi. Kun toinen töllöttää silmät (valkuaiset ulos pullahtaen), niin siinä jo hermostuu sen verran, ettei rahat edes osu sinne kukkaron ahtaaseen taskuun.

Ettekö voi keksiä itsellenne jotain tekemistä sen jälkeen, kun asiakas on maksanut muttei ole vielä ehtinyt poistua kassalta?
      Jotkut fiksut niin tekevätkin ja niitä kauppaliikkeitä suosin.

Töllöttäjä-myyjät kierrän kaukaa.
      Ikävintä asiassa on, että tällaista käytöstä kohtaa myös APTEEKISSA, jossa sentään toivoisi jokaisen ymmärtävän että sitä puljua käyttää juuri sairaat ihmiset!

Toivon asiakaspalvelussa olevilta myyjiltä tähän vastauksia. Ihan rehellisiä, miksi toimitte näin? Eikö teillä ole koulutusta asiakkaan kohtaamiseen vai onko kauppanne ja apteekkinne vain kauniita ja rohkeita varten???

• sua

ahdista se että myyjät sit yrittää keksiä muuta puuhaa vaivautuneena ja yrittävät olla tuijottamatta.Kyllä ne töllöttäjät muitaki kahtoo.Ettet kuvittele vaan et oot ainut jota kytätään.

• ??!!

Mahtaakohan tuo nyt sentään aivan noin yleistä ollakaan. Itse toimin asiakaspalvelussa ja voin vaikka vannoa, ettemme jää asiakkaita tuijottamaan. En nyt enää työtäni tee kassalla, mutten silloinkaan tuijotellut asiakkaitani. Nykyisessä työssäni asakkaita kulkee silmieni ohitse huomattavasti enemmän kuin kassalla. Katsekontakti on sitä paitsi tärkeää asiakaspalvelussa. No ok myönnetään muutaman kerran olen itseni nolannut, kun on harvinaisen komea uros ohitse kulkenut. Silloin on vanhan tädinkin pitänyt tuijottaa.

• pienehköllä....
        ??!! kirjoitti:

Mahtaakohan tuo nyt sentään aivan noin yleistä ollakaan. Itse toimin asiakaspalvelussa ja voin vaikka vannoa, ettemme jää asiakkaita tuijottamaan. En nyt enää työtäni tee kassalla, mutten silloinkaan tuijotellut asiakkaitani. Nykyisessä työssäni asakkaita kulkee silmieni ohitse huomattavasti enemmän kuin kassalla. Katsekontakti on sitä paitsi tärkeää asiakaspalvelussa. No ok myönnetään muutaman kerran olen itseni nolannut, kun on harvinaisen komea uros ohitse kulkenut. Silloin on vanhan tädinkin pitänyt tuijottaa.

paikkakunnalla ja olen satavarma, että tietyt myyjät ja tiettyjen kauppojen kassat töllöttävät.
        Olen jo oppinut kiertämään nämä ko. kohteet, mutta en voi esim. apteekkia loputtomasti vaihtaa?
        Toisaalta ymmärrän, koska olen nuori ihminen ja nuorihan on yleensä terve? Vanhemmille ihmisille niitä päällekin päin näkyviä sairauksia hyväksytään töllöttämättä, mutta nuori tietty herättää "kummastusta"?

Sairaus ei kuitenkaan kysy, keneen se saa iskeä ja mihin kohtaan kehoa?
        Kerran eräs kaverini kehotti ottamaan yhteyttä esimieheen, kun hänkin havaitsi tuon tölläämisen.
        Se jäi kuitenkin silloin tekemättä, mutta haluaisin kuulla jonkun myyjän itse kertovan, kuinka paljon vai onko ollenkaan yrityksenne sisäisessä koulutuksessa puhuttu tällaisista asioista?
        Mikä tahansa sairaus on kantajalleen suuri taakka, eikä sitä tule enää pahentaa tuijottamisella.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Ps. miesmyyjät eivät jää tuijottamaan. Ovatko he sen verran sivistyneempiä vai ammattitaitoisia, että työ hoidetaan työnä??

• myyntityössä

uskon, että ne myyjät eivät pahaa tarkoita vaan antavat sinun rauhassa laittaa rahasi kukkaroon. Jos he jatkaisivat välittömästi työtään niin seuraava asiakas tönisi sinut siitä kassan vierestä pois.. näin on käynyt meille vanhan tätäni kanssa kun oli kaupassa...hymyile !

• asiakaspalvelija
        pienehköllä.... kirjoitti:

paikkakunnalla ja olen satavarma, että tietyt myyjät ja tiettyjen kauppojen kassat töllöttävät.
        Olen jo oppinut kiertämään nämä ko. kohteet, mutta en voi esim. apteekkia loputtomasti vaihtaa?
        Toisaalta ymmärrän, koska olen nuori ihminen ja nuorihan on yleensä terve? Vanhemmille ihmisille niitä päällekin päin näkyviä sairauksia hyväksytään töllöttämättä, mutta nuori tietty herättää "kummastusta"?

Kerran eräs kaverini kehotti ottamaan yhteyttä esimieheen, kun hänkin havaitsi tuon tölläämisen.
        Se jäi kuitenkin silloin tekemättä, mutta haluaisin kuulla jonkun myyjän itse kertovan, kuinka paljon vai onko ollenkaan yrityksenne sisäisessä koulutuksessa puhuttu tällaisista asioista?
        Mikä tahansa sairaus on kantajalleen suuri taakka, eikä sitä tule enää pahentaa tuijottamisella.

Ps. miesmyyjät eivät jää tuijottamaan. Ovatko he sen verran sivistyneempiä vai ammattitaitoisia, että työ hoidetaan työnä??

Minulle on ainakin opetettu, että asiakasta palvellaan loppuun asti eli siihen asti kun asiakas astuu ulos liikkeestä (välillä mennään vielä uloskin asti, kodinkone liikkeissä viedään tavarat asiakkaan autoon) Eli minusta on töykeää jos heti kun olen antanut asiakkaalle rahat niin käännän hänelle selkäni ja alan tekemään muuta (tietysti kiire aikoina näin teen, mutta silloin kun ei oikeesti ole muuta tekemistä) En toki jää tuijottamaan ketään, mutta voin astua askeleen taaksepäin kassan takana ja jään toivottamaan vielä heipat ja kiitokset kun asiakas on laittanut rahansa kukkaroon.

• dran
        pienehköllä.... kirjoitti:

Miksi välität?

Ei se niiltä ole pois, jos sinulla menee siinä hetki tai toinenkin. Jos tuijoittavat anna tuijoittaa ja ilmota vaan iloisesti hyvät päivän jatkot kun lähdet siitä. Täytyy vain kasvattaa itsetuntoa, että voi olla välittämättä toisten mielipiteistä.

• asiakaspalvelussa
        myyntityössä kirjoitti:

uskon, että ne myyjät eivät pahaa tarkoita vaan antavat sinun rauhassa laittaa rahasi kukkaroon. Jos he jatkaisivat välittömästi työtään niin seuraava asiakas tönisi sinut siitä kassan vierestä pois.. näin on käynyt meille vanhan tätäni kanssa kun oli kaupassa...hymyile !

Minulle on myös opetettu että asiakas palvellaan loppuun asti. Kun asiakas on maksanut ostoksensa, sen jälkeen myyjä odottaa et asiakas laittaa rahat/kortin lompakkoon ja lompakon laukkuun. Tässä usein myyjänäkin tulee kiusaantunut olo, koska huomaa että asiakkaalle tulee jotenkin hätä lähteä kassalta pois..Mutta tosiaan minun täytyy odottaa, jotta voin ojentaa ostospussin asiakkaalle ja kiittaa ja sanoa näkemiin!

Muutenkin myyjänä tulee kiinnittää asiakkaaseen katsekontaktia. Katsekontaktilla yritetään mm. että voisi tervehtiä asiakasta, kysyä tarvitseekö apua. Toki katsekontaktilla yritetään saada myös varkaat kaikkoamaan..Mutta mitään arvostelevaa katsekontaktien luominen ei pitäisi olla!!

Toisaalta, tunne on tuttu niiltä ajoilta kun en vielä ollut tehnyt asiakaspalvelua. Minustakin tuntui silloin usein, että myyjät kyttää (luulee varkaaks tai kattoo arvostelevasti). Nyt olen kuitenkin oppinut, että tosiaan ollakseen miellyttävä asiakas kannattaa hymyillä, tervehtiä myyjiä, kysyä ja pyytää apua kun sitä tarvitsee. Jos vielä tämän jälkeen myyjä suhtautuu sinuun huonosti, niin silloin voi ajatella, että myyjällä on nyt huono päivä tai asennevamma! Myyjäntyökään ei ole helppoa kun pitäs koko ajan hymyillä ja palvella hyvin...itse asiassa se on todella raskasta eri alan töitä tehneenä voin sen todeta.

• tuntuu

että olet liian herkkä ton asian suhteen. En minä ainakaan tuijota ketään erikoisia ihmisiä vaan päin vastoin minua nolottaa etten voi katsoa suoraan(ettei asiakas) ymmärrä juuri näin kuin sinä.

• niin..
        dran kirjoitti:

Miksi välität?

Ei se niiltä ole pois, jos sinulla menee siinä hetki tai toinenkin. Jos tuijoittavat anna tuijoittaa ja ilmota vaan iloisesti hyvät päivän jatkot kun lähdet siitä. Täytyy vain kasvattaa itsetuntoa, että voi olla välittämättä toisten mielipiteistä.

lukkoon vammani vuoksi, etten kykenisi puhumaan edes yhtä sanaa. Saatikka sitten toivotella hyviä päivän jatkoja?

Mietipä, jos olisit (olet) nuori ihminen ja sinulla olisi vaikkapa muutama kuukausi sitten amputoitu toinen käsi kyynärpäästä alaspäin.
        Sitten joutuisit kassalle ja kassa tuijottaisi sun vammaa?
        Jos et olisi sitä itsellesi hyväksynyt, luultavasti loukkaantuisit tuijotuksesta?

Minä odotan kuin lehmä kesää, että saadaan itsepalvelupäätteet maksutapahtumaan. Kassalla olo on jotenkin niin teennäistä ja silti ruokaa on ostettava.
        Syömättä ei elä.

• kiinni
        niin.. kirjoitti:

lukkoon vammani vuoksi, etten kykenisi puhumaan edes yhtä sanaa. Saatikka sitten toivotella hyviä päivän jatkoja?

Mietipä, jos olisit (olet) nuori ihminen ja sinulla olisi vaikkapa muutama kuukausi sitten amputoitu toinen käsi kyynärpäästä alaspäin.
        Sitten joutuisit kassalle ja kassa tuijottaisi sun vammaa?
        Jos et olisi sitä itsellesi hyväksynyt, luultavasti loukkaantuisit tuijotuksesta?

Minä odotan kuin lehmä kesää, että saadaan itsepalvelupäätteet maksutapahtumaan. Kassalla olo on jotenkin niin teennäistä ja silti ruokaa on ostettava.
        Syömättä ei elä.

Ihan täysin kotikasvatuksesta ja pitäisi olla kaikille itsestään selvää ilman mitään koulutuksiakin, ettei tuollaisissa tapauksissa tuijoteta varsinkaan siihen kohtaan missä "vamma" on. Silmiin kyllä asiakaspalvelussa vaaditaan asiakasta katsomaan, se on totta. Itse olen myös kaupassa töissä, ja kiinnitän eri kaupoissa asioidessani myyjien käytökseen huomiota. Jos tuo jatkuu, laita ihmeessä palautetta kaupan esimiehelle! Niin minä tekisin.

Meille on kotona jo opetettu pienestä asti, ettei rullatuolipotilaita, vammaisia tai muuten "erilaisia" ihmisiä saa jäädä tölläämään. Kyse voi olla ihan mistä vaan, ja saman arvoisia ihmisiä he ovat silti. Ja monille se on arka paikka, enkä sitä yhtään epäile. Kuitenkin kaikki koittavat elää normaalia elämää.

Sinulle sanon, että yritä olla välittämättä. Kaikilla ei ole käytöstapoja. Voimia!!!

• kassaneitoset siis
        sua kirjoitti:

ahdista se että myyjät sit yrittää keksiä muuta puuhaa vaivautuneena ja yrittävät olla tuijottamatta.Kyllä ne töllöttäjät muitaki kahtoo.Ettet kuvittele vaan et oot ainut jota kytätään.

kyttää asiakkaitaan. Se ei oikein ole asiakaspalveluhenkistä.

• ...

Ite oon ainakin 17h kassavuoron jälkeen niin väsynyt, et tuijotan ihan ketä tahansa hitaasti kuin joku jälkeenjäänyt, mutta en kyllä sekunnin päästä muista kuka siinä oli. Monesti on vaan niin väsynyt, että tuijottaa vaikka miten outoa näkyä huomaamatta todellisuudessa yhtään mitään,,, tuskin ketään kassaa kiinnostaa muu kuin kotiinpääsy, ja saattaa osa olla omaa epävarmuutta ja kuvitelmaa, että kassa tuijottelisi ja tuhlaisi omia ajatuksiaan jonkun ulkonäölle. Ei kiinnosta yhtään!

• asiakaspaluun satsaaminen

Asiakkaat alkavat tympääntyä huonoon asiakaspalveluun Suomessa ja antavat sitä mitä saavat. Myyjät tavaratalojen tiskien takana kuvittelevat olevansa jotakin parempaa väkeä ja nyrpistelevät nenäänsä asiakkaille, hymyä ja palvelualttiutta kun harvoin kohtaa niin meinaa pyörtyä. Etenkin jos hyvän palvelun takana on nuori.

• saakin

Liki viisikymppisenä miehenä täytyy näitä kirjoituksia ihmetellen sanoa, etten ole tähän päivään mennessä saanut MISSÄÄN mieleenjäävän huonoa palvelua, mukaanlukien vero-, ym. virastot. Etenkin nykynuoret ansaitsevat jättikiitokssen ystävällisyydestä ja palvelualttiudesta.
        Tosin en itse lossaa ollakaan mikään puujumala, vaan työtään tekevää tulee kohdella vanhempieni oppien mukaan asiallisesti. Ehkä teidän narisevien asiakkaiden olisi syytä tutustua käytöksen kultaiseen kirjaan...

• palvelua saanut
        saakin kirjoitti:

Liki viisikymppisenä miehenä täytyy näitä kirjoituksia ihmetellen sanoa, etten ole tähän päivään mennessä saanut MISSÄÄN mieleenjäävän huonoa palvelua, mukaanlukien vero-, ym. virastot. Etenkin nykynuoret ansaitsevat jättikiitokssen ystävällisyydestä ja palvelualttiudesta.
        Tosin en itse lossaa ollakaan mikään puujumala, vaan työtään tekevää tulee kohdella vanhempieni oppien mukaan asiallisesti. Ehkä teidän narisevien asiakkaiden olisi syytä tutustua käytöksen kultaiseen kirjaan...

Ei ole pahaa sanottavaa yleensäkään myyjistä, tai puhelinmyyjistä.
        Kohteliasta käytöstä, ja joskus jopa huumorinhöysteistä.
        Kun olet itse kohtelias niin sinuakin kohdellaan samalla tavoin.

• junttapulikka

...se on molemmille osapuolille hyvä myös oikeusturvan kannalta,jos tilauspuhelut nauhoitetaan.Selittelyt ja vänkäämiset ja muut uhoamiset pysyisivät aisoissa ja asiakas voisi tarkastuttaa tilauksensa nauhalta.
      Itsekin aikoinaan alalla olleena huomasin kyllä sen miten asiakaspalvelijaa/myyjää käytettiin oman ketutuksen purkamiseen ilman asiallista syytä koska ei tarvinnut pelätä vastaansanomista tai muita primitiivi reaktioita.
      Asiakashan on aina oikeassa vaikka kuinka ois väärässä.
      tsemppiä vaan niille ketkä näissä ammateissa jaksavat/joutuvat työskentelemään.

• Asiakaspalvelija Nainen

Olet siinä iässä, ja asenteessa, ettei asiakaspalvelu osaltasi ole enää järkevää. Vaihda taustatöihin..

• palvelualalla

on tyhmää vastata että vaihda alaa...itse tiedän 33 vuoden kokemuksella, että toiset asiakkaat ovat tosi röyhkeitä ostamaan vaik ei olisi millä ostaa. Turha siinä on syyttää myyjää. Kokeilkaapa olla vilkkaassa paikassa myyjänä... olise sitten mikä tahansa palv paikka. On paljon ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä ongelmatilanteissa, mut sit on niitä röyhkeitä jotka kiilailevat toisten edelle ja valehtelevat ja arvostelevat asiattomasti palv tuottajaa. Valtti on maltti joka tilanteessa.... syntynyt palv alalle..vaik toisinaan tympii....ikävät ihmiset...

• että myyjistäkin on

tullut aivan kummaalisia, olin Tampereen Gigantissa ja ihmettelin myyjälle että millä opilla noista pienistä muovisista tietokonekaiuttimista lähtee 200W/output, niin tämä (olisko ollut 18v pentu) tokaisi vaan että Hän voi puhua asiakkaille mitä vaan...
      Että ei vika ole kylläkään aina asiakkaissa.
      Menin 18 vuotiaana huonekalumyymälään harjoittelijaksi ja jos olis ollut tollainen ääni kellossa niin en olis kauan "harjoitelut"!!!
      Näinkin päin voi käydä, ei enää asiaa Giganttiin.

• Pettynyt suuresti

Olen siitä samaa mieltä,että asiakkaat ovat muuttuneet(?)ilkeiksi ja kohtuuttomiksi. Onko niin, että suurin osa on pilalle lellittyjä ja ovat tottuneet saada kaiken huutamalla!? Vai onko ihmisillä niin hyvä olla, että on jotain räyhättävää aina keksittävä????!!! Itse olen Vantaalla asiakaspalvelun keskipisteenä huonekaluliikkeessä työskentelevä ihminen ja täysin loppuun palanut työssäni. Vaikka kuinka yrittää olla avuksi erilaisissa asioissa, niin silti joka päivä kohtaan ilkeyttä, röyhkeää käytöstä ym.huutamista. Tämä kaikki kuitenkin äärimmäisen useasti täysin pikkuisista, hoidettavista asioista...Luulin ennen että asiakaspalvelu on työ mitä aina haluan tehdä...mutta kun karu totuus on tullut esille, niin en suosittele sitä kenellekkään...
      Mukavat ja asialliset asiakkaat alkavat olla aina vain harvemmassa, eikä ne muutamat oikein enää jaksa piristää harvinaisuudessaan....Eipä taida auttaa muu kuin alan vaihto omalla kohdallani. Tsemppiä kaikille työtä tekeville asiakaspalvelijoille!

• Marja-37

nimittäin olen viimeisen kuukauden aikana törmännyt todella härskehin asiakaspalvelijoihin. Fennia ryssi autoni papereiden kanssa ja ne olivat kadoksissa. Asiakaspalvelija tuumasi minulle täysin törkeästi, että hän ei ala niitä etsimään, koska joutuisi soittamaan 20 ihmiselle ja hänen puolestaan minä voin hoitaa sen homman. Ääneni nousi siinä vaiheessa varamasti oktaavin, joten samainen henkilö käski minun pitää suuni kiini, jotta hän voi puhua. No minä sitten soittelin ja löysin sen henkilön niistä 20:sta. Samainen asiakaspalvelija löysi sitten yhden paperin "täältä pinosta" liittyen asiaan, mutta ongelmana oli, että sitä paperia ei oltu vielä edes tehty ja asiakin meni ihan toisella lailla. Että silleen... ei viitsitä tehdä edes niitä töitä joista maksetaan ja sitten löydetään olemattomia...

Juttelin saamastani palvelusta hänen esimiehelleen, mutta ei oikein kiinostanut oman firman palvelun taso. Onhan se tietysti ikävää, että tälläisiä tosi tyhmiä tulee asiakkaiksi, vai pitäisikö sanoa, että heidän asiakkaansa ajavat tälläisten tyhmien ihmisten autojen perään. Fennia muuten "unohti" myös kertoa, että olisin voinut hakea sijaisautoa... Voihan tietysti olla että en olisi saanut kun työmatkaa tulee päivässä vain 176 km ja julkisia yhteyksiä ei ole.

• siltä,
        Marja-37 kirjoitti:

nimittäin olen viimeisen kuukauden aikana törmännyt todella härskehin asiakaspalvelijoihin. Fennia ryssi autoni papereiden kanssa ja ne olivat kadoksissa. Asiakaspalvelija tuumasi minulle täysin törkeästi, että hän ei ala niitä etsimään, koska joutuisi soittamaan 20 ihmiselle ja hänen puolestaan minä voin hoitaa sen homman. Ääneni nousi siinä vaiheessa varamasti oktaavin, joten samainen henkilö käski minun pitää suuni kiini, jotta hän voi puhua. No minä sitten soittelin ja löysin sen henkilön niistä 20:sta. Samainen asiakaspalvelija löysi sitten yhden paperin "täältä pinosta" liittyen asiaan, mutta ongelmana oli, että sitä paperia ei oltu vielä edes tehty ja asiakin meni ihan toisella lailla. Että silleen... ei viitsitä tehdä edes niitä töitä joista maksetaan ja sitten löydetään olemattomia...

Juttelin saamastani palvelusta hänen esimiehelleen, mutta ei oikein kiinostanut oman firman palvelun taso. Onhan se tietysti ikävää, että tälläisiä tosi tyhmiä tulee asiakkaiksi, vai pitäisikö sanoa, että heidän asiakkaansa ajavat tälläisten tyhmien ihmisten autojen perään. Fennia muuten "unohti" myös kertoa, että olisin voinut hakea sijaisautoa... Voihan tietysti olla että en olisi saanut kun työmatkaa tulee päivässä vain 176 km ja julkisia yhteyksiä ei ole.

että olisimme myyjienkin osalta palanneet neukkuaikohin useissa paikoissa.
        Sen on huomannut monesti näinä aikoina.
        Jonotuksetkin ovat persiistä,soittaa miltei mihin tahansa.Rahastetaanko sillä puhelimessa odotuksella useimmissa paikoissa? 020.. jne.

Asiakkaissa on tietysti myös menijöitä moneen junaan.

On virkistävää puhua asiansa osaavalle ja huumoritaitoiselle asiakaspalvelijalle.
        Sen tuntee miltei koko päivän hyväntuulisena olona.
        Heitäkin löytyy !

• Mauste

Huonekaluliikkeissä vasta onkin myyjät röyhkeitä, eikä minkläistä huumoritajua heillä. Olen niin kyllästynyt käymään huonekaluliikkeissä, mutta kai sitä sillointällöin on pakko!
        Oletteko koskaan ajattellut, että minähan ostan juuri senäköisen ja haluan semmoisena kaapin mikä Teillä liikkessä esillä.kummiskin, sit kuin se tule kotiin onkiin 150 osassa ja ruuvejä saman verran. Kokoamisesta ja kuljetuksesta joútuu maksamaan erikseen. Kannatan sit miellumin Ikea, tiedän minkälisena vien tai saan ne kotiin!!!

• meitä

on paljon,mutta sä annoit asialle nimen "loppuunpalanut" on juuri oikea ilmaisu!

• hyvä pointti
        Mauste kirjoitti:

Huonekaluliikkeissä vasta onkin myyjät röyhkeitä, eikä minkläistä huumoritajua heillä. Olen niin kyllästynyt käymään huonekaluliikkeissä, mutta kai sitä sillointällöin on pakko!
        Oletteko koskaan ajattellut, että minähan ostan juuri senäköisen ja haluan semmoisena kaapin mikä Teillä liikkessä esillä.kummiskin, sit kuin se tule kotiin onkiin 150 osassa ja ruuvejä saman verran. Kokoamisesta ja kuljetuksesta joútuu maksamaan erikseen. Kannatan sit miellumin Ikea, tiedän minkälisena vien tai saan ne kotiin!!!

nehän tosiaan yleensä tulee osissa ja ne joutuu itse kokoamaan ellei hommaa kokoajaa..
        itselläni taas ärsyttää se että huonekaluliikkeissä ja muissa "erikoisliikeissä" myyjät on liian innokkaita palveleen :D voiko niin edes sanoa. mut kuulun niihin jotka haluaa rauhassa katella. häiritsee kun tullaan melkeen ovella kysymään et miten vois auttaa. kyllähän sitä ite osaa apua pyytää jos tarvitsee. toisaalta asiakaspalvelijana itsekin ymmärrän sen miksi sitä apua tarjotaan. kaksipiippuinen juttu, eikä sinänsä mitään negatiivista asiassa.
        mutta se positiivinen kokemus mistä piti sanoa. erääseen huonekaluliikkeeseen menin katseleen ruokailuryhmää. totesin että hiton kalliit hinnat ja ajattelin jo että en todellakaan osta. no myyjän kanssa sitten kateltiin pöytiä ja yhtäkkiä huomasinkin tilanneeni sellaisen pöydän jollaista en alun alkaen ollut aikonutkaan ostaa, saati että se oli useamman sata euroa kalliimpi mitä mun suunniteltu budjetti siihen oli(vaikka oli tarjouksessa ja vielä tingattiin tarjoushinnastakin lisää). että sanoisinko: todella hyvä myyjä :D
        no plussaa sitten vielä oli että kaupan päälle sain kotiinkuljetuksen ja kun olin muuttamassa niin sovittiin päivä milloin sen voi tuoda uuteen kämppään. sovittuna päivän mies tuli, kanto laatikot sisälle, purki laatikot ja kysy vielä mihin kohti laitetaan. tuolinjalkoihinkin laittoi itse pehmusteet ja asetteli tuolit pöydän ääreen ja lopuksi vei syntyneet roskat ulkoroskikseen.
        täytyy sanoa että harvoin saa vastaavaa palvelua eikä pöydän hinta enää kirpaissut.

• olen minä jo nyt

Olen vasta neljän vuoden ajan tehnyt asiakaspalvelutyötä erilaisissa yrityksissä, esim huoltamolla ja se oli suoranaista helvettiä välillä. Varsinkin, kun bensan hinta huiteli taivaissa. Ihan ku se olisi ollut jotenkin minun syy. Selitä siinä sitten hymyillen joka toiselle asiakkaalle, että syytä Bushia, syytä Amerikan tuulia... En siis oikeasti vastannut yhtään mitään, välillä vaan harmittelin mukana, koska totta kai itseäkin vitutti polttoaineen kova hinta.

Oli joskus todella nöyryyttävää, kun joku pahantuulinen asiakas kaatoi päivän likasankonsa minun niskaani, ilman mitään syytä. Olen aina asiallinen, oli asiakas millä tuulella hyvänsä. En menettänyt malttiani koskaan, jaksoin aina tilanteen loppuun saakka kunnialla, rauhallisesti. Onneksi seuraavana jonossa olija usein tuomitsi edellisen asiakkaan käytöksen ja näin hieman valaisi mielialaani.

On olemassa ihmisiä, jotka tieten tahtoen kiusaavat asiakaspalvelijoita vain siksi, että nämä eivät saa sanoa asiakkaalle mitään päin naamaa, vaan heidän täytyy niellä kaikki loukkaukset. Peräänkuulutankin asiakkaiden käytöstapoja.

Itseä raivostuttaa suunnattomasti tämä nykytrendi isojen kauppojen kassalla, kun nuori nainen (nykyään oikeastaan vanhat naiset) yleensä sanoo sen hei, summan ja kiitos. Ja jos huono tuuri käy, niin kuuluu vaan summa. Monesti sitten olen ihan äimänä, kun satun ihanan ihmisen kassalle, joka niinku PUHUU samalla, kun lappaa ostoksia lukijan ohi. Näitä saisi olla enemmän, koska he oikeasti piristävät päivää. Toivon itsekin olevani sellainen, että olisin edes jonkun ihmisen päivää joskus piristänyt.

Jaksoin työssä sen voimalla, kun yhdessä työkavereiden kanssa naurettiin näille kuspää-asiakkaille; se on niin kivaa. Joku voi sanoa, että se on ammattitaidottomuutta, mutta tämän tavan opetti minulle erään hotellin päällikkö, jolla oli takanaan pitkä ura, joten ei se kovin epäammatillista käytöstä voi olla : )

Toinen ilonaihe oli ne ihanat, mukavat asiakkaat, jotka olivat usein niitä tuttuja naamoja. Ja se, kun oli pelastanut jonkun päivän sillä, että pystyi tarjoamaan apua. Ne kiitokset säilyvät mielessä pitkään ja niiden voimalla jaksaa. Positiivista palautetta jätetään vaan niin harvoin, negatiiviset varmasti aina.

• harjoiteltu on

kassalla voi olla joku harjoittelija vaikka ei nimilapussa lukisi, tai sellainen joka on kassalla harvoin. Silloin tarkkuus kohdistuu siihen että ostokset menee oikein, ja varmasti otat mieluummin oikein laskutetun kuitin kuin väärän, pulinan kera? Minä yritän aina vähän jutella, mutta kaikki eivät kerta kaikkiaan HALUA puhua. Ja alkuaikoina jännitti ja hermostutti niin tavattomasti, ettei siitä tullut mitään.

Minä ainakin seuraan näyttöä koko ajan koska vaikka kone piippaa, viivakoodit eivät aina toimi. Samalla pitää seurata tuleeko paljon jonoa jolloin hälytetään lisää kassoja, ja katsoa ettei vedetyt ostokset mene pakkauspäässä ihan tuusannuuskaksi keskenään. Ja kun on pyhien aatto, jonot on tajuttoman pitkiä ja kyllä silloin täytyy keskittyä, kun tekee 7 tuntia kassaa niin välissä on vain kaksi 10-12 minuutin taukoa. Kun laittaa kyltin ”seuraava kassa” kuulee hirveät marmatukset ihan kuin kassalle ei hengähdystaukoa kuuluisi. Sen kymmenminuuttisen aikana ehtii just laukata kahvihuoneeseen, juoda kahvit ja äkkiä takaisin. Tietysti jos olet kokenut tuon mitä kerroit jonkun ”tutun”, kokeneen kassan kanssa tavallisena arkipäivänä, niin hänen asenteessaan on korjaamisen varaa. Mun kollega tervehti asiakasta joka ei ollut huomaavinaan, lappoi vaan ostosta hihnalle. Kun tuli kohdalle, niin tokaisi että voi sitä päivää sanoa kun kohteliaisuus ei maksa mitään.
        Eli ymmärrystä molemmin puolin, tiedät sen koska olet asiakaspalvelija itsekin.

• nainen5

Minulla on vakimarket jossa melkein aina käyn.
        On mukavaa mennä kassalle kun kassahenkilö rupattelee niitä näitä. Piristää kummasti.
        Vuosia käyneenä en ole kyseisessä kaupassa töykeitä kassoja nähnyt.

• asiakkaille

voi ja kannattaa lyödä luuri korvaan
      niin minä teen aina ja hyvin toimii

hu ha hei!!!!

• jonze86tre_city

Itse pitkään liittymänmyyntitöissä ym. olleena tiedän että ihmisillä on tarve purkaa kiukkuaan ja osoittaa turvallisesti (luurin päästä) olevansa jotenkin kova. Asiakkaat tietävät että myyjän on mielisteltävä, ja käyttävät sitä hyväkseen. Nyt myyn DNA:ta ja työni on käytännössä sitä että tyrkytän ystävällisesti rahaa/säästöä asiakkaan käteen, mutta saan paskat silmille. Uskomattoman suuri osa asiakkaista on täysiä sieniä. On ilahduttavaa kun ehkä 1 sadasta on järkevä tyyppi ja oikeesti kuuntelee mielenkiinnolla mitä mulla on sanottavaa. Paskamaista työtä, mutta olen oppinut vinoilemaan takaisin ilman uhkaa potkuista.

• Piikkinen

Kun itselle tulee tälläisia puheluita niin en kuuntele mielenkiinnolla, koska tiedän, etten aio vaihtaa littymääni, mutta ilmoitan vaan ihan kohteliaasti, että en aio vaihtaa yms. riippuen tilanteesta. Tuntuu oudolta, että se olisi noin kovin monelle vaikeaa.

• jonze86manse
        Piikkinen kirjoitti:

Kun itselle tulee tälläisia puheluita niin en kuuntele mielenkiinnolla, koska tiedän, etten aio vaihtaa littymääni, mutta ilmoitan vaan ihan kohteliaasti, että en aio vaihtaa yms. riippuen tilanteesta. Tuntuu oudolta, että se olisi noin kovin monelle vaikeaa.

Hyväksyttävää jos liittymä on oikea. En kuitenkaan ymmärrä miksi on niin vaikeaa laittaa uusi sim kortti puhelimeen jos sillä säästää 50€ kuussa rahaa vaikka ryyppäämiseen.

Tiedä häntä

• tyytyväinen...

tuollaista kiukkuilua en ymmärrä, itse olen tyytyväinen omaan liittymääni ja vuosia se ollut. en aio vaihtaa ja sen sanon kauppiaillekkin.
        yksi liittymäkauppias on jäänyt lähtemättömästi mieleen, en muista oliko dna tai joku vastaava, mitä kaikkia niitä nyt onkaan olemassa. sanoin että oon tyytyväinen omaani ja alettiin sitten tietenkin tarjouksia kertoa että niin ja niin monta kuukautta ilman kuukausimaksua. kun sanoin että ei asialla oo mitään väliä kun mulla on kuukausimaksuton liittymä. kauppias meinas tulla luurista korvaan ja kiukkusi että "ei semmosta liittymää oo olemassakaan!" sanoin et kyllä on ja kerroin kysyttäessä firman nimenkin.
        en sitten tiiä miksi se otti sellaiset pultit asiasta, mutta kävi seuraavaksi henkilökohtaisuuksiin ja alko tulla luurista kaikkea että juu niin varmaan ei tarvi maksaa ku isi ja äiti maksaa laskut. olin tuolloin täysi-ikäinen eikä laskujani ylipäänsä ole kukaan muu maksanut.
        mahtoi olla huono päivä soittajalla...mutta sen jälkeen ollut kyseisestä firmasta negatiivinen käsitys, vaikkakin ymmärrän ettei firman vika niinkään oo huono asiakaspalvelija

• Hetken vielä DNA:n asiakas

Siis mitä ihmettä... Hukkasin puhelimeni, suljin liittymän väliaikaisesti, löysin puhelimen ja taas soitettuani asiakaspalveluun avatakseni liittymän, mutta tämä ei käynyt koska lasku oli juuri erääntynyt. Okei. Oli perjantai ja kerroin että lasku on tallessa ja jäänyt epähuomiossa maksamatta ja maksoin heti. Liittymää kuitenkaan ei voineet avata koska eivät ilmeisesti luota asiakkaaseen. Kertoivat että parin päivän päästä näkyy heidän järjestelmässä.

Nordean asiakkaana kykenen tietämään että nordean tililtä nordean tilille lasku kirjautuu välittömästi kun on maksu suoritettu. Nyt on kyse vain DNA:n omasta tiedoista jotka elävät 2 päivää myöhässä. Ei varmaan ole asiakkaan vika, mutta asiakas tässä joutuu joustamaan. Mutta loppupeleissä vasta tiistai illalla olivat yhteistyökykyisiä avaamaan linjat. Että kyllä siellä DNA:n päässäki jotain häikkää on ja tiedän että otan Saunalahden liittymän takaisin.

• hukassa...
        Hetken vielä DNA:n asiakas kirjoitti:

Siis mitä ihmettä... Hukkasin puhelimeni, suljin liittymän väliaikaisesti, löysin puhelimen ja taas soitettuani asiakaspalveluun avatakseni liittymän, mutta tämä ei käynyt koska lasku oli juuri erääntynyt. Okei. Oli perjantai ja kerroin että lasku on tallessa ja jäänyt epähuomiossa maksamatta ja maksoin heti. Liittymää kuitenkaan ei voineet avata koska eivät ilmeisesti luota asiakkaaseen. Kertoivat että parin päivän päästä näkyy heidän järjestelmässä.

Nordean asiakkaana kykenen tietämään että nordean tililtä nordean tilille lasku kirjautuu välittömästi kun on maksu suoritettu. Nyt on kyse vain DNA:n omasta tiedoista jotka elävät 2 päivää myöhässä. Ei varmaan ole asiakkaan vika, mutta asiakas tässä joutuu joustamaan. Mutta loppupeleissä vasta tiistai illalla olivat yhteistyökykyisiä avaamaan linjat. Että kyllä siellä DNA:n päässäki jotain häikkää on ja tiedän että otan Saunalahden liittymän takaisin.

itsekin puhelinta hukanneena kokenut monenlaista. joskus aikoinaan kun soitin että saisko sen liittymän kiinni, kun hukkasin puhelimen, niin kysyttiin vaan että suljetaanko kokonaan vai väliaikaisesti jolloin uudelleen avaaminen mahdollista. eli siis vaikka onko varastettu vai vain hukassa.no, he lupasivat sulkea sen samantien.
        sitten kun toisen kerran, en siis näitä liittymiä muista mutta kumminkin..mutta kun toisen kerran tuli tarvetta taas sulkea liittymä, niin sanottiin että siinä on joku sulkuaika, mitä lie sano että pari viikkoa ennenku voi sulkea! sanoin et miks ihmeessä siinä sellanen on, että jos mun puhelin on varastettu niin saako se osapuoli puhua kaks viikkoa mun laskuun..jotain se sitten sanoi että yrittää saada suljettua sen heti ku mahdollista. en sitte tiedä millon se suljettiin, mutta en tiedä että laskua olis katoamisen jälkeen tullut, ainakaan lasku ei ollu ylimaallisen iso...
        mutta outoa välillä

• operaattorille

Jos maksat saman pankin sisäisenä maksuna yrityksen pankkitilille suorituksen, PANKKI siirtää yrityksen tietojärjestelmään tiedon seuraavana pankkipäivänä.
        Tilisiirrot näkyvät pankkitilillä varmasti kyllä, mutta koska pankki ei ole sama asia kuin teleoperaattori ja välissä on kaksi eri tietojärjestelmää tiedon siirtymiseen menee oma aikansa. Kannattaa maksaa laskunsa ajoissa jotta välttyy liittymän sulkemiselta. Lasku kuitenkin lähetetään 14 vrk ennen eräpäivää ja yleensä liittymiä suljetaan vasta jonkin aikaa eräpäivän jälkeen, maksukehoituksenkin olet ennen liittymän sulkemista saanut. Eipä silloin voi syyttää muita kuin itseään.

• älä jaksa

syyttää operaattoria jos et itse hoida laskujasi ajoissa. Luuletko että operaattoreiden toiminta on jotain hyväntekeväisyyttä?Kokeiles pankin kanssa samaa jos joskus lainan otat "jäi epähuomiossa maksamatta"...heh. Kyllä se pitää muille operaattoreille laskut ajoissa maksaa..että sikäli toi ei tule ratkaisemaan sun laskunmaksuongelmaa.

• tiedoksi

yrityksen tileille rahat eivät siirry samantien. TÄmä on faktaa.

• Kukkanen.

Mä OON kova jäbä. Oikeesti. Näppis on jo murusina.

• Piikkinen

Mukavaa kun ei taas yhtään yleistetä. Itse en ainakaan ole ikinä syyllistynyt tuollaiseen, kun ei ole tullut tuollaisia palveluja käytettyäkään. En väitä, ettei tuollaista tapahdu. Varmasti tapahtuukin. Mutta lukiessani tätä tuli sellainen olo, että kuuntelen saarnaa asiasta jota en ole tehnyt.

• asioihin

puututaan todella paljon. Olen olut 3v lähikaupassa.
      -Valitettu on suomenkielen taidosta, joka on kuulemma monilla myyjillä ongelma, vaikka olen täysin suomalainen. En olisi kuulemma läpäissyt äidinkielen koetta jne. Pakko oli sanoa, minulla on synnynnäinen lievä dysfasia, minä en voi osata täydellisesti.
      -Nenärenkaasta mummut oli päälikölle valittanut, olisivat suoraan minulle.
      -Hyllyttäessä tavaraa, kanta-asikas teki valituksen et kyttään häntä. Jota en todellakaan tehnyt.
      -Jotkut moittivat jopa hiuksista, useammat onneksi kehuvat.
      -Ihmetellään etten ole naimisissa vaikka lapsia. -Kaikki markkinoinnin tekemät hyllynreuna tarjouslaput jossa on epäselvyyttä / virhettä on myyjän vika.
      -Välillä todella huudetaan, moititaan.
      -Tauolla takapihalla moititaan tupakoinnista
      -Ajellaan ostoskärryillä päin
      -Syödään leipähyllyllä puoliks leipiä
      -Kylmätuotteita jätetään sinne tänne myymälää pilaantumaan
      -Juorutaan työntekijöidemme yksityisasioita meille
      -Ehdotellaan pervoja, väkisin halataan jne.
      -Kun on yksin ja ei pysty repeen ympäri myymälää

Milloin ihmiset oppivat kunnioittamaan myyjän työtä ja käyttäytymään ?

• onneksi

Ite huomasin asiakaspalvelutyössä, että suurin osa asiakkaista on mukavia ja fiksuja, tietty osuus taas niin röyhkeitä ja valittavat mitä ihmeellisistä asioista ja menevät henkilökohtaisuuksiin. Eipä niistä kommenteista jaksanut luokkaantua, sillä umpioutoja ihmisiä nämä röyhkeät asiakkaat olivat. Yksinkertaisesti alkoi vain tympiä koko työ, joten vaihdoin työpaikkaa ja alaa, kun siihen tuli mahdollisuus.

• tarjoilija&opiskelija

Olin ennen muuan valtakunnallisesti toimivan ketjusyöttölän leivissä. Kiire kova, konsepti tarkkaan määritelty, säännöt tiukat ja todellakin siellä ketjunohjauksessa määritellyt esim. annosten tuunamisesta perittävistä lisämäksuista jne.
        Asiakkaista todella suuri osa oli niitä, jotka olivat naama murin jos kaikkea haluamaansa ei saanut HETI. Valitettiin siitä miten kaikki kestää, miksei saa vaihtaa sitä ja sitä annoksesta, olet ikävä ihminen ja ammattitaidoton ja huono asiakaspalvelija kun et saa joustaa säännöistä, et saa ottaa lounasseteleitä maksuksi alkoholista tai mitä nyt ikinä.
        Sain tarpeekseni loanheitosta ja siitä tunteesta, etten ikinä ollut riittävän 'hyvä' vaikka kuinka tein parhaani, joten vaihdoin korkeatasoiseen a la carte - ravintolaan. Säännöt ovat lounareiden suhteen samat, palvelun, ruokien ja juomien odotusajat ovat usein pidemmät kuin siinä ketjusyöttölässä, pöytää joutuu odottamaan usein ja silti juuri kukaan asiakas ei valita. Nekin jotka valittavat, tekevät sen asiallisesti ja heidän kanssaan pystyy oikeasti selvittämään tilanteen niin että ei jää paha maku suuhun. Tarjoilijaan suhtaudutaan ihmisenä, joka tekee asiakaspalvelutyötä, ei minään alempiarvoisena ja likasangon virkaa toimittavana Palvelijana isolla Peellä. Täsmälleen samanlainen palveluasenne joka tuottaa ketjusyöttölässä jatkuvaa marmatusta ja haukkuja asiakkaiden taholta tuo tässä toisessa ravintolassa paljon kiitoksia hyvästä palvelusta, hymyileviä asiakkaita ja reilut tipit. Kun ketjusyöttölässä kerroit asiakkaalle, että annos meni uusiksi tai jokin muu kömmähdys on käynyt ja hetki menee kun korjataan, niin olit huono tarjoilija, kokit olivat aivan paskoja ja pitihän se arvata kun tänne tulee että näin taas käy. Tässä nykyisessä työpaikassani asiakkaat toteavat vastaavassa tilanteessa hymyillen, että 'sattuuhan sitä, ei tässä mitään hätää.' Ei syviä huokailuja, silmien muljautteluja ja murinaa. Ei huudella salin toiselle puolelle että HEI HA-LOO, SAAKS TÄÄLLÄ PALVELUA?!?

Päätelläänpä tästä sitten missä on ero. 'Sydämen sivistyksessä'? Tai millä nimellä sitä kukakin haluaa kutsua.

Onneksi minulla on kokemusta näistä molemmista paikoista. On helpompi ymmärtää niitä kollegoja, jotka tuskailevat hankalia asiakkaita. Veikkaan, että moni jonka mielestä hankalia asiakkaita ei olekaan ja on vain ammattitaidosta kiinni miten heidät saa leppymään, ei ole kokeillut työtä sellaisessa ympäristössä jonka asiakaskunnasta suuri osa on näitä, hmm, no, tiedättehän.

• Jeppe79

Itselläni on mielestäni mahtava työ. Asiakkaita palvelen sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Työ on välillä erittäin stressaavaa kun aikatauluissa on pysyttävä ja se että olen ainoa joka hallitsee kaikki pohjoismaiset kielet.

Mutta se on niin kiva kun useasti viikossa saan asiakkailta kiitos-viestejä tai että asiakkaat ovat soittaneet pomolleni tai ylemmälle taholle kuinka hienosti olen heitä palvellut.

Useasti päivä voi olla helvetin stressaava ja sitten vaikka ennen lounasta joku sanoo kiitos, niin kummasti päivän jaksaa loppuun.

Onse mahtavaa että meillä on tämä nykytekniikka: puhelimet, internet ja sähköposti. Säästyy ne parhaimmat hymyt, vitsit ja huomionosoitukset ;)

• tämä tosissaan

joku vitsi?Että asiakkaat soittavat pomolle ja kehuvat, no hoh hoi!!

• Jeppe79
        tämä tosissaan kirjoitti:

Soittaneet/lähettäneet sähköpostia.

Pahoittelen virhettäni.

• Puhelinpalvelussa myös
        tämä tosissaan kirjoitti:

Kyllä sitä sattuu. Itse olen 38-vuotias nainen, ja olen tässä alkuvuonna saanut kymmenisen kertaa positiivista palautetta. Asiakkaat ovat soittaneet esimiehelle tai lähettäneet sähköpostia ja kiitelleet, kun ovat saaneet hyvää palvelua.

Olen pari kertaa jopa muistanut asiakkaan, ja mietin että millaistakohan palvelua sitä ihmisille nykyään tarjotaan, jos se, että toivottelen hyviä viikonloppuja/kevättä mitä lie tai että joustan säännöistä kirvoittaa kehuja.

Noh, toisaalta, pidän työstäni ja pidän asiakkaistani. Erityisen mieluusti palvelen heitä ruotsiksi, saksaksi ja englanniksi. Kaipa se kuuluu äänessä että tykkää työstään. Palkkaa voisi tosin saada lisääkin. Mutta se ei ole tärkeintä.

• tälle marttyyriydelle
        Puhelinpalvelussa myös kirjoitti:

Kyllä sitä sattuu. Itse olen 38-vuotias nainen, ja olen tässä alkuvuonna saanut kymmenisen kertaa positiivista palautetta. Asiakkaat ovat soittaneet esimiehelle tai lähettäneet sähköpostia ja kiitelleet, kun ovat saaneet hyvää palvelua.

Olen pari kertaa jopa muistanut asiakkaan, ja mietin että millaistakohan palvelua sitä ihmisille nykyään tarjotaan, jos se, että toivottelen hyviä viikonloppuja/kevättä mitä lie tai että joustan säännöistä kirvoittaa kehuja.

Noh, toisaalta, pidän työstäni ja pidän asiakkaistani. Erityisen mieluusti palvelen heitä ruotsiksi, saksaksi ja englanniksi. Kaipa se kuuluu äänessä että tykkää työstään. Palkkaa voisi tosin saada lisääkin. Mutta se ei ole tärkeintä.

...Niinpä niin..."palkkaa vois saada lisääkin, mutta ei haittaa..."

Kissa kiitoksella elää - vai miten se meni.

Yks vitun maku noille kiitoksille. Kyllä työssä onnistumisen ja uhrautumisen pitää näkyä myös tilinauhassa.

• kassatäti

jotenkin kiukkuiset ja marmattavat asiakkaat. Mutta en kestä humalaisia, jotka haistattelevat, nimittelevät, örveltävät, jankkaavat ja pysäyttävät kassajonon. Meillä on ollut tapauksia että kaljoja on heitetty rikki lattialle ja myyjään on käyty käsiksi. HEILLEKÖ pitäisi olla sellaisen jälkeen kohtelias ja asiallinen? Rajansa kaikella.

• mmdm

Nykyään on ihan sama mitä ostaa ja mistä niin todennäköisyys sille, että tuote on hajalla, huonolaatuinen, tai ainakin palvelu on surkeaa on aika todennäköistä.

Mutta kyllä sen ymmärtääkin, jos ostat made in china tavaraa tai kioskinmyyjä saa 5€/h niin yritäppä siinä sitten pitää laatutasoa yllä.

• voi ja voi

sanoa että painu helvettiin ja lyödä luurin kiinni.

näin minä olen toiminut ja hyvin tehoaa.

• kjldskjlsf

on sanonta "asiakas on aina oikeassa" mutta nykymyyjistä kukaan ei taida olla sitä kuullutkaan, niin töykeää on asiakas - ja myyntityö yleensä. Asiakaspalvelusta harvassa paikassa on kuultukkaan.
      Japanissa on sanonta "asiakas on jumala" siitä suomalaisille myyjille mallia.

• moniakin Suomessa,

entäs sitten!? Asiakas on harvemmin oikeassa, valitettavasti. Ja, tämän voi myös kulloinkin ASIALLISESTI tehdä selväksi, ettei tarvi tulla turhasta urputtamaan. Siitä sitten vaan Japaniin tutkailemaan vaikka itsemurhatilastoja siellä!

• hoitaja

Jos asiakaskin osaisi käyttäytyä hyvien tapojen mukaan niin varmasti asiakaspalvelijakin jaksaisi kuunnella ne marinat vähän paremmalla asenteella. mielestäni huorittelu ja kiroilu ei edistä ainakaan asiakkaan asiaa tämän haluamaan suuntaan...suomalaiset asiakaspalvelijat taitavat niellä toisinaan vähän liikaakin sontaa kun ei saisi huomauttaa hyvistä tavoista ja lapsellisesta käytöksestä. Enpä usko että tämmöisellä itsekeskeisellä kiroiluasenteella saisi minkään näköistä palvelua ulkomailla...tässä vain yksi näkökanta asiaan.

• 5v palveluammattia

ihmiset osaa olla niin röyhkeitä, myyjille, ja kokeille ainakin.. valitetaan joka v*tun asiasta ja millon mitäkin on liikaa/liian vähän...

• Valinnan edessä

Kelle muulle sitä kiukuttelis, kuin sulle.
      Vähemmästäkin hermostuu, kun yhtiö on kuin oma valtionsa. Sinä olet vain työntekijä ja minä vain asiakas "Älkää luulkokaan omistavanne yhtiötä."

• ex-myyjä

Joskus tosiaan hämmästyttää asiakkaiden käytös. Ylivilkkaat 3-4 vuotiaat lapset jätetään keskenään leikkimään huonekalukauppaan kuraisilla vaatteilla ja kengillä hyppimään sohvilla ja sitten vielä ihmetellään, jos jotain särkyy ja tämä pitäisi korvata.

Ruokakauppaan mennään kahta minuuttia vaille yhdeksän kamalalla kiireellä ja heti kun pääsee sisälle niin kiire lakkaa saman tien. Sitten vielä 21.15 haahuillaan ostoskärryjen kanssa etsimässä sitä tuoretta leipää.

Mutta on niitä myös myyjissä näitä "kukkasia". Joskus tekisi mieli sanoa, ettei se hymyily satu tai ihan erikseen käydä sanomassa esim. huonekalu/autokaupassa, että kiitos(olemattomasta)palvelusta.

Kyllä meistä on jokaiseen junaan. Joku tuolla aiemmin kertoi ja se toimii edelleen, että niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan(yleensä)

Kiitos kaikille mahtaville asiakaspalvelijoille. Liian harvoin tulee annettua sitä positiivista palautetta ja liian helposti sitä ikävää. Jaksakaa työssänne. Teitä tarvitaan tässä kovenevassa maailmassa:)

• ovat

turkki päällä paahtavat tädit, kultahampaat vilkkuen tullaan marisemaan kahden euron koriste-esineestä, että minä en tästä näin paljon maksa.Ihankuin perusmarketti olisi basaari jossa myyjä ryhtyy ilomielin tinkimään ylihinnoiteltuaan tuotteen. Ja ammattitaidoton kuulet olevasi kun hintaa et alenna ja johtoonkin uhataan ottaa yhteyttä. Juu, kyllä johtoon saa yhteyttä ottaa, kuullakseen saman kuin minulta.

• muovpussit!
        ovat kirjoitti:

turkki päällä paahtavat tädit, kultahampaat vilkkuen tullaan marisemaan kahden euron koriste-esineestä, että minä en tästä näin paljon maksa.Ihankuin perusmarketti olisi basaari jossa myyjä ryhtyy ilomielin tinkimään ylihinnoiteltuaan tuotteen. Ja ammattitaidoton kuulet olevasi kun hintaa et alenna ja johtoonkin uhataan ottaa yhteyttä. Juu, kyllä johtoon saa yhteyttä ottaa, kuullakseen saman kuin minulta.

ostetaan satojen eurojen eestä kaikkee krääsää ja sitte appa jee mikä p... meteli kun pussi maksaa!!!

• Valitettavasti

Lopunajat ovat tulossa, kuten Raamatussa sanotaan. Ihmisistä tulee petoja toisiaan kohtaan jne...

• sanotaan?

Oliks toi provo vai ookkona tosissas :D

• veljeään vastaan,

kansakunta kansakuntaa vastaan. Näin on kirjoitettu.

• Tajutonta

Asiakkaille on oiekasti kihahtanut "asiakas on aina oikeassa" -asenne pahasti päähän, nimenomaan hyvin toimeentulvan oloisilta ihmisiltä tulee jatkuvasti aivan uskomatonta suoraa vittuilua. Itse yritän aina ensin olla kohtelias, palvelualtis ja ystävällinen, mutta jossain kulkee raja; asiakaspalvelijan kohtelu näkyy, sori nyt vaan, asiakaspalvelun tasossa.

Kaikkein uskomattomimpia ovat kuitenkin asiakkaat, jotka eivät tunnu käsittävän, että kansainvälisessä ketjussa hintalapussa oleva viivakoodillinen hinta on se, jolla tuote myydään, eikä tinkiminen ole vaihtoehto. Kassalla oleva viikonloppuapulainen EI VOI lähteä myymään tuotteita itse keksimillään hinnoilla. Yllättävän oni asiakas tätä kuitenkin vaatii, siis ei pyydä.

Asia esitetään "Nää kengät on rumat / Nää on väärän kokoset, paljon mä saan alee?" -tyylillä, siis vieläpä varsin töykeästi ja itsestäänselvän oloisesti. Kun asiakasta opastaa, että valitettavasti alennusta ei voida myöntää, nämä ihan oikeasti loukaantuvat, että etkö sä voi tehdä "virhettä".

Anniskelupuolella on näitä, että "Miten niin teillä ei ole merkkiä X viskeissä, yleensä on, no sitten mulle pitää myydä merkkiä a puoleen hintaan." Ai, että pitää?
      Eräskin kirjoitti korttikuittiin "En maksa" kun ei löytynyt vaadittua liköörimerkkiä.

Siis mitä! Ja sitten suututaan, kun ei onnistu.

Missä ihmeen basaarissa nämä kuvittelevat asioivansa?

• näin....!

"enkö vois saada 5 senttiä/50 senttiä/euron alennusta tästä ku mulla ei oo nyt enempää rahaa mukana"
        "maksan seuraavalla kerralla/huomenna loput"
        "tää on vähä huonolaatunen, paljoko saan alennusta(tuote tarkkaan tongittu kasasta missä on yhä niitä hyvälaatuisia tavaroita ja kun suosittelee että hakee ehjän/parempilaatuisen tilalle niin tavara ei enää kelpaakaan koska siitä joutuisi maksamaan normaalihinnan :D )
        ja sitten juuri tuo jos jokin tuote on loppunut niin kalliimpi tuote pitäisi saada samaan hintaan. ei mun tuu mieleenkään mennä vaatimaan tuollaista vaikka viimeksi tänään näin sellaisen tuotteen jonka olisin ostanu mutta se oli loppu. se vaan pitää ostaa joku korvaava tuote tai mennä ostamaan toisesta kaupasta se mitä kaipaa. tai kärsivällisesti odottaa kunnes tuotetta saapuu liikkeeseen lisää, ellei sille ole heti tarvetta.
        "ai teillä ei oo tota tarjousjauhelihaa? no varmaan saan tuon euron kalliimman paketin samaan hintaan siitä edestä"
        jossain thaimaassa tuo tinkiminen ehkä auttaa, mutta suomessa todella on se hinta se mikä hintalapussa/tuotteessa lukee...

• olla totta?!

Siis mitä, myyjänkö pitäisi antaa alennusta hyvitykseksi kun asiakas ostaa mielestään "rumat" tai "väärän kokoiset" kengät?? Ei hyvää päivää millaisia idareita sitä onkaan :D Tosi röyhkeää. Jokaisella on valinnanvapaus kävellä ulos kaupasta ostamatta mitään, jos valikoima ei syystä tai toisesta miellytä. Lapsellista ja käsittämätöntä edes yrittää vaatia hyvitystä ko. tilanteessa, nimenomaan vaatia kuin itsestäänselvyyttä eikä pyytää. Tätä ketjua lukiessa en voi muuta kuin nostaa hattua kaikille aspa-ammattilaisille, koska jaksatte päivästä toiseen kohdata ja vieläpä palvella hyvin näitä huonostikäyttäytyviä umpiurpoja. Oma lyhyt pinna ei tuollaista kestäisi, sanan säilä alkaisi heilua aika vikkelään pösilöimpien tapausten kohdalla...

• KimmoP

Ei asiakkaan kans tarvi turhaa ihmetellä. Niille ptää sanoa ihan suoraan ja tasan tarkkaa miten asia on. Jos kaikkia asioia alkaa peitteleen ja pitää mielessä et asiakas ois aina oikeassa niin siinä ei tee ku itelle ja firmalle PASKAA. 6 vuotta olen asiakas palvelussa ollu, ainaki 10 kertaa asiakkaalle haistattanu paskat päin naamaa. Koskaan siitä ei mitään ongelmaa ole seurannu. Näin tulen myös jatkossa toimimaan. Tuote se on mikä merkitsee.

• onneksi on oma lääkitys kun...

Näin se vaan on että suurimmalla osalla porukasta on ihan väärät lääkkeet. Tai lääkitys puuttuu vallan.
      Muuten EI kanssaihmisen karmeeta ja asiatonta käytöstä voi selittää.
      Vuodesta 85 olen tiskin takaa tätä kummallista menoa tarkkaillut. Ja hullummksi vain menee.
      Tositeevee sarjan näistä toilailuista saisi

• asiakkaat

Odottakaas kun taas alkaa aurinkolasiaika....tullaan mustissa laseissa kännykkä päähän niitattuna ostoksille....sitten ihmetellään palvelun laatua? Minä ainakin kohtelen tällaista asiakasta kuin ilmaa......

• näin...

yleensä tuijotan aurinkolasipäistä ihmistä suoraan laseihin, poraan katseen suoraan "silmiin". koska, ihan varmasti siellä lasiensa takana on samanlainen töllääjä.sieltä on turvallista katsella, mutta itse katson niin kuin en niitä laseja siinä välissä näkisikään.
        toinen on kännykkään puhuminen kassalla, joko siihen puhutaan valmiiksi tai sitten joku soittaa juuri kassalla, mikä on _todella_ yleistä. siinä on oikeastaan kaksi käyttäytymistapaa ja riippuu vähän asiakkaasta kumpaa käytän.
        jos asiakas ojentaa kortin/rahat ja kattelee seinille niin teen työni puhumatta mitään, antaen muka puhelinrauhan. jos asiakas puhelusta huolimatta kiinnittää huomion minuun, ojentaessaan maksuvälinettä katsoo minuun päin tai jopa puhuu sanan tai pari, niin sitten sanon kiitokset ja muut niinkuin pitääkin, puhelusta huolimatta.
        mutta, ihmettelen miksi näitä pitäisi kohdella kuin ilmaa? kaikki ei jaksa laseja riisua aina sisätiloissa käydessään mutta samoja ihmisiä ne on kuin talviaikaan ilman laseja.

• ghfjfj
        näin... kirjoitti:

yleensä tuijotan aurinkolasipäistä ihmistä suoraan laseihin, poraan katseen suoraan "silmiin". koska, ihan varmasti siellä lasiensa takana on samanlainen töllääjä.sieltä on turvallista katsella, mutta itse katson niin kuin en niitä laseja siinä välissä näkisikään.
        toinen on kännykkään puhuminen kassalla, joko siihen puhutaan valmiiksi tai sitten joku soittaa juuri kassalla, mikä on _todella_ yleistä. siinä on oikeastaan kaksi käyttäytymistapaa ja riippuu vähän asiakkaasta kumpaa käytän.
        jos asiakas ojentaa kortin/rahat ja kattelee seinille niin teen työni puhumatta mitään, antaen muka puhelinrauhan. jos asiakas puhelusta huolimatta kiinnittää huomion minuun, ojentaessaan maksuvälinettä katsoo minuun päin tai jopa puhuu sanan tai pari, niin sitten sanon kiitokset ja muut niinkuin pitääkin, puhelusta huolimatta.
        mutta, ihmettelen miksi näitä pitäisi kohdella kuin ilmaa? kaikki ei jaksa laseja riisua aina sisätiloissa käydessään mutta samoja ihmisiä ne on kuin talviaikaan ilman laseja.

^ja ^^: mitä vitun idiootteja te olette? Onkohan pikku päähänne tullut koskaan mieleen, että jotkut ihmiset ovat LIKINÄKÖISIÄ, ja käyttävät usein kesällä vahvuuksilla olevia aurinkolaseja!

Jos esimerkiksi minä ottaisin mieliksenne aurinkolasit päästäni, jotta saisin tapittaa teitä silmiin kuten haluatte, niin sittenpä arvon asiakaspalvelijat saisivat nousta sieltä tiskin takaa ja taluttaa minut eteenpäin.

Kylläpä taas järjen jättiläisyys paistaa näistä joistakin nirppanokka-asiakas"palvelijoista".

• voehan v.

Katsoisitte myyjätkin ja palvelualalla työskentelevät ihmiset hieman peiliin! ette tekään mitään malliesimerkkejä hyvästä asiakaspalvelusta ole. Olen itse hyvin ystävällinen ja hymyilen myyjille yms, mutta ainoa mitä kassoilla saa takaisin on vaihtorahat ja nekin tuiman, melkein tappavan katseen kera.

• sotkivat

tahalleen kaupoissa kaiken ja levittävät lattialle- sikoja
      kengät ja vaatteet revitään sekaisin ja jätetään lattialle/koppeihin. hintalaput liimaillaan millon mihinkäin josta niitä ei saa irti, revitään vihannesten huonot osat lattialle sotketaan eri vihanneksii toisiin paikkoihin, puristellaan ruokia rikki. ym ym

• se on pienikin

eli mitä enemmän ilkivaltaa saa tehtyä, sitä hauskempaa. onhan joku sitä varten siellä töissä että kulkee asiakkaiden jäljessä siivoamassa, luulevat he. ei ne tietenkään kotonaan niin sikamaisesti varmasti käyttäydy, kai se on vaan kiva ku saa tehdä mitä tahtoo eikä kukaan uskalla käydä huomauttamassa.
        lapsissakin tätä esiintyy todella kivasti. liekö vanhemmilta opittua käytöstä? kaupassa seilataan ja kuljetellaan tavaroita, lämmin/viileäruokia tiputellaan pakastimeen, pakkauksia rikotaan, kulku muutenkin sellaista, eritoten jengiryppäissä, että väkisin epäilee jonkun sujauttavan tavaraa vaatekerroksen alle tai laukkuun. sekin on toki myyjän syytä jos katsoo niitä liian kauan tai epäilevästi.
        erittäin mukavaa on että nämä lapset viihtyvät kaupassa kuin kotonaan, eteisessä vietetään puoli päivää, välillä käydään ostamassa jotain karkkia, että saa roskat heitellä lattialle ja tunkea joka paikkaan mihin vaan mahtuu. syljeskely kuuluu myös kyseiseen ikään ja on varmaan hauska harjoitella sitä kaupan lattialle.
        niin..kyllähän ne ihmiset osaavat ihmisten ilmoilla käyttäytyä..haluiaisin nähdä kyseisten ihmisten kodit.

• ällistyttävän
        se on pienikin kirjoitti:

eli mitä enemmän ilkivaltaa saa tehtyä, sitä hauskempaa. onhan joku sitä varten siellä töissä että kulkee asiakkaiden jäljessä siivoamassa, luulevat he. ei ne tietenkään kotonaan niin sikamaisesti varmasti käyttäydy, kai se on vaan kiva ku saa tehdä mitä tahtoo eikä kukaan uskalla käydä huomauttamassa.
        lapsissakin tätä esiintyy todella kivasti. liekö vanhemmilta opittua käytöstä? kaupassa seilataan ja kuljetellaan tavaroita, lämmin/viileäruokia tiputellaan pakastimeen, pakkauksia rikotaan, kulku muutenkin sellaista, eritoten jengiryppäissä, että väkisin epäilee jonkun sujauttavan tavaraa vaatekerroksen alle tai laukkuun. sekin on toki myyjän syytä jos katsoo niitä liian kauan tai epäilevästi.
        erittäin mukavaa on että nämä lapset viihtyvät kaupassa kuin kotonaan, eteisessä vietetään puoli päivää, välillä käydään ostamassa jotain karkkia, että saa roskat heitellä lattialle ja tunkea joka paikkaan mihin vaan mahtuu. syljeskely kuuluu myös kyseiseen ikään ja on varmaan hauska harjoitella sitä kaupan lattialle.
        niin..kyllähän ne ihmiset osaavat ihmisten ilmoilla käyttäytyä..haluiaisin nähdä kyseisten ihmisten kodit.

siistejä.
        Nehän käy sottaamassa muualla.

• pokalla sanottua!!
        ällistyttävän kirjoitti:

siistejä.
        Nehän käy sottaamassa muualla.

Myyjät kuulemma sotkevat osastot ja ovat vastuussa asiakkaiden runtelemista tuotteista..

• Rape777
        pokalla sanottua!! kirjoitti:

Myyjät kuulemma sotkevat osastot ja ovat vastuussa asiakkaiden runtelemista tuotteista..

Kiitos kaikille! Tuli parempi mieli kun, löytyy kohtalotovereita(:

Mulla itselläni venäläinen sukunimi ja aina saan kuulla huonosta suomenkielestäni, vaikka olen täällä syntynyt. No ehkä lohduttaa että, työkaverit on huoria, typeriä ja ammattitaidottomia, johonkinhan sen asiakkaan on paskottava suustaan pahaolonsa.

Jos joku asia ei miellytä tai ei mene mielen mukaan niin sitten alkaa varsinkin nämä keski-ikäiset ja tiedostavat citylehmät ulisemaan, ammattitaidottumuudesta ja joustamattomuudesta.Joku tuolla mainitsikin että, on muutamat kerrat paskat haistattanut, aaahhh kun vaan rohkenisi (:

• oitis
        Rape777 kirjoitti:

Kiitos kaikille! Tuli parempi mieli kun, löytyy kohtalotovereita(:

Mulla itselläni venäläinen sukunimi ja aina saan kuulla huonosta suomenkielestäni, vaikka olen täällä syntynyt. No ehkä lohduttaa että, työkaverit on huoria, typeriä ja ammattitaidottomia, johonkinhan sen asiakkaan on paskottava suustaan pahaolonsa.

Jos joku asia ei miellytä tai ei mene mielen mukaan niin sitten alkaa varsinkin nämä keski-ikäiset ja tiedostavat citylehmät ulisemaan, ammattitaidottumuudesta ja joustamattomuudesta.Joku tuolla mainitsikin että, on muutamat kerrat paskat haistattanut, aaahhh kun vaan rohkenisi (:

myyjä pihalle jos alettais haistattelemaan asiakkaille, tai sanomaan muutenkaan suoria sanoja. Kyllä välillä tekisi mieli päästellä, mutta ohje on että pitää olla kohtelias. Joku raja siihenkin pitäis vetää ja mä luulen että jos myyjä meillä saisi vähän reippaammin sanoa takaisin, niin asiakkaatkin alkaisi olemaan ihmisiksi.

• ...

olen huomannut saman ilmiön, joka pahenee vuosi vuodelta kun olen työskennellyt tavaratalossa eri osastoilla. Vaatteet jätetään sovituskoppien lattialle ja tallotaan päälle, tottakai siitä sitten ruikutetaan alennusta lähimmältä myyjältä. Karkkia ja jätskiä syödään osastoilla, limaiset paperit survotaan esim. vaaleiden housujen taskuun, purkat suusta juhlavaatteiden hihoihin tai selkään. Maitopurkit pakastimeen ja lihapaketit lelujen sekaan mädäntymään. Mahatautiset lapset raahataan kauppaan mukaan oksentelemaan, ja kiukkuisena tullaan myyjää komentamaan siivoamaan haiseva vatsansisältö äkkiä pois. Jos lapsella on pissahätä, ei viedä vessaan vaan annetaan lirutella kaupan lattialle tai sovituskoppiin. Jos vaatteessa on nyörejä tms. vöitä, ne vedetään umpisolmuun henkarin ympärille tai otetaan irti ja hukataan jonkun sukkapöydän pohjalle, kuten kaikki muukin mitä irti saadaan. Meikkivoiteella sotketaan kaulukset ja rintsikoita sovitellaan hikisenä ja likaisena. Ja tietty kaikki tämä on myyjän vika, kuten myös sekin että asiakas ei osaa lukea tarjouslappuja eikä tiedä mitä eroa on puserolla ja housuilla. Lopuksi tietty haukutaan kassatyttö pitkistä jonoista ja vääristä hinnoista..ulosmennessä käydään sitten siellä yleisövessassa tukkimassa pönttö käsipyyhkeillä, varastamassa rulla paskapaperia kotiin ja paskotaan lattialle pytyn viereen. Sitten onkin hyvä mennä kotiin rasittavan kauppareissun jälkeen..
        ps. kaikki tässä kerrottu on tapahtunu viimeisen vuoden aikana työpaikallani.

• - ja asiakas maksaa
        ... kirjoitti:

olen huomannut saman ilmiön, joka pahenee vuosi vuodelta kun olen työskennellyt tavaratalossa eri osastoilla. Vaatteet jätetään sovituskoppien lattialle ja tallotaan päälle, tottakai siitä sitten ruikutetaan alennusta lähimmältä myyjältä. Karkkia ja jätskiä syödään osastoilla, limaiset paperit survotaan esim. vaaleiden housujen taskuun, purkat suusta juhlavaatteiden hihoihin tai selkään. Maitopurkit pakastimeen ja lihapaketit lelujen sekaan mädäntymään. Mahatautiset lapset raahataan kauppaan mukaan oksentelemaan, ja kiukkuisena tullaan myyjää komentamaan siivoamaan haiseva vatsansisältö äkkiä pois. Jos lapsella on pissahätä, ei viedä vessaan vaan annetaan lirutella kaupan lattialle tai sovituskoppiin. Jos vaatteessa on nyörejä tms. vöitä, ne vedetään umpisolmuun henkarin ympärille tai otetaan irti ja hukataan jonkun sukkapöydän pohjalle, kuten kaikki muukin mitä irti saadaan. Meikkivoiteella sotketaan kaulukset ja rintsikoita sovitellaan hikisenä ja likaisena. Ja tietty kaikki tämä on myyjän vika, kuten myös sekin että asiakas ei osaa lukea tarjouslappuja eikä tiedä mitä eroa on puserolla ja housuilla. Lopuksi tietty haukutaan kassatyttö pitkistä jonoista ja vääristä hinnoista..ulosmennessä käydään sitten siellä yleisövessassa tukkimassa pönttö käsipyyhkeillä, varastamassa rulla paskapaperia kotiin ja paskotaan lattialle pytyn viereen. Sitten onkin hyvä mennä kotiin rasittavan kauppareissun jälkeen..
        ps. kaikki tässä kerrottu on tapahtunu viimeisen vuoden aikana työpaikallani.

Ihmisten huono käytös, sikamaisuus, röyhkeys, ... johtaa Suomessakin siihen, että ammattivartijoita ja muuta pelkästään asiakkaiden käytöstä tarkkailevaa porukkaa palkataan kaikkialle, missä ihmiset asioivat. Niin humalikko-öykkäri kuin pukuherra ja turkkirouvakin yleensä rauhoittuvat kun vakavailmeinen lihaskimppu tulee lähietäisyydelle ja yskäisee. Asiakkaat käytöksellään osoittavat haluavansa tämänkin palvelun ja he myös maksavat sen.

• v

mutta, koeta huomioida että asiakkaita on 5-miljoonaa, he ovat erilaisia, jos et ymmärrä erilaisuutta, olet huono asiakaspalvelija ja työsi on jatkossa enemmän ja vähemmän epäselvää.

joo,
      ymmärrän että on hulluja ja vaikeita asiakkaita, ei voi sanoa kertaakaan että KYLLÄ.
      mutta
      sinun ei kuu moittia, vaan hoitaa tehtäväsi ja keskustella ongelmista omissa piireissäsi, työpaikoilla

katso peiliin; kuinka täydellinen sinä olet kaikissa elämän asioissa, kun muihin vertailee ?

• Exseller

Olen todella paljon nähnyt tuote-esittelykeikoilla ihmisiä jotka komentelevat tyyliin "anna mulle yks tollanen" ja olen kuullut tapauksistakin, jossa kassoja on tönitty, otettu kuristusotteella kaulasta, huoriteltu ja niin edelleen.

Puhuin tänään työkaverin kanssa siitä että mikä ihme siinä on, että heti kun vedetään "aspan liivit" päälle, jotkut luulevat että ovat oikeutettuja sanomaan ja tekemään aivan mitä tahansa? Onneksi en itse ole kovin pahoihin tapauksiin törmännyt, toistaiseksi.

Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä mihinkään räyhäämään, koska tappeluilla ei asioita selvitetä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe