Miten mailan jännityksen kireys vaikuttaa pallon saamaan lyöntivoimaan ja toisaalta kontrolliin ja lyönnin tarkkuuteen?
Toisaalta nämä peliominaisuudet pitäisi valita jo mailaa katsottaessa eli mailan ominaisuuksia pitäisi vertailla ja varmaan vain hienosäätöä voi tehdä jännityksen kireyttä muuttamalla (mailan /- ohjearvojen puitteissa tietysti)?
Power / Control
4
716
Vastaukset
- santoro
Mitä kovempi kireys on mailassa, sitä paremman kontrollin sillä saa ja lyönnin saa suunnattua tarkemmin. Toisaalta mitä löysempi jännitys, sitä painavempia lyöntejä mailalla saa.
Yleensä ammattilaisilla jännityskilot vaihtelevat 20-25 paikkeilla. Vaihteluväliä kuitenkin löytyy; esim. Italian Davide Sanguinetti pelaa 14 kilon jännityksellä, kun taas Samprasilla ja Federerillä jännitys on ollut pitkälle yli 30.
Yleisenä suuntaviivana voi sanoa, että massakenttäspesialistit pelaavat löysemmillä jänteillä ja esim. syöttö-volley-spesialistit kireämmillä jänteillä.Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?
Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?KSi kirjoitti:
Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?
Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.
Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.
Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.
Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.- Agassi
Rapa_original kirjoitti:
Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.
Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.
Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.
Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.Kokeiles pelata tuupparia vastaan
mailalla jossa jännitys on 30 kg
vauhtia ei palloon saa kuin lähes täysillä
lyömällä ja siinä sitten tulee väsy
helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462554
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312217- 792128
- 951956
- 321692
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?261283Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181165