Tämän b kohtaa yritin onnistumatta ratkaista:
a) Turvallisuustestissä auto liukuu lukituin jarruin alas kaltevaa, liukasta tasoa, jonka pituus on 25 metriä ja korkeus 15 m. Jos auton massa on 1500 kg ja liikekitkakerroin renkaiden ja tason välillä on 0,05, mikä on auton kiihtyvyys?
b) Sama auto rullaa jarruttamatta tasoa alas siten, että sen kaikki neljä rengasta pyörivät liukumatta. Laske auton kiihtyvyys, jos auton eri osien pyörimiseen liittyvä kitka jätetään huomiotta? Oleta kunkin renkaan säteeksi 0,3 metriä ja hitausmomentiksi 2,5 kgm^2.
Eli a) kohdanhan nyt ratkaisee vaikka vammainen apina, ja siitä tulee kiihtyvyyden arvoksi 5,49 m/s^2. Lisäksi kaltevuuskulma on (36.87=)37 astetta. Mutta miten ratkaista b-kohta, sillä en ole ennen törmännyt autonrenkaiden hitausmomenttien laskuun. Oikea ratkaisu on 5,48 m/s^2. Tehtävä on vuoden -99 TKK:n sisäänpääsykokeesta.
Mekaniikan tehtävä
8
1035
Vastaukset
Kun tarkastellaan R-säteisen sylinterin vierimistä pintaa pitkin, matkan s ja kiertymäkulman φ välille saadaan yhteys s = φ*R. Tästä edelleen saadaan yhteydet nopeuden v ja kulmanopeuden ω välille, eli v = ω*R, sekä myös kiihtyvyydelle a ja kulmakiihtyvyydelle α, eli a = α*R.
Toisaalta kulmakiihtyvyys α pyörimisliikkeessä saa aikaan momentin
M = J*α,
missä J on pyörivän kappaleen hitausmomentti.
Momentilla M ja voimalla F taas on yhteys
M = F*R,
missä R on etäisyys rotaatiokeskipisteestä.
Kun nämä tulokset yhdistetään, niin saadaan yhteys
F = M/R = J*α/R = J*(a/R)/R = J*a/R^2.
Auton liikkeeseen kaltevalla tasolla pätee näin yhtälö
m*a J*a/R^2 = m*g*sin(β),
missä m on auton massa, J pyörien yhteinen hitausmomentti, g maan vetovoiman kiihtyvyys ja β tason kaltevuuskulma ja mistä kiihtyvyys a voidaan ratkaista.- Mr. Bloom
Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?
Mr. Bloom kirjoitti:
Ensinnäkään, en olisi tarvinnut noin perusteellisia perusteluita, sillä kyllä minä olen ennenkin hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys laskuja laskenut ja tiesin kyllä perjaatteessa miten F:n lausekkeen saa momentista. Suurin ongelma oli siinä miten kaikki neljä rengasta huomioidaan ja minkälainen lauseke saadaan lopulta kiihtyvyydelle. Näihin kysymyksiin on nyt osaltaan vastattu, kiitos siitä, mutta sen ongelma on vain siinä että se ei anna oikeaa vastausta. Ajattelin vian olevan siinä ettei yhtälössäsi huomiotu maan ja renkaiden välistä kitkaa (tosin en ole aivan varma tuleeko se huomioida), jolloin yhtälö olisi muotoa: G(x)-F(myy)=ma ,jossa F(myy)=pyörimisen liikevastus alustan kitkavoima. Mutta testattuani tätä teoriaa, kiihtyvyyden arvo oli nyt liian pieni, tosin ihan hiukkasen. Ja sinun yhtälölläsi sen asro on liian iso. Oikean pitäisi olla 5,48 m/s^2. Missä menenemme metsään?
Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.
Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.- Mr. Bloom
Jäärä kirjoitti:
Tarkistin ratkaisuni ja sain jälleen tulokseksi a = 5.480068966 m/s^2, joka minusta on varsin lähellä antamaasi.
Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:
a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)
tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket? Mr. Bloom kirjoitti:
Saan siitä ratkaisuksi 5,77898 m/s^2! Missä se vika oikein on? Ei se siinä kulman pyöristyksessäkään ole, sillä olen koko ajan laskenut täsmällisellä arvolla. Onko kiihtyvyyden yhtälösi siis tällainen:
a=(mg sin (beeta))/(m J/r^2)
tästä yhtälöstä ainakin minä saan väärän ratkaisun. Millä konstilla sinä sen lasket?Olet näköjään unohtanut, että autossa on neljä pyörää, jolloin pyörien kokonaisinertia on niiden kaikkien inertioiden summa. Täten J = 4*2,5 kg m^2 = 10 kg m^2.
Kerroin kyllä tuolla ratkaisun yhteydessä, että "J pyörien yhteinen hitausmomentti", minkä olisi pitänyt kiinnittää asiaan huomio.- log...
Jäärä kirjoitti:
Vihjeeksi voin kertoa, ettei kulman arvoja kannata mennä turhaan laskemaan ja pyöristelemään tasa-asteille, vaan kulman β sinille on viisainta käyttää sen tarkkaa arvoa 15/25.Hakkeritko iskeneet koneellesi, kun ilmoittamasi tulos poikkeaa siitä minkä minä saan kaavastasi. ;-) Eli, saan siitä saman tuloksen kuin minkä tuolla aiemmin kerroin - a = 5,478 m/s^2.
- logiikalla
Kalteva taso aikaansaa ajoneuvon pyöriin vakiomomentin, joka kiihdyttää systeemiä tasaisesti. ”Hämäävää” on se, että systeemissä vaikuttaa samanaikaisesti suoraviivaisen liikkeen hitaus että pyörimisliikkeen hitaus. Tehtävän ratkaisuksi pitää redusoida joko suoraviivaisen liikkeen massa pyörivien renkaiden hitausmomentiksi tai kaikkien renkaiden (4 kpl?) hitausmomentti suoraviivaisen liikkeen massaksi.
Laskin redusoimalla ajoneuvon massan hitausmomentiksi pyörille. Kaltevan tason aiheuttaman momentin avulla laskin renkaiden kulmakiihtyvyyden ja sen säteen arvolla kertomalla sain ajoneuvoarvon.
Tuo massojen redusointi on yksinkertainen tapa ratkaista laitekiihtyvyys.
Näin laskien sain tässä esimerkissä tulokseksi – ilman takuuta – 5,478 m/s^2. - keskivertokeke
uuh aah löytyihän tämäkin lasku netistä, kamppailin itse myös b-osan kanssa.
lisähuomautuksena täytyy mainita, että fotoni-kirjasarjassa (ainakin vuosimallia x) tuo a-laskun vastaus on kirjassa väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774854- 133463
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262014Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471956Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6821921- 1181855
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101441