Iltaa tiedekeskustelijat. Kävin kerran katsomassa todella syvää kaivosta ja tuli mieleen, että voiko sen syvyyden laskea? Siellä oli silloin vettä, en tiedä onko nyt. mutta jos siellä olisi nytkin vettä ja tiputtaisin sinne vaikka kolikon ja se osuisi veden pintaan esim. 2,5 sekunnin kuluttua täsmälleen siitä hetkestä kun päästin kolikosta irti. onko mahdollista laskea kaivoksen syvyyttä? tai jos ei, niin voiko saada jotain arviota?
tämän voi varmaan laskea ainakin kahdella tavalla;
ilman ilman vastusta tai ilman vastuksen kanssa, olettaisin.
kaivoksen syvyyden laskeminen
4
1570
Vastaukset
- dnddndt
Noilla lähtötiedoilla voit laskea korkeintaan etäisyyden kaivoksessa olevaan vedenpintaan. Mutta et kavoksen syvyyttä, siis sen veden alla olevan osan syvyyttä.
- haveri
Ei kai sitä ilman ilmanvastusta voi laskea täytyyhän sieltä sen äänen jonkin väliaineen kautta ylös tulla.
Matematiikka osastolla näitä putoamisliikkeen differentiaaliyhtälöitä ilmanvastuksen mukana ollessa on monesti käsitelty.
Aina ne on yhtä käsittämättömiä. - vastusta alas
Jos oletetaan ,että toteat sen 2,5s loiskahduksen perusteella niin tulee kolme yhtälöä:
s=0.5*g*t1*t1..... (t1=alaspäin menoaika)
s=v( ääni)*t2..... (t2=äänen tuloaika ylös)
t1 t2=2.5s
tulee vaikea lasku
jos sensijaan näet rahan osuvan veteen ,niin
s=0.5*g*t*t .... (t=2.5s)Jos g = 9,81 m/s^2 ja äänen nopeus v_s = 330 m/s, niin tuon yhtälöryhmän ratkaisuksi tulee
t1 = 2,413 s,
t2 = 0,0866 s,
s = 28,570 m.
Jos tilannetta haluaa tarkastella helposti (ja tietysti likimääräisesti) ilmanvastuksen vaikuttaessa, on ensin laskettava vapaan putoamisen rajanopeus, jota suuremmaksi nopeus ei sitten putoamisen aikana nouse.
Rajanopeudesta (terminal velocity) on asiaa esimerkiksi
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)
ja siellä kiintoisa on "perunanmuotoisen" esineen rajanopeus, joksi noin viisisenttiselle kivelle sain 27 m/s.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431