Mulla on ollut muutama koira, jotka on otettu molemmat "vanhoina" (n.8-v kumpikin) kodeista, jossa niitä on kohdeltu kaltoin. Nyt olen harkinnut pennun ottamista.. Kyselisin tässä ihan muutaman kysymyksen omista kokemuksistanne.
Elikkä, kun tapahtuu tämä pennun opettaminen pissaamaan ulos, niin kuinka kauan tämä vaihe noin kestää? Varmasti pentukohtaista, mutta kiinnostaa ihan yleisesti :) Saako pennun kanssa alusta alkaen tehdä pidempiä lenkkejä, vai voiko se "rasittua" siitä jotenkin? Valvottaako pentu jollain tavalla yöllä? Ja saako jättää yksin ihan ensimmäisistä päivistä lähtien, kun tulee uuteen kotiin? En olisi tietenkään alussa kauaa poissa, pidentäisin aikaa vain vähitellen. Haluan olla tietoinen tulevasta ja antaa pennulle hyvän elämän. Kiitoksia, jos viitsitte vastata :)
Muutama kysymys.
4
429
Vastaukset
- joops..
eli pennunkaa ei voi eikä kannata tehä pitkii lenkkei heti.. saattaa ylirasittuu ja myös luustolle ei oo hyvä.. metsä on tietyst paras paikka pennunkaa mennä kun on pehmeä maa.. vapaana juokseminen on tietyst eri juttu ku hihnan päässä oleminen.
sisäsiisteys riippuu aika paljo omistajan jaksamisest rampata ulkona. mitä useammin saat vietyy ulos tekemää sitä nopeammin oppii sen. yöllä valvominen on hyvin pentu kohtast minkä luonteisen saatte.. meil ei oo mitää ongelmii kertaakaa ollu pennunkaa yöllä.
yksin jättäminen pitää alottaa ihan pienist ajoist. älä ny ihan ekana tai tokana sitä yksin jätä mut alotat sit vaik ihan roskii viemäl sen totuttamisen. älä missää nimes tee siint mitää haloota ku lähet ulos.. et huomioi pentuu ollenkaa..
jep tässä jotain.. toivottavast jotaa apuu..... - Vennieetu
Meillä pentu on nyt 4,5 kk, pääasiassa tekee tarpeensa jo ulos, mutta paperi on edelleen varmuuden vuoksi lattialla (siihen pissataan kun ollaan pidempään pois kotoa)
Pennun kanssa ei saa tehdä pitkiä lenkkejä, paras olisi pysytellä ihan kotinurkilla, mutta rokotettuihin kiltteihin koiriin kannattaa tutustua jo ennen ensimmäisiä rokotuksia.
Ensimmäiset yöt pentu saattaa olla levoton.
Yksinoloa pitää harjoitella vähitellen.
Kannattaa hakea kirjastosta koiranpennun kasvatus-oppaita, esim Tuire Kaimion kirja on hyvä.
Tuossa alla on linkki, mistä löytyy kaikenlaisia koiraan liittyviä ohjeita.
http://www.kumikana.org/koulutus/index.htm Omilla koirillani sisäsiisteys oli 4kk iässä, helppoja tapauksia ovat olleet, mutta itse olin pentu aikana työtön niin oli aikaa rempata sisälle ja ulos. Se on niin yksilöllistä tuo miten nopeasti tulee sisäsiistiksi, ja miten paljon omistaja tekee sen suhteen töitä.
Ite oon kattonu pennun kanssa lenkkeilessä, että miten jaksaa pentu.
Kyllähän siinä alussa ainakin voi yöunet mennä omistajalla, kun pentu saapuu kotiin. Meillä ainakin toisen koiran kanssa meni muutama yö vinkuessa.
Juu,heti vaan yksin pentu. Huomaa miten paljon noita eroahistuksesta kärsiviä koiria on, itsellänikin toinen koira kärsii siitä. Ja tiedän että omaa vikaa on, kun kuletin aina mukanani 5kk asti. Mutta, toiset koirat jotka ovat ihan ensimmäisistä päivistä lähtien yksin oppineet olemaan,niin eivät kärsi.
Mutta,tässäpä joitain vastauksia, nää perustuu omien koirieni kohdalla miten olen toiminut.
Onnea pennun etsintään!=)- hakoteillä.
Kiitos tähän mennessä vastanneille :) Tästä on jo apua! Täytyy kahlata vielä kirjallisuutta paljon läpi, että on sitten tietoa tarpeeksi. Olen suunnitellut pennun ottamista kun opiskelut päättyvät, jotta sille sitten todella on sitä aikaa ja jaksamista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955