Mitähän nämä merkinnät X ja N tarkoittavat lentolipussa? Seuruessa osa matkustaa luokassa X ja osa luokassa N. Mitä siis tapahtuu käytännössä?
Lentolippuun merkitty luokka
17
17622
Vastaukset
- odottaa..
Samaan silipurkkiin teidät ahdetaan, älä pelkää. Ettekä joudu business-luokkaan, no hätä.
- tyhmäkysymys ?
Miksi sitten on eri kirjain?
- Docomo
tyhmäkysymys ? kirjoitti:
Miksi sitten on eri kirjain?
Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri. - on pilvin pimein
Docomo kirjoitti:
Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri.Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.
"Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!? - Docomo
on pilvin pimein kirjoitti:
Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.
"Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!?Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.
X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa. - Huuperi
Docomo kirjoitti:
Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.
X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.Vai ostat sinä perseaukinen Y-luokan lippuja? Niin varmaan....Tallinkille ei sellaisia nimittäin myydä.
- Karvalakkipuolelle ajettu
Docomo kirjoitti:
Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.
X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.Kerran takavuosina jouduin pikakomennuksena työmatkalle New Yorkiin. Työpaikalta tilasivat liput ja ojensivat kouraan lähtöpäivänä. No, eihän niissä missään lukenut mihin luokkaan liput kelpaavat, kun oli vaan pelkkiä kirjaimia, mutta tietysti oletin niiden olevan business-luokkaan. Tiskillä sitten sanoivat vaan että herran paikka on tuolla toisessa (turistiluokan) jonossa. Kylläpä hävetti ja vitutti!
- xxyyzz
Docomo kirjoitti:
Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.
X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.
ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa.. - Docomo
xxyyzz kirjoitti:
Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.
ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa..Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.
Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.
日本航空・全日空
First class codes
A,First Class Discounted,
F,First Class,
P,First Class Premium,
Business class codes
C,J,D,I
Z,Business Class Discounted
Economy class
Full fare: Y,B,H
Standard fare: M,N
Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X
Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lol - santtu
Docomo kirjoitti:
Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.
Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.
日本航空・全日空
First class codes
A,First Class Discounted,
F,First Class,
P,First Class Premium,
Business class codes
C,J,D,I
Z,Business Class Discounted
Economy class
Full fare: Y,B,H
Standard fare: M,N
Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X
Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lolMoikka !
Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !
Aurinkoa sinnekin.. - höröukko
santtu kirjoitti:
Moikka !
Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !
Aurinkoa sinnekin..Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X
Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!
Sokkeloinen on lippujen tie... - tavalla?
höröukko kirjoitti:
Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X
Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!
Sokkeloinen on lippujen tie...No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.
- Docomo
tavalla? kirjoitti:
No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.
Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.
Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?
Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta ! - santtu
Docomo kirjoitti:
Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.
Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?
Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta !Palasimme kolme viikoa sitten et.Thaimaasta, nyt tässä totutellaan aurinkoiseen, mutta kovin vilpoiseen kotimaahan. Valkovuokot kukkii ja koivuissa pinet lehdet, nurmikot vihreät..ja Euroviisukisahuuma täällä Helsingissä mahtava. Turisteja ihan mielettömästi !
Sori vaan lukijat, poikkesi aiheesta, vaan paljonhan täällä aihettomiakin kirjoituksia - Ronja9
Docomo kirjoitti:
Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.
X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.Varausluokat ja niiden ehdot vaihtelevat huomattavasti lentoyhtiöittäin. Ainakin Finnairilla X ja N-luokkien ehdot ovat aika erilaiset: N-luokasta ei maksun jälkeen saa mitään rahaa takaisin missään tapauksessa, eikä muutokset ole sallittuja. X-luokassa muutoksia voi tehdä matkan alkua edeltävään päivään ja maksustakin saa osan (= kaikki matkaan käytetyt pisteet) takaisin, jos matka perutaan viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä.
Muilla lentoyhtiöillä nämä ehdot voivat olla ihan erilaiset. On myös hyvä huomioida, että esim. Finnairilla A-luokka on turistiluokan hinta, halvimmasta päästä ja esim. BA:lla A-luokka on ensimmäisen luokan varausluokka... - wiljam71
eka järkevä kirjoitus finnairista selvitystä luokista. Miten THS luokat eipä tunnu selviävän mitkä liput voi muuttaa paluulentoja
- Huiveli
Miksi kirjoitatte tänne sellaisia vastauksia joista ei ole mitään hyötyä kellekään? Jos joku yrittää selvittää oikeaa asiaa, ei häntä kiinnosta teidän mielipiteenne vaan ihan oikeat tiedot. Kiitos asiallisille vastaajille :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465287Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5311812Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748