Auttaako teidän lapset ?

Asiaa miettinyt

Miten on auttaako teidän lapset teitä kun apua tarvitsette ja mitä mieltä olette kuuluuko se auttaminen heille?

16

841

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enimmäkseen auttavat

En kyllä kovin usein viitsi apua pyytää, kun eivät asu samalla paikkakunnalla. Muutossa ovat auttaneet, tietokoneen kanssa auttaneet. Kylään ovat hakeneet yli sadan kilometrin päähän, ja tietysti tuoneet takaisin. En oikein osaa sanoa, kuuluuko se heille. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen asiaan.

• es.

Mutta en paljoa ajattelisi pyytää,
      ei minun vanhempanikaan vielä ole apua pyytäneet.

Kyllä kaikki kannattaa itse tehdä.
      muten tulee vioeläkin avuttommmaksi.

• sin6

eihän auttaminen mitenkään lapsille kuulu,
      usein heillä on myös niin kiirettä, tai ainakin tärkeää olla lastensa kanssa.

lastenhoito on nykyään paljon vaativampaa kuin meidän aikanamme.

Ja jos liikaa pyytää, sitä nopeammin vanhenee
      eikä missään pärjää,
      itte kannataa kaikki tehdä.

Ja seuraavaksi pyytää kunnalta.
      Maailma on muuttunut.

• Tase pappa

On itsestään selvä asia että lapset ja lastenlapset auttavat meitä, jos apua tarvitsemme. Ei ole meidänkään käsi "koukussa", jos ja kun lapset tarvitsevat apuamme.Auttaminen puolin ja toisin on itsestään selvyys.Kenenkään ei tarvitse, eikä saa,tuntea jääneensä kiitollissuuden velkaan kenellekään. Apua annetaan resussien mukaan.En ymmärrä kuinka jonkun täytyy moisen asian kanssa edes pähkäillä.

• Zirkonia

minä autan heitä. Elämän ruuhkavuodet heillä.Lastenhoidon ym kanssa jaksamista.
        Yhtä heistä autan myös taloudellisesti, kun ei itse pärjäää.

• 1943

auttavat tilanteen mukaan. Juuri nyt ovat muuttoapuna. Asuvat eri paikkakunnilla ja heillä on omat kiireensä. Olen sanonut, että järjestän oman elämäni. Toivoisin, että käyvät useammin tervehtimässä kuin naapurini tytär äitiään. Ei ole käynyt kahteen vuoteen, matkaa 50 km. On vielä mahdollista, että lapseni asuvat muualla kuin Suomessa, silloin ei paljon voi auttaa. Periaatteena pidän, että heillä on oma elämänsä.

• puolin ja toisin, se on ihan selvä.

Pojan perhe asuu kiven heiton päässä, joten se on luonnollista.
      Tuo kuuluuko sana kuullostaa vähän pakon omaiselta, en itse käyttäisi sitä, vapaaehtoista ovat auttamiset, jos ei sovi niin sitten keksitään jotain muuta.

• Sodan jälkeen syntynyt

Taloudellista apua annan kahdelle..Maksan opintolainaa pienestä eläkkeestäni ja jätän omat tarpeet sivuun.Pakko maksaa kun kunnon työtä ei saa.Helppoa se olisi kun tulot olisivat edes vähän isommat.Pitäisi päästä hammaslääkäriin ja onhan noita tarpeita, mutta ehkä ensi vuonna. Minun aikani ei ole oikein koskaan.
        Katkera en ole. Sairaudet hiukan koettelevat.Kun tulen vanhemmaksi, ehkä heistä joku auttaakin, mutta ei vielä ole ollut sellaista tarvetta.

• sen minkä
        Sodan jälkeen syntynyt kirjoitti:

Taloudellista apua annan kahdelle..Maksan opintolainaa pienestä eläkkeestäni ja jätän omat tarpeet sivuun.Pakko maksaa kun kunnon työtä ei saa.Helppoa se olisi kun tulot olisivat edes vähän isommat.Pitäisi päästä hammaslääkäriin ja onhan noita tarpeita, mutta ehkä ensi vuonna. Minun aikani ei ole oikein koskaan.
        Katkera en ole. Sairaudet hiukan koettelevat.Kun tulen vanhemmaksi, ehkä heistä joku auttaakin, mutta ei vielä ole ollut sellaista tarvetta.

kykenevät,nähtäväksi jää auttavatko he sitten meitä, kun apua tarvitsemme.Uskoakseni kyllä.

• oma vikako
        sen minkä kirjoitti:

kykenevät,nähtäväksi jää auttavatko he sitten meitä, kun apua tarvitsemme.Uskoakseni kyllä.

Tähän asti olen kyllä ollut se auttava osapuoli, niin taloudellisessa mielessä kun aivan käytännön asioissa. Ikähaarukka heillä jo 35- 45, olen sanonut että taloudellisesti en pysty enää avustamaan. Elän leskenä pienellä eläkkeellä. Käynnit ovat kovasti harventuneet sen jälkeen.
        Omat pojat asuvat toisella paikkakunnalla, vävy on auttanut pyytäessä sellaisissa asioissa missä tarvitaan nk. miehistä apua. Kyllä saan pyytää apua kunnalta jos sairastun tai tulen muuten avun tarpeeseen.

• Atolfia

apua, mutta en ole kovin usein tarvinnut. Tietokoneen kanssa ovat auttaneet.

Tarjoavat kyllä apuansa esim. ikkunoiden pesussa ja tarjoavat autokyytiä ym. Olen selvinnyt vielä ilman heidän apuaan, mutta olen kyllä heitä auttanut lasten hoidossa.

Varmasti auttavat sitten, kun olen avun tarpeessa.

• Fridanna

mutta onneksi en ole tarvinnut kuin muutossa apua. Tyttären perhe pyysi kaveripiirinsäkin auttamaan ja nopeasti tapahtui.
        Rahallista apua eivät ole tarvinneet, mutta lastenlapsia joskus ilahdutan pienillä tilisiirroilla.

• yhteistyö on voimaa

eikä tarvitse edes pyytää. Sangen usein kysyvät voivatko auttaa. Käyvät auttamassa myös isovanhempiaan mm. siivoamassa perusteellisemmin parin viikon välein.
      Ovat muutenkin olleet erittäin omatoimisia ja omillaan toimeentulevia. Opiskelutkin (yliopistossa) ovat hoituneet opinto- ja asuntotuella ja tietenkin kesätienesteillä. Hyvin ne tuet ovat riittäneet. Joskus kyselin tarvitsevatko rahaa. Aina oli vastaus ei tarvita. Kyllä opintotuki riittää. Ilmeisesti eivät ainakaan kovin ahkerati ole opiskeluaikoinaan kanniskelleet mäyrakoiria.
      Toki joskus joudumme auttamaan heitä. Yleensä sellaisissa asioissa, missä elämänkokemuksesta on hyötyä. Joskus myös katsomme lasten perään jne. Toisaalta autamme tarvittaessa mm. myös naapureita ja he vuorostaan meitä.
      Mielestäni auttaminen kuuluu ihmisen ominaisuuksiin ja mitä onnellisempi ihminen sen helpommin haluaa muita auttaa.

Tulipas tarkasteltua asiaa vähän laveammin.

• viivi-karoliina

Autan tarvittaessa lapsiani ja saan apua myös heiltä.Lapsilla vain on nuo omat työhommansa ja opiskelunsa että pienillä asioilla en halua heitä vaivatakkaan.Minulla on mahdollisuus ostaa edullisesti jotain palveluja,täällä pyörii sellainen "rengas" heiltä tuli tiedustelu tarpeellisuudesta ja kun tarvetta oli sellainen perustettiin.Naapuriapu meillä toimii vaikka olenkin ns.uusi asukas,mutta hyvin ovat vastaanottaneet.Kyllä mielestäni lasten tulisi jotenkin "huolehtia"vanhemmistaankin mahdollisuuksiensa mukaan,joku kirjoitti että lapset ei käy katsomassakaan (peräti vuosia jos oikein muistan viimekäynnistä)ne ovat varmaan kipeitä asoita ja syyt ovat varmaan syvällä sisällä,auttaisiko kunnon keskustelu.Varmaan on kaikkien toive saada olla ja asua kotona koko elämänsä ajan ja pystyä huolehtimaan omat asiansa.

• ihan käytännön

asioissa. Esim. viime syksynä muutin pienempään asuntoon, niin tuli muuttoapua ja verhotankojen asennusta. En kylläkään pyytänyt.
      Miksi ihmeessä ne kiskot pitääkin olla katossa kiinni? No, asennettiin minun vanhat verhotangot nätisti siihen ikkunoitten yläpuolelle. Näin pystyn itse vaihtamaan verhot ilman suurempaa kiipelyä. Ikkunoitten pesua on järjestynyt ja sen sellaista. Tapetointikin järjestyi.

Rahaa eivät huoli näistä palveluksista, vaikka sitä tarjoankin. Juu ja välimatkaa meillä on yli 150 km, niin eipä näy olevan esteenä sekään.
      Kyllä minäkin sitten autan kyläilyreissuilla käydessäni lapsenhoidossa ja muissa kotihommissa.

• kun heitä ei

ole olemassakaan.
      Omien vanhempiemme auttamiseen meillä meni yli kymmenen vuotta, mutta nyt ei tarvitse miettiä, tuliko ainoina lapsina autettua tarpeeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe