Olen tässä mietiskellyt kun olen lukenut kirjoituksia täältä vallankin koulutuksesta, kumpi ompi koiralle parempi pehmeä koulutus vai koulutus jossa koiralta vaaditaan tottelemista.
En tarkoita pikkupentuja jotka eivät todella tiedä mitä niiltä odotetaan.
Enkä tarkoita vaativalla koulutuksella koiran pahoinpitelyä.
Mutta jos koiralle aina annetaan makupala tai leikki palkaksi mitäs sitten kun sitä ei enää tule?
Tai on isokokoinen koira joka osaa seurata mutta ykskaks ei haluakkaan seurata, jutellaanko koiralle vaan ja yritetään saada huomio kiinnittymään hihnan toiseen päähän vaikka käsi on venynyt jo puolimetriä kun koiran huomio on kiinnittynyt esim. narttu koiraan? Vai nykäistäänkö sitten vaan armottomasti hihnasta takaisin päin?
Mitä mieltä olette?
Itse en käytä pehmokoulutusta.
Pehmokoulutus vai..
5
425
Vastaukset
Otettiin sen verran herkkä rotu että pehmoilu on parempi. Ja aivan ihana tottelevainen koira saatiin!! Mitään makupaloja ei ole ikinä käytetty paitsi istu-tassu-maahan-jutuissa. Kehu riittää. Ja meidän koira pysyy aivan vierellä koska haluaa olla laumansa luona. Ja antaa nenupusuja :)
Säälin niitä joiden koira toimii uhkailujen avulla. KOirakouluttajakin sanoi että koiralle ei tarvitse ikinä huutaa eikä tiuskia. Meidän koiralle riittää "kostoksi" se, että se ei saa huomiota. Jos teki jotain väärin, vaikka hyppi vieraita vasten, vieras kääntyi pois ja oli huomioimatta ja koira tiesi ettei saa hyppiä.- edellinen
Todellakin riippuu rodusta ja koiran luonteesta.
Mutta ei vaativalla koulutuksella tai miksi sitä nyt "oikeasti" nimitetään uhkailla tai huudeta koiralle. Eikä mielestäni koulutuksessa tai muutenkaan koiralle "kosteta" mitään.
Tärkeintä kuitenkin että omistaja saa koirasta sellaisen kuon haluaa, niinkuin teillä on :)
Meillä ainakin annetaan sitten pakote, jos koira tietää mitä pyydän,mutta ei tottele..
Omien koirien kanssa ainakaan ei tehoo mitkään kukkahattutätien neuvot!- koiran mukaan
En ymmärrä miksi nämä kaksi asiaa kumoavat monen mielestä toinen toisensa. Mielestäni koiralta pitää vaatia opittu asia, aina.
Ei mitään pehmokoulutusta, eikä mitään vaativaa koulutusta vaan koiran mukaista koulutusta.
Kuten jo on todettu.
Jos joku on niin höntti että oikeasti haluaa maanitella koiraansa tekemään jotain niin siitä vaan. En tiedä mitä hauskaa se sitten on arpoa aina ja jokakerta että totteleeko se koira nyt vai ei.
Toinen koirani on niin esim niin pehmeä että sitä ei tarvitse kuin katsoa pahasti niin se tietää tehneensä väärin, toinen taas ei juurikaan minun mulkaisujani huomioi. Jos kouluttaisin näitä samalla tavalla minulla olisi koira joka pelkäisi minua ja toinen joka pitäisi minua pellenä. - Hei!
Positiivinen vahvstaminen ja vaativa koulutus eivät ole vastakkaisia menetelmiä. Positiivinen vahvistaminenkin voi olla erittäin vaativaa ja tavoitteellista. Positiivisessakin vahvistamisessa pyritään siihen että koira tottelee heti, ei miljoonan makkarakilon jälkeen tai milloin itse haluaa. Erona pakotekoulutukseen on että positiivisessa vahvistamisessa koiraa ohjataan positiivisen vahvistamien menetelmin, ei pakotteilla. Vaikeissakin tilanteissa koiran tulee totella heti ja tuo tottelevaisuus kaikissa tilanteissa saavutetaan koulutuksen ja säännöllisen harjoittelun avulla. Joskus voi olla pakko käyttää jonkinlaista varsinaista pakotetta, mutta koiran kasvatusta, koulutusta ja pitoa ei perusteta pakotteille.
Jotkut koirat tarvitsevat enemmän pakotteita, mutta jokaisen koiran kasvatus, kouluttaminen ja pitäminen edellyttää myös positiivista vahvistamista. Olen havainnut että yleensä omistaja ajattelee tai haluaa ajatella että koiransa edellyttää pakotteita vaikka tosiasiassa niin ei ole.
Jotkut koirat tarvitsevat pakotteita ja oikein toteutettuna pakotteet kyllä toimivat koulutuksen tukena, mutta mielestäni koira jonka kouluttaminen ja pito perustuu pääasiassa pakotteisiin ei ole tottelevainen vaan nimenomaan pakotettu. Koira joka on tuettu tottelemaan on mielestäni aidommin ja terveemmin tottelevainen.
Kaikessa rajana ja tärkeimpänä tavoitteena tulee olla koiran hyvinvointi.
Lisää tietoa positiivisesta vahvistamisesta löytyy hakukoneilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955