Toipuuko masennuksesta

koskaan??

Diagnoosini on ollut jo viime lokakuusta asti keskivaikea masennus, oli myös viime viikolla "uusintatestissä". Elämäntilanteeni on suoraan sanoen hirveä. Onneton avioliitto, josta en pääse pois. Ammatillisesti olen ajautunut umpikujaan. En uskalla yrittää juuri mitään enää, koska pienimpikin takaisku aiheuttaa suunnattoman ahdistuksen ja toivottomuuden. Tunnen epäonnistuvani aivan kaikessa, mihin ryhdyn. Onko kellään vastaavan diagnoosin saanneella kokemusta paranemisesta? Nimenomaan elämäntilanteeni on syynä masennukseen, mutta masentuneena en jotenkin jaksa enkä kykene suuriin muutoksiin. Miten kauan tämä kestää?

9

1329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en osaa sanoa mitään

ainakaan omasta.
      Kuulosti vain niin tutulta.Paitsi avioliitto, se on minulla kunnossa.
      Mutta entiseen työhöni en pysty enää palaamaan, en vaikka pakotettaisiin. Ennen pidin työstäni, mutta nyt inhoan sitä ja saan paniikkokohtauksen, kun vain ajattelenkin sitä.

Minullakin mennyt kaikki pieleen. Sanoin jo teraupeutille, että vituttaa koko väärin eletty elämä. Hänestä se oli liian raa'asti sanottu, mutta siltä se tuntuu.

En uskalla minäkään mitään, pelko epäonnistumisesta tappaa kaiken.
      Pelko siitä, etten taaskaan kelpaa, pelko siitä, että tapan itseni jos vielä kerrankin munaan, sillä en kestä epäonnistumista.

Kärsin myöskin syömishäiriöstä, josta perheeni ei tiedä mitään.
      Jos en ahdistu, en myöskään oksenna, mutta jos jouduin selkä seinää vasten, oksennan niin, että silmät pullistuvat päästä ja verta tulee nenästä.

Olen ollut työstä pois jo reilun vuoden ja kävin myös kuntouksessa ja luulen että se auttoi minua.
      Ja nyt ihan lähiaikoina olen alkunut voida paremmin. Mutta pelko on lyöty minuun, siitä en pääse.
      Minulla on lääkkeet, terapia, kuntousjutut, ilman niitä en olisi nyt tässä.
      Älä jää yksin, etsi apua, sillä ehkä et selviä yksin.
      Meitä on muitakin ja toipuminen on yksilöllistä.

Minulla se on kestänyt kauan ja vieläkään en ole kunnossa. Tulenko milloinkaan?
      Toivon sinulle parempaa.
      Zemppiä.

• elämäntilanteesi

on syynä masennukseen, niin ei sinua lääkkeet eikä terapia pysty kauheasti auttamaan. Kyllä korjausta täytyy hakea tuon elämäntilanteen korjaamisesta.

Itselläni eka masennus helpotti kun lopetin työnteon ja siirryin sairaseläkkeelle. Tiedän kokemuksesta, että masentuneena tuo elämäntilanteen muuttaminen ei ole helppoa, mutta jos siihen saa ulkopuolista apua, niin se saattaa onnistua paremmin.

Työn tai työpaikan vaihdosta kannattaisi keskustella esimiehesi kanssa (jos olet vielä työelämässä). Myös psykiatrisi voisi neuvoa tuon asian hoitamisessa.

Avioliittoasiassa yksi mahdollinen kanava olisi kirkon perheneuvonta, joka kaiken lisäksi on maksutonta. Lueppa asiasta oheisesta linkistä:
      http://www.evl.fi/kkh/to/kpk/pneuv.html

Toivottavasti näistä neuvoista on sinulle apua.

• siirryit

Kuinka sitä noin vaan lopetetaan työnteko ja siirrytään eläkkeelle? Ei ole ihan sellainen "tuosta vaan" juttu. Töihinhän sitä ollaan lykkäämässä vaikka näen painajaisia kyseisestä paikasta. Jossain kaukana häämöttää ERITTÄIN epävarma uusi työpaikka mutta siihen asti olis porskuteltava. Terapeutinkin tuntuu olevan helppo sanoa että aina voi vaihtaa paikkakuntaa ja ottaa lopputili mut miten viiskymppinen työpaikan, varsinkaan vakituisen sellaisen saa kun ei nuoremmatkaan. Ja kun sattuu olemaan pankin kanssa "diili" seuraavat kymmenen vuotta niin revi sitten siitä. Helppo on puhua mahdollisuuksista mutta tässä mielentilassa ei yksinkertaisesti jaksa.

• on kavala
        siirryit kirjoitti:

Kuinka sitä noin vaan lopetetaan työnteko ja siirrytään eläkkeelle? Ei ole ihan sellainen "tuosta vaan" juttu. Töihinhän sitä ollaan lykkäämässä vaikka näen painajaisia kyseisestä paikasta. Jossain kaukana häämöttää ERITTÄIN epävarma uusi työpaikka mutta siihen asti olis porskuteltava. Terapeutinkin tuntuu olevan helppo sanoa että aina voi vaihtaa paikkakuntaa ja ottaa lopputili mut miten viiskymppinen työpaikan, varsinkaan vakituisen sellaisen saa kun ei nuoremmatkaan. Ja kun sattuu olemaan pankin kanssa "diili" seuraavat kymmenen vuotta niin revi sitten siitä. Helppo on puhua mahdollisuuksista mutta tässä mielentilassa ei yksinkertaisesti jaksa.

sairaus.

• justiina1068

Vaikeasta masennuksesta toipuneena, voin todeta, että kyllä toipuu. Aikaa se vie. Neil Hartwick sanoi kirjassaan, että hänelle oli sanottu toipumisen kestävän yhtä kauan kuin masennusta on ollut. Tämän luettuani, olen antanut itselleni aikaa toipua rauhassa, vaikka vuosia se vie. Nyt elämä 5 vuoden jälkeen hymyilee. Opiskelen lähihoitajaksi, jotta voin auttaa muita.

• on masennus

mun miesystävän takia.. hän kohtelee minua todella huonosti ja minö vaan roikun hänessä koska en osaa ajattella yksin oloa, minua pelottaa että kaipaan hänen luokseen jos lähden.
      minä rakastan häntä vaikka hän on kamala.
      Toivoisin että vihaisin ja inhoaisin häntä, jos saisin 3toivomusta, yksi niistä olisi tuo.

• tools

Mikä sellainen avioliitto on, josta ei pääse pois???

Oletko muslimi?

• Mulla todettiin vaikea masennus, vuoden söin lääkkeitä ja "paranin", sitten masennus palasi. Joten uskon kyllä että elämä paranee, se vain vie aikaa enemmän kuin sen vuoden, ainakin omalla kohdalla.

• Kohtalotoveri

Kirjoitit sairastaneesi vuoden vakavaa masennusta. Olitko koko ajan töissä (ja lääkekuurilla) vai
        olitko välillä sairaslomalla? Kuinka pitkään?

Uusiutuiko masennuksesi yhtä pahana, pahempana vai lievempänä kuin aiemmin?

Tervehtymisiä sinulle
        t. Kohtalotoveri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2947
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1693
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe