Lähtivätpä ajatukset

KristaTee

vaeltamaan Olivian Koulukaverit-jutun innoittamina. Muistelin heitä ja totesin, etten halua tavata ketään, hienostelijoita koko sakki.

Siitä sitten siirryin vielä vähän kauemmaksi ajassa ja muistin leikkitoverini, paras muka. Tuli mieleen se kerta kun hän minulle valehteli. Valehteli vielä asiasta, joka oli minulle kovin tärkeä. Voin vieläkin mielessäni kuulla hänen naurunsa, kun itkin katkerasti. Siinä pienen tytön sydän särkyi. Silloin tein päätöksen, etten koskaan valehtele, en halua aiheuttaa kenellekään sellaista kipua. Ja onpa päätös pitänyt. Pienet, valkeat kohteliaisuusvalheetkin tuntuvat pahoilta, valheita nekin.

Niin ne ajatukset lentävät. Enkä muuta ikävää lapsuudestani sitten muistakaan.

8

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin, kyllä vain. Muistan kyyläävän
      asuntolanhoitajan joka vartioi meidän
      nuorten siveyttä.
      Auta armias jos et ollut kello 22.00
      nukkumassa.
      Samoilta ajoilta muistan parhaan tyttökaverini
      joka myöhemmin valitettavasti kuoli väkivaltaisen
      kuoleman. Luokkakuvaa katsellessa
      muistan vielä kaikkien nimet, mutta
      eipä ole suurempaa kaipausta tapaamiseen.
      Koulunjälkeisiltä ajoilta taas on vieläkin
      yhteyksiä silloiseen kämppäkaveriin ja
      on tosi kiva nähdä ja jutustella vaikka
      olisi paljonkin vuosia siinä välissä.

• Olivian

koulukaverit juttua en ole nähnyt enkä kuullut. Mutta ajatuksesi pisti miettimään. Puolet jo mullan alla ja loput pitkin maailmaa. Täältä netistä yritin haeskella, missä ovat ja mitä tekevät.

Joitakin haluaisin vieläkin nähdä. Urheilukavereita ja ainakin sen "ensirakkauden". Jalkojaan maitolaiturin reunalla heilutelleen pisamanaaman.

Kotiseudulla ei kannata enää edes käväistä, yhtään ainoata edes lapsuuden tuttua ei ole enää maisemissa.

• lapset ova julmia

Muistanpa itsekin olleeni se "kolmas pyörä" ja pakotettu kulkemaan kuitenkin siinä sakissa, koska koulumatka oli pitkä, eikä muita kulkijoita ollut.
      Kuinka monet surut itkinkään. Siihen aikaan ei vanhemmille kerrottu, koska kanteleminen oli rumaa.
      Ymmärrän nyt, että aikuiset eivät halunneet tietää lasten keskinäisistä riidoista, ettei tarvinnut otta yhteyttä kiusaavan lapsen vanhempiin, vaikka olisi mitä tapahtunut.

Kun sitten muutin muualle, oli tilanteeni ja asennoitumiseni valmis. Ei koskaan enää "parasta ystävää". Olen kulkenut koko elämäni tähän asti ilman uskottua ystävää, ilman vuosikymmenien takaisia kontakteja ja ilman hyviä työtovereita entisistä työpaikoista jne.
      Olen aina pystynyt jättämään tuttavuudet taakseni, olen pitänyt omat asiani omana tietonani, enkä ole halunnut tietää kenenkään asioista mitään.

Niin monet kerrat nuoruudessani kaikki "salaisuuteni" revittiin ja pilkattiin ja paljastettiin.

Kummallisinta tässä on, että vieläkin nämä kiusaajani ovat yrittäneet pitää minuun yhteyttä.
      Olen keskustellut puhelimessa ihan asiallisesti ja kiittänyt soitosta, olen saanut tasavuosina onnittelut ja muutaman muunkin muistamisen. Aina olen ihmetellyt, miksi. Evätkö he löytäneet tilalleni ketään, kun olin lähtenyt niistä ympyröistä.

• Angi *

Nyt on myöhäistä katua sinä et enään heihin luota. He jotka ovat sinua kiusanneet ovat aivan varmasti maistaneet samaa kakkua ja nyt yrittävät puhdistaa omaatuntoaan.

• juuliska

Voi miten surullista. Minulla taas on kouluajoilta paljon onnellisia muistoja. En ollut kiusattu, enkä kiusaaja, vaikka olin paljon sairastanut lukutoukka ja väritön tyyppi. Tosin vaihdoin koulua kolme kertaa ja parhaat kaverit vaihtuivat sen myötä. Välillä vaihtuivat muutenkin, kasvoimme jotenkin erilleen, harrastukset ja menot vaikuttivat.
        Teini-iän kavereiden kanssa ystävyys jatkui aikuisikään, olemme jopa toistemme lasten kummeja.
        Yhteydet ovat myöhemmin välimatkan vuoksi katkenneet, yksi meidän viiden porukasta asuu enää kotiseudulla. Kaksi on Ruotsissa ja yksi Englannissa, yksi on kuollut ja minä asun satojen kilometrien päässä kotiseudusta. Näin elämä kuljettaa, mutta muistelen joskus niitä menneitä aikoja lämmöllä ja hymyillen.

• kyllikkient
        juuliska kirjoitti:

Voi miten surullista. Minulla taas on kouluajoilta paljon onnellisia muistoja. En ollut kiusattu, enkä kiusaaja, vaikka olin paljon sairastanut lukutoukka ja väritön tyyppi. Tosin vaihdoin koulua kolme kertaa ja parhaat kaverit vaihtuivat sen myötä. Välillä vaihtuivat muutenkin, kasvoimme jotenkin erilleen, harrastukset ja menot vaikuttivat.
        Teini-iän kavereiden kanssa ystävyys jatkui aikuisikään, olemme jopa toistemme lasten kummeja.
        Yhteydet ovat myöhemmin välimatkan vuoksi katkenneet, yksi meidän viiden porukasta asuu enää kotiseudulla. Kaksi on Ruotsissa ja yksi Englannissa, yksi on kuollut ja minä asun satojen kilometrien päässä kotiseudusta. Näin elämä kuljettaa, mutta muistelen joskus niitä menneitä aikoja lämmöllä ja hymyillen.

Kouluajoista on hyvin mieluisat,en ollut kiusattu en kiusaaja.Monta hyvää kaveria joita tapaan aina mielelläni.Asun lähellä lapsuuskotiani ja toiset ovat hajonneet maailman tuuliin,mutta aina kun kuulen että joku entisistä koulukavereista ja ystävistä on tullut käymään menen tapaamaan.Viime kesänä näin erästä hyvää lapsuusystävää joka on elänyt aikuisaikansa Saksassa 40vuotta oli kulunut aikaa viime tapaamisesta ja juttu luisti,nauru raikui kun me tytöt kerroimme kuulumisiamme.Nyt textiviestejä kulkee Suomen ja Saksan välillä ja ensi kesänä taas tapaamme.

• Kipeä lapsuus

Muistan vieläkin kymmenien vuosien takaa sen pilkkaamisen ,hourikakara,huorikakara,äpärä..Koulumatkat oli ivaa,kiusaamista,tuuppimista.Monet itkut itkin ja kovetin itseäni kestämään kaiken.Lapset ovat julmia,mutta vanhemmiltaan he asiat kuulevat.Ei ollut ketään jolle olisi voinut kertoa,äidillä oma elämä ja perhe muualla ja isäni tapasin vasta aikuisena.Vieläkin asia on kipeä vaikka aikaa on paljon kulunut.En kaipaa todellakaan ainoatakaan heistä.Minun on vaikea luottaa ihmisiin,olen pettynyt muutaman kerran ja en pysty kokoamaan luottamusta kun se kerran menee.Voi olla lapsuuden peruja.

• Istuin kansakoulussa koko seitsemän vuotta ja vielä kahdeksannenkin jatkokouluvuoden saman tytön vieressä.
      Kotiemme väliä oli kilometrin verran ja useimmin sekin yhdessä kuljettiin.
      Nyt ajatellen hän oli oikein pirullinen, sillä tämän tästä hän oli jostain kiukkuinen, etten edes syytä tiedä, mutta sitten taas oltiin ystäviä - annoin aina kaikki periksi.

Joskus ollessani jonkun toisen kanssa hän kyllä lopetti sen hyvin äkkiä. Kuitenkin oltiin - enään en sanoisi ystäviä - mutta kavereita koulun jälkeenkin kunnes hän meni naimisiin ja minä olin maailmalla, joten pikkuhiljaa kaikki loppui, en edes tiedä missä hän on nykyisin.

Joskus tulee mieleen vieläkin, että olisi kiva tavata, edellisestä kerrasta on yli neljäkymmentä vuotta.

Olen joitain nuoruusajan ystäviä hakenut esille, yhden kanssa soitellaan ja toisen kanssa jopa kirjoitellaan kirjeitä kuten ennenvanhaan - aiheet vaan ovat muuttuneet.

Oletteko huomanneet että "vanhemmiten" tulee usein muisteltua lapsuutta ja nuoruutta, sitä huolettomuutta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe