Tulipa vain mieleen että (ehkä väärä ikäluokka nyt) mutta kuitenki on täälä 60 vuotiaitakin lukemasa,muistatteko onko paljoa eroa näiden iäitten kanssa,sillonko olitta 50 paikkeilla,ja nytte 60?
Onko mittää eroa 50 ja 60 iäsä
33
1601
Vastaukset
- mies_vm56
siinä sitten on muuta kuin kymmenen vuotta iässä. Ja sehän nyt ei mitään merkitse. Paitsi että kuusikymppisellä on kymmenen vuotta enemmän elämänkokemusta kuin viiskymppisellä. Samoja ihmisiä olemme, olemme sitten kuuskymmppisiä, viiskymppisiä tai kakskymppisiä.
- siinä suurikin
ero. Vaikkapa sydän on sykkinyt 10 vuotta enemmän.
- SerpeNTiina
varmaan paljonkaan merkitse.Lapsena 10 vuotta oli paljon ja murrosiässäkin.
Koen vaan itseni koko ajan ikääni nuoremmaksi,en tiedä johtuneeko sitten ammatista nuorten parissa vai persoonallisuudesta vai siitä,että olen jäänyt työhön kiinni,tai paremminkin nuorten tyyliin puhua ja olla lievä hyväntahtoinen vastarannankiiski monessa asiassa,riippuu asiasta.tuota seuraavaa vuosikymmentä ja ihan rehellisesti sanoen minulle se on merkinnyt paljon. Henkisesti ero ei ole kovin suuri, mutta fyysisesti tunnen että niin on. Ainahan sitä voi yrittää ajatella positiivisesti niin että olen kuitenkin vielä alle eläkeiän ja työelämässä täysillä mukana ja niin edelleen; tosiasiassa lasken elinvuosiani vain arvaillen kuinka monta noitä mahdollisesti on vielä jäljellä....täytän vuosia taantuvasti laskettuna. (Jäljellä mahdollisesti...hmmm 30?)
Terkkuja,
Palomainen (keski-iän kriisissä)- SerpeNTiina
Paloma.se.co kirjoitti:
tuota seuraavaa vuosikymmentä ja ihan rehellisesti sanoen minulle se on merkinnyt paljon. Henkisesti ero ei ole kovin suuri, mutta fyysisesti tunnen että niin on. Ainahan sitä voi yrittää ajatella positiivisesti niin että olen kuitenkin vielä alle eläkeiän ja työelämässä täysillä mukana ja niin edelleen; tosiasiassa lasken elinvuosiani vain arvaillen kuinka monta noitä mahdollisesti on vielä jäljellä....täytän vuosia taantuvasti laskettuna. (Jäljellä mahdollisesti...hmmm 30?)
Terkkuja,
Palomainen (keski-iän kriisissä)kuusikymmenvuotias oli jo vanhus.Nyt samanikäisenä ollaan keski-iässä ja hyvännäköisenä mennä vipelletään paikasta toiseen.Joskus tuntuu liian kiireeltä.Ajatuksia onkin mukava välillä selvitellä.Yli puolet on kuitenkin eletty,se on totuus.Onko se pelottavaa.............?
SerpeNTiina kirjoitti:
kuusikymmenvuotias oli jo vanhus.Nyt samanikäisenä ollaan keski-iässä ja hyvännäköisenä mennä vipelletään paikasta toiseen.Joskus tuntuu liian kiireeltä.Ajatuksia onkin mukava välillä selvitellä.Yli puolet on kuitenkin eletty,se on totuus.Onko se pelottavaa.............?
kuten jo viittasin aloittamassani viestiketjussa samasta aiheesta. "Pelottaako?"
Kun vuodet vähenee niin paniikki kasvaa. Mikä olikaan siis elämäni tarkoitus? Jatkaa sukua vain? Siihen pystyy jopa selkärangattomat äyriäisetkin!
T.
Palomainen- SerpeNTiina
Paloma.se.co kirjoitti:
kuten jo viittasin aloittamassani viestiketjussa samasta aiheesta. "Pelottaako?"
Kun vuodet vähenee niin paniikki kasvaa. Mikä olikaan siis elämäni tarkoitus? Jatkaa sukua vain? Siihen pystyy jopa selkärangattomat äyriäisetkin!
T.
Palomaineneikö elämä jatku muussa muodossa?Jos on sinapinsiemen sitä uskoa,toivokin elää.Elämässä on elämän juoni, kaikessa sen tarkoitus,niin itse näen.
SerpeNTiina kirjoitti:
eikö elämä jatku muussa muodossa?Jos on sinapinsiemen sitä uskoa,toivokin elää.Elämässä on elämän juoni, kaikessa sen tarkoitus,niin itse näen.
mutta ei minun osaltani. Tehtäväni täällä päättyy kun kuolen. Laittaen kaiken vaakalaudalle onko olemassaoloni ollut enemmän positiivinen kuin negatiivinen? Mitä hyötyä minusta on ollut kenellekään? Miten elämänlankani kutoutuu suurempaan kuvioon?
Ei mielestäni riitä että on ollut työssä ja jatkanut sukua, paitsi tietenkin siten jos on saanut todella jotain merkittävää aikaan eikä vaan ollut mukana pienenä osasena suurta ratasta.
Serpentiina vilkaisin sivuasi ja huomasin runosi; tuli mieleen Antonio Machadon runot ja etenkin "Caminante no hay camino", "Kulkija, ei ole polkua, teet polun kulkiessasi..." jonka kirjoitan joskus "nimikirjoituksekseni" espanjankielisillä foorumeilla.
T. Paloma- SerpeNTiina
Paloma.se.co kirjoitti:
mutta ei minun osaltani. Tehtäväni täällä päättyy kun kuolen. Laittaen kaiken vaakalaudalle onko olemassaoloni ollut enemmän positiivinen kuin negatiivinen? Mitä hyötyä minusta on ollut kenellekään? Miten elämänlankani kutoutuu suurempaan kuvioon?
Ei mielestäni riitä että on ollut työssä ja jatkanut sukua, paitsi tietenkin siten jos on saanut todella jotain merkittävää aikaan eikä vaan ollut mukana pienenä osasena suurta ratasta.
Serpentiina vilkaisin sivuasi ja huomasin runosi; tuli mieleen Antonio Machadon runot ja etenkin "Caminante no hay camino", "Kulkija, ei ole polkua, teet polun kulkiessasi..." jonka kirjoitan joskus "nimikirjoituksekseni" espanjankielisillä foorumeilla.
T. Palomatehtäväni olen minäkin tehnyt kun kuolen.Mutta minulla on toivo,siihen mitä näy.Nyt olen nivel,sarana suuressa kokonaisuudessa, joka taittuu siinä kohdin kuin on tarkoitettu.Uskon elämän tarkoitukseen,tämä on "eteinen",jonka jälkeen vasta oikeasti elän.Mutta kaikkea en näe kuin vain arvoituksena,ehkä joskus "kasvoista kasvoihin".
Tuntuisi todella turhalta,merkityksettömältä jos vain jatkaisin sukua ja eläköityneenä odottaisin kuolemaa.Ei mitään merkitystä minulla olisi,voisin hyvin poistua täältä.Mutta koska elän vielä,tehtäväni on kesken.Tietenkin ihminen pelkää,mitä ei tunne,mutta usko on toivo.Huom.älkää nähkö tätä "tuputuksena".Kyseessä on minun lohtuni,toivoni,uskoni,iloni ja voimani:) SerpeNTiina kirjoitti:
tehtäväni olen minäkin tehnyt kun kuolen.Mutta minulla on toivo,siihen mitä näy.Nyt olen nivel,sarana suuressa kokonaisuudessa, joka taittuu siinä kohdin kuin on tarkoitettu.Uskon elämän tarkoitukseen,tämä on "eteinen",jonka jälkeen vasta oikeasti elän.Mutta kaikkea en näe kuin vain arvoituksena,ehkä joskus "kasvoista kasvoihin".
Tuntuisi todella turhalta,merkityksettömältä jos vain jatkaisin sukua ja eläköityneenä odottaisin kuolemaa.Ei mitään merkitystä minulla olisi,voisin hyvin poistua täältä.Mutta koska elän vielä,tehtäväni on kesken.Tietenkin ihminen pelkää,mitä ei tunne,mutta usko on toivo.Huom.älkää nähkö tätä "tuputuksena".Kyseessä on minun lohtuni,toivoni,uskoni,iloni ja voimani:)koska en usko tuonpuoleiseen elämään enkä uudelleensyntymiseen enkä sielunvaellukseen. Uskon tämän elämän olevan ainoa tilaisuutemme saada jotain aikaan, tehdä jotain jonkun hyväksi, jättää jälki, tuottaa hedelmä josta hyvä puu muistetaan. Onko se kaikki vain turhuutta ja turhamaisuutta?
T.
Paloma- SerpeNTiina
Paloma.se.co kirjoitti:
koska en usko tuonpuoleiseen elämään enkä uudelleensyntymiseen enkä sielunvaellukseen. Uskon tämän elämän olevan ainoa tilaisuutemme saada jotain aikaan, tehdä jotain jonkun hyväksi, jättää jälki, tuottaa hedelmä josta hyvä puu muistetaan. Onko se kaikki vain turhuutta ja turhamaisuutta?
T.
Palomaei siinä ole mitään turhamaisuutta.Minun täytyy uskoa,se on vaikeissa elämäntilanteissa koeteltu,siksi minä elän.
Jos ei vaivainen uskoni minua kantaisi olisin jo lakannut olemasta.Minulle kaikki ilman toivoa ja uskoa on turhaa.Olisin juoneton kirja.
Lapsilleni teen kuitenkin kirjaa suvusta ja menneisyydestä kuvin ja kirjoituksin.
- eroissa löytyy
kun ennen muinoin nuoruudessa kolmikymppinen oli vanha. Mutta on tässä ero, kun on viiskypää niin ajattelee että ehtii tehdä vaikka mitä. Mutta kun tän ikäisenä ajattelee että on 60 v, niin alkaa olla jo raamatullisessa iässä elikäs arkun ja banaaninkuoren välissä.
- pikaisesti
laskien... kymmenkunta vuotta...
- Pirre*
todellista erroo, ne erot ovat yleensä niitä oman pään sisällä syntyneitä, tai tahallisesti tahdotaan ylläpittää - näin pästaelämässä, realissa voi ollakin.
- Pirre*
"pästaelämä" lienee..:))
Tainnu olla silmät viellä aamu-uniset..ja näppissormet omavaltaiset. :)
- tulee mieleen
Ainakin se, että -40 luvulla syntyneet ovat useinmiten sitä "humppa"ajan ihmisiä ja -50 luvulla syntyneet enemmän "Rokki" kansaa. Ainakin minun tuntemissani ihmisissä asia on näin,muilla voi olla toisin?
Kyllähän se varmaan on niinkin,että fyysiset voimat vähenee iän myötä ja tässä tämä kymmenen vuotta on pitkä aika kumminkin. Pääkuoren sisällä ei varmaan paljonkaan eroa ole?
Tällainen aamunajatus minulla vain .......
Ihanaa tänään paistaa aurinko ainakin täällä etelässä, siis ulkoilemaan vaan kaikki...sieltä sitä ruumiin ja hengenravintoa tulee .....
*nainen* - tammikuun likka
Eipä taida muuta eroa olla kuin naaman muuttuminen pikkusen uurteisemmaksi. No omalla kohdalla, kun laihtumista on tapahtunut, niin ehkä ei ainakaan vanhentunut vielä, varsinkaan ilme. Tämä ulkonäön perusteella. Vajaan neljän vuoden päästä on tuo kuuskymppiä täynnä.
- Ziiri
ihan kauheelta täyttää 60, neljän vuoden päästä täytän enkä jaksa hyväksyä sitä ollenkaan!
Se tuntuu niin vanhalta..mihin ihmeeseen nää kaikki vuodet on menny... - magrat K.
Täytän kohta viisikymmentä ja oon vanha ja lisää vanheneminen pelottaa. Joudun vielä rypistymään, kangistumaan ja oppimaan hitaasti kulkemaan. ( Elämä opettaa hitaasti kulkemaan, sanottiin ennen.)
Huomaan silti, että kehittymistä on kohdallani tapahtunut ja toivon, että vielä tapahtuu.
Mutta tulisko joskus mullekin seestyminen ja pelottomuus ja aika, että sanoisin olevan nuorekkaampi kuin ikätoverini, olisin ihmisenä valmis ja tyytyväinen itseeni ja elämääni?
Vai valehtelisinko vain sillon ja itselleni ja muille?- Ei pelottanu
Kuule vaik täytät 50 nii et sie tyttöraukka oo vie vanha,ei se oo mikää ikä,siul tulee toine ajatus mailma usko pois sit aattelet et sähä oot nuor viä,oo ilonen ja nauti uudest elämäst ku oot 50
- Magrat K
Ei pelottanu kirjoitti:
Kuule vaik täytät 50 nii et sie tyttöraukka oo vie vanha,ei se oo mikää ikä,siul tulee toine ajatus mailma usko pois sit aattelet et sähä oot nuor viä,oo ilonen ja nauti uudest elämäst ku oot 50
No, on kiva olla 50v! Mutta eikö sua pelota vanheneminen ja kuolema? Ehkä ei sinua, mutta en kadehdi sua sen takia.
Nykyään pitäis kaiken sujua hienosti, ei sais pelätä, pitäs olla kypsä ja viisas. Kaikille elämän tärkeille tapahtumille on määritelty malli, jonka mukaan pitäis suoriutua.
Minä teen kaiken väärin, mutta omalla tavallani ja sujuu se vanheneminen näinkin. - Magrat K
Ei pelottanu kirjoitti:
Niin, toivon kyllä, että mulle tulee se toinen ajatusmaailma, josta puhut. Tuleeko se kaikille?
Surulla muistan, kuinka isä pelkäs kuolemaa.
eroa, kyllä aika aina tekee tehtävänsä. Ihan totta!
Itselläni ainakin on esim. polvet aivan sökö, kaipaan aikaa jolloin vielä voi mennä polvilleen tai kyykkyyn, nyt ei pääse ylös ilman nosturia.
Eihän nyt kaikilla näin, mutta kerroin kuitenkin.
Joku kirjoitti siitä humpasta - se on tosi.
Täällä esim. siinä toivekonserttiketjussa oli musiikki meikäläiselle melkein "hebreaa", silloin kun me oltiin nuoria ei ollut kuin Anka ja Elvis, sitten tuli pikkuhiljaa muitakin.
Kotimainen musiiki oli kuitenkin enemmän kuunneltua ainakin mulla maalaislikalla.
Niin ja vielä omalta kohdaltani, olin aivan paniikissa, kun täytin 60v. - ajattelin, että seitsemännelle kymmenelle mennään - melkein maailmanloppu. On se elämä kuitenkin suht. koht. samanlaisena jatkunut, ellei niitä kolotuksia huomioi.
On sitä elämää vielä tällä vuosikymmenelläkin!- Piikki
Täytän tänä vuonna 60 ja vähän jo hirvittää tuo seitsemäs vuosikymmen. Mihin tää aika tosiaan on mennyt?
Kyllä sitä viiskymppisenä jaksoi vielä painaa hommia paremmin kuin tänään, vaikka perusterveys on sama. Ja tahtoo tuo muistikin pätkiä, nimet kummasti häviää joskus, mutta hyvä kun omansa vielä muistaa.
Henkistä kasvamista ja elämänkokemusta on kyllä huimasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten.
Mutta nauttikaa viis-kymppiset, teillä on hyvä vuosikymmen edessä!
- LappisM.
59v.6kk.mies tässä,hyvissä voimissa.Tarvitaan enemmän vain venyttelyä ja vanuttelua,liikettä ja mielen tasapainoa.
Läheisistä saa voimaa!!!!!! - eroa
On paljon eroa, jos on 50 tai 60:tä. Kuusikymppisenä kuolema on kymmenen vuotta lähempänä.Mutta, entäs sitten?
- SerpeNTiina
...siinäpä se,kun emme tiedä hetkeä emmekä päivää...ikävuosista ei kuolema kuolema riipu.Joku elää vain 40 vuotiaaksi,joku 102 vuotiaaksi.Sadan vuoden päästä meistä kirjottavista ei ole kukaan paikalla täällä!
SerpeNTiina kirjoitti:
...siinäpä se,kun emme tiedä hetkeä emmekä päivää...ikävuosista ei kuolema kuolema riipu.Joku elää vain 40 vuotiaaksi,joku 102 vuotiaaksi.Sadan vuoden päästä meistä kirjottavista ei ole kukaan paikalla täällä!
muista kukaan...
T.
Paloma- Itse muistelen usein
Paloma.se.co kirjoitti:
muista kukaan...
T.
Palomavaikka 1858 syntynyttä esiäitiäni. Tietenkään en ole häntä tavannut, mutta hetken haluaisin hänenä katsella senaikaista elämänmenoa.
- SerpeNTiina
Paloma.se.co kirjoitti:
muista kukaan...
T.
Palomakuin joku elää,joka on sinut henkilökohtaisesti tuntenut,niin kauan olet muistoissa "elävänä".Jotain tuonkaltaista luin taannoin.
Tietenkin voin muistella esi-äitiäni,mutta mitään "kiinnekohtaa"ei minulla häneen ole.Isovanhempani kyllä muistan,hyvinkin,ilmeet,äänen yms.koska olen elänyt heidän kanssaan.
Kuopukseni ei ole koskaan tavannut yhtään isovanhempaansa,he elävät lapseni mielessä vain minun kauttani.Ei hän heitä "tunnista".
- YKSI NAINEN
**** Erona 50v-60v. ikäisenä on se, että yksineläminen tuntuu kuuskymppisenä entistäkin KURJEMMALTA! Loppu lähestyy (40v.enää) eikä kumppania löydy.
Viiskymppisenä sitä sieti paljon paremmin yksin elämistä, kun jaksoi mennä ja riehua. Nyt tympii kaikki "riennot". Ne on nähty ja koettu.
Jotenka....sellainen ero on minun kohdalla 50v. ja 60v. iässä olemisessa.- kuuskymppisenäkin
voi löytää kaverin vaikka netistä. Elämä voi olla parempaakin kuin 50-kymppisenä. Kokemusta on.
- YKSI NAINEN
kuuskymppisenäkin kirjoitti:
voi löytää kaverin vaikka netistä. Elämä voi olla parempaakin kuin 50-kymppisenä. Kokemusta on.
Kiitti kiltistä lohdutuksesta. MUTTA...ei täältä netistä tunnut ketään löytyvän. Aina samat miehet, jotka etsivät sellaista naista, jollainen en minä ole. Nuorta, hoikkaa, urheilullista...jne...
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän on toivoa löytää ketään samanhenkistä. Erilaisuus ja vastakohdat eivät todellakaan täydennä toisiaan, vaan erottavat lopulta. A.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164