öljyistä

keskustelu

Pitääkö Hurthin vaihteeseen etsiä jostain ohjekirjan mukainen type A, suffix A öljy (esim shell donax tm) vai käykö uudempi dextron III tyyppinen täyssynteettinen pitkäikäinen ATF-öljy.
Entä pitääkö koneeseen (vetus 20hv diesel) laittaa ohjekirjan mukainen mineraaliöljy vai olisiko parempi korvata uudenaikaisella hyvälaatuisella täyssynteettisellä öljyllä?

Toivoisin asiantuntevaa keskustelua aiheesta, mututuntemuksista ei ole paljoa iloa. Mitkä ovat uudempien tuotteiden mahdolliset haitat ja hyödyt verrattuna vanhempiin tuotteisiin.

13

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljyt

      käy erittäin hyvin,riittävän vanhoissa koneissa tiivisteet eivät välttämättä kestäneet synteettisiä öljyjä.

    • kytkimenä

      Hurth ZF5M ja ohjeessa lukee: ATF automaattivaihteistoöljy Dexron II tai III.

    • poiketa valmistajan öljy suosituksista???????

      Kyllä he on tutkineet ja testanneet mitä öljyä missäkin laitteessa on parasta käyttää ja silloin ei ole mitään järkevää syytä käyttää jotain muita öljyjä,(varsinkin jos haluaa laitteensa toimivan parhaalla tavalla ja pitkään).

      Ainoastaan silloin jos suositeltua öljyä ei ole saatavissa niin pitää etsiä lähinnä vastaava joko valmistajan tai maahantuojan suosituksesta,koska he asian parhaiten tietää ja on testanneet.

      Eihän ole mitään järkeä kenties rikkoa tai vaurioittaa koneita ja laitteita jonkun öljyn laadun muuttamisella, koska oikeiden voiteluaineiden hinta on hyvin minimaalinen verrattuna moottorin tai vaihteiston hintaan.

      Jos kysytte voiteluaine firmoilta öljyistä niin usein vastauksessa on hyvin selvästi näkyvissä
      "myynnin edistäminen" eikä välttämättä asiakkaan etu tai hänen laitteidensa paras mahdollinen toimivuus ja kestävyys.

      Tuossa jossain viestissä ollut maininta tiivisteiden kestämisestä on taas niitä kansan suussa kulkevia tietämättömyyden luomia "urbaanilegendoja" jolle ei ole (yleensä) mitään testattua ja tieteellisesti todettua näyttöä.

      • heh

        Uudet öljyt ovat paljon parempia kuin vanhat, siksi niitä kannattaa käyttää.


      • menee etteenpäin
        heh kirjoitti:

        Uudet öljyt ovat paljon parempia kuin vanhat, siksi niitä kannattaa käyttää.

        Sitä minäkin ajattelin että uudet öljyt olisivat parempia ja näin ollen vanhankin laitteen käyttöikä ei ainakaan lyhenisi, päinvastoin.


      • Kysy valmistajalta
        menee etteenpäin kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin että uudet öljyt olisivat parempia ja näin ollen vanhankin laitteen käyttöikä ei ainakaan lyhenisi, päinvastoin.

        ehkä parempia, mutta mihin tarkoitukseen??

        Teillä useilla kirjoittajilla lienee joko mututuntuma tai jonkun "asiantuntijan" antamaa tietoa uusista öljyistä eikä varmaankaan monellakaan ole voitelualan opiskelua takanaan, niin kuin näillä palstoilla vastaillaan moniin kysymyksiin vain luulon perusteella.

        Autoihin on esim. hyvin tarkat öljyluokitukset mitä missäkin autossa ja eri vuosimalleissa valmistaja lupaa käyttää elikä se on API-luokitus joka määrittelee mitä öljyä mihinkin.

        Tutkikaapa sitä ja valmistajan ohjeita edelleenkin älkääkä kirjoitelko perustelemattomia
        luulojanne vielä tietämättömimmille.


      • heh
        Kysy valmistajalta kirjoitti:

        ehkä parempia, mutta mihin tarkoitukseen??

        Teillä useilla kirjoittajilla lienee joko mututuntuma tai jonkun "asiantuntijan" antamaa tietoa uusista öljyistä eikä varmaankaan monellakaan ole voitelualan opiskelua takanaan, niin kuin näillä palstoilla vastaillaan moniin kysymyksiin vain luulon perusteella.

        Autoihin on esim. hyvin tarkat öljyluokitukset mitä missäkin autossa ja eri vuosimalleissa valmistaja lupaa käyttää elikä se on API-luokitus joka määrittelee mitä öljyä mihinkin.

        Tutkikaapa sitä ja valmistajan ohjeita edelleenkin älkääkä kirjoitelko perustelemattomia
        luulojanne vielä tietämättömimmille.

        Kaikissa autojen käyttöohjeissa mitä olen nähnyt ja samoin perämoottoreissa mitä olen nähnyt, sanotaan aina, että API XY TAI KORKEAMPI. Missään ei ole kielletty käyttämästä paremman luokituksen omaavaa öljyä. Pistäppä tänne joku linkki, joka johtaa jonkun sellaisen laitteen käyttöohjeeseen, jossa paremman öljyn käyttö kielletään.

        Tuskinpa moottorikoneistamot olisivat lähes työttömiä tällä hetkellä jos vielä ajettaisiin mineraalipohjaisella SAE30 öljyllä. Öljyllä jonka kannun pohjalle jäi tyhjennyksen jälkeen kivipölyä.


      • välttämättä kaikessa ole pa...
        menee etteenpäin kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin että uudet öljyt olisivat parempia ja näin ollen vanhankin laitteen käyttöikä ei ainakaan lyhenisi, päinvastoin.

        Ei ne uudet öljyt välttämättä ole kaikessa parempia kuin vanhat mineraaliöljyt.

        Uudet toki kestää käytössä todella pitkään; mutta kun tästä ei veneessä juuri ole hyötyä, koska öljyt tulisi joka syksy vaihtaa jo kondessinveden poistamiseksikin.

        Uudet öljyt toimivat hyvinkin laajalla lämpötila-alueella kuin vanhat, mutta veneessä kone on yleensä koteloitu, eikä veneillä juuri ajella 20 asteen pakkasilla -> joten tästäkään ei juuri ole hyötyä.

        Perinteinen mineraaliöljy saattaa voidella paremmin kuin uudet synteettiset , sen oman aikansa jonka öljy kestää hyvänä

        Edelliset kun yhdistää, niin perinteinen mineraaliöljy voi olla venekäytössä jopa parempaa kuin uudet huippuhienot synteettiset.

        Ottakaa selvää ja kumotkaa tää dokumentein ... joltakulta kumminkin ohimosuoni repeää kun joku uskaltaa vähätellä edistyksen hedelmiä.


      • valmiiksi väljiä
        heh kirjoitti:

        Kaikissa autojen käyttöohjeissa mitä olen nähnyt ja samoin perämoottoreissa mitä olen nähnyt, sanotaan aina, että API XY TAI KORKEAMPI. Missään ei ole kielletty käyttämästä paremman luokituksen omaavaa öljyä. Pistäppä tänne joku linkki, joka johtaa jonkun sellaisen laitteen käyttöohjeeseen, jossa paremman öljyn käyttö kielletään.

        Tuskinpa moottorikoneistamot olisivat lähes työttömiä tällä hetkellä jos vielä ajettaisiin mineraalipohjaisella SAE30 öljyllä. Öljyllä jonka kannun pohjalle jäi tyhjennyksen jälkeen kivipölyä.

        Nykykoneet on tehty valmiiksi vähän väljiksi moottorin sisäisen kitkan minimoimiseksi polttoaineen kulutuksen alentamiseksi. Tästä johtuen myös moottorin kuluminen on hitaampaa kuin vanhan ajan kireellä koneella sen eliniän alussa.

        Mineraaliöljyjen kostoikä ei ole kovin pitkä verrattuna nykyisiin synteettisiin öljyihin , mistä johtuen heikkenee voitelevuus nopeasti öljyn ikääntyessä - > konerempat johtuivat siitä ettei laiska kansa jaksanut vaihtaa öljyjä riittävän tiuhaan.

        Vai kivipölyä !? HEHHE, mistähän tuollainen legenda peräisin? Saattoi tuo olla tottakin jollakin kalkkikaivospaikkakunlla jossa pöly tullut korvausilman mukana tynnyriin ; tai sitten joku on sekoittanut jonkun ns. hiontaöljyn tai muun erikoisöljyn jossa ollut tarkoituksella jotakin kiinteää ainetta joukossa. Näitä oli muistaakseni joku ihmeöljy jossa oli mukana volframia jonka piti tarttua pintojen kulumiin tai jotain muuta.


      • heh
        valmiiksi väljiä kirjoitti:

        Nykykoneet on tehty valmiiksi vähän väljiksi moottorin sisäisen kitkan minimoimiseksi polttoaineen kulutuksen alentamiseksi. Tästä johtuen myös moottorin kuluminen on hitaampaa kuin vanhan ajan kireellä koneella sen eliniän alussa.

        Mineraaliöljyjen kostoikä ei ole kovin pitkä verrattuna nykyisiin synteettisiin öljyihin , mistä johtuen heikkenee voitelevuus nopeasti öljyn ikääntyessä - > konerempat johtuivat siitä ettei laiska kansa jaksanut vaihtaa öljyjä riittävän tiuhaan.

        Vai kivipölyä !? HEHHE, mistähän tuollainen legenda peräisin? Saattoi tuo olla tottakin jollakin kalkkikaivospaikkakunlla jossa pöly tullut korvausilman mukana tynnyriin ; tai sitten joku on sekoittanut jonkun ns. hiontaöljyn tai muun erikoisöljyn jossa ollut tarkoituksella jotakin kiinteää ainetta joukossa. Näitä oli muistaakseni joku ihmeöljy jossa oli mukana volframia jonka piti tarttua pintojen kulumiin tai jotain muuta.

        Vuodesta 1970 lähtien katsellut 4 litran sinetöityjä öljykannuja ja kyllä niissä pohjalla kaikissa aina oli kivipölyn näköistä ainetta hieman. Ei ole legendaa, valitettavasti.

        Nyt kun pistää Mobilin RF:aa koneeseen, ei purkin pohjalle jää mitään silminnähtävää.


      • heh
        välttämättä kaikessa ole pa... kirjoitti:

        Ei ne uudet öljyt välttämättä ole kaikessa parempia kuin vanhat mineraaliöljyt.

        Uudet toki kestää käytössä todella pitkään; mutta kun tästä ei veneessä juuri ole hyötyä, koska öljyt tulisi joka syksy vaihtaa jo kondessinveden poistamiseksikin.

        Uudet öljyt toimivat hyvinkin laajalla lämpötila-alueella kuin vanhat, mutta veneessä kone on yleensä koteloitu, eikä veneillä juuri ajella 20 asteen pakkasilla -> joten tästäkään ei juuri ole hyötyä.

        Perinteinen mineraaliöljy saattaa voidella paremmin kuin uudet synteettiset , sen oman aikansa jonka öljy kestää hyvänä

        Edelliset kun yhdistää, niin perinteinen mineraaliöljy voi olla venekäytössä jopa parempaa kuin uudet huippuhienot synteettiset.

        Ottakaa selvää ja kumotkaa tää dokumentein ... joltakulta kumminkin ohimosuoni repeää kun joku uskaltaa vähätellä edistyksen hedelmiä.

        Samaa mieltä olen siitä, että välttämättä ei venemoottori tarvitse hyvää öljyä, mutta öljykustannus on niin pieni, että siitä en lähde säästämään. Ennemmin jätän pari eväsolutta pois kyydistä.

        Jenkit ovat joskus tutkineet perämoottoriöljyjen korroosiosuojauskykyä. Siitähän täälläkin tohistaan samalla kun esitetään, että pitää perämoottorissa käyttää SAE 30 mineraalia tai Yamahan omaa öljyä niiden hyvän vedensietokyvyn vuoksi. (Kuitenkin Länsiväylän suolasumussa olosuhteet ovat varmaan huonommat kuin merellä)

        Testissä kävi heikosti. Parhaita olivat synteettiset moniasteöljyt, mm. Mobil RF ja ehdottomasti heikoin oli Yamahan oma öljy.


      • 45 vuotta alalla ollut ja o...
        heh kirjoitti:

        Samaa mieltä olen siitä, että välttämättä ei venemoottori tarvitse hyvää öljyä, mutta öljykustannus on niin pieni, että siitä en lähde säästämään. Ennemmin jätän pari eväsolutta pois kyydistä.

        Jenkit ovat joskus tutkineet perämoottoriöljyjen korroosiosuojauskykyä. Siitähän täälläkin tohistaan samalla kun esitetään, että pitää perämoottorissa käyttää SAE 30 mineraalia tai Yamahan omaa öljyä niiden hyvän vedensietokyvyn vuoksi. (Kuitenkin Länsiväylän suolasumussa olosuhteet ovat varmaan huonommat kuin merellä)

        Testissä kävi heikosti. Parhaita olivat synteettiset moniasteöljyt, mm. Mobil RF ja ehdottomasti heikoin oli Yamahan oma öljy.

        Mikähän asiantuntija tämä "heh" on kun sekoittaa API luokituksen ja öljyn notkeusluokituksen SAE ??

        Kirjoittelet ilmeisesti mitä luulet vaan mikä ei välttämättä ole mitenkään todistettu oikeaksi ja parhaimmaksi tiedoksi.

        Kirjoitat silmämääräisestä arviosta ja kivipölystä purkin pohjalla??? tällaistako luulet olevan öljyjen analysointi ja laadun tutkiminen??

        "Testeistä" monet on tehty myyntifrmojen toimeksiannosta ja silloihan tietää mikä pitäisi olla niiden lopputulema.

        Kun olet jo useamman kerran kirjoittanut niin laitapa jokukaan hyväksytysti oikeaksi todettu dokumentti kirjoitelmiesi tueksi tai vaikka linkki edes sellaiseen.

        Minulle ainakin moottorini maahantuoja kehoitti kirjallisesti ja suullisesti käyttämään vain heidän parhaimmiksi toteamiaan öljylaatuja eikä mitään "uusia synteettisiä" ja kyseessä on yksi eniten maailmalla käytetyistä moottoreista ja vaihteistoista jotka kyllä on kestäneetkin kyseisillä öljyillä monien veneilijöiden käytössä
        20...40 vuoteen ja edelleen toimii kuten omanikin
        kohta 30 vuotta.

        Tietysti itse kukin saa laittaa koneeseensa ja vaihteistoon mitä öljyä haluaa ja vaikka laittaisi vettä tai jäteöljyä sekaisin tai erillään, mutta muita ei pidä neuvoa näin tekemään varsinkaan täydellisen tietämättömyyden luomalla varmuudella.


    • Armas Aallontie

      moottori kestää aikansa, käyttipä siinä sitten teknologian uusimpia saavutuksia tai vanhoja mineraaliöljyjä, itselläni volvon kone, 28 vuotias ja käytetty aina mitä on sattunut olemaan, edelleen hyvässä kunnossa. Eli;- jos moottori on kestääkseen, se kestää, mutta paskasta ei saa konvehtia vaikka voitelisi kullalla. Tämän olen muuten autopuolellakin huomannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7360
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3634
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      374
      2019
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1489
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe