meillä on n. 3kk vanha seropi urospentu. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta uroskoirista, etenkään pennuista. Tyhmänä kysymyksenä on, että minkä ikäisenä suurin piirtein urospennun kivekset laskeutuvat? Tämäkin on varmasti koirakohtaista, mutta missä vaiheessa noin suurinpiirtein voi moista odotella tapahtuvan? Kysyn siksi, että tarkoituksena on leikkauttaa pentu vielä pentuvaiheessa, koska perheessämme on narttukoira. Niin ja voiko pennun leikkauttaa heti, kun kassit laskeutuu.
Ja toinen: minkä ikäisenä suurin piirtein pentu oppii nostamaan jalkaa? Ja sitten se kaikista tyhmin kysymys: onko ihan normaalia, että myös urospennulla on pienet nisät aivan kuin narttupennullakin? Hieman hassut kysymykset, mutta kiitos vastauksista! :o)
tyhmiä kysymyksiä
6
1719
Vastaukset
- en osaa vastata
kun tuohon nisäkysymykseen kaikilla imettäväisillä oli ne tyttöjä tai poikija on jokinlaiset nisät jopa valaat,delfiinit.
Tuosta kivesten laskeutumisesta en osaa sanoa mihin mennessä laskeutuvat, meillä oli molemmat kohdallaan kun pentu haettiin (8vk). Mutta leikkauksesta sen verran, että ainakin mulle sanottiin, että alle vuoden ikäistä ei leikata kun hätätilanteessa. Meillä sitten pallit poistettiin kun poika oli vuoden ja kuukauden.
Jalannosto tulee kans yksilöllisesti, meillä oli jotain 5 kk kun keksi jalannoston, mut on ihan normaalia että oppii sen vasta lähempänä yhtä vuotta. Ja tiedän tapauksia, jossa vajaa nelikuinen pentu nostaa koipea hyvin miehekkäästi ;)- nännit!
ja uroskoiranhan voi leikkauttaa vaikka 5-vuotiaana. Miksi kiirehtiä?
- näin on
siksi ehkä kiirehtiä, jos ei haluta pentuja saada milloinkaan.
Ja uros koira ei kerkeä miesmäisille tavoille välttämättä, jos leikataaan mahdollisimman nuorena. mm. nylkytykset, karkailut, joka paikkaan kuseskelu. yms.. - alkup.
siksi tarkoitus leikata, kuten jo aikaisemmin sanoin, että meillä on narttukoira jota ei ole leikattu. Jompi kumpi joutuu veitsen alle ja uroksella se kuitenkin on helpompi toimenpide. Ja olen kuullu myäs, että mitä nuorempana uros leikataan sitä helpompi se on urokselle (vanhempana voi koirasta tulla apaattinen).
Pentuja ei meille todellakaan haluta. Lisäksi kyseisessä yhdistelmässä pennut olisivat narttukoirallemme todennäköisesti kuolemaksi sillä koko eroa koirilla on paljon (narttu 33cm ja uroospentu aikuisena n.60cm).
Ja kuten itsekin jo etukäteen totesin, että kysymykseni todennäköisesti ovat tyhmiä kaikkitietävien koiraharrastajien mielestä. Mutta koska itse en kuulu tähän kaikkitietävien kastiin, kysyn, jotta jatkossa tietäisin.
- molossi
Ei ole tyhmiä kysymyksiä,ainoastaan tyhmiä vastauksia ;O)
Ja tosi hieno juttu,että heti alussa olette ajatelleet koirien parasta,ja alkaneet miettiä uroksen kastrointia riittävän ajoissa :O)
Sitten vastauksia.Useilla uroksilla pallit tuntuu jo luovutusiässä ja on jopa laskeutuneet.Joissain roduissa kasvattajat alentaa hintaa,ellei niin ole.Kuitenkin tuo laskeutuminen voi mennä aikas myöhäänkin.Sekin on jossain roduissa tyypillistä.Itse pidän takarajana yhtä vuotta,ja jollei siihen mennessä tule,niin sitten korvaus.Mutta yksilöllistä tuokin.
Suomessa ei ihan pienenä yleensä uroksia leikata.Tarkempaa kannattaa kysyä eläinlääkäreiltä,koska heilläkin on hieman eri ikäsuosituksia.
Jalannosto on tosiaan yksilöllistä.Joten siihen on vaikea vastata.Ehkä noin 4-5 kk aikas yleistä.Mutta hyvin yksilöllistä.Täältäkin löytyy pieni mies,joka nosti koipeaan jo komeasti vajaa kolmikuisena.Melkoinen mies siitä tulikin ;O)
Ja nisät tosiaan löytyy poikakoiriltakin.Käyttöä niillä ei tosin ole...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577270Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7273479Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1621758Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3411757- 841395
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911270
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2611235- 811144