Mielenkiintoista, kuinka tilintarkastaja ja kirjanpitäjä voivat vaikka kymmenen vuotta tehdä firman tilit kuinka päin peräaukkoa vain ja yrittäjä vastaa, kun ei ymmärrä itse eikä ehdi valvoa. Semmoinen on laki Suomessa! Kuulin just äskettäin kun poliisi kertoi. Nyt sitä sitten selvitellään kuka teki ja mitä. Kirjanpitäjän koulutus on laskentaekonomi. Tosin en tiedä muuta kuin mitä poliisilta olen kuullut, täytyy palkata joku poliisia viisaampi, joka oikeasti tietää. Karmealta vaan kuulustaa, että kirjanpitäjällä ei ole vastuuta ollenkaan.
Kirjanpitäjän vastuu
18
6100
Vastaukset
- yrittäjä_
Niin se vaan on. Jos itse jotain töppään, joudun sen hyvittämään asiakkaalle.
- ei tarvitse
Siellä otetaan sairaslomaa.
- kirjanpidon järjestämisestä
yrityksessä. Yrittäjä siis vastaa tehdyistä virheistä verottajalle ja poliisille... mutta ainahan voi kirjanpitäjää ja tilintarkastajaa vastaan nostaa syytteen vaatien vahingonkorvauksia aiheutetusta vahingosta. Yleensä näillä "ammattilaisilla" on vastuuvakuutukset, jotka korvaa mahdolliset vahingot.
Minusta laskentaekonomi tai KTM eivät ole päteviä hoitamaan kirjanpitoa. Nämä tyypit ovat yleensä teoreetikkoja, eivät käytännön ihmisiä. Kukaan ei ole seppä syntyessään... ei myöskään ekonomi. Jos haluaa hyvän kirjanpitäjän, pitää etsiä käsiin merkonomi, jolla on parin kymmenen vuoden kokemus tilitoimistosta.
Eihän kukaan palkkaa rakennuspuolen diplomi-inssiä talonrakentamiseen, koska kirvesmies hoitaa homman monta kertaa nopeammin ja paremmin.- kirjanpitäjä vastaa?
Olen yrittäjä ja olen maksanut palkkoja noin 10 vuotta liikaa, koska kirjanpitäjäni on laskenut ne väärin. Vastaako kirjapitäjä niistä ja kuinka pitkältä ajalta? Onko kellään tietoa?
- päivääkään.
kirjanpitäjä vastaa? kirjoitti:
Olen yrittäjä ja olen maksanut palkkoja noin 10 vuotta liikaa, koska kirjanpitäjäni on laskenut ne väärin. Vastaako kirjapitäjä niistä ja kuinka pitkältä ajalta? Onko kellään tietoa?
Näin minä olen käsittänyt kohdallani. alkaisinkohan kirjanpitäjäksi?
- tilanne on toisin päin
Eli kirjanpitäjä tekee kirjanpidon tositteiden mukaisesti. Kirjanpitäjä ei voi tietää jos yrittäjä pimittää myyntitositteita tai tehtailee ostokuitteja.
Monesti yrittäjä jättää oma-aloitteiset verot (alv ja ennakonpidätykset) maksamatta vuosiksi, ennen kuin verottaja herää!! Sitten tehdään maksusuunnitelmia ulosottomiehen ja verottajan kanssa. Yrittäjä maksaa milloin mitäkin summia firman tililtä ulosottomiehelle. Tietenkään kuitteja ei ole tallessa, joten kirjanpitäjän pitäisi arvata paljonko maksusta on veron korotusta, viivästyskorkoa ja verovelan lyhennystä.
Vaikka näissä tapauksissa syy ei ole kirjanpitäjässä, tulisi tällaisista asiakkaista päästä eroon pikinmiten. Kirjanpitäjä ei näistä konkurssikupruista hyödy. Sen sijaan yrittäjä hyötyy rahallisesti valtavia summia, kun jättää verot maksamatta ja "säveltää" kirjanpidon niin, ettei kukaan pääse selville todellisista myynneistä tai ostoista.
Sitten löytyy niitäkin tapauksia, joissa sekä yrittäjä että kirjanpitäjä ovat samassa kimpassa sotkemassa kirjanpitoa. Rahallinen hyöty jaetaan sitten sopivassa suhteessa...- mutta kun...
Laskentaekonomi, KHT tekee kirjanpidon niin, että kirjaa huomattavia summia "omasta päästään" ilman tiliotemerkintöjä, ilman tositetta, ilman keskustelua yrittäjän kanssa ja kaunistelee tilinpäätöksen mieleisekseen. Yrittäjä ei sitä tarkasta. Asia paljastuu verotarkastuksessa ja yrittäjä on liemessä. Kuka uskoo yrittäjää? Kirjanpitovelvollinen on tietenkin vastuussa lain mukaan, mutta mikä on kirjanpitäjän vastuu? Motiivi on selvä: Raha.
- todella uniikki rikoshistor...
mutta kun... kirjoitti:
Laskentaekonomi, KHT tekee kirjanpidon niin, että kirjaa huomattavia summia "omasta päästään" ilman tiliotemerkintöjä, ilman tositetta, ilman keskustelua yrittäjän kanssa ja kaunistelee tilinpäätöksen mieleisekseen. Yrittäjä ei sitä tarkasta. Asia paljastuu verotarkastuksessa ja yrittäjä on liemessä. Kuka uskoo yrittäjää? Kirjanpitovelvollinen on tietenkin vastuussa lain mukaan, mutta mikä on kirjanpitäjän vastuu? Motiivi on selvä: Raha.
Sen verran uskomatonta on ollut kirjanpitäjän käytös. Prosessi on vielä kesken, mutta olen kuulolla ja matkan edetessä asiat selkenevät. Tähän liittyy tosi koomisiakin piirteitä, aina ei pokka pidä. Lunta tulee tupaan, mutta onneksi on iso tupa.
- savo68
todella uniikki rikoshistor... kirjoitti:
Sen verran uskomatonta on ollut kirjanpitäjän käytös. Prosessi on vielä kesken, mutta olen kuulolla ja matkan edetessä asiat selkenevät. Tähän liittyy tosi koomisiakin piirteitä, aina ei pokka pidä. Lunta tulee tupaan, mutta onneksi on iso tupa.
voiko joku kertoa minne voi ilmoittaa kirjanpitäjän tekemisistä ja kuka rupeaa tutkimaan asiaa.
- Alan vaihto?
mutta kun... kirjoitti:
Usein kirjanpidolliset ongelman aiheutuvat siitä, että pyynnöistä huolimatta asiakas ei toimita oikeanlaisia tositteita kirjaamista varten. Esim. tiliotteelta on maksettu laskuja, joista ei ole kuitteja, omat ja firman rahat menevät sekaisin, kassakirjaa ei ole pyynnöistä ja ohjeistuksesta huolimatta täytetty. Ei kirjanpitäjäkään mikään selvännäkijä ole. Viranomaisilmoitukset on kuitenkin lähetettävä ajoissa tai näistä tulee asiakkaalle seuraamuksia, kuten viivekorkoja ja veronkorotuksia ja sekin on sitten tietysti tilitoimiston vika. Lopulta kirjanpitäjää syytetään oikeudessa avunannosta kirjanpitorikokseen,koska hän on kirjannut puutteellisin tiedoin. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis asiakkaan tilitoimistosopimuksen päättäminen ja oman nahkansa pelastaminen ennen kuin on syytteessä.
- huijattu
Varokaa Vantaan norotiellä olevaa nk.tilitoimistoa
Kyseinen tilitoimisto sotki kirjanpitoni todella pahasti,asian selvittely vielä kesken
Jouduin teettämään kaiken uusiksi veroilmoituksesta lähtien- Erkki
Minulla on myös erittäin huonoja kokemuksia Norotiellä olevasta kuljetusalan tilitoimistosta.
- nainen vainen
Siinäpä se, tuo ei ole syy. Yrittäjän pitää tietää ja valvoa kirjanpidon oikeellisuutta yms, sanoo laki. Tyhmyys ei kelpaa syyksi.
Jos laki olisi toisenlainen, kukaan ei toimisi kirjanpitäjänä. Pelkästään numeroita kirjaamalla voisit olla vastuussa ties mistä asiakkaan kupruista. Silloin suomessa ei olisi talousrikollisia firman johtohenkilöitä enää ollenkaan vain epärehellisiä ja tyhmiä kirjanpitäjiä.
Mieti nyt, "en mää tiedä mitään mistään, en mää oo tehny kirjanpitoa ja seurannu mistä rahoja on tullut". Kuullostaa tutulta, tuollahan poliitikot ovat vedättäneet kansaa, itse tietävät hyvin että hieman pitäisi tietää.- Nimimerkki erkki
Varmaan noin on. Tässä tapauksessa kirjanpitäjä non omasta päästään keksinyt kuluja ja jättänyt mm ostolaskuja kirjaamatta. Kirjanpito on siis aivan satukirjan tasoa. Käsittääkseni laki on yrittäjän puolella, koska tilitoimisto ja tämä KLT -kirjanpitäjä on tehnyt työn itsenäisesti. Jos tositteita ei ole, ei kirjanpitäjän tehtävä ole keksiä kirjanpitoon kuluja omasta päästään. Sehän on järjenvastaista. Näin on kuitenkin käynyt.
Lain mukaan yrityksen on pidettävä kahdenkertaista kirjanpitoa, jossa kirjataan aikajärjestyksessä tulot ja menot, saatavat ja velat sekä niiden oikaisut.
Muistatteko vuosien takaa tapauksen Juhantalo? Kepupoliitikko, jonka ura meni kuralle kirjanpidon paikkaansapitämättömyyden takia. Hän syytti kovasti julkisuudessa kirjanpitäjää. Silti tuomio tuli, Yritys/Yrittäjä vastaa lain mukaan kirjanpidosta, hänen velvollisuus on pitää kirjaa yrityksen rahaliikenteestä (tuloslaskelma) ja varoista (Tase).
Minä onneksi olen lukenut itsekin taloustieteitä ja merkonomikoulutus on tosiaan ainoa, joka antaa kirjanpitotaitoja, tradenomit eivät tunne kuin teoriassa asiat ja ekonomit/kauppatieteiden maisterit saavat taitoja vain tilinpäätöstietojen tulkinnassa.
Minä tein ensimmäiselle yritykselle itse kirjanpidon, seuraavissa palkkasin oman sihteerin, joka teki kirjanpidon, maksoi palkat ja jolla oli älliä miettiä kanssani myös tulevaa tilinpäätöstä ja suunnitella asiat sen mukaan. Sekin on nimittäin todella tärkeä taito, erityisen tärkeä jos seuraavalle vuodelle on tulossa jotain muutosta toimintaan.
Yhteenvetona siis, yrittäjä vastaa itse kirjanpidosta lain edessä. Kannattaa opetella itse edes perusteet, että tietää, miksi ne kuitit on tärkeä säilyttää, ne yksityiselämän kuititkin.- nimimerkki erkki
Juhantalo sai tuomion, kun koetti koplata yhteen Skopin asiat ja henkilökohtaiset valkansa. Käsittäkseni kirjanpitäjä vastaa virheistään mikäli on ne tehnyt yksin ja pyytämättä. Ainakin laki voidaan tulkita myös näin. Yritttäjän tehtävä on järjestää kirjanpito. Kyseeseen tulee max tuottamus.
- nimimerkki erkki
Kirjanpitovelvollisuus
Kaikki yritykset ovat kirjanpitovelvollisia. Yrityksen johto on vastuussa kirjanpidon järjestämisestä.
Kirjanpito pitää erillään yrityksen rahat, tulot ja menot yrittäjän omista rahoista, tuloista ja menoista sekä samalla muiden yritysten rahoista, tuloista ja menoista.
Eikös kirjanpito ole silloin järjestetty, kun se on jätetty tilitoimiston hoidettavaksi. Tilitoimistolle toimitettavan materiaalin oikeellisuudesta vastaa kirjanpitovelvollinen. Jos materiaalia ei ole, ei kirjanpitoa voi laatia. Kirjanpitäjä ei voi eikä saa keksiä mitään omia sävellyksiään kirjanpitoon! - näin meillä...
Mutta entäs jos kirjanpitäjällä menee kirjaukset väärille tileille? Niitä saa usein kysellä ja selvitellä jälkikäteen.
Sen verran perusteita itsekin hallitsen että moiset kömmähdykset huomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422224- 241780
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271435- 1091264
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151229- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846