Ukkovalta

vai Akkavalta?

Kumpi teillä määrää?

37

1119

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska muita ei

asu meillä..

• parasta vaan

määrätä vastaisuudessakin itte eikä kerjätä immeistä rinnalleen. Harva suostuu vaan katteleen kun sää määräät.

• M.ki
        parasta vaan kirjoitti:

määrätä vastaisuudessakin itte eikä kerjätä immeistä rinnalleen. Harva suostuu vaan katteleen kun sää määräät.

sill kun eei oo kaverii...!

• että ukkovalta

jos alan mäkättää ,niin ukko sanoo että hiljaa,parempi se on mennä sit ittekseen ja muriseen.Kyl mä sille viel joskus näytän...

• kuinka sää näytät

sun ukolle missä kaappiseisoo :-))

• M.ki
        kuinka sää näytät kirjoitti:

sun ukolle missä kaappiseisoo :-))

kun mul ei sellaista oo..?

• KristaTee

että on ukkovalta, vaan ei se niin ole. Antaa sen luulla.

• Eikö sanota, että mies on perheen pää, mutta nainen on se joka pään kääntää?
        Vai miten se oli?

• KristaTee
        Tellastiina kirjoitti:

Eikö sanota, että mies on perheen pää, mutta nainen on se joka pään kääntää?
        Vai miten se oli?

ja kaikki on hyvin niin kauan kun ukko luulee itse liikuttavansa päätään.

• se taitaa
        Tellastiina kirjoitti:

Vai miten se oli?

olla niin, että valtaa pitävät kolme alle kouluikäistä pojannaskalia. Ei aina auta vaikka vanhemmat ja isovanhemmat yhteen ääneenkin karjuisivat

• antaa luulla

vaan. Jonain päivänä ne sen huomaa..

• olet samaa
        Tellastiina kirjoitti:

Vai miten se oli?

mieltä kanssani ja monen muun..

• antaa vaan

luulla. Kyllä tänne luuloja mahtuu.

• että mehet
        Tellastiina kirjoitti:

Vai miten se oli?

kattelee nuorii tyttöi. Päät kiäntyy sinne missä on solakammat sääret.

• akkoi täällä on
        KristaTee kirjoitti:

että vuan kiäntävät miähen piän sioiltaan? :-))

• minä ite
        KristaTee kirjoitti:

Asiat pysyy hoidossa meillä, kun akka ei pääse sekoittamaan. Kaikki sujunut hyvin kymmeniä vuosia, vaimokin tyytyväinen!

• M.ki
        akkoi täällä on kirjoitti:

että vuan kiäntävät miähen piän sioiltaan? :-))

Kiennellään ja viennellään.

• M.ki
        minä ite kirjoitti:

Asiat pysyy hoidossa meillä, kun akka ei pääse sekoittamaan. Kaikki sujunut hyvin kymmeniä vuosia, vaimokin tyytyväinen!

tyytyväin..?

• M.ki
        että mehet kirjoitti:

kattelee nuorii tyttöi. Päät kiäntyy sinne missä on solakammat sääret.

ruveta kahteleen miähii niinku sillää silmällä?

• M.ki
        antaa vaan kirjoitti:

luulla. Kyllä tänne luuloja mahtuu.

luulkoot vuan.

• Nooa

"Aina minä anna vaimolleni
      täysin vapaan vallan:
      jos ei sen passaa sängyssä maata
      niin maatkoonpa sängyn alla..."

• nyt sitten on, minä ideoin ja mies toteuttaa?
      Kaappikin siirtää aina välistä paikkaansa, joten
      siitäkään ei ole mitään merkkiä.

• Tase pappa

Meillä päätän MINÄ, tottelenko vaimoni ensimmäistä käskyä, vaiko vasta toista.

• katriina64

Leikillisesti sanottuna meillä on kumpaakin sukupuolta saman verren. Me kissan kanssa olemme akkoja ja isäntä sekä koira ukkoja.

Puhumme miehen kanssa toisistamme vieraammille ihmisille käyttäen sanoja isäntä ja emäntä.

Varsinainen valta-asetelma meillä on vielä vuosikymmenten avioliiton jälkeenkin ratkaisematon kysymys.
      Emme ole kumpikaan vallanhimoisia ja mies on parempi neuvottelija, kuin minä.
      Itse olen sellainen "tuosta poikki ja jengat"-tyyppi.

Voi kuinka kivaa olisikin vielä joskus riidellä, että kipinät lentävät. Nuorena oli riidan jälkeen sovinnon teko aina niin suloista.
      Nyt vaan olla möllötetään :) Pah!

• Folk.2

Täällä on nyt puhuttu ukoista ja akoista,isännistä ja emännistä,mutta oletteko kuulleet puhuteltavan
        "toi meijän"

• 1943

tuo emäntä/isäntä-juttu tässä yhteydessä. Olen maatalon emäntä, mieheni oli isäntä. Muissa yhteyksissä käytimme etunimiä tai mieheni/vaimoni-sanoja. Miten laajalti puolisot mahtanevat käyttää toisistaan emäntä/isäntä-sanaa?

• KristaTee
        1943 kirjoitti:

tuo emäntä/isäntä-juttu tässä yhteydessä. Olen maatalon emäntä, mieheni oli isäntä. Muissa yhteyksissä käytimme etunimiä tai mieheni/vaimoni-sanoja. Miten laajalti puolisot mahtanevat käyttää toisistaan emäntä/isäntä-sanaa?

melko tavallista. Meilläpäin jotkut "emännät" puhuvat miehestään sukunimellä. Olen tottunut emäntä/isäntä puheeseen, mutta tuo sukunimen käyttä ihmetyttää. Ei se rumalta kuulosta, hieman vieraalta vain. Itse sanon mies/ukko/etunimi.

• katriina64
        KristaTee kirjoitti:

melko tavallista. Meilläpäin jotkut "emännät" puhuvat miehestään sukunimellä. Olen tottunut emäntä/isäntä puheeseen, mutta tuo sukunimen käyttä ihmetyttää. Ei se rumalta kuulosta, hieman vieraalta vain. Itse sanon mies/ukko/etunimi.

Vaikka emäntä kelpaa ammattinimikkeenä, ja onkin ammatti, jos naisihminen toimii maatalon emännän monipuolisessa tehtävässä, niin kyllä pienemmissäkin huushollissa vaimoa, tai perheenäitiä kutsutaan emännäksi.

Isännäksikikin sanotaan tavallista talotonta miestä, vaikka asuisi kerrostalossa.

Meillä on tavallinen omakotitalo maaseudulla, ja kun naapuri pistäytyy jolain asialla, hän kysyy: "Onkohan isäntä kotona?"

Mielellään sitä tietenkin omisi arvokkaalta kuulostavan emäntä nimikkeen vain maanviljelijäväestön käyttöön, mutta minkäs voi 1943- nimimerkki?
        Häntäkin saatetaan jossain kutsua rouvaksi:)
        Oikaiseekohan: "Ei. MINÄ olen emäntä."

Tässä ketjussa kysyttiin ukko, vai akkavalta, ja
        kyllä jossain huushollissa on emännän taskussa muuutakin kuin aitan avaimet,- luulisin, kuten esm. isäntäparan tahto.

• 1943 kirjoitti:

useinkin miehestäni isäntä nimeä, mutta itse olen aina vierastanut emäntä nimikettä, eikä miehenikään usein emännäksi sano.

Niinpä puhelimessakin, jos kysytään emäntää sanon olevani vain emännän tapainen.
        "Vaatimattomuus kaunistaa"!

• M.ki

ku eei saa ees tapella anna sille ukolle kyytiä niin eiköhän piristy sekin..!

• ja kumpikin.

Oikeastaan meillä ei ole koskaan määräilty, vaan keskusteltu, ja löydetty sovussa ratkaisu jokaiseen pulmaan.

• angi

Vastaisin kaikille kirjoittajille tänne, niin saisin vastata 24 kertaa ja siitä tulis yhteensä 48 kirjoitusta. No olempa päässyt helpolla kun en vielä ole vastannut kenellekkään. Anteeksi nyt tämä salainen avaus. Ajattelin katsoa kuinka ihmiset kirjoittavat ilman että saavat vastauksia. Täytyy sanoa että hyvin on pyyhkinyt. Joten otan opiskeni kun eräs sanoi että kilpailen ketjun pituudella. Joten tämä oli hyvä koe.

• M.ki

ei kukkaan oo sua pyytännä vastaamaan pysy sie vaan lestissäs..!

• olet
        M.ki kirjoitti:

ei kukkaan oo sua pyytännä vastaamaan pysy sie vaan lestissäs..!

vastaillut varmaan toistenkin puolesta!

• Miettiskä

"...ilman, että saavat vastauksia?" Koko ajanhan tänne on tullut vastauksia ja ilman sinuakin, ainakin nimimerkkiäsi, on tultu toimeen.

Miksi on muka pakko vastata joka viestiin? Miksi on pakko olla ketjussa suunapäänä?

Ei kai se, että esim. aloitat ketjun, tarkoita sitä, että jokaiselle, joka jotain kirjoittaa, täytyy vastata. Kyllä kirjoittajat osaavat keskustella keskenäänkin, ilman aloittajaa joka välissä.

• tuntuu olevan
        Miettiskä kirjoitti:

"...ilman, että saavat vastauksia?" Koko ajanhan tänne on tullut vastauksia ja ilman sinuakin, ainakin nimimerkkiäsi, on tultu toimeen.

Miksi on muka pakko vastata joka viestiin? Miksi on pakko olla ketjussa suunapäänä?

Ei kai se, että esim. aloitat ketjun, tarkoita sitä, että jokaiselle, joka jotain kirjoittaa, täytyy vastata. Kyllä kirjoittajat osaavat keskustella keskenäänkin, ilman aloittajaa joka välissä.

kirjoittamaton sääntö, että avaaja vastaa jokaiselle. Muuten voidaan syyttää jopa ylimieliseksi.Minulle se oli aivan outoa, kun tänne tulin.

• KristaTee
        tuntuu olevan kirjoitti:

kirjoittamaton sääntö, että avaaja vastaa jokaiselle. Muuten voidaan syyttää jopa ylimieliseksi.Minulle se oli aivan outoa, kun tänne tulin.

en ole sitä huomannut. Eihän me niin kohteliaita voida olla? Eihän voida?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7360
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3634
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      374
      2019
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1489
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe