Voiko yksin lopettaa

Yksin lopettaminen

Voiko juomisen lopettaa yksin? Olen kuullut, että tarvii joku ulkopuolinen henkikilö, jonka kanssa asian hoitaa. Mitkään AA:t, terapiat, akupuntuurit eivät minua auta, lääkkeistä puhumattakaan.

Tosin on nyt vuoden kuuri päällä, ette voi ja/halua juoda. Senkin vaikutus heikkenee ajan saatossa. Ja - sitten jos alkaa juoda, on kuolema lähellä. Sisäelimet eivät kestä (mkasa). Tilanne on todella vaikea, olen korkeasti koulutettu ja tämä häiritsee työtäni. Urheilen kovasti, ehkä tämän takia olen fyysisesti loistavassa kunnossa. Mut´ta henkinen kantta pettää, hermoilen, en osaa iloita elämästä enkä edes pojastani!

14

1166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..äiti

Tuolla alempana on minun keskustelunavaukseni.. Että tässä ollaan melkein samassa veneessä.En voi kertoa kenellekkään todellista tilannetta.Menen vain eteenpäin päivästä toiseen ja katson miten käy.Päätin sunnuntai-iltana,etten juo tällä viikolla.Toinen aamu ilman tunkkaista oloa..alku tämäkin.

• yksinkin ¤

lopettaa.Täytyy olla vain niin vahva omatahto lopettaa.Minulla takana 6 vuotta juomatta.Päivä kerrallaan se lähti.Vielä.kun terveys on kyseessä entistä enemmän tulee motivaatiota,kun ajattelee mikä on vaihtoehto.Tietty olisi hienoa,jos saisi jonkun ystävän tukemaan.Onnea matkaan.

• AgenttiOranssi

50- 80 % kaikista lopettaneista väärinkäyttäjistä on lopettanut nimenomaan itsekseen.

Avainsana on MOTIVAATIO. Oletko valmis luopumaan nousuhumalan tuottamista hyvistä tuntemuksista saavuttaaksesi raittiuden? Asiallisen kylmä hyöty-haitta-analyysi alkoholin hyvistä ja huonoista puolista käänsi ainakin minulla vaa'an raitistumisen puolelle.

Toki joillekin on vertaistuesta apua. Sitä on olemassa monenlaista. Mikäli AA ei ole sinun juttusi ja englannin kieli ei ole este, kokeile esim. SMARTia:
      http://www.smartrecovery.org/

SMART ei sitouta sinua elinikäiseen sairastamiseen, siitä voi ja on tarkoituskin irtautua, kun tulee toimeen omillaan. Toki mukana voi kuitenkin hengailla niin pitkään kuin haluaa.

• kohtaamisia

Huomenta!
      Tuntui niin pahalta lukea hätähuutoasi. Minun käsitys on, että yksin on turha lähteä tarpomaan raitista elämää. Omia kokemuksia on niin paljon omavoimaisuudesta ja tuloksena oli aina sama "juomaputki". Itse käyn veertaistukiryhmissä ja siitä minä saan tukea.Asiat jotka mahdollistavat juomisesi on laitettava tärkeysjärjestykseen mitä voi tehdä/ei saa tehdä. Joissakin tapauksissa työ antaa mahdollisuuden vältä esim.kaljoille lähtemistä työpäivän jälkeen. Hyvä fyysinen kunto mahdollistaa juomisen koska roppa ei reagoi juomaputkeen. Henkinen kantti rupeaa kyllä pettämään ja olet tainnut sen myös huomata. Puhu jollekkin henkilölle johon luotat tässä asiassa, jos se vaikka auttais tässä tilanteessa. Pitäisi olla HALUA lopettaa juominen, jos se kerran tuottaa ongelmia arjen pyörityksessä. Semppiä yritykseen ja päivä kerrallaan eteenpäin.
      Terv. kohtaamisia

• vain yksin

Kuka sen korkin avaa ja laittaa kiinni? Sinä itse!

• lopetin ja

kerran alkamaani raittiutta olen jatkanut vertaistukiryhmässä. On paljon helpompaa, kun löysin ympäri Suomea ryhmiä, mihin voin mennä tapaamaan kaltaisiani ihmisiä. Ei tarvii jäädä hotelliin roikkumaan.

• kulukuri..

tekee ratkaisunsa alkoholiongelmaansa itse, mutta mitä häviät jos jakaisit ongelmasi toisen kärsivän kanssa ? Pelkäätkö myöntää ongelmaasi ja kohdata sitä rehellisesti ? Minulla itselläni oli samoja vaikeuksia, mutta päästyäni kuulemaan ja kertomaan kokemuksiani- asiat loksahteli kohdalleen ja uskon samoin käyvän sinullekin jos todella haluat Raitistua. Minulla on alkoholitonta elämää takana jo yli 15 vuotta ja uskon Sinunkin kohdalla toipumiseen, jos teet oman osuutesi ja jaat kokemuksesi.

• ???....

Olet siis nyt kuivilla jos oikein käsitin. Sitten pitää pysytellä kuivilla jos niin pitää olla. Tuo hermoilu on kai normaalia kun lopettaa, sanovat ainakin että helpottaa vähitellen.
      Poika on, liekö puoliskoa? Perhe kai se parhaiten auttaa, ainakin on motivaatiota ja ehkä tukeakin.

Niin, ei kai kukaan toista ihmistä raitista, itse se loppujen lopuksi pitää hoitaa.

• että AA:t, terapiat,

akupunktuurit eivät auta. Kuinka pitkä kokemus sinulla niistä on? Vai onko sinulla pelkkä toivoton ennakkoarvio?

• Akupunktuuri

Kokeilin sitä viisi-kuusi vuotta sitten ekhä neljän sarjan kerran. Kerro, miten se voisi auttaa tällaiseen ongelmaan?

• en ole koskaan
        Akupunktuuri kirjoitti:

Kokeilin sitä viisi-kuusi vuotta sitten ekhä neljän sarjan kerran. Kerro, miten se voisi auttaa tällaiseen ongelmaan?

kokeillut. Sen sijaan AA:sta minulla on pitkä kokemus. Sen avulla olen pysynyt raittiina ja viinahimo on kadonnut. Elämä on muutenkin aiempaa parempi.

• se minun kohdallani loppui yhdeksän vuotta sitten. Lopetuksia oli tosin monia; toiset niistä kestivät kuukausia, puoli vuotta ja ylikin, toiset aamu- tai iltapäivän. Kaikille aikaisemmille yrityksilleni oli yhteistä se, että ne olivat jollain tavoin ehdollisia; tämä viimeiseni ei ole. Silloin kesällä -98 tiesin, ettei minun enää tarvitse juoda enkä enää haluakaan. Olin juonut lasini tyhjäksi.

Prosessia on vaikea selittää. Ansiokkaimmin sen on tehnyt Raimo O. Kojo alan kulttikirjassaan "Eroon viinasta". Suosittelen. Painos on loppunut kirjakaupoista, mutta ainakin kirjastoista löytyy.

• jos olet sisäistänyt lopet...

Lopetin alkoholin käytön kokonaan n. 1,5 vuotta sitten. Käytin tätä ennen alkoholia kohtuullisen reippaasti ts. arkisin eurooppalaisittain ja viikonloppuisin suomalaisittain. Olin vuosia miettinyt lopettamista, koska pelkäsin tulevani puliakaksi, mutta lopettamispäätös siirtyi aina seuraavaan ja sitä seuraavaan päivään. Lopulta kyllästyin ainaiseen tokkuraiseen aamuoloon ja pelkoon, että duunikaverit huomaavat vanhan viinan hajun. Lopettamista varmasti auttoi, että harrastin kaikesta huolimatta kuntoilua. Joskus tulee mieleen, että oispa kiva poiketa terassille, mutta sitten kun katselee maistissa olevia ihmisiä, ei teekään enää mieli. Ja aina kannattaa muistaa miltä seuraava aamu tuntuu. Toivon sinulle koko sydämestäni onnistumista.

• Mursupaani

Mitäh? "Olen kuullut että tarvii jonku muun..." mitä vittua, oletko se sinä lopettamassa vai se "joku muu", pyydä siltä apua jos kerran tarviit.

t: YKSIN lopettanut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe