Kuinka teillä vaikuttaa parisuhteeseen masennus ?
Ajatteko kumppanin "kauas pois" ja hautaudutte oloihinne ? Haetteko tukea kumppanilta ? Ärsyttääkö kumppanin yritys auttaa ? Seksi ei ilmeisesti maistu ? kiitos vastauksista, kerro myös oletko mies vai nainen.
masennus ja parisuhde ?
15
1299
Vastaukset
- parisuhde
edelleen kunnossa. Kyllä masennus koettelee tuota tervettä "puoliskoa" aika tavalla. Jos molemminpuolista ymmärrystä riittää, niin kaikista masennuksen aiheuttamista vaikeuksistakin voi silti selvitä ihan kohtuudella.
Isoin ongelma on tuo masennuslääkkeiden aiheuttama sukupuolinen haluttomuus. Hyvä toimiva parisuhde voi kestää vielä senkin, kun muistaa helliä kumppaniaan aika ajoin ja ottaa hänet muutenkin rakkaasti huomioon.
Olen keski-ikäinen mies. Oma masennus saa välillä aikaan turhautumista puolisossa, sitten se alkaa saarnaamaan, että pitäisi tehdä jotakin. Ja näin alkaa vitutuskierre. Nyt se on onneksi pois kotoa niin saa olla rauhassa ja nukkua, edes tämän viikonlopun.
Ja kyllähän tässä omissa oloissa mietitään näitä juttuja, kun ei tuo rouva osaa ymmärtää mitä on olla masentunut. Aika turha on asioista puhua kun kuulee aina samat kommentit.
Ärsyttävintä on juuri painostus tekemään kaikkea.
Ja seksi on aika vähäistä. Kyllähän sitä miettii välillä mutta usein ajatukset kohdistuu muihin ihmisiin sitten kuitenkin. Ehkä siksi ihan, että kiinnostaisi kokeilla muita, varsinkin vanhempia naisia.- se...
Olen 42v.nainen. Masennukseni vaikuttaa parisuhteessani seksihaluttomuutena minun puoleltani. Toistaiseksi mieheni on jaksanut ymmärtää ja odottaa, kun ei viikosta pitempään joudu ilman olemaan...kerta viikossa, vaikka hän haluaisi normaalisti enemmänkin.
Aika lailla olen omissa ajatuksissani, mieheni onneksi ei jää sitä katsomaan, vaan tekee ja harrastaa. Mulla on lääkitys, en tiiä pitäskö sitä lisätä, kun ei se auta kovinkaan näin...se taas lisää seksihaluttomuutta...kiva kierre!! Se tosiaankin on hirvittävän ahdistavaa, että hän toisin ajoin painostaa tiheäänkin että pitäs tehdä jotain...
Haluan olla rauhassa ja levätä. Hyvä kun jaksan töissä kulkea ja kodin pitää suht kunnossa, huolehtia kotitöistä. Ruokaa en jaksa laittaa. Ostamme valmiina. Masennus tuli ja elämänhalu katosivat, kun poikamme teki itsemurhan n.vuosi sitten. Puoli vuotta olen nyt käyttänyt lääkitystä. Terapiassa en käy, kun ei natsaa yhteen psykologin kanssa ollenkaan, hän ei keskity lainkaan hoitamiseeni, vaan "on vain töissä täällä". Helvetti. Mutta pitää katella miten tämä menee. Jos mieheni ei jaksa minua, niin se on ymmärrettävää. Aika näyttää. Ei tässä oikein jaksa ajatella muita. Tytärtä sen verran, että yritän olla mukana hänen koulun käynnissään, käydä yhdessä välillä jossakin, jutella, jne. Mutta hänkin on muuttunut, sulkeutunut, torjuu toisinaan lähestymisyritykseni. Luoja yksin tietää miten tästä selvitään. - neo.
Juttelen kyllä kumppanilleni kaikesta mikä mieltä painaa. Hän jaksaa aina vaan tukea. Tosin olen miettinyt että kuinka hän jaksaa aina kuunnella joten olenkin hieman vähentänyt vuodattamistani. En halua rasittaa häntä liikaa. Asiassa auttaa se, että kumppanini on myös joskus ollut masentunut. Hän tietää melko tarkkaan mitä voi sanoa tai pyytää tekemään.
Seksi ei ole koskaa kummallekaan meistä ollut äärimmäisen tärkeä. Se on ollut vain piste i:n päälle. Rakkauden voi osoittaa muullakin tavalla, esim. olemalla lähellä ilman mitään vaatimuksia ja muilla pienillä mutta todella tärkeillä eleillä. Kiitos rakkaalleni että olet siinä - ...............
Ei hirveän helppoa. Joskus yritin vaimolle puhua, mutta hänellä oli asenne, että ei mulla mitään ole. Lääkärissä en ole asian takia viitsinyt käydä, koska anoppi on sairaalassa töissä ja näkee potilastiedot koneelta.
Viime aikoina on mennyt pahemmaksi. Ennen mulla oli vain arvottomuuden tunnetta ja ajattelin, että kaikki voisi olla paremmin, jos olisin kuollut. En muista milloin olisin nähnyt, että tulevaisuus voisi tarjota minulle jotain. Parin viime kuukauden aikana välillä itsemurha-ajatus on noussut mieleen. Inho vaimoa kohtaan on välillä aika suurta. En näe hänessä mitään hyvää. En ole onnellinen liitossamme, koska se ei tunnu tarjoavan mitään. En kuitenkaan ole eroamassa, koska tiedän, että en olisi onnellisempi yksin tai toisen kanssa. Paska minussa ei johdu tästä parisuhteessa. Minussa on sisällä vain sellainen tavoittamaton sontaklöntti, joka sotkee kaiken ilon minusta. Seksiä ei juurikaan tule harrastettua. Kerran tai kaksi kuukaudessa on vakio. Minun puolesta vaimo voisi hankkia rakastajan, jos tekee enemmän mieli. Minä en jaksaisi asiasta välittää. Riitojen sattuessa lamaannun täysin. En pysty puhumaan mitään. Makaan vain katson yhteen pisteeseen. Tästä vaimo suuttuu aina ja minä lamaannun lisää.- ..............................
osaatko sinä antaa minulle miehisiä neuvoja ? miten lähestyä masentunutta miespuolista ystävää ? jotenkin tuntuu että tuo keskustelu on vaikeampaa miehen kanssa, hän vaan ärsyyntyy ja torjuu ...hyökkäys on paras ? mielestäni ei kyllä olisi...
minkäikäinen muuten olet / itse painin ongelman kanssa näin keski-ikäisenä. - ...............
.............................. kirjoitti:
osaatko sinä antaa minulle miehisiä neuvoja ? miten lähestyä masentunutta miespuolista ystävää ? jotenkin tuntuu että tuo keskustelu on vaikeampaa miehen kanssa, hän vaan ärsyyntyy ja torjuu ...hyökkäys on paras ? mielestäni ei kyllä olisi...
minkäikäinen muuten olet / itse painin ongelman kanssa näin keski-ikäisenä.Itse olen 26.
Hyökkäys on vähän kuin tönäisisi. Eli työnnät vain kauemmaksi. Itse ehdottaisin, että annat vain miehen olla. Anna vetäytyä syrjään ja rypeä jonkin aikaa. Sitten vain olet kuin ei olisi mitään. Ihan normaalia juttelua tavallisista asioista. Kaikkein parasta on nauraminen. Kun joku saa nauramaan, masennus katoa ja tuntuu, että "portit aukeaa". Yleensä sitä yrittää estää nauramista loppuun asti, mutta joskus ei vain voi estää. Jollakin oudolla tavalla sitä nauttii masentuneisuudesta. Kai se on jokin suoja jotain vastaan. - ja niitten käyttämisestä
Anoppisi ei saa mennä katsomaan tietojasi huvikseen. Potilaan tiedot saa ainoastaan silloin niitä tarvitsee eikä silloinkaan tietoja saa kuin hoitoon osallistuvat henkilöt ja tällöinkin heillä on salassapitovelvollisuus. Potilastietoihin mentäessä siitä jää aina jälki jonka perusteella on helppo seurata luvattomat/luvalliset käynnit.
- ruska
Avopuolisoni on masentunut, ei ole hakenut apua, jaksaa nousta työn ja lapsen voimin sängystä aamuisin. Vain 4kk ikäinen lapsemme tuo hänen elämäänsä ilon häivähdyksiä kuten hän itse asian ilmaisee.
Itsellänikin on ollut vaikeaa raskauden ja synnytyksen jälkeen, ja toki mieheni olotilatkin vaikuttaa omaan mielialaani. Kävin jo kerran lääkärinkin juttusilla, jotta saisin apua edes itselleni.
Juuri eilen mieheni sanoi että se olen minä joka apua tarvitsee (ja juuri hetki sitten varasin psykiatriselle sairaanhoitajalle ajan) jonka pitäisi käydä jonkun ammatti-ihmisen kanssa juttusilla, samoin sanoin hänelle, etten yksin voi saada aikaan ihmeitä, en voi vaan odottaa että asiat itsekseen paremmaksi muuttuu.
Mutta mieheni ei halua jutella vieraille, ei juttele edes tutuille.. HÄn ei usko lääketieteeseen ja siihen että kaikelle hänen käytökselleen on löydettävissä looginen selitys.
Onko vinkkejä kuinka suhtaudun häneen? HÄn eristäytyy perheestään kotona ollessaan, enkä saa häneen kontaktia hermojani menettämättä.- mutta ?
onko sinun miehesi kärttyinen, ärtynyt jne... ei siedä ärsykkeitä juurikaan ? kuulostaako tutulta, vai "onko hän vaan "
- Sinde84
Luen tällä hetkellä itse kirjaa nimeltä "Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä." Kirjoittajina ovat Jari Koskisuu ja Tarja Kulola. Kirja on suhteellisen tuore, vuodelta 2005. Ainakin minulle ulkopuolisena ystäväni elämää seuranneena ihmisenä asiat avautuvat tuon kirjan kautta erittäin hyvin.
- Varjolilja
Voi olla puolisolle aika raskasta elää masentuneen kanssa. Voi käydä niin, että toinenkin masentuu. Kyllä masentunut pitäisi saada hoitoon ja autetuksi. On helpompi autta yhtä kuin kahta. Voi käydä myös niin, että masentuneen toipuessa auttajapuolison voimat ehtyvät ja tämä vuorostaan vajoaa masennukseen. Hakekaa ulkopuolista apua, menkää vaikka yhdessä pariterapiaan, että kumppanisi uskaltaa ottaa apua vastaan. Tiedän, että on nöyryyttävää ja ehkä häpeällisen tuntuista tunnustaa oma heikkoutensa, mutta ei ole muuta keinoa parantua.
- Sinde84
Varjolilja kirjoitti:
Voi olla puolisolle aika raskasta elää masentuneen kanssa. Voi käydä niin, että toinenkin masentuu. Kyllä masentunut pitäisi saada hoitoon ja autetuksi. On helpompi autta yhtä kuin kahta. Voi käydä myös niin, että masentuneen toipuessa auttajapuolison voimat ehtyvät ja tämä vuorostaan vajoaa masennukseen. Hakekaa ulkopuolista apua, menkää vaikka yhdessä pariterapiaan, että kumppanisi uskaltaa ottaa apua vastaan. Tiedän, että on nöyryyttävää ja ehkä häpeällisen tuntuista tunnustaa oma heikkoutensa, mutta ei ole muuta keinoa parantua.
Ystäväni on kertonut että nyt kun hänen mielialansa on alkanut lääkkeiden ansiosta kohota, on puoliso alkanut masentua. Koska nyt hän antaa tavallaan itselleen luvan olla heikko, kun ei tarvitse niin enää huolehtia toisesta.
- onneton yksilö
ymmärrä.. Yritän pitää "luentoa" miehelle masennuksesta, mutta ei ymmärrä, eikä jaksa kuunnella.. Näin minä vetäydyn kauemmaksi ja mua ärsyttää lähinnä se, että kumppani näkee paremmin naapurien ongelmat kuin omamme..
Ja seksi ei todellakaan maistu silloin, jos toinen sitä haluaa silloin kuin sille sopii, ja kun en jaksa saan vielä siitäkin pään aukomiset ja haukkumiset.. =( - ___
ei se kyllä ole mikään kiistaton fakta ole että seksi ei maistu jos on masentunut... toki jos on ahdistuskohtaus päällä, niin ei silloin pysty tekemään mitään. seksiinkin voi jäädä koukkuun ja "lääkitä" sillä masennustaan, mikä ei tietysti ole hyvä asia... ongelmansa kullakin.
kumppanilleni en ole kertonut paljoa masennuksestani, tuntuu että hän ei ota sitä ollenkaan vakavasti koska ajattelee että mun elämäni on pelkkää ruusuilla tanssimista ja oon vaan heikko luuseri. kumppaninikin taitaa olla masentunut.
ja olen nainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614