Onnellinen kansa

Olenko onnellinen?

Tämän aamuisen Aamulehden mukaan suomalaiset ovat Euroopan toiseksi onnellisimpia ihmisiä. Tanskalaiset ovat hieman onnellisempia.
Uutinen tuntuu aika uskomattomalta, kun lueskelee näitä keskustelusivuja ja lehtien yleisön osastoja. Onko niin, että vähemmistö eli n. 20% suomalaisista, jotka ovat vähemmän onnellisia (tyytyväisiä), ovat perustyytymättömiä, jotka pitävät jatkuvaa "meteliä" itsestään ja kokevat, että muilla on kaikki asiat paremmin ja mm. saavat tai ovat saaneet enemmän kuin he. (esimerkinä hallituksen esitykset)

Toisaalta hienoa, että olemme onnellisempia kuin yleensä itseensä tyytyväiset ruotsalaiset.

Tietenkin voi olla niin, että tosiasiassa olemme henkilökohtaisesti onnellisia, mutta toistamme palstalla monien sanomalehtien ja eräiden poliitikkojen ja muiden päättäjien toistuvia epäkohtien esillä pitämisiä, kokematta niitä kuitenkaan todellisina itseä koskevina ongelmina ja miettimättä asioita sen paremmin.

20

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marilen

Kiintoisa kysymys, kuka on onnellinen ja kuka ei, iso raha ehkä tekee jotkut onnellisiksi, ehkä valtakin, mutta minä olen päässyt työstä eroon, ns. eläkeputkeen ja olen onnellisempi kun koskaan ennen, työ ei enää häiritse vapaa-aikaa.

• duusu

onnea on kun saa olla päivän ilman ankaraa kelloaikajärjestystä. Hävettää tunnustaa, että nauttii työttömyydestä. Mutta kun ei halua pukeutua muodikkaasi, vaan mukavasti, ei halua syöd' trendikkäästi, vaan terveesti, eikä tahdo sisustaa upean kalliisti, vaan häpeällisen halvasti, niin työtönkin selviää jotenkin jokapäiväisistä menoistaan ilman velkavankeutta. Huono omatunto kolauttelkee päähän, kun joka aamu herätessä olen tyytyväinen työtön. Mutta on vaatinut suunnattomia ponnistuksiua päästä tähän asemaan. On pitänyt asettaa arvot järjestykseen, mitä minä haluan?? Mieti sitä.

• 1943

koen itseni onnelliseksi. Käytän vertailukohteena esim. omaa äitiäni minun ikäisenäni. Aina löytyy joku, jolla jokin asia tuntuu olevan paremmin. Yritän pikkuisen auttaa henkilöitä, joilla menee minua huonommin. Siitä saa hyvän mielen.

• Heluna hintsanen

Onnellisuus käsitteenä on ärsyttävä. viittaa johonkin paikallaanpysyvään, muuttumattomuuteen. Ei se ole kaikkien tavoite.

En ole ikinä ollut "onnellinen". Mutten minä onnetonkaan ole. Jälkimmäinen on jotain selvemmin määroteltävää, elämän kriisitilanteisiin liittyvää. Edellinen on vain sana, jolla ihmiset kuittaavat senhetkisen olotilansa, olipa se mitä hyvänsä.

• vaikka pikkasen urputinkin, mutta onnellinen olen silti.
        Olen elänyt köyhän lapsuuden, mutta en koskaan ajattele sitä niin. Miksi ajatella, kun on saanut elämänsä siihen malliin, että toimeen tulee.
        Kun ei ole koskaan leveästi elänyt on tyytyväinen vähempääkin.

Sitä aina toivon, että saisi olla suht. koht. terveenä, niin kaikki olisi hyvin.

• 1943
        Heluna hintsanen kirjoitti:

Onnellisuus käsitteenä on ärsyttävä. viittaa johonkin paikallaanpysyvään, muuttumattomuuteen. Ei se ole kaikkien tavoite.

En ole ikinä ollut "onnellinen". Mutten minä onnetonkaan ole. Jälkimmäinen on jotain selvemmin määroteltävää, elämän kriisitilanteisiin liittyvää. Edellinen on vain sana, jolla ihmiset kuittaavat senhetkisen olotilansa, olipa se mitä hyvänsä.

"onnellinen" ei ole sanahirviö eikä se merkitse paikallaanoloa. Se on tietyn hetken tilanne. Jos elämäni jaetaan hetkiin, valtaosa on onnellisia. Tosi onnettomia hetkiä mahtuu mukaan. Esim. toissapäivänä itkin metsässä, kun muistelin mieheni kanssa vietettyjä yhteisiä hetkiä tuossa metsässä sinivuokkojen kukkiessa. Sitten taas jatkoin raivaamista. Olin onnellinen, kun olen terve ja jaksan raivata ja olla metsässä, ihan ikiomassa.

• Heluna hintsanen kirjoitti:

salaisuushan on, että tyytyväisyys on kehityksen jarru.
        Parempi olla ainakin välistä tyytymätön ja kokeilla jotain uutta, kuin juuttua paikoilleen.

• OliviaKoo
        Tamarix kirjoitti:

salaisuushan on, että tyytyväisyys on kehityksen jarru.
        Parempi olla ainakin välistä tyytymätön ja kokeilla jotain uutta, kuin juuttua paikoilleen.

Tyytymättömyys ja masennus (sellainen lievä, joka ei ole vielä sairaus) ovat parhaita uudistumisen kannalta.
        Ei ole kuin yksi tie, eteen- ja ylöspäin.
        Liiallinen ja jatkuva tyytyväisyys pitää ihmisen paikallaan.

• Olenko onnellinen?
        OliviaKoo kirjoitti:

Tyytymättömyys ja masennus (sellainen lievä, joka ei ole vielä sairaus) ovat parhaita uudistumisen kannalta.
        Ei ole kuin yksi tie, eteen- ja ylöspäin.
        Liiallinen ja jatkuva tyytyväisyys pitää ihmisen paikallaan.

Oletko nyt aivan varma mielipiteestäsi. Itse koe olevani kovastikin tyytyväinen, kun olen juuri saanut toteutettua itselleni aika vaikean tehtävän, aikanani menestynyt ja kehittynyt työtehtävissäni ja nyt olen onnellisesti hyvin ansaitulla eläkkeellä jne. Tavoitteellisuus ja tyytymättömyys ei ole yksi ja sama asia. Tavoitteellisuus vie eteenpäin, tyytymättömyys usein pahaa mieltä itselle ja liian usein muille, koska se voi purkautua jatkuvana purnaamisena ja esimerkiksi kotona nalkuttamisena.

Ei tyytyväisyys ole edistymisen este. Väitän, että tyytyväisyys voi jopa olla paremmin kehitystä edistävää kuin tyytymättömyys.
        Näkökantaani tukee mm. se, että oikein yliopiston tekemissä tutkimuksissa on todettu tyytyväisten ja onnellisten ihmisten osallistuvan helpommin vapaaehtoistoimintaan kuin tyytymättömien.

Niin, mitä se onnellisuus oikeastaan onkaan. Se voi olla iloisuutta, tyytyväisyyttä, myötäelämisen taitoa eli empaattisuutta jne.

• 1943
        Olenko onnellinen? kirjoitti:

Oletko nyt aivan varma mielipiteestäsi. Itse koe olevani kovastikin tyytyväinen, kun olen juuri saanut toteutettua itselleni aika vaikean tehtävän, aikanani menestynyt ja kehittynyt työtehtävissäni ja nyt olen onnellisesti hyvin ansaitulla eläkkeellä jne. Tavoitteellisuus ja tyytymättömyys ei ole yksi ja sama asia. Tavoitteellisuus vie eteenpäin, tyytymättömyys usein pahaa mieltä itselle ja liian usein muille, koska se voi purkautua jatkuvana purnaamisena ja esimerkiksi kotona nalkuttamisena.

Ei tyytyväisyys ole edistymisen este. Väitän, että tyytyväisyys voi jopa olla paremmin kehitystä edistävää kuin tyytymättömyys.
        Näkökantaani tukee mm. se, että oikein yliopiston tekemissä tutkimuksissa on todettu tyytyväisten ja onnellisten ihmisten osallistuvan helpommin vapaaehtoistoimintaan kuin tyytymättömien.

Niin, mitä se onnellisuus oikeastaan onkaan. Se voi olla iloisuutta, tyytyväisyyttä, myötäelämisen taitoa eli empaattisuutta jne.

samaa mieltä. Tyytymätön ihminen käpertyy liikaa itseensä. Onnellinen ihminen on ulospäin suuntautunut. Minut saa esim. onnelliseksi se, että pystyn auttamaan. Lähetän paljon kortteja, sähköpostiviestejä jne. Olen innolla mukana talkoissa. Petyn, kun en saa vastausta viesteihini. Olin hiljattain yhdellä kurssilla. Meillä oli hyvä ryhmä. Kolmella jäsenellä on sähköpostiosoite. Välitin pyynnöstä yhden tervehdyksen. Kaksi akateemisen loppututkinnon suorittanutta ei vastannut. Yksi tutkinnoton vastasi. Olisi riittänyt sana kiitos. Toisen ihmisen saa kokemaan onnellisen hetken melko pienillä asioilla.

• OliviaKoo
        Olenko onnellinen? kirjoitti:

Kun puhun henkilökohtaisella tasolla, siis itsestäni, olen täysin varma.
        Monet muutokset elämässäni, varsinkin suuret, mutta myös jotkut pienemmät, ovat tulleet tyytymättömyyden ja/tai lievän masennuksen kautta.

Asiat, jotka muuten olisivat voineet jäädä muuttumatta ja toteutumatta, jos olisin ollut tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen.
        Sinä leikit sanoilla. No, minäkin leikin. Mainitsemasi tavoitteellisuus on tullut juuri tyytymättömyyden ansiosta. Miten voi edes tavoitella jotain, jos on täysin tyytyväinen vallitseviin olosuhteisiin?

Yleisellä tasolla puhuttaessa on ihan samoin. Miten maailmaa yleensä viedään eteenpäin ellei juuri siten, että ollaan tyytymättömiä nykyiseen ja halutaan parempaa?

Monet seikat myös yhteiskunnassamme ovat parantuneet sitä kautta.

Tietenkään en kiistä sitä, etteikö onnellinen ja tyytyväinen voi myös viedä asioita eteenpäin, mutta eihän nyt siitä ollutkaan kysymys.

Itse asiassa, tämä on kyllä sellainen asia, jota kannattaa pohtia omassa mielessään ja miettiä, miten on elämässään uudistuksia tehnyt.
        Mistä se siemen on lähtenyt itämään.

• ken haluaa

Ruotsin lehdissä sama tutkimus kertoi , että ruotsalaiset Euroopan onnellisn kansa, ja onkin kyllä enemmän uskottavaa,,,
      itsemurhatilastot kun todella ovat suurimmat Suomesa ja Tanskassa
      että sillai...

• kaikki suhteellista

Onni on harvalla sellainen olotila,että siinä ryvetään jatkuvasti ja joka hetki, jos ns. normaalin terveistä puhutaan. Vastauksiin vaikuttaa paljon milloin tutkimus tehdään ja missä mielentilassa vastaajat sattuvat olemaan.

Kun tutkimus ajoitetaan/sattuu ajoittumaan siten, että vastikään suomalaiset ovat saaneet hienot maailmanlaajuiset urheiluvoitot tai muuta kansallsita ylpeydenaihetta on tai esille on tuotu tilastoja köyhien maiden oloista ja verrattu niitä suomalaisiin, on aika varmaa, että suurin osa suomalaissita vastaajista on tyytyväisiä. Jos suuri osa vastaajista on lisäksi ihmisiä, joilla elämässään sattuu olemaan hyvä vaihe, toki he kokevat olevansa onnellisia. Paljon vaikuttaa myös ikäryhmä, mistä otos otetaan. Jos enemmistö on vanhempaa ikäluokkaa ja vertaavat elämäänsä Suomessa sotien jälkeisiin oloihin, suurin osa on luultavasti nyt aika tyytyväisiä, jos ovat työssä olleet ja terveinä pysyneet.

Kun kyynikko olen, en lähtisi tutkimuksen perusteella suoraan väittämään,että suomalaiset kokevat itsensä muita onnellisemmiksi. Itsemurha- ja väkivaltatilastomme, avioerot, lasten kohtelu,yksinäisyys ja alkoholin ja huumeiden suurkulutus sekä lääkeiden massiivinen käyttö väkimäärään suhteutettuna kertovat ihan muuta. Mutta en pane hanttiinkaan, jos muut tätä tutkimusta uskovat. Positiivisuus on aina hyvästä oli se uskon asia tai ei.

• 1943

kansojen onnellisuutta ei mielestäni voi mitata. Vain yksilöiden ja tietyllä hetkellä. Jos minulta juuri nyt kysyttäisiin olenko onnellinen/onneton jonkin mitta-asteikon mukaan, olisin melkoisesti plussan puolella. Tunnin päästä voi olla aivan toisin.

• Fridanna
        1943 kirjoitti:

kansojen onnellisuutta ei mielestäni voi mitata. Vain yksilöiden ja tietyllä hetkellä. Jos minulta juuri nyt kysyttäisiin olenko onnellinen/onneton jonkin mitta-asteikon mukaan, olisin melkoisesti plussan puolella. Tunnin päästä voi olla aivan toisin.

Mielestäni onnellisuus on hetken mielentila. Joskus on tapahtunut niin, että hetken tuntee olevansa niin euforisen onnellinen. Tunnetila tulee jostain eikä siihen tarvitse olla mitään syytä.
        Olla tyytyväinen elämäänsä, ehkä se kuvaa paremmin meitä. Kun vielä oppisi olemaan tyytyväinen vertailematta omaa tilannettaan toisten elämäntilanteeseen, omaisuuteen, sivistykseen, lapsiin, ulkonäköön ja ties mihin muuhun.
        Omalla kohdallani olen huomannut olevani kaikkein tyytyväisin silloin, kun olen tehnyt tai uurastanut jonkin asian eteen ja saanut tehtyä sen valmiiksi. Aivan passiivinen olotila ei sovi minulle, jos ei jatkuva kiirekään ole hyvä. Sopivan rytmin vaihtelun niin kuin liikunnassakin kun sais pidettyä! Vasta- ja myötätuulta.

• Fridanna kirjoitti:

Mielestäni onnellisuus on hetken mielentila. Joskus on tapahtunut niin, että hetken tuntee olevansa niin euforisen onnellinen. Tunnetila tulee jostain eikä siihen tarvitse olla mitään syytä.
        Olla tyytyväinen elämäänsä, ehkä se kuvaa paremmin meitä. Kun vielä oppisi olemaan tyytyväinen vertailematta omaa tilannettaan toisten elämäntilanteeseen, omaisuuteen, sivistykseen, lapsiin, ulkonäköön ja ties mihin muuhun.
        Omalla kohdallani olen huomannut olevani kaikkein tyytyväisin silloin, kun olen tehnyt tai uurastanut jonkin asian eteen ja saanut tehtyä sen valmiiksi. Aivan passiivinen olotila ei sovi minulle, jos ei jatkuva kiirekään ole hyvä. Sopivan rytmin vaihtelun niin kuin liikunnassakin kun sais pidettyä! Vasta- ja myötätuulta.

Huomasin, että sinulla on ollut synttärit eilen - onnea näin jälkeen päin!

Olen yleensäkin aina myöhässä jos esim. korttiakin tarvitsisi lähettää.

• merimies on...
        1943 kirjoitti:

Aina valmis uuteen mylläkkään seesteisen päivän jälkeen.
        Elämänkulkua on aina verrattu meren 'käyttäytymiseen'.
        Tulisin pöpiksi, jos aina olis tyyni sää. Otan vaikka perskännit, että olis vaihtelua.

• Fridanna
        Tellastiina kirjoitti:

Huomasin, että sinulla on ollut synttärit eilen - onnea näin jälkeen päin!

Olen yleensäkin aina myöhässä jos esim. korttiakin tarvitsisi lähettää.

onnittelusta. Onnea tarvitaan aina.

• Onko onnelisuus se että on keskipaksua kokoajan.Onnen huippuja ei ollenkaan.Se on verrattavissa suoraan kurjuuteen.Suomessa saa työttömyyskorvausta eikä olla ihan nälkäkuoleman partaalla niinkuin monessa maassa.Jos ne on kaikki kurjatkin laskeneeet.

• monenlaista

Joo, Tanskalaiset ovat Suomalaisia kovempia ITSEMURHAN tekijöitä! Toiseksi eniten ITSEMURHIA tekevätkin sitten Suomalaiset! Kai nyt jokainen tajuaa, mistä se elämän onnellisuus sitten kumpuaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe