Annatteko herkkuja lasten lapsille?

Neuvoton äiti

Tällaista kysyisin teiltä isovanhemmilta, että annatteko lasten lapsillenne herkkuja kun tulevat kylään ilman lapsen vanhempien lupaa tai kielloista huolimatta? Sen vuoksi kysyn, että olen itse täysin neuvottomassa tilanteessa, tällaisessa:
Minulla on vuoden ikäinen tytär, jolle en halua vielä antaa mitään makeita herkkuja. Jäätelö on ainut, mitä tyttäreni on saanut minun toimestani maistaa, mutta ei hän sitäkään paljoa. Aina kun menemme lapsen isän vanhempien luokse, ovat nämä isovanhemmat antamassa lapselle jos mitäkin (suklaata, marmelaadia, hunajaa, keksiä, pullaa, limua, kakkua yms. yms.). Ensimmäisen kerran he antoivat kysymättä minulta suoraan tytön suuhun suklaata. Tyttö tuli luokseni maiskutellen ja kysyin, mitä ihmettä tyttö oikein syö. Sain vastauksen:
"suklaata, näyttää tyttö tykkäävän, tulee varmaan pyytämään pian lisää!" Sanoin topakasti, etten halua hänelle vielä annettavan mitään makeaa kun syöminenkin ruoka-aikana sitten vaan hankaloituu ja että turha antaa mitään herkkuja vielä kun ei niitä osaa edes pyytää tai kaivata. Näin olen sanonut suunnilleen joka kerta kun tytölle on vaan kielloistani huolimatta annettu mitä herkkua vaan nyt kahvipöydässä sattuu olemaan. Kurjaa :(

Viime vierailulla tytön isoisä yritti antaa ison lusikallisen hunajaa tytön suuhun! Taas tuli ihmettelyjä kun en antanut antaa... Eivätkö he vain voisi kunnioittaa minun, tytön äidin mielipidettä? Ensin minua ärsytti moinen käytös ja nyt jo loukkaa. Ihan sama mitä minä äitinä sanon. Sanotaan vaan että on ennenkin annettu ja blaa blaa blaa. Niin ja tietysti nämä kaikki lusikalla annettavat herkut on annettu samalla lusikalla mistä itsekin syövät. Erehdyin tästäkin asiasta sanomaan ja sain kuulla vaan ivallisen naurahtelun ja toteamuksen: "tyttö kuule tulee sairastamaan jos mitäkin kun liian puhtaana pidät!" En vaan halua kaikkien kuolaa tyttöni suuhun, onko sekin väärin??

Kunnioittakaa isovanhemmat kuitenkin lasten vanhempien mielipiteitä ja pyyntöjä. Ennen varmasti tehtiin moni asia toisin kuin nyt. Silloin noudatettiin sen ajan ohjeita ja nyt vanhemmat noudattavat tämän päivän ohjeita. Monesta asiasta on saatu lisää tietoa ja sen vuoksi on monia ruokiakin mitä suositellaan annettavaksi vasta kun lapsi on täyttänyt vuoden.

47

4856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja asiallinen keskustelu

olisivat paikallaan.
      Hunajavesi oli ennen ainoa juoma mitä lapsille annettiin, jospa selittäisit asian ilman fanaattista syylistämistä ja mollaamista.
      Hampaiden huolto ja hoito ei ennen ollut tiedossa ja moni menetti maitohampaansa jo ennen niiden lähtöaikaa ja proteesi alle kaksikympisellä ei ollut harvinaisuus.

• lihavia oli silti vähemmän

nyt jos näkisi täällä kirjoittelevat Miniät keskipaino olisi BMI 30-45.

• Äitivanha

Sanotko ei kiitos kaikelle herkulle, jota itsellesi tarjotaan anoppilassa?

Viet omat ruuat lapselle mennessäsi ja otat esiin, kun pöytään istutaan.
      Valikoit lautasellesi vain sen, minkä itsekin ostaisit tai valmistaisit. Esimerkkinä lapsellesi, että teillä ei herkkuja syödä.

Lapselta ei saa kieltää sitä, minkä itselleen sallii.

Isovanhemmille on myös vinkiksi selitettävä, että äkillinen suklaaseen tutustuminen saattaa aiheutta ihottumaa, appelsiini voi olla hyvinkin epäterveelline, samoin kananmuna ja tomaatti, joten on todellakin syytä keskustella lapsen ruokailutottumuksista isovanhempien kanssa asialliseen sävyyn.
      Uudet ja yllättävät ruoka-aineet on viisainta harjoitella kotioloissa.

Mutta kuten sanottu, itseltä ne pitää kylässä kieltää siinä kuin lapseltakin.

• Neuvoton äiti

En kieltäydy herkuista, koska saan niitä vielä ihan rauhassa syödä. Tarkoitan sitä, ettei tyttäreni vielä osaa niitä tulla pyytämään pöydästä. Toki sitten kun se aika koittaa, että hän tulee niitä pyytämään, kieltäydyn jos en halua tytönkään syövän. Tyttäreni on todella huono syömään ruokaa muutenkin ja tiedän, että herkkujen syönti ennen ruokaa vain huonontaa syömistä edelleen. Itselläni on todella huonot hampaat, jonka takia yritän kaikkeni tehdä, jotta tyttäreni ei joutuisi kärsimään samoista hammassäryistä mitä itse olen joutunut kärsimään. Minä olen pienestä pitäen syönyt karkkia ja muuta makeeta ja sen kyllä huomaa, juuri hampaista. Lihava en ihme kyllä ole!

Kiitos vinkistäsi, yritän keskustella juuri noista uusien ruoka-aineiden antamisista rakentavaan sävyyn appivanhempieni kanssa.

• Noudatan vanhempien toivomuksia enkä ole antanut lapselle mitään "hyvää" ilman lupaa.

Ainoa synti mihin on langettu, kun pappa opetti "kaffepullaan". Tyttö on jo viiden vanha ja saa edelleen mummulassa kaffetta ja pullaa.

Eikä siitä ole mitään kriisiä syntynyt.

• mummukummi

Eivät nuoret vanhemmat aina ole oikeassa, kyllä se pitäisi ymmärtää.
        Meillä on esimerkki lapsenlapsestani, joka oli 2 v. ikäisenä tyttäreni kanssa meidän kesämökillä.
        Lapsi mankui ja kränisi kaiken aikaa. Hänellä ei ollut mutään syytä huutoonsa, mutta kun äidiltäkin koko ajan pinna paloi, ja vielä sitten oli kylmä ilma, niin äiti ja tytär huusivat kilpaa pienessä mökissä. Joka asiasta tuli tappelua.
        Yritin olla siinä välissä ja antaa ohjeita tyttärelle ja rauhoittaa lasta, mutta olivat ihan kyllästyneitä toisiinsa.

Tyttären loma loppui, hän lähti kaupunkiin, ja lapsi jäi minulle.
        Naapurinkin emäntä sanoi minulle pari päivää myöhemmin, että kyllä huomasi, että lapsi oli mummun kanssa, kun ei pihaustakaan enää kuulunut.
        Mistään en riidellyt, puhuin rauhallisesi kaiken aikaa, en korottanut ääntäni, vaikka lapsi yrittikin samaa kuin äidille.

Kyllä sen loman aikana kaikki meni uusiksi pienen ihmisen elämässä. Hän meni nukkumaan aikaisemmin, söi säännöllisesti, leikki ja kävi uimassa. Päiväunien aikana tein ne vähäiset taloustyöt, mitä tarvittiin, yhdessä käytiin kaupat.

Kun lapsi käytiin hakemassa kotiin taas, oli tilanne ihan toinen. Kun huutoa ei aloitettukaan, niin kaikki asiat sujuivat hyväntuulisesti.
        Sanoin tyttärelleni, että hän on aikuinen, hänen ei pidä koskaan aloittaa riitaa. Jääköön se lapsen tehtäväksi. Hyväluontoinen lapsi lakkasi tappelemasta, kun ei ollutkaan vastusta joka asiassa.

Kyllä isovanhempien käsitys lapsenkasvatuksesta on ihan yhtä tuore kuin nuorilla äideilläkin, mutta isovanhempien kärsivällisyys ja ymmärtämisen taito ovat syvemmät. Moni tappelu olisi vältettävissä, jos äiti ymmärtäisi, mistä oikeasti kiikastaa, kun lapsi panee hanttiin.
        Ei niitten "rajojen" ylläpitäminen ole lastenkasvatuksen ydin, vaan lapsen ymmärtäminen ja hänen mielenliikkeittensä tulkitseminen.

En nyt tiedä, miten tämä juuri ruokailuun liittyisi, jos ei siinä, että lapsen vanhempien tulisi ymmärtää, että vanhemmat ihmiset haluavat tarjota parasta, niin lapsilleen kuin lapsenlapsilleenkin. Kieltäytyminen pitää perustella ja olla ystävällinen.

Harva isovanhempi tyrkyttää lapselle suklaata, jos on juuri kuullut sen aiheuttavan ihottumaa.
        Jos tyrkyttää, niin onhan hänessä sitten paljon muutakin vialla, ja se on jo toinen juttu.

• mummulta
        mummukummi kirjoitti:

Meillä on esimerkki lapsenlapsestani, joka oli 2 v. ikäisenä tyttäreni kanssa meidän kesämökillä.
        Lapsi mankui ja kränisi kaiken aikaa. Hänellä ei ollut mutään syytä huutoonsa, mutta kun äidiltäkin koko ajan pinna paloi, ja vielä sitten oli kylmä ilma, niin äiti ja tytär huusivat kilpaa pienessä mökissä. Joka asiasta tuli tappelua.
        Yritin olla siinä välissä ja antaa ohjeita tyttärelle ja rauhoittaa lasta, mutta olivat ihan kyllästyneitä toisiinsa.

Naapurinkin emäntä sanoi minulle pari päivää myöhemmin, että kyllä huomasi, että lapsi oli mummun kanssa, kun ei pihaustakaan enää kuulunut.
        Mistään en riidellyt, puhuin rauhallisesi kaiken aikaa, en korottanut ääntäni, vaikka lapsi yrittikin samaa kuin äidille.

Kyllä sen loman aikana kaikki meni uusiksi pienen ihmisen elämässä. Hän meni nukkumaan aikaisemmin, söi säännöllisesti, leikki ja kävi uimassa. Päiväunien aikana tein ne vähäiset taloustyöt, mitä tarvittiin, yhdessä käytiin kaupat.

Kun lapsi käytiin hakemassa kotiin taas, oli tilanne ihan toinen. Kun huutoa ei aloitettukaan, niin kaikki asiat sujuivat hyväntuulisesti.
        Sanoin tyttärelleni, että hän on aikuinen, hänen ei pidä koskaan aloittaa riitaa. Jääköön se lapsen tehtäväksi. Hyväluontoinen lapsi lakkasi tappelemasta, kun ei ollutkaan vastusta joka asiassa.

Kyllä isovanhempien käsitys lapsenkasvatuksesta on ihan yhtä tuore kuin nuorilla äideilläkin, mutta isovanhempien kärsivällisyys ja ymmärtämisen taito ovat syvemmät. Moni tappelu olisi vältettävissä, jos äiti ymmärtäisi, mistä oikeasti kiikastaa, kun lapsi panee hanttiin.
        Ei niitten "rajojen" ylläpitäminen ole lastenkasvatuksen ydin, vaan lapsen ymmärtäminen ja hänen mielenliikkeittensä tulkitseminen.

En nyt tiedä, miten tämä juuri ruokailuun liittyisi, jos ei siinä, että lapsen vanhempien tulisi ymmärtää, että vanhemmat ihmiset haluavat tarjota parasta, niin lapsilleen kuin lapsenlapsilleenkin. Kieltäytyminen pitää perustella ja olla ystävällinen.

Harva isovanhempi tyrkyttää lapselle suklaata, jos on juuri kuullut sen aiheuttavan ihottumaa.
        Jos tyrkyttää, niin onhan hänessä sitten paljon muutakin vialla, ja se on jo toinen juttu.

Kiitos kauniisti ja viisaasti kirjoitetusta kommentistasi. Olen samaa mieltä asioista kanssasi, mutta en osaa noin selkeästi ajatuksiani tuoda julki.

• mummukummi
        mummulta kirjoitti:

Kiitos kauniisti ja viisaasti kirjoitetusta kommentistasi. Olen samaa mieltä asioista kanssasi, mutta en osaa noin selkeästi ajatuksiani tuoda julki.

Kiitokset mielipiteestäsi. Huomaan, että olet ainoa, joka kommentoi.

Ilmeisesti nuoret ihmiset eivät sittenkään odota neuvoja tai tukea isovanhemmilta, vaan haluavat yhteistuumin jatkaa nokan koputusta.

Monessa perheesä isovanhempien kokemus menee hukkaan, kun äiti/anoppia ei kuunnella, eikä oteta huomioon, että kasvatus on niin paljon muutakin kuin hunajan syöttämistä.

• Raili
        mummukummi kirjoitti:

Kiitokset mielipiteestäsi. Huomaan, että olet ainoa, joka kommentoi.

Ilmeisesti nuoret ihmiset eivät sittenkään odota neuvoja tai tukea isovanhemmilta, vaan haluavat yhteistuumin jatkaa nokan koputusta.

Monessa perheesä isovanhempien kokemus menee hukkaan, kun äiti/anoppia ei kuunnella, eikä oteta huomioon, että kasvatus on niin paljon muutakin kuin hunajan syöttämistä.

muutakin kuin hunajan syöttämistä juu. Mutta minä en oikein ymmärtänyt juttusi pointtia vaikka olen itsekin isovanhempi...?

Varmasti minullakin riittää monasti voimia lasten kiukuttelun kanssa paljon enemmän kuin heidän vanhemmillaan. Aikoinani olen kuitenkin itsekin menettänyt pinnani kerran jos toisen kahden poikamme kanssa - lastenlasten kanssa en vielä kertaakaan. Minähän en asukaan lastenlasten kanssa vaan saan "kuoria kermat päältä" niin kuin sanotaan ja tehdä kaikkea extrakivaa heidän kanssa ja sitten palauttaa heidät vanhemmilleen.

Minä teen joskus asioita eri tavalla kuin poika tai miniä, mutta koskaan en tee mitään tahallani eri tavalla tai tahallani heidän toiveitaan ja tapojaan tallomalla. Siltä kuulostaa ainakin minun korviini, kun jotkut minunkin ystäväpiirini isovanhemmat selittelevät miksi lapsenlapsille pitää juuri heidän saada antaa mitä haluavat ja ihmettelevät sitten (yleensä tyttäriensä tai miniöidensä eli lasten äitien) suuttumista. Selityksiä olen kuullut mutta vielä en ole oikeasti ymmärtänyt, miksi. Miksi pitäisi tahallaan tehdä kiusaa? Kyseessä ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole minun lapset vaan poikani lapset ja meillä hän ja vaimonsa päättävät, mitä herkkuja heidän lapsilleen saa missäkin iässä antaa. Siihen ei ole nokan koputtamista kellään - ei edes minula tai miehell'ni. Minä saan toki neuvoa ja ehdottaa, mutta omapäiseksi en toisten lasten kanssa voi alkaa. Ja ainakin minusta tuntuu, että joskus ne neuvot ja oma kokemukseni otetaan ihan suosiolla vastaan, voisko johtua juuri siitä että me emme mieheni kanssa ole lähteneet sooloilemaan vaan yritämme parhaamme mukaan toimia yhteistyössä lastenlasten vanhempien kanssa.

En kerta kaikkiaan käsitä, että tästä samasta aiheesta keskustellaan kerta toisensa jälkeen, kun ei siinä pitäisi olla mitään keskustelemista - enkä varsinkaan ymmärrä noita joidenkin kanssaisovanhempieni "koottuja selityksiä".

• mitä tuli sanotuksi
        mummukummi kirjoitti:

"Eivät nuoret vanhemmat aina ole oikeassa, kyllä se pitäisi ymmärtää."

Siis täh? Anteeksi nyt, mutta miksi nuoret vanhemmat olisivat sen huonompia kuin esikoisensa nelikymppisinä saaneet?? Ihmetyttää tämä asenne kaikkialla, sillä ainakin omassa tuttavapiirissäni nuoret vanhemmat ovat selkeästi fiksumpia kuin nämä mummoikäiset...juu rumasti sanottu, mutta alkaa ärsyttämään tuo yleistäminen.

• tapaan

Tuossa asiassa en suostu ollenkaan mummona naoudattamaan lapsen vanhempien tapoja.
      Lapsen äiti antaa todellakin vasta vuoden vanhalle lapselle karkki, tikkaria, sokerikeksejä, sokerimehuja ja kaikkea sellaista joista todella on vaara vasta puhkeavile maitohampaille.
      Itse en sallisi lapselle ollenkaan sellaisia makupaloja ja siinä määrin mitä hän kotona saa.
      Minulla on tiukka periaate, että lapsille ei tarvitse opettaa makeansyöntiä jo vauvana !
      Ehtivät oppia sen aikanaan ja varmasti ehtivät niitä herkkuja syödä sitten kun niitä oikeasti itse osavat vaatia.
      Eli minun lapsenlapseni ei saa mummolassa herkkuja eikä niitä ole lapsen kyläillessä esillä.
      Normaali kahvileipä, eli nisupullat ja kaurakeksit pöydästä löytyy, mutta ei karkkia ja sokerikuorrutteisia keksejä vaikka niissä kuinka olisi muumien kuvia.
      Minusta on vastuutonta antaa noin pienelle lapselle karkkia ! Hampaitten kunto on äärimmäisen tärkeä asia jo siinä vaiheessa kun lapsella on maitohampaat. Niitten kunto vaikuttaa pysyviinkin hampaisiin.

Omat lapseni ovat saaneet olla karkitta niinkauan että ovat oppineet niitten olemassaolon sitten ekaluokalla koulussa. Nyt jo yli 30 v ja reikiä 0!

• siihen

vaikuttaa vanhempien tavat, mutta minä voin olla lastenlasteni kanssa vanhempien ehdoilla.

• taina-inkeri 56

Olen neljän lapsen mummo.
      Aika omavaltaista käytöstä harrastaa appivanhempasi. Emme ole kaikki samanlaisia.

En anna omasta lusikastani lapsen suuhun, ettei hän saisi hammasbakteereja tai aikuisen pöpöjä.

Pidän kunnia-asiana, että annan poikieni lapsille vain terveellisiä makupaloja.
      On MUMMOJEN LAISKUUTTA, että eivät viitisi vaivata päätään. Se suklaa ja karkki kun näes on niin helppo työntää lapsen suuhun.

Ensin on syytä kysyä AINA vanhemmilta, mitä lapsi voi syödä.
      Hänelle voi sitten tehdä hedelmäpirtelöitä ja hedelmäherkkuja.
      Mummojen olisi syytä tutustua markettien lastenruokahyllyjen antiin. Siellä on monenlaisia soseita, joista voi soveltaa nameja.

Lapsen vanhempien kanssa voi yhdessä miettiä, millä mummo voi hemmotella pientä pikkaraista.
      Olen korvannut namien antamisen myös yhdessä leikkimisellä. Isomman lapsen voi viedä lastenteattereihin ynnä muihin jänniin paikkoihin.

Hunajan ym makean syöttämisella mummot menevät sieltä mistä on aita matalin, eli silkkaa laiskuutta.
      Jos mummo haluaa päteä, niin päteköön sillä, että on esikuvana terveellisen ruokavalion suhteen.
      Tulosta tämä ja näytä appivanhemmillesi.

• Lusikasta

jolla isovanhemmat syö annetaan lapselle! No enpä usko että kukaan aikuinenkaan mielellään ottaisi toisen lusikalla, kuvottavaa suoraan sanottuna. Ja aika vastuutonta, koska aikuisten suussa muhiva (etenkin jos leegot suussa huonot) KARIES tarttuu tätä kautta lapseen, eivätkö he yhtään ajattele lapsen parasta? Ja hunajahan on alle 1-vuotiailta kielletty, joten hän oli nippanappa kelpoinen siihen jos vuoden vanha oli.

On todella fiksua koittaa "pärjätä" ilman kaikkia makeisia niin pitkään kun lapsi itse ei vielä tajua niitä pyytää. Niissäkin on kaikkia lisäaineita. Oma äitini antoi minulle suklaata vasta ollessani yli 2-vuotias, se oli ensimmäinen makeiseni. Tähän syynä oli että hän ei halunnut syöttää minua lisäaineilla pienestä pitäen. Kyllä 1-vuotias on liian pieni mihinkään karkkiin tms.

• lisäaineita...
        Lusikasta kirjoitti:

jolla isovanhemmat syö annetaan lapselle! No enpä usko että kukaan aikuinenkaan mielellään ottaisi toisen lusikalla, kuvottavaa suoraan sanottuna. Ja aika vastuutonta, koska aikuisten suussa muhiva (etenkin jos leegot suussa huonot) KARIES tarttuu tätä kautta lapseen, eivätkö he yhtään ajattele lapsen parasta? Ja hunajahan on alle 1-vuotiailta kielletty, joten hän oli nippanappa kelpoinen siihen jos vuoden vanha oli.

On todella fiksua koittaa "pärjätä" ilman kaikkia makeisia niin pitkään kun lapsi itse ei vielä tajua niitä pyytää. Niissäkin on kaikkia lisäaineita. Oma äitini antoi minulle suklaata vasta ollessani yli 2-vuotias, se oli ensimmäinen makeiseni. Tähän syynä oli että hän ei halunnut syöttää minua lisäaineilla pienestä pitäen. Kyllä 1-vuotias on liian pieni mihinkään karkkiin tms.

jo purkkiruuista ihan muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Se on myös sellainen aisa jota äidit eivät näytä tajuavan. Lapsen ainut ruoka ainakin tuttavaperheessäni jossa lapsi on jo lähes 3 v, on ollut purkkiruuat ja keinotekoiset mehut ym. valmiit mössöt.
        Niissä jos missä on säilöntäaineita ja lisäaineita enemmän kuin tarpeeksi.
        Olen ihmetellytkin, kuinka niin koulutetut ja valveutuneet äidit syöttävät lapsilleen sellaista moskaa. Voisko joku valistaa minua siinä asiassa. Miksi siis ei nähdä pikkuisen vaivaa ja laiteta lapselle oikeaa puhdasta ruokaa ?
        Sitä saa vain mummolassa.

• maria.v
        lisäaineita... kirjoitti:

jo purkkiruuista ihan muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Se on myös sellainen aisa jota äidit eivät näytä tajuavan. Lapsen ainut ruoka ainakin tuttavaperheessäni jossa lapsi on jo lähes 3 v, on ollut purkkiruuat ja keinotekoiset mehut ym. valmiit mössöt.
        Olen ihmetellytkin, kuinka niin koulutetut ja valveutuneet äidit syöttävät lapsilleen sellaista moskaa. Voisko joku valistaa minua siinä asiassa. Miksi siis ei nähdä pikkuisen vaivaa ja laiteta lapselle oikeaa puhdasta ruokaa ?

purkkiruoat ovat hyvin terveellisiä, eikä niissä ole lainkaan säilöntäaineita. Katso vaikka purkin kyljestä; montako säilöntä- tai lisäainetta löydät? Tarvittavat vitamiinit ym. tärkeät kyllä löytyvät.

Meillä opiskelun tiimoilta (opiskelen terveydenhoitajaksi) oli ravitsemusterapeutti pitämässä luentoa lasten ravitsemuksesta, ja hän sanoi, että purkkituoille pitäisi antaa synninpäästö.:)

Itse suosin kotona tehtyjä ruokia hoitolapsillani ja muutenkin ihan vain siitä syystä, että lapsi saisi samaa ruokaa kuin muutkin, ja tuntisi kuuluvansa joukkoon, en terveellisyyden takia. Oikeastaan "oikea puhdas kotiruoka" saattaa usein olla epäterveellistä pienille lapsille suoloineen ja kovine rasvoineen. Ja kotiruoan plussa on tietysti myös se, että tulee halvemmaksi.

Eksyin näköjään ihan väärälle palstalle, oli vain niin mielenkiintoinen keskustelu, että oli pakko osallistua.:)

• alkuvaiheessa....
        maria.v kirjoitti:

purkkiruoat ovat hyvin terveellisiä, eikä niissä ole lainkaan säilöntäaineita. Katso vaikka purkin kyljestä; montako säilöntä- tai lisäainetta löydät? Tarvittavat vitamiinit ym. tärkeät kyllä löytyvät.

Meillä opiskelun tiimoilta (opiskelen terveydenhoitajaksi) oli ravitsemusterapeutti pitämässä luentoa lasten ravitsemuksesta, ja hän sanoi, että purkkituoille pitäisi antaa synninpäästö.:)

Itse suosin kotona tehtyjä ruokia hoitolapsillani ja muutenkin ihan vain siitä syystä, että lapsi saisi samaa ruokaa kuin muutkin, ja tuntisi kuuluvansa joukkoon, en terveellisyyden takia. Oikeastaan "oikea puhdas kotiruoka" saattaa usein olla epäterveellistä pienille lapsille suoloineen ja kovine rasvoineen. Ja kotiruoan plussa on tietysti myös se, että tulee halvemmaksi.

Eksyin näköjään ihan väärälle palstalle, oli vain niin mielenkiintoinen keskustelu, että oli pakko osallistua.:)

ette ilmeisesti vielä ole päässeet niin pitkälle, että tietäisit, että kotiruokaa voi valmista ilman suolaa ja kovia rasvoja, jotka nekään ei oikeassa suhteessa ole mitenkään epäterveellisiä vaan välttämättömiä.
        Jokaisessa tehdasvalmisteisesa ruuassa on säilöntäaineita ihan vain niitten säilymisen takia, muutoinhan ei lastenruoakakaan säilysi niin pitkiä aikoja purkissa tai pahvitölkissä.
        Pitää vain osata lukea siitä kyljestä jos se siihen on merkitty, ainahan ei valitettavasti niin ole.

• maria.v
        alkuvaiheessa.... kirjoitti:

ette ilmeisesti vielä ole päässeet niin pitkälle, että tietäisit, että kotiruokaa voi valmista ilman suolaa ja kovia rasvoja, jotka nekään ei oikeassa suhteessa ole mitenkään epäterveellisiä vaan välttämättömiä.
        Jokaisessa tehdasvalmisteisesa ruuassa on säilöntäaineita ihan vain niitten säilymisen takia, muutoinhan ei lastenruoakakaan säilysi niin pitkiä aikoja purkissa tai pahvitölkissä.
        Pitää vain osata lukea siitä kyljestä jos se siihen on merkitty, ainahan ei valitettavasti niin ole.

olen tietoinen siitä, että kotiruoka voi olla myös hyvin terveellistä, ja kirjoituksessani muistaakseni sanoinkin, että suosin itsekin kotiruokaa hoitolapsillani ja myöhemmin myös omillani (jos niitä minulle suodaan).

Sanoin vain, että usein kotiruoka on myös epäterveellistä. Ja kovat rasvat sekä lisätty suola itse asiassa ei ole missään suhteessa välttämätöntä, vaan ainoastaan epäterveellistä. Aivan pienen määrän suolaa ihminen tarvitsee, mutta sen saa jo moninkertaisesti ilman ripaustakaan lisättyä suolaa. Suomessa ihmiset syövät jopa kaksikymmentäkertaisen määrän suolaa siihen nähden mitä elimistö tarvitsisi, ja noin puolet enemmän, kuin mitä on "sallittua". Mutta se siitä.

Ja sitten tämä purkkiruoka-asia. Niissä EI OLE minkäännäköisiä säilöntäaineita, vaan ruoat on pakattu hapettomaan tilaan. Monet jankkaavat niiden sisältämistä säilöntäaineista, vaikka eivät ole koskaan vaivautuneet ottamaan asiasta koskaan selvää. Ne myös maistuvat todella hyviltä, ja ovat kasvispainotteisia jne.

• taina-inkeri 56

Käsi sydämelle mummelit, moniko teistä muka valmistaa ruoat ilman suolaa ja kovia rasvoja?
        Normaali Peräkylän mummo lohkoo aika köntit voita papparansa soosseihin ja tykkää, että semmoinen vauvallekin on terveellistä. Ja makkaraa, sitä mummo ja pappa vetävät suupielet suolasta rohtuneena.

Joten minä pelaan varman päälle, ostan ne lastenruokapurkit valmiiksi kaappeihini. Ei niissä mitään lisäaineita ole, ovat tarkkaan tutkittuja ja tyhjiöpakattuja. Korkki napsahtaa kun purkin aukaisee.
        Eikä ole liikaa sokeriakaan, niin kuin meikäläisen hilloissa tuppaa olemaan.
        Joskus teen lettuja lapsenlapsille ja sitä pilttihilloa pistävät lettusten päälle.
        Jäätelöäkin saa joskus, mutta se on juhlaherkkua. Samoin täytekakku syntymäpäivänä mummolassa.
        Karkkia en muistakaan, koska olisin ostanut.

Kyllä lastenruokapurkkien etiketeissä tiedot pätevät. Johan siitä nousisi Suomessa haloo, jos ei niin olisi. Eihän me missään Venäjällä asuta, niitten rehellisyydestä en tiedä. En tosiaan tiedä.

• mummeli....
        taina-inkeri 56 kirjoitti:

Käsi sydämelle mummelit, moniko teistä muka valmistaa ruoat ilman suolaa ja kovia rasvoja?
        Normaali Peräkylän mummo lohkoo aika köntit voita papparansa soosseihin ja tykkää, että semmoinen vauvallekin on terveellistä. Ja makkaraa, sitä mummo ja pappa vetävät suupielet suolasta rohtuneena.

Joten minä pelaan varman päälle, ostan ne lastenruokapurkit valmiiksi kaappeihini. Ei niissä mitään lisäaineita ole, ovat tarkkaan tutkittuja ja tyhjiöpakattuja. Korkki napsahtaa kun purkin aukaisee.
        Eikä ole liikaa sokeriakaan, niin kuin meikäläisen hilloissa tuppaa olemaan.
        Joskus teen lettuja lapsenlapsille ja sitä pilttihilloa pistävät lettusten päälle.
        Jäätelöäkin saa joskus, mutta se on juhlaherkkua. Samoin täytekakku syntymäpäivänä mummolassa.
        Karkkia en muistakaan, koska olisin ostanut.

Kyllä lastenruokapurkkien etiketeissä tiedot pätevät. Johan siitä nousisi Suomessa haloo, jos ei niin olisi. Eihän me missään Venäjällä asuta, niitten rehellisyydestä en tiedä. En tosiaan tiedä.

Tokihan niitä käytetään mutta kohtuudella.
        uusimman tutkimuksen mukaan kovat rasvat eivät olekkaan niin vaarallisia kuin on aiemmin puhuttu. Suolaakin ihmisen elimistö tarvitsee, urheileva ihminen varsinkin. Eli kohtuus kaikessa niin kotiruoka on terveellisintä.
        Ja onhan ruuanlaitto todella mukavaa touhua varsinkin kun on iso joukko kenelle ruokaa tehdä.
        Ja jos halutaan ajatella myös istöystävällisesti, niin ehdottomasti ei eineksiä.

• Neuvoton äiti

Hyvä vastaus sinulla, kiitos! Sain kirjoituksestasi hyviä vinkkejä, miten taas seuraavalla kerralla perustella sitä, miksi jotain antaa jotain muuta tytölleni kuin makeita herkkuja. Tuo oli hyvä, että lasta voi tosiaan hemmotella muutenkin kuin herkkuja antamalla. Uskon, että lapsi tykkää isovanhemmistaan ihan yhtä paljon, vaikka he eivät lapselle makeita saa antaakaan. Ja tosiaan, mitä jo aikaisemmalle vastasin, oppii lapseni vielä herkkuja isovanhemmiltaa pyytämäään, siitä olen aivan varma.

Mukavaa kesää!

• Neuvoton äiti
        Lusikasta kirjoitti:

Yök tosiaan tuo saman lusikan käyttö. Siitä kun mainitsin niin vastaus oli, että tyttö tulee sairastelemaan tosi paljon, jos liian puhtaana pidän. Kyse ei liene ihan puhtaudesta tuossa asiassa...

Luulevat ajattelevan lapsen parasta kun antavat hänelle herkkuja. Tietysti lapsi tykkää ja tulee innoissaan pyytämään lisää...

Mukavaa, että samoilla linjoilla olevia äitejä löytyy. Mukavaa kesää sinulle!

• Tietoa takana

Parempia ne lasten purkkiruuat ovat kuin kotiruoka keskimäärin.

• mutta ei ole

Moniko valmistaa kotiruokansa ilman suolaa?

• äipääliinii

lueppa huvikses vaikka pakkaus selosteet lasten ruokapurkeista tossa on merkit Bona,nestle,nutricia,semper eikä siin ollut kaikkia mutta et eksy väärälle hyllylle löytyy yleensä vauvan tarvike osastolta!!!

• kysynyt

Kysyin omassa puheenvuorossani, kieltäydytkö itse isovanhempien tarjoamista herkuista, joita et lapsesellesi anna, koska suklaat ja makeat eivät ole tarpeelliset kenellekään ihmiselle.

Et vastannut.

Niin se on, että päättäväisyys kohdistuu kyllä lapseen, mutta itse voi syödä mitä mielii, ja varmaan kylässä perustelu on, että isäntäväki pahastuisi, jollei tarjoilut kelpaa. Ikään kuin pahastuminen olisi jokin ikäkausiongelma. Pikkulapselle suunnatut herkut saa torjua suorastaan loukkaavasti, mutta itse ei "kehtaa" olla syömättä?

• Mariskooli

Siis me mieheni kanssa syömme salassa suklaata monta kertaa viikossa, juomme välillä lauantai-iltana hiukan punkkua, mies kiskaisee välillä sikarinkin, harrastamme myös seksiä - ööh eli siis teemme kaikenlaista salassa lapsilta. Hyi meitä.

Asiaan. Kahvipöydässä noin pienelle lapselle voi antaa esim. voileipäkeksin, leipäpalan, hedelmiä - hän on aivan yhtä tyytyväinen kuin jos saa sitä suklaata tai hunajaa (by the way, sitä ei edes alle vuoden ikäiselle saa antaa ja vuosikkaallekaan ei suositella). Lapsi ei kaipaa makeaa jos häntä ei siihen totuteta, enkä näe MITÄÄN syytä totuttaa vuosikasta, jolla ei edes ole läheskään kaikkia hampaita suussa, makean mäyssäämiseen.

Meillä on aivan sama ongelma kuin ap:llä. Olen ajatuksella siis mukana! Ja olen muuten itse aikuinen (yli 35 v) kahden lapsen äiti, joten en tässä ole mouhkaamassa minkään kirjoista opitun idealismin valossa vaan oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan. Enpä ole minä koskaan antanut lukuisille kummilapsillenikaan mitään kysymättä lupaa lasten vanhemmilta, kyllä lasten kanssa toimitaan kuten vanhemmat sanovat. Ja kuten joku mummi täällä totesi, lapsia voi hemmotella muillakin kuin makeilla herkuilla...

• Neuvoton äiti

...mutta vasta tänään, koska minulla ei valitettavasti ole aikaa käydä koneella kovin usein. Nyt kun oli tuo vapun ajan pitkä viikonloppukin, niin oli paljon muutakin tekemistä. Kävin tosiaan vastaamassa sinulle siihen kirjoitukseesi hetki sitten.

Kehtaan kyllä itsekin kieltäytyä tarjotuista herkuista, jos se on tarpeen :)

• Neuvoton äiti
        Mariskooli kirjoitti:

Siis me mieheni kanssa syömme salassa suklaata monta kertaa viikossa, juomme välillä lauantai-iltana hiukan punkkua, mies kiskaisee välillä sikarinkin, harrastamme myös seksiä - ööh eli siis teemme kaikenlaista salassa lapsilta. Hyi meitä.

Asiaan. Kahvipöydässä noin pienelle lapselle voi antaa esim. voileipäkeksin, leipäpalan, hedelmiä - hän on aivan yhtä tyytyväinen kuin jos saa sitä suklaata tai hunajaa (by the way, sitä ei edes alle vuoden ikäiselle saa antaa ja vuosikkaallekaan ei suositella). Lapsi ei kaipaa makeaa jos häntä ei siihen totuteta, enkä näe MITÄÄN syytä totuttaa vuosikasta, jolla ei edes ole läheskään kaikkia hampaita suussa, makean mäyssäämiseen.

Meillä on aivan sama ongelma kuin ap:llä. Olen ajatuksella siis mukana! Ja olen muuten itse aikuinen (yli 35 v) kahden lapsen äiti, joten en tässä ole mouhkaamassa minkään kirjoista opitun idealismin valossa vaan oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan. Enpä ole minä koskaan antanut lukuisille kummilapsillenikaan mitään kysymättä lupaa lasten vanhemmilta, kyllä lasten kanssa toimitaan kuten vanhemmat sanovat. Ja kuten joku mummi täällä totesi, lapsia voi hemmotella muillakin kuin makeilla herkuilla...

Luulen, että myös meillä "joudutaan" jossain vaiheessa syömään herkut salaa. Vielä tosiaan pystyy huijaamaan kahvipöydässä antamalla maissinaksuja tai hedelmiä ja kuten sanoit, yhtä tyytyväinen tyttö on näihin!

Minäkin olen aikuinen äiti, pitkälti yli 30 vee. Kovin mielellään nämä kyseiset isovanhemmat ottaisivat tytön hoitoon, vaikka siksi aikaa kun käyn kaupassa. Valitettavasti en halua jättää tyttöä hoitoon, koska tiedän, että kun silmäni välttävät niin johan annetaan herkkuja :(

Aurinkoista kesää toivotellen!

• tyhmä tyhmin

http://www.goldenage.fi/ET-lehti/

Kysely: Isovanhempien ja lasten vanhempien kasvatusohjeista

Kyselyn nimi:
         Isovanhempien ja vanhempien kasvatusohjeet

Laatinut:
         GA-tutkimus
      Saavatko isovanhemmat ohittaa lastenlasten opastuksessa vanhempien kasvatusohjeet, jos ovat mielestään oikeassa? Vastaa kyllä tai ei ja perustele kantasi lyhyesti.

• vastaa mummo

Jos kyse on sellaisesta kasvatuksesta, joka ei ole lapselle eduksi ja parhaaksi, saavat isovanhemmat opastaa lapsiaan.

Pieniä lapsia ei pidä saattaa ristiriitaisiin tulanteisiin aikuisten kasvatusoppien ollessa ristiriidassa.

• kysyjä_
        vastaa mummo kirjoitti:

Jos kyse on sellaisesta kasvatuksesta, joka ei ole lapselle eduksi ja parhaaksi, saavat isovanhemmat opastaa lapsiaan.

Pieniä lapsia ei pidä saattaa ristiriitaisiin tulanteisiin aikuisten kasvatusoppien ollessa ristiriidassa.

Sinäkö määrität, mikä on lapsen eduksi ja parhaaksi? Vanhemmat ovat lapsen ensisijaiset juoltajat ja vastaajat, heillä siis käsittäkseni on oikeus myös määrittää se lapsen etu ja paras. Ellei kyseessä ole niin kouvi laiminlyönti, että pitää viranomisten puoleen kääntyä. Mutta silloinkin oikeus puuttumiseen on _viranomaisilla_ ei sukulaisilla, jotka kuvittelevat(?) tietävänsä asiat paremmin kuin lasten vanhemmat.

Ihan käytännön oikeasti isovanhemman on mahdoton perustella oikein millään omaa toimintaansa lasten vanhempia vastaan - sellaista kestävää perustetta ei ole. Kun ne lapsen vanhemmat on kuitenkin hänen vanhempansa. Sen yli ei voi sukulaiset kävellä, vaikka miten luulisivat omaavansa siihen perustelut.

• tilastoissa
        kysyjä_ kirjoitti:

Sinäkö määrität, mikä on lapsen eduksi ja parhaaksi? Vanhemmat ovat lapsen ensisijaiset juoltajat ja vastaajat, heillä siis käsittäkseni on oikeus myös määrittää se lapsen etu ja paras. Ellei kyseessä ole niin kouvi laiminlyönti, että pitää viranomisten puoleen kääntyä. Mutta silloinkin oikeus puuttumiseen on _viranomaisilla_ ei sukulaisilla, jotka kuvittelevat(?) tietävänsä asiat paremmin kuin lasten vanhemmat.

Ihan käytännön oikeasti isovanhemman on mahdoton perustella oikein millään omaa toimintaansa lasten vanhempia vastaan - sellaista kestävää perustetta ei ole. Kun ne lapsen vanhemmat on kuitenkin hänen vanhempansa. Sen yli ei voi sukulaiset kävellä, vaikka miten luulisivat omaavansa siihen perustelut.

Voi voi, kyllä Suomen maassa on paljon huostaanotettuja lapsia, jotka jopa asuvat omien isovanhempiensa luona.

Itse tunnen kaksi tapausta varmasti. Vanhemmat eivät huumeiltaan voi, jaksa, osaa, pysty lapsia kasvattamaan, vaan lapset on annettu omille isovanhemmille.

• lähimmäisen
        kysyjä_ kirjoitti:

terve järki määrittää sen mikä on lapselle parhaaksi.
        Jos vanhemmilla ei sitä tervettä järkeä ole on kaikilla lähimmäisillä jopa velvollisuus puuttua asiaan ja ajatella lapsen etua.
        On aivan sama mitä laki sanoo vanhemman oikeuksista. AINA on otettava huomioon myös ne velvollisuudet ja jos niitä ei noudateta ei ole oikeuksiakaan.
        Isovanhemmat ovat läheisiä lapsenlapsille ja kukaan isovanhempi ei kykene katsomaan sivusta jos lapsen oikeuksia loukataan.

Tämä vain näin ylisesti niistä oikeuksista ja velvollisuuksista silloin kun katsotaan lapsen etua.

• kysyjä_
        tilastoissa kirjoitti:

Voi voi, kyllä Suomen maassa on paljon huostaanotettuja lapsia, jotka jopa asuvat omien isovanhempiensa luona.

Itse tunnen kaksi tapausta varmasti. Vanhemmat eivät huumeiltaan voi, jaksa, osaa, pysty lapsia kasvattamaan, vaan lapset on annettu omille isovanhemmille.

Jos oikein tarkkaan ja ajatuksella luet, niin rajasin ihan selvästi pois ne tapaukset, joissa viranomainen on joutunut puuttumaan tilanteeseen. Tällöin viranomainen myös järjestelee lapselle omia vanhempia sopivammat huoltajat. Jos ne ovat isovanhemmat, tällöin luonnollisesti päävastuulapsen kasvatuksesta siirtyy heille. Kuten sitten ne oikeudet päättää erinäisistä asioistakin.

Ihan se siinä selkeästi sanottiin, jos vaan viitsii lukea kunnolla.

• kysyjä_
        lähimmäisen kirjoitti:

terve järki määrittää sen mikä on lapselle parhaaksi.
        Jos vanhemmilla ei sitä tervettä järkeä ole on kaikilla lähimmäisillä jopa velvollisuus puuttua asiaan ja ajatella lapsen etua.
        On aivan sama mitä laki sanoo vanhemman oikeuksista. AINA on otettava huomioon myös ne velvollisuudet ja jos niitä ei noudateta ei ole oikeuksiakaan.
        Isovanhemmat ovat läheisiä lapsenlapsille ja kukaan isovanhempi ei kykene katsomaan sivusta jos lapsen oikeuksia loukataan.

Tämä vain näin ylisesti niistä oikeuksista ja velvollisuuksista silloin kun katsotaan lapsen etua.

Kysyn edelleen, sinäkö sen terveen järjen ja lapsen parhaan määrität? Mitä jos lapsen vanhemmilla on ihan eri näkemys terveestä järjestä? Niinhän tässä ap tapauksessakin oli: isovanhempien terveen järjen mukaista oli syöttää hunajaa juuri ja juuri 1 v:lle, vanhemman terveen järjen mukaista se ei ollut. Varmasti molemmat olivat mielestään ihan tervejärkisiä. Tai isovanhemman terveen järjen mukaista ei ole viedä lasta huvipuistoon ennen 7 v ikää ja vanhemman mielestä se on ok; no, sinäkö sen määrität - tai isovanhempi vanhemman yliste- mikä lapsen paras asiassa on?

Pointtini siis on se, että ihmisillä on "lapsen parhasta" ja trveestä järjestä niiiiiiin erilaisia näkemyksiä, ettei tuollaisilla heitoilla ole muuta arvoa kuin takapuolen pyyhintä. Ihan todellisuudessa, konkreettisesti _vain_ viranomainen voi määrittää lapselle parempaa kuin oman vanhemmat, jos tarve on!

• mitä tekstiä
        kysyjä_ kirjoitti:

Kysyn edelleen, sinäkö sen terveen järjen ja lapsen parhaan määrität? Mitä jos lapsen vanhemmilla on ihan eri näkemys terveestä järjestä? Niinhän tässä ap tapauksessakin oli: isovanhempien terveen järjen mukaista oli syöttää hunajaa juuri ja juuri 1 v:lle, vanhemman terveen järjen mukaista se ei ollut. Varmasti molemmat olivat mielestään ihan tervejärkisiä. Tai isovanhemman terveen järjen mukaista ei ole viedä lasta huvipuistoon ennen 7 v ikää ja vanhemman mielestä se on ok; no, sinäkö sen määrität - tai isovanhempi vanhemman yliste- mikä lapsen paras asiassa on?

Pointtini siis on se, että ihmisillä on "lapsen parhasta" ja trveestä järjestä niiiiiiin erilaisia näkemyksiä, ettei tuollaisilla heitoilla ole muuta arvoa kuin takapuolen pyyhintä. Ihan todellisuudessa, konkreettisesti _vain_ viranomainen voi määrittää lapselle parempaa kuin oman vanhemmat, jos tarve on!

Aivan älytöntä soopaa.
        Vain viranomainen tietää lapsen parhaan ellei sitä vanhemmat tiedä !??? Siis täysin ventovieras ihminen joka ei ole olut mukana lapsen elämässä tietäisi lapsen parhaan. Luoja varjelkoon lapsia sellaisilta viranomaisilta. Niitä esimerkkejä on paljon miten niissä käy.

• Neuvoton äiti
        kysyjä_ kirjoitti:

Juuri tämä tilanne on itselläni. Appivanhempani tosiaan toimivat terveen järkensä mukaisesti ja yrittävät antaa lapselleni juuri hunajaa yms. Tämä perusteltiin sillä, että ennen vanhaan annettiin hunajavettä jo 3 kk ikäisestä lähtien! Nykyään tietous on lisääntynyt ja tiedetään, että hunaja voi aiheuttaa alle 1 vuotiaan sairastumisen.

Lämmintä kesää sinulle ja kiitos kommenteista!

• kysyjä_
        mitä tekstiä kirjoitti:

Aivan älytöntä soopaa.
        Vain viranomainen tietää lapsen parhaan ellei sitä vanhemmat tiedä !??? Siis täysin ventovieras ihminen joka ei ole olut mukana lapsen elämässä tietäisi lapsen parhaan. Luoja varjelkoon lapsia sellaisilta viranomaisilta. Niitä esimerkkejä on paljon miten niissä käy.

Näin se vaan "valitettavasti" on. Toki, halusit lukea tekstini omien "lasiesi" läpi, mutta jos päästät irti puusilmäisyydestä, niin tiedät minun olevan oikeassa. Sukulaiset ovat aina tavallisia ihmisiä, siviilejä, normityyppejä, joilla on omat mielipiteensä (toisistaan eroavat). Jokainen toimii omassa elämässään omien mielipiteidensä ja oman terveen järkensä mukaan. Monissa asioissa sillä ei ole niin merkitystä, monissa asioissa tietoisuus on lisääntynyt ja monet asiat voi tehdä monella eri tavalla (ja silti ihan oikein). Ja niin se vaan on, että mikään sukulainen - edes isovanhempi- ei voi kuvitella oman terveen järkensä olevan niin paljon parempi kuin lasten vanhemman, että voi kävellä vanhempien yli asioissa.

Jos _todella_ lasten vanhempien terve järki on hukassa ja lapsi vaarassa, niin viranomainen on _ainut_ taho, joka tämän voi määrittää. Lasten isovanhemmat eivät voi omien mielihalujensa mukaan alkaa määritellä lasten vanhempia epäkevoiksi vanhemmiksi, siksi että heistä sattuu siltä tuntumaan.

• kovapäisiä!!!

Mikä kumma siinä on, ettei lasten vanhemmille anneta arvoa? Itse olen mummu ja suurella kummastuksella luen näitä ainaisia kähinöitä ihan selvistä asioista! Mikä vimma ja besser-wisser-syndrooma panee isovanhemmat pilaamaan tärkeät ihmissuhteensa sorkkimalla toisten kasvatusmenetelmiä, en käsitä...

Ymmärtäisin, jos lapsia kohdeltaisiin kaltoin tai kuritettaisiin ylenmäärin, silloin varmaan virittäisin itsekin keskustelun vanhempien kanssa - mutta että syömisistäkin saa tappelun aikaan??? Ehtii niitä imeliä elämänsä aikana nauttia vähemmälläkin tyrkyttämisellä, sokerilla ei tarvitse rakkauttaan todistella. Mansikat ja melooni yms. menee täydestä kun niitä herkkuina tarjoillaan, nam!
      Puhukaa ajoissa, sopikaa yhteiset säännöt ja noudattakaa niitä, kaikilla on kivempaa - lapsilla etenkin!

• Neuvoton äiti

Kirjoituksesi oli tosi hyvä, tuota samaa itsekin ihmettelen, että miksi minua ei arvosteta. Olen kuitenkin ihan normaali äiti. Tarkoitan sitä, etten juo, käytä huumeita, kohtele lastani kaltoin yms.

No, ehkä appivanhempani joskus vielä ymmärtävät, miksi olen näin "tiukkapipoinen" näissä ko. asioissa.

Hauskaa kesää!

• mummukummi

Olin parikymppinen, kun ystävättäreni tuli käymään alle 2-vuotiaansa kanssa.
        Minulla ei ollut muuta tarjottavaa kuin hedelmäpastillit, joten annoin lapselle niitä 2 kpl. Lapsi mussutti toista ja piti toista tiukasti nyrkissään.
        Kun äiti ilmaantui paikalle, lapsi avasi nyrkkinsä ja näytti ihmettä äidilleen.
        Äiti sanoi minulle, että oli eka kerta, kun muksu sai karkkia. Hän oli välttänyt kaikkea makeaa tähän asti.

Siitä on n. 50 v. Sen jälkeen en ole koskaan tarjonnut lapsille mitään kysymättä lupaa heidän äideiltään. Ymmärsin ensi kerrasta, että äideillä on periaatteensa, joita muiden tulee noudattaa nurkumatta.
        Lapsi tottuu ja äidin ja kodin ruokailu- ja namitottumuksiin, eikä niitä ole syytä horjuttaa vieraisilla ja vieraiden toimesta.

• lapsenlapsukainen

kovasti tykkäs, kun mää annoin hänen maistaa täytekaakkua! :) Tosin äitinsä huusi kuin hyeena, että mitä sää paat vauvan suuhun!!!

Että näin meillä :) on vapautuneet välit ja kaikesta puhutaan/huudetaan avoimesti.

• tilaa kaikille

oikeassa elämässä on vanhempien vastuull, mitem lapsi kasvatetaan. Joskus vaan tuntuu siltä, että varsinkin mummoilla on pakkomielle päällepäsmäröidä. Varsinkin, jos miniä ei oikeen ole mieleinen. Helposti siinä vaan unohtuu, että toisen tontilla ei niin vaan määräillä. Ehkä tällaisilla määräilijöillä on itsellään ollut aiemmin altavastaajan osa. Kun perheeseen syntyy lapsi, joutuvat kaikki uuden tilanteen eteen.

• äippäliininiini

eihän tuttiakaan saa antaa oman suun kautta lapselle ettei tule hammas pöpöjä...että miks sais lusikalla ja muutenkin olet täysin oikeassa!toivottaan vaan etten itsen joudu samaan tilanteeseen

• olevan

muillakin samat ongelmat, jos eivät imelää tyrkytä, niin sitten suolaista perunalastua tms JA IHAN VANHEMMILTA KYSYMÄTTÄ ANTAVAT !!!
      Suorastaan v....taa tuollaiset mummut ja papat!!!

• pottuja

olisi anoppi alkanut keittään vauvalle joka oli 2kk,vanha.
      järki käteen hohhoijaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe