Vuosia sitten:
Aamu.
Herääminen aamulla, sänky kusessa. Väsymys, ei pahaa oloa viinasta enää pitkiin aikoihin. Epämääräiset muistikuvat eilisestä. Yhtäkkinen huomio lompakkoon, kännykkään ja kortteihin, nopea nousu eteiseen tutkimaan takin taskut ovatko em. asiat vielä tallessa. Vaistomainen katse myös lompakossa ajokorttiin, onko se vielä tallella vai poliisin poisottama -ei voi muistaa. Talsiminen jääkaapille -ei olutta. Tuskainen kiertely huoneessa edestaas, klo 9:n odottelu että pääsee lähiöpubiin kaljalle ja uuteen humalaan. Soitto välissä työpaikan pomolle että flunssa iski jälleen ja sairikselle. Vastapäätä hivenen epäluuloinen ääni luurissa. Mikä sekin paskantärkeä kyttäri on olevinaan, ajattelin. Minähän vaan hivenen pidän hauskaa ja rentoudun.
Puolipäivä.
Lähiöpubin savuisessa hämärässä juoppojen turinaa ja sorinaa, tuoppien tilaamista. Päässä alkaa tuntua taas tuttu nousuhumalan auvoisa tunne. Työpaikan ikävyydet unohtuvat, tuntuu että olen elämäni voimain tunnossa. Lisää kaljaa, tarjoilija!
Iltapäivä.
Nälkä iskee. Ei kun naapurikulmalle pizzeriaan vetäisemään iso pizza ja pikainen iltiksen selaaminen. Humala alkaa olla sellaista keskivahvaa. Turinaa tuntemattomien kanssa. Miksi he ovat niin vaivautuneita? Naista pitäisi saada. Pitäisiköhän mennä viereiseen isompaan lähiökuppilaan?
Ilta.
Turinaa epämääräisten hilpeiden pubinaisten kanssa, muka hauskoja vitsejä ja naurunremakkaa. Lisää kaljaa ja kossua spraitilla. Karaoke soi. Loppuillasta saan yhden naisista matkaan. Hän asuu kauempana ja kysyy voinko ottaa taksin. Mitäpä turhia, oma auto seisoo lähikorttelissa asuntoni parkkipaikalla. Otetaan se, ollaanhan tässä rattimiehiä. Naisen luona ovikello soi. Sisään tulee naisen ex-mieskaveri, haastaa minulle riitaa. Humalahurjana suutun, käyn vastauhitteluun. Iso mies tempaisee minua turpaan, verta tulee huulesta. Otan jalat alleni, onnistun häipymään.
Puoliyö.
Terveyskeskus. Verikokeen otto, vierellä kaksi poliisia. Promilleja 2,5 mittarin mukaan. Miten tällaista voi sattua minulle, taitavalle ajajalle, joka ei aiheuttanut mitään vaaraa! Kertoivat että asia menee oikeuteen ja ajokortti pysyy poisotettuna. Ajattelen että paska yhteiskunta, minua vastaan. Näytän niille vielä, kunhan vielä vähän aikaa jatkan juopottelua.
Seuraavat lähivuodet.
Kaljaa ja viinaa kotiin. Asunnon siivoaminen viinapullollisen voimalla. Kortitta ajoa kännissä. Uusi rattijuoppoustuomio. Satoja sekalaisia yhden yön naissuhteita eli tyhjyyttä. Lähiökapakoita. Tuoppeja, laseja. Muistikatkoja, mustia silmiä, repeytyneitä vaatteita, arpia. Pahoinpitelytuomio.
Kesäkuu 2007.
Astun työpaikkani parkkihallissa autoni istuimelle, käynnistys. Katson taustapeiliin. Tulee yht äkkiä mieleen vuosien takaiset kesäkuiset päivät, jotka täynnä tuskaa ja ahdistusta. Kiitollisuus siitä, että pääsin armosta AA:han v.1999 ja sain raitistua päivän kerrallaan. Asia joka pelasti elämäni, ja myös mahdollisti elämän kokemisen. Poissa ovat ahdistavat aamut, miettimiset missä olin, mitä tein, missä lompakko ja pankkikortit. Tilalla mielen tyyneys, luottamus tähän päivään, raittius. En voi sanoin kuvata kiitollisuuttani AA:lle ja korkeimmalle voimalle.
Toivon, että kaikki kärsivät alkoholistit saisivat avun -joko AA:n avulla tai muuta kautta.
Katse tausta-
2
441
Vastaukset
Tunnelmat on tavoitettu erinomaisesti.
Miksi elämä juopotellessa luiskahtaa kaikilla samaan uraan; kaikki elävät ikäänkuin samaa tarinaa?
Tarinaan kuuluvat myös Liskojen yöt, jolloin maataan esimerkiksi lattialla olevalla patjalla kylmää hikeä pursuten, silti palellen. Ei saa nukutuksi, eikä sen puoleen uskaltaisikaan. Olo on kaamea, mutta silti toivoo ettei aamu ikinä tulisi. Rasahdukset säikähdyttävät ja jos vaipuu horteeseen, kuulee yhtäkkiä jonkun kutsuvan nimeään, vaikka tietää olevansa yksin...
Siitä on kauan, mutta ihmeen elävästi ne kokemukset säilyvät muistissa.- luin kahteen kertaan
paljon samaa kuin minulla. Hyvä ja rehellinen teksti! Noin sen huomaa, kun aika menee sitä välillä pysähtyy ja miettii entistä elämää.
Hyvä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154