Ducaton jarrutehostin

jarrut möks

Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma. Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

Muuten jarrut ihan hyvin.
Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma.

Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

4

3219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on vähän huono valokuvamuisti kyseisestä koneesta mutta kokeile seuraavaa.

      Sen letkun voi ottaa irti siitä tehostimesta, siinä on muistaakseni (ainakin uudemmissa) sellainen musta muovinen osa (takaiskuventiili) joka jättää tehostimeen alipainetta kun moottori sammutetaan, saatta olla tiukasti kiinni se takaiskuventiili siinä alipainetehostimessa.

      Pistä moottori käymään ja kokeile sormella onko siinä letkussa/takaiskuventiilissä imua, tyhjäkäynnillä pitäisi tuntua selvä imu.

      Jos ei ole, niin tarkista takaiskuventiililtä alipainepumpulle menevä letku (taitaa olla paremminkin muoviputki) ettei siinä ole hiertymiä jotka on aiheutunut toisesta letkusta.

      Yhtään alipainepumppua en ole joutunut vaihtamaan vian takia.
      Onkos tuossa mallissa alipainepumppu sielä moottorin etupuolella öljynsuodattimen päällä vai kannen päässä vaihdelaatikon yläpuolella?

      Jos imua ei tunnu ja putket ehjät ja alipainepumppu on siinä kannessa.
      Niin vika saattaa olla nokka-akselin (pumppu saa siitä voimansa) siis nokka-akseli ja pumpun välissä olevassa välikappaleessa. Yhden todella kuluneen osan olen nähnyt ja tuon ikäisessä se voi olla jo loppu.

      • jarrut möks

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.


      • jarrut möks kirjoitti:

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.


      • jarrut möks
        RK-asentaja kirjoitti:

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.

        Tästä rohkaistuneena otin sen ventiilinkin irti.

        Tehostimessa oli alipainetta kuten piti, pihinä kuului kun vedin venttiilin irti. Kokeilin puhaltaa sen läpi ja tuntuu toimivan, päästää ilmaa läpi ja vain toiseen suuntaan.

        Puhdistin venttiilin, samalla sain letkun klemmarilla paremmin siihen kiinni, ja kas vehjehän toimi pihalla taas oikein hyvin. Pitkän tovin rallattelin tyhjäkäyntiä ja jarrut nappaa kyllä taas vaihteeksi kiinni ilman kierroksia.

        Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä venttiilin jälkeen on ihan kunnon alipaine. Ja kun moottorin tässä vaiheessa sammuttaa, niin kiinni pysyy sormi. Niin ainakin tänään.

        Tietäähän sen mitä tästä seuraa, ensimmäinen lomapäivä kun koittaa viikon kuluttua niin jarruja ei ole ollenkaan :(

        Pitää kysyä ainakin venttiilin ja tiivisteen hinta maahantuojalta, voisiko se olla liian tiukka tai tiiviste vuotaa kumminkin?

        Seuraava vaihtoehto lienee itse tehostin?

        Kiitos RK-asentaja näistä vinkeistä, paljon tuli uutta asiaa Matti Meikäläiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3193
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2056
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      402
      1779
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1321
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1221
    9. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      432
      1071
    Aihe