Lentolippuun merkitty luokka

tyhmäkysymys ?

Mitähän nämä merkinnät X ja N tarkoittavat lentolipussa? Seuruessa osa matkustaa luokassa X ja osa luokassa N. Mitä siis tapahtuu käytännössä?

17

17622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaa..

      Samaan silipurkkiin teidät ahdetaan, älä pelkää. Ettekä joudu business-luokkaan, no hätä.

      • tyhmäkysymys ?

        Miksi sitten on eri kirjain?


      • Docomo
        tyhmäkysymys ? kirjoitti:

        Miksi sitten on eri kirjain?

        Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
        Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri.


      • on pilvin pimein
        Docomo kirjoitti:

        Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
        Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri.

        Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.

        "Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!?


      • Docomo
        on pilvin pimein kirjoitti:

        Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.

        "Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!?

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.


      • Huuperi
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Vai ostat sinä perseaukinen Y-luokan lippuja? Niin varmaan....Tallinkille ei sellaisia nimittäin myydä.


      • Karvalakkipuolelle ajettu
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Kerran takavuosina jouduin pikakomennuksena työmatkalle New Yorkiin. Työpaikalta tilasivat liput ja ojensivat kouraan lähtöpäivänä. No, eihän niissä missään lukenut mihin luokkaan liput kelpaavat, kun oli vaan pelkkiä kirjaimia, mutta tietysti oletin niiden olevan business-luokkaan. Tiskillä sitten sanoivat vaan että herran paikka on tuolla toisessa (turistiluokan) jonossa. Kylläpä hävetti ja vitutti!


      • xxyyzz
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.

        ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa..


      • Docomo
        xxyyzz kirjoitti:

        Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.

        ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa..

        Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.

        Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.

        日本航空・全日空

        First class codes
        A,First Class Discounted,
        F,First Class,
        P,First Class Premium,

        Business class codes
        C,J,D,I
        Z,Business Class Discounted

        Economy class
        Full fare: Y,B,H
        Standard fare: M,N
        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
        Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
        Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lol


      • santtu
        Docomo kirjoitti:

        Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.

        Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.

        日本航空・全日空

        First class codes
        A,First Class Discounted,
        F,First Class,
        P,First Class Premium,

        Business class codes
        C,J,D,I
        Z,Business Class Discounted

        Economy class
        Full fare: Y,B,H
        Standard fare: M,N
        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
        Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
        Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lol

        Moikka !

        Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
        Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !

        Aurinkoa sinnekin..


      • höröukko
        santtu kirjoitti:

        Moikka !

        Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
        Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !

        Aurinkoa sinnekin..

        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!

        Sokkeloinen on lippujen tie...


      • tavalla?
        höröukko kirjoitti:

        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!

        Sokkeloinen on lippujen tie...

        No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.


      • Docomo
        tavalla? kirjoitti:

        No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.

        Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.

        Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
        Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
        Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
        Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
        Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?

        Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta !


      • santtu
        Docomo kirjoitti:

        Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.

        Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
        Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
        Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
        Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
        Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?

        Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta !

        Palasimme kolme viikoa sitten et.Thaimaasta, nyt tässä totutellaan aurinkoiseen, mutta kovin vilpoiseen kotimaahan. Valkovuokot kukkii ja koivuissa pinet lehdet, nurmikot vihreät..ja Euroviisukisahuuma täällä Helsingissä mahtava. Turisteja ihan mielettömästi !

        Sori vaan lukijat, poikkesi aiheesta, vaan paljonhan täällä aihettomiakin kirjoituksia


      • Ronja9
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Varausluokat ja niiden ehdot vaihtelevat huomattavasti lentoyhtiöittäin. Ainakin Finnairilla X ja N-luokkien ehdot ovat aika erilaiset: N-luokasta ei maksun jälkeen saa mitään rahaa takaisin missään tapauksessa, eikä muutokset ole sallittuja. X-luokassa muutoksia voi tehdä matkan alkua edeltävään päivään ja maksustakin saa osan (= kaikki matkaan käytetyt pisteet) takaisin, jos matka perutaan viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä.

        Muilla lentoyhtiöillä nämä ehdot voivat olla ihan erilaiset. On myös hyvä huomioida, että esim. Finnairilla A-luokka on turistiluokan hinta, halvimmasta päästä ja esim. BA:lla A-luokka on ensimmäisen luokan varausluokka...


      • wiljam71

        eka järkevä kirjoitus finnairista selvitystä luokista. Miten THS luokat eipä tunnu selviävän mitkä liput voi muuttaa paluulentoja


      • Huiveli

        Miksi kirjoitatte tänne sellaisia vastauksia joista ei ole mitään hyötyä kellekään? Jos joku yrittää selvittää oikeaa asiaa, ei häntä kiinnosta teidän mielipiteenne vaan ihan oikeat tiedot. Kiitos asiallisille vastaajille :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5287
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      531
      1812
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe