Onko vappu sinulle juhlapäivä vai meneekö se huomaamatta ohi?
Itse olen aika usein käyttänyt vapun pihansiivouspäivänä joko kotona tai mökillä.
Tänä vuonna pihan siivous kuitenkin oli normaalia aikaisemmin, joten nyt jää aikaa itse vapullekin. Kovin suuria juhlia en ole suunnitellut.
Nyt tulee ystävätär kylään ja toivottavasti joku muukin (!), joten pitänee muutama ilmapallo puhaltaa koristeeksi ja tarjota salaattia ynnä muuta pikkupurtavaa punaviinin kera. Ystävätär lupasi tuoda kuohuviiniä, jotta voimme skoolata.
Vappupäivän aamuna olen joskus käynyt kuuntelemassa mieskuoron laulamista, jos on ollut hyvä ilma. 'Taas leivoset ilmassa...' tuo kyllä nuoruuden keväät mieleen.
Hauskaa Wappua kaikille!
Wappu tulee, oletko valmis?
22
1305
Vastaukset
- 1943
Sinullekin. Vietän vapun vappuheilani kanssa. Se on ihmeellistä melko tuoreelle leskelle. On ihan kuin opiskeluaikoina kauan, kauan sitten. Olemme luultavasti kotosalla.
- yksivaan
lapsena Lappeenrannassa menimme Pusupuistoon kuuntelemaan kuorolaulua ja silloin ilmat oli aina (!) lämpimät. Sai laittaa kesämekon ja polvisukat.
Myöhemmin juhlittiin ystävien kanssa ja ostimme aina ystävätterieni kanssa uudet kengät juhliin.Niitä juhlia on hauska muistella. Nykyisin en vietä kuin simaa juomalla.En edes pidä tippaleivistä. Hauskaa vappua!!!- soilike
Minäkin heilutin lasia, kun ukot lauloivat, että” Juo, juo, ja jos akkasi kieltää sua juomasta, niin vaihdasa ittelles parempi akka ja juo ja juo.
Empä kadu yhtään
Oli se aika riemukasta aikaa, porukalla , umpitunnelissa.
Monta vappua yhdessä ja sama umpiseko porukka
Muun vuoden olivat ihan normaali-immeisiä. - folk
Senhän meistä varmaan jokainen muistaa,että 40-50luvun vaput oli aina lämpösiä.
Kesämekko,nilkkasukat ja uudet tennarit(kumitossut),sitten isän kanssa vappumarssille.
Isäni oli SDP:läinen,marssittiin kauppalan keskustaan,urheilukentälle,jossa oli sitten juhlapuheet.En tiedä oliko Äidillä eri aate suunta,mutta hän liputti pyykit narulle joka vappu.Olihan se pyykinpesu tietenkin suuritöisempi homma,kun nykyisin ja olihan ylimääräinen vapaapäivä.Nykyisin en paljon vapusta perusta,se on päivä muitten päivien joukossa.
- KristaTee
inhonnut tippaleipiä. Lapsena oli pakko niitä syödä ja näyttää iloiselta, kun en halunnut pahoittaa äidin mielen. Muttä enää ei tarvitse. Siman olen laittanut, toivottavasti sitä on vielä vappuna.
Kotona ollaan ja nautitaan hiljaisuudesta. Ei tarvitse lähteä rilluttelemaan. Varmaan joku naapureista pistäytyy, oli vähän puhetta.
Hyvää vappua kaikille!- Fridanna
Olin aiemmin joka vapuksi tehnyt simaa ja munkkeja, kunnes yhtenä vappuaattona huomasin, ettei olekaan ketään muita kuin minä niitä syömässä. Tarjosin niitä joka ikiselle naapurin lapselle, keitä sain näkyviin. Sen jälkeen olen joskus ostanut muutaman munkin ja pullon simaa.
Jospa kutsuisinkin tuosta lähettyviltä pari vanhaa ystävää nauttimaan valkoviiniä vapun kunniaksi.
Nyt alkaa huomenna leikkipuistossa makkaranpaistolla.Sitten voidaan käydä maalla puistossa jossain ja taidamme lopuksi olla siskon pihalla jos on hyvä ilma.
Linnanmäelle myös aijomme mennä.Olisi karjalatalossa hyvät orkesteritanssit vaan mies ei taida lähteä.- elma05
Minulle Vappu(aatto) tuo aina mieleen minun ensisuudelman.Sen sain nuorena teinityttönä vappukarkeloista tullessani saatti-kaverilta.
Nykyisin käymme kaupungilla katsomassa aaton iloja ,sitten ehkä naapureiden kanssa maistelemme "pottusalattia ",nakkeja ja (hm.) "simaa".
Sitä vaan tahtoo jo täällä ehtoopuolella tulla laiskaksi mihinkään rientoon lähteä. - KristaTee
elma05 kirjoitti:
Minulle Vappu(aatto) tuo aina mieleen minun ensisuudelman.Sen sain nuorena teinityttönä vappukarkeloista tullessani saatti-kaverilta.
Nykyisin käymme kaupungilla katsomassa aaton iloja ,sitten ehkä naapureiden kanssa maistelemme "pottusalattia ",nakkeja ja (hm.) "simaa".
Sitä vaan tahtoo jo täällä ehtoopuolella tulla laiskaksi mihinkään rientoon lähteä.ei oikeastaan ole. Hyvin muistan yhden kiusallisen vapun. Olin ihan itse käynyt ostamassa tanssikengät, olin 15 v. Punaiset ja 2 numeroa liian pienet, hyvin korkeat korot. Siina sitten polvet koukussa nilkutin lumisateessa bussille. Kampaus pilalla saavuin tanssipaikalle. Enhän minä tansia voinut, teki liian kipeätä. Avojaloin sitten läksin kotiin ja yritin unohtaa koko vapun. Nyt tietysti nauran koko jutulle.
KristaTee kirjoitti:
ei oikeastaan ole. Hyvin muistan yhden kiusallisen vapun. Olin ihan itse käynyt ostamassa tanssikengät, olin 15 v. Punaiset ja 2 numeroa liian pienet, hyvin korkeat korot. Siina sitten polvet koukussa nilkutin lumisateessa bussille. Kampaus pilalla saavuin tanssipaikalle. Enhän minä tansia voinut, teki liian kipeätä. Avojaloin sitten läksin kotiin ja yritin unohtaa koko vapun. Nyt tietysti nauran koko jutulle.
olivat kesässä vappuna.Meillä oli lunta ja satoi ei mitään siitä kesästä mistä puhuttiin siellä.En oikein ymmärtänyt koko vappua.
Kun olin eteläsuomessa ensikerran ja kaverini puhui vapusta niin se oli uutta.Teetimme uudet punaiset leningit samanlaiset sen Ainon kanssa. Olimme lavtansseissa isolla lavalla ja kavereiden kanssa juhlimme muka. Oli heilakin ihan kiltti poika. Ei ollut kiinnostava kun unohtui.Pussattiinkin eikä se ollut ainakaan ihanaa päinvastoin.- PIKRO47
elma05 kirjoitti:
Sitä vaan tahtoo jo täällä ehtoopuolella tulla laiskaksi mihinkään rientoon lähteä.Muistan erään Vapun(aaton) oiskohan ollut vuosi
1965. Oli kylmää silti sonnustauduin kesämekkoon
korkareihin ja suunnistin tanssilavalle hampaat
kalisten,et kaikkee sit tulee tehdyksi nuorena.
Nykyään Vappu menee siinä kun muutkin päivät.
Simaa ja munkkia, ainakin yhdet maistiaiset. - soilike
PIKRO47 kirjoitti:
Muistan erään Vapun(aaton) oiskohan ollut vuosi
1965. Oli kylmää silti sonnustauduin kesämekkoon
korkareihin ja suunnistin tanssilavalle hampaat
kalisten,et kaikkee sit tulee tehdyksi nuorena.
Nykyään Vappu menee siinä kun muutkin päivät.
Simaa ja munkkia, ainakin yhdet maistiaiset.Minäkin palelin v.-57 , vappuna , uudessa kevättakissani Joensuun kadulla.
Silloinhan piti olla välttämättä kevät takki, poplari , ulsteri ja talvitakki.
Oli se vaan hyvää aikaa vaateteollisuudelle ja työllisyydelle.
- Tanttaralla
Ukko puhaltaa muutaman ilmapallon jaheitän serpentiiniä koristeeksi.Simaa en enää tee,ostetaan pari pulloa kaupasta.Tuttujen kanssa yleensä on vähän aattona juhlittu.Nyt vähän aikaistettiin jo huomeillaksi joten vapunaikana ollaan metsämökillä.
Vappuun sisältyy iloisia ja surullisia muistoja.Vapunaattona tapasin tansseissa tuon ukonkörilään.Olin päätäpahkaa rakastunut.Mutta surun musta harso on sen vapunaaton yllä jolloin seisoimme äidin kuolinvuoteen ääressä.Hän veti viimeisiä vaivalloisia henkäyksiään ja kipuja oli kaikkialla.Syöpä vei parissa kuukaudessa toteamisesta.Jos saisin itse päättää vapunvietosta matkustaisin hautausmaalle ja sytyttäisin äidille kynttilän.Vapunaattona on tuntunut äidin kuolemasta lähtien jotenkin pahalta lähteä keinoiloittelemaan.- KristaTee
Matkusta sinne. Tai jos matka on liian pitkä, sytytä kynttilä kotona. Kun minulle oikein kova ikävä tulee teen niin. Varmaan joku nyt pitää minua hölmönä, mutta pieni juttutuokio äidin kanssa auttaa aina.
- a-woman1
KristaTee kirjoitti:
Matkusta sinne. Tai jos matka on liian pitkä, sytytä kynttilä kotona. Kun minulle oikein kova ikävä tulee teen niin. Varmaan joku nyt pitää minua hölmönä, mutta pieni juttutuokio äidin kanssa auttaa aina.
Kotona voi minunkin mielestäni laittaa kynttilän palamaan koska tahansa rakasta läheistä muistellessa.
Minullakin on pitkä matka mieheni haudalle (~300km), kesäisin mökillä käydessäni vien sinne kukkia.
Kuitenkin iloisimmat muistot liittyvät minulla mieheni kanssa vietettyihin vappuihin. Usein oli ystäväpariskunta kylässä ja tanssittiin aamuun asti... - 1943
a-woman1 kirjoitti:
Kotona voi minunkin mielestäni laittaa kynttilän palamaan koska tahansa rakasta läheistä muistellessa.
Minullakin on pitkä matka mieheni haudalle (~300km), kesäisin mökillä käydessäni vien sinne kukkia.
Kuitenkin iloisimmat muistot liittyvät minulla mieheni kanssa vietettyihin vappuihin. Usein oli ystäväpariskunta kylässä ja tanssittiin aamuun asti...ensimmäinen vappuni edesmenneen mieheni kanssa. Vuosi oli 1969 ja asuin Helsingissä. Menimme Ratakadulle ravintolaan, jonka nimeä en muista. Siellä oli muistaakseni Vuosaaresta jokin yhdistys ja porukkaa oli paljon. Myynnissä oli mm. vappuhattuja. Oli tosi hauska vappu ja seuraavana vuonna menimme samaan ravintolaan. Se oli lähes tyhjä ja tarjoilijat olivat pettyneitä. Sittemmin vietimme monta yhteistä vappua, viimeisen vuonna 2004. Kesäkausi on alkanut ja käyn hänen haudallaan säännöllisesti. Tänä vappuna on taas vappuheila, elämä jatkuu.
En muista yhden yhtäkään vappua,joten ei kai ole paljon juhlittu. En siis juhlimisen tähden ole muistamatta.
Ei vain ole tuntunut tarpeelliselta juhlia.
Sima ja munkit kuuluvat vappuun. Niitä teen aina.
Lasten vielä ollessa lapsia piti olla serpenttiinejä ja ilmapalloja, nekin ovat jääneet - ellei nyt pikku-neiti 5v. niitä vaadi.- Atolfia
Olemme vuosikymmenet käyneet vappuna konsertissa.
Lasten ollessa kotona, he olivat mukana.
Lasten aikuistuessa ja avioituessa heillä on ollut omat meiningit, joten olemme ilman heitä jatkaneet perinnettä.
Tänä vappuna yhden lapsen perhe tulee kanssamme konserttiin ja sen jälkeen tulemme meille vappulounaalle. Toisetkin lapset tulevat perheineen piipahtamaan, joten vipinää riittää.
Ikävä kyllä, on luvattu kylmää vappupäivää, joten ulkona emme voi olla.
Serpentiinit ja ilmapallot kuuluvat meidänkin vappuun.
Iloista Vappua kaikille!!!!- Otontytär
...ette voi olla ulkona? Sehän on vain pukeutumiskysymys. Vai joko kaikki lämpimät vaatteet on viety kesäksi pois?
- Atolfia
Otontytär kirjoitti:
...ette voi olla ulkona? Sehän on vain pukeutumiskysymys. Vai joko kaikki lämpimät vaatteet on viety kesäksi pois?
mutta eihän se nyt ole niin mukavaa nautiskella simaa, kylmää simaa, koleassa säässä.
Grillatahan voimme, jos niin haluamme. Katsotaan nyt, mitä itse kukin haluaa. Ohjelma on vielä auki.
Iloista Vappua, oli sää mikä tahansa.
- juuliska
Vappuaattona olen perinteisesti tavannut opiskelutovereitani, ihan aikuisopiskeluajoilta kahdenkymmenen vuoden takaa, meitä on tällainen kuuden naisen porukka. Tavataan kerran vuodessa, laitetaan lakit päähän ja käydään vaihtamassa kuulumisia viinilasin äärellä. Silloin kun mieheni vielä eli ja oli voimissaan hän oli mukana.
Tänä vuonna en pääse, tulee pojantytär 13 vee kylään. Äidillään ja uudella miehellä on kutsut ja tämä neiti i halua olla ”kosteiden juhlien” aikana kotona. Käymme varmaan vapputorilla ja kaupungilla vapunpäivänä jos säät sallii. Mieheni eläessä kävimme vapunpäivänä usein lounaalla, joskus kahdestaan joskus ystävien kanssa. Nyt ovat lounaat historia, niin kuin moni muukin asia.
Simaa varmaan ostan muodon vuoksi ja tippaleivän tälle neidille, ehkä ilmapalloja puhalletaan ja koristellaan serpentiinein. Jutellaan ja katsotaan joku leffa.
Hauskaa Vappua kaikille!- kyllikkient
Ei kyllä ole ulkoilu vappuna säästä kiinni.Meillä täällä pohojosessa on vain pari lämpöastetta ja luntakin vielä maassa mutta toppaa niskaan ja ulos.Odottelemme juuri hyviä ystäviämme Vapun viettoon,tulevat jo tänään ja menemme metsäkämpälle saunomaan ja grillimökkiin grillaamaan.Já simaakin varmaan juodaan,munkit syödään kahvin kans.Avantoonkin pääsee vielä ei ole jäät sulaneet ja lämmikkeeksi voi konjakkipaukut nauttia.Iloista Vappua kaikille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564890Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891374
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1351165Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965