Joudun käymään psykologilla, en kylläkään omasta tahdostani. Terveydenhoitaja laittoi vaan lähetteen sinne johonkin nuorisopsykiatrian poliklinikalle viiltelyn ja masennuksen vuoksi. Sitten tuo psykologi sano että jos tulee oikein huono olo niin voin ihan ite ottaa puheeks jonku osaston. Tarkoitti sitten kai tätä avo-osastoa? (tai suljettua en oo varma). Ja meinasin että voiks noihin sitte mennä omasta tahdosta? Ja onks siinä mitään järkee? Ku voishan siel kattoo jos asiat menis parempaan suuntaan tai jotain? On mulla kotona kuitenkin ongelmia ja voisin jopa viihtyä jossain osastolla paremmin. Mutta millasta tuolla sitte on?
Osastolle?
9
1199
Vastaukset
- luutu
Suurimman osan mielestä.
Mut jos omasta tahdosta menee,
voi olla eri juttu.
Riippuu ihan, jos tykkää olla neljän seinän sisällä (suljetulla) ja on epävarmaa millon pääsee pois ja pääseekö kotiin vai perhekotiin vai minne..
Tiiän yhen joka meni vapaaehtosesti,
mut se katu sitä ankarasti,
se sanoi: "Se on niin vankila."
Eikä se sitte päässy sieltä pois vaikka olis halunnu.
Tee kuten parhaaksi näät.
Sittepä huomaat millasta sielä on. - läheinen
Tyttäreni oli muutaman viikon avo-osastolla ja se aika pelasti hänet. Vapaaehtoisuus on hyvä juttu, silloin olet paremmin avun ulottuvilla ja pääset toipumaan ajoissa. Ei kannata kuunnella ei-vapaaehtoisesti hoitoon menneiltä, miltä tuntuu, kun heillä ei ehkä ole ihan realistista näkemystä omasta tarpeesta. Suljettu osasto on muiden päätettävissä, avoin osasto on hyvä, kun sitä käytetään ajoissa. Osaat kysyä ja miettiä tarvettasi. Jos pääset avoimelle, käytä tilaisuutesi.
- Mandariininen
on hyvä ratkaisu silloin, kun tuntuu ettei pärjää ja jaksa yksin. Olen samaa mieltä nimim. läheinen, ettei kannata kuunnella ihan kaikkia ja kaikkien kokemuksia, koska vastoin tahtoaan suljetulle lähetetyillä on ihan varmasti negatiivisempi suhtautuminen kuin vapaaehtoisesti avolle hakeutuvien, jonne ilmeisesti tuo alkup.kirjoittajakin pääsisi halutessaan.
Hänelle sanoisinkin, että kannattaa mennä, siellä saa levätä ja miettiä asioita rauhassa, apu on aina lähellä halutessasi pääsee osastolta ulos ja kotilomille jos kunto sen sallii, parhaimmassa tapauksessa sieltä löytää uusia kavereita ja saa hyvää vertaistukea.
Ohjatun tekemisen puute oli ainoa huono puoli minusta, siis paljon lukemista, piirustus ja kirjoitusvälineitä, pelejä,käsitöitä yms. mukaan! Mandariininen kirjoitti:
on hyvä ratkaisu silloin, kun tuntuu ettei pärjää ja jaksa yksin. Olen samaa mieltä nimim. läheinen, ettei kannata kuunnella ihan kaikkia ja kaikkien kokemuksia, koska vastoin tahtoaan suljetulle lähetetyillä on ihan varmasti negatiivisempi suhtautuminen kuin vapaaehtoisesti avolle hakeutuvien, jonne ilmeisesti tuo alkup.kirjoittajakin pääsisi halutessaan.
Hänelle sanoisinkin, että kannattaa mennä, siellä saa levätä ja miettiä asioita rauhassa, apu on aina lähellä halutessasi pääsee osastolta ulos ja kotilomille jos kunto sen sallii, parhaimmassa tapauksessa sieltä löytää uusia kavereita ja saa hyvää vertaistukea.
Ohjatun tekemisen puute oli ainoa huono puoli minusta, siis paljon lukemista, piirustus ja kirjoitusvälineitä, pelejä,käsitöitä yms. mukaan!Kuinka helposti avo-osastolta pääsee pois? Itse kun olen kuullut hieman huonojakin juttuja etteivät ihan heti olisi päästämässä pois. Onko siellä sitten mitään tekemistä jos ei omia kamoja ota mukaan? Saako esim kännykän ja laturin ottaa?
- Mandariininen
Nimismies kirjoitti:
Kuinka helposti avo-osastolta pääsee pois? Itse kun olen kuullut hieman huonojakin juttuja etteivät ihan heti olisi päästämässä pois. Onko siellä sitten mitään tekemistä jos ei omia kamoja ota mukaan? Saako esim kännykän ja laturin ottaa?
kun itse haluaa, hoitajat ja lääkäri tekevät arvion ja hoitosuunnitelman ja päättävät, koska olet tarpeeksi kuntoutunut kotiin lähteäksesi, mutta jos itse haluat lähteä kesken hoidon, se onnistuu kyllä. Tosin silloin katsotaan ettet ole ollut motivoitunut hoitoosi ja takaisin on vaikeampi päästä, yleensä kun avoille joutuu jonottamaan, että sinne pääsisi.
Saa ottaa kännykän mukaan ja sitä käyttää, ellei se ole jotenkin sinulle vaarallinen.
Kannettava tietokone on hyvä jos haluaa katsella rauhassa dvd leffoja tai pelailla omia pelejä.
Riippuu paikasta, joissakin on paljonkin järjestetty ohjelmaa, teemakeskusteluita, liikuntaryhmiä, askartelua, leffailtoja jne.
Yleensä tekemisen puute johtuu näistä kuuluisista resurssi pulasta...Ei niinkään siitä, etteikö saisi tehdä.
- mejuu
Heikottaa ja huimaa ,välillä en tiedä mitä minulle oikein tapahtuu sydämestä johtuu sanoo lääkäri kuulemma pitäs mennä osastolle ,menenkö?
Tietenkin menet hoitoon jos niin neuvotaan ja koet epävarmuuutta tilastasi ,näin varmaan neuvottas yllämainitussa tapauksessa jonka keksin ?
Psykiatriset sairaalat ovat sairaaloita joka ei ole mikään häpeäpaalu ,pitäs jo ymmärtää tänä päivänä kun siitä on niin paljon tiedotettu ja yritetty selittää niille jotka eivät ole kokeneet luhistumista mielen alueelta mutta varmaan jokainen on jonkun asian takia käynyt lääkärissä tai joutunut sairaalaan eiväthän hekään häpeä joita leikattukin (kärjistän tilanteita)esim sydänleikkaus .Hoitoon vaan ajoissa ettei tilanne pahene,ainakin avo sellaiseen jos on mahdollisuus .
Elä häpeä puhua olostasi sillä se helpottaa tosi paljon ja huomaat joka toinen ympärilläsi kokee samaa ja on jotain hoivaa saanutkin ,tää on tosi . - sand..
Avo-osastolla on mun käsittääkseni niin sanottua ryhmätoimintaa ja yms.. ja suljetulla kanssa mutta liikkuvuus on vaan vähän hankalampaa ja muita tarkkoja kriteerejä.. mutta voithan sä kokeilla jos tuntuu siltä, aina sä voit sen lopettaa jos rupee tuntuu että et tykkää tai ahistaa liikaa... pakko siellä ei ole olla...
- elonooora
Siis se vois olla ihan hyvä paikka? Mitä kaikkee saa ottaa mukaan? Onks siel rajotettua et mitä saa tehä ja mitä ei? Ja millasii ne rajotukset sit on? Missä noita avo-osastoja sitten on ja millasia ne muut ihmiset siel on?
- elämän
avo-hoitojaksot pelasti mut, sain rauhaa vähäksi aikaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023539
- 623197
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342694- 812479
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 962096
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501742Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221720- 121706