Hei kaverit, meillä on parempi sosiaalinen elämä !
"Internetin käyttäjät ovat muita sosiaalisempia ja aktiivisempia. Heillä on enemmän ystäviä ja he ovat kiinnostuneempia politiikasta kuin ne, jotka eivät käytä nettiä. Tutkimushankkeen johtajan, sosiologi Manuel Castellsin mukaan internet lisää sosiaalisuutta".
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=200715799&rss=8
Nettisurffaajilla on enemmän
39
7444
Vastaukset
- reps.
Eihän nää addiktit pääse koskaan edes kämpiltään ulos, kaveritkin on nettituttuja.
- cnyyvannzn
saahan nykyään ircit ja nettiselaimet matkapuhelimeenkin ellei sitten jaksa läppäriä raahata mukana.
mikäs sen kivampaa kun kalareissullakin irkata (ja tietty juoda kaljaa). joskus tulee ihan kalastettuakin. - teemunideapaja
cnyyvannzn kirjoitti:
saahan nykyään ircit ja nettiselaimet matkapuhelimeenkin ellei sitten jaksa läppäriä raahata mukana.
mikäs sen kivampaa kun kalareissullakin irkata (ja tietty juoda kaljaa). joskus tulee ihan kalastettuakin.Väärä tulkinta, ylläpito. Me olemme luonteeltamme sosiaalisia, mutta epäsosiaalisessa suomalaisessa kulttuurissa ja etenkin pääkaupunkiseudulla me olemme marginaalissa. Marginaaliin laitetuilla ei ole yhtään kaveria. Täällä hallitsevat ne epäitsenäiset ja pinnallliset kyyniset nuoret, jotka eivät ole suuntautuneita luoviin harrasteisiin kuten ATK, vaan jotka istuvat baarissa juomassa kaljaa ja näyttämässä samalta. Siis näyttämässä samalta.
- yksinäinen??
teemunideapaja kirjoitti:
Väärä tulkinta, ylläpito. Me olemme luonteeltamme sosiaalisia, mutta epäsosiaalisessa suomalaisessa kulttuurissa ja etenkin pääkaupunkiseudulla me olemme marginaalissa. Marginaaliin laitetuilla ei ole yhtään kaveria. Täällä hallitsevat ne epäitsenäiset ja pinnallliset kyyniset nuoret, jotka eivät ole suuntautuneita luoviin harrasteisiin kuten ATK, vaan jotka istuvat baarissa juomassa kaljaa ja näyttämässä samalta. Siis näyttämässä samalta.
Sanot ettei sinulla ole kavereita? Kovin ikävää..
Älä sano me, käytä sanaa MINÄ..
Sinä olet luonteeltasi ehkä sosiaalinen ja marginaalissa.
Älä kuitenkaan yleistä, monilla tietokonetta käyttävillä on niin nettituttuja joita ei välttämättä ikinä tavannut kaikkia, mutta myös aivan normaaleja kavereita kasoittain..
(jos sinulla ei, et sen perusteella voi sanoa ettei kellään ole)
Ja eikö voi tehdä molempia? Touhuta tietokoneiden parissa(niinkuin minä), ja sillointällöin käydä kavereiden kanssa ulkona baarissa(niinkuin minä)..
Eli mikäs minä mielestäsi olen?
Harrasteisiini kuuluu atk/tietokone, mutta käyn myös baarissa sillointällöin & kavereiden kanssa vietän iltaa yms..
Eli olen "suuntautunut luovaan harrastukseen" sinua lainaten, ja istun myös baarissa "näyttämässä samalta", vaikka kaveripiirissäni jokainen on oma itsensä, kukaan ei ole samanlainen kuin toinen yms, ei niin luonteeltaan kuin ulkonäöltänsäkkään.. Eli loppupeleissä näyttääkin aika erilaiselta ennemmin kuin samalta ;)
Kuinkas nyt suu pannaan? :) - marginaaliin
Väärä tulkinta, ylläpito. Me olemme luonteeltamme sosiaalisia, mutta epäsosiaalisessa suomalaisessa kulttuurissa ja etenkin pääkaupunkiseudulla me olemme marginaalissa. Marginaaliin laitetuilla ei ole yhtään kaveria. Täällä hallitsevat ne epäitsenäiset ja pinnallliset kyyniset nuoret, jotka eivät ole suuntautuneita luoviin harrasteisiin kuten ATK, vaan jotka istuvat baarissa juomassa kaljaa ja näyttämässä samalta. Siis näyttämässä samalta.
käyttäytymällä ylimielisesti ja epäsosiaalisesti ja jopa väkivaltaisesti mukiloimalla lähikaupan vartijaa.
Et kai arvioi ihmisiä ulkonäön perusteella? - Tiina***
Söpö hymy sulla Teemu ;) Relaa vähän niin eiköhän se siitä...
- ........
Niin heillä on sähköisiä kavereita mutta tuskin se korvaa oiketa ystäviä. Ja uskon että nää jotka netissä surffaa ei pysty näkemään livenä ketään , saatika puhumaan ehille.. se vaan on niin helppoo kirjoittaa koneella mitä sattuu tyypeille joita ei nää ja olla jotain mitä ei oo...huh Pikkasen eri asia..
- mm m
"Ja uskon että nää jotka netissä surffaa ei pysty näkemään livenä ketään , saatika puhumaan ehille.."
No kovinpa elelet väärässä uskossa :)
Ehhehee miten joku voikin olla näin palikka :D
Ja ajattele asiaa tältä kannalta: nettituttu, et ole ikinä nähnyt/et välttämättä näe, jos esim mielelläsi joku asia painaa tms, etkä asiasta pysty/halua puhua tutuille joita näet/tunnet yms, niin jossain tapauksissa voi olla helpotus suuri, kun saa purkaa tunteitaan yms jollekkin ns. tutulle, ilman paineita mistään..
Ja toki voin sinut tavata ihan "livenä", ja kertoa sinulle olevasi palikka ;)
Avarra vähän näkemyksiäsi, jookos kookos..
Jos tunnet yhden nörtin, joka istuu nenä kiinni koneessa 24/7, ei se tarkoita että kaikki koneiden kanssa touhuavat/nettituttuja omaavat olisivat jotain ujoja täysnörttejä..
Vai, miten on, ettet olisi kateellinen, paistaa läpi puheestasi ettet itse omaa yhtään tuttua netin kautta.. - mörtsi
mm m kirjoitti:
"Ja uskon että nää jotka netissä surffaa ei pysty näkemään livenä ketään , saatika puhumaan ehille.."
Ja ajattele asiaa tältä kannalta: nettituttu, et ole ikinä nähnyt/et välttämättä näe, jos esim mielelläsi joku asia painaa tms, etkä asiasta pysty/halua puhua tutuille joita näet/tunnet yms, niin jossain tapauksissa voi olla helpotus suuri, kun saa purkaa tunteitaan yms jollekkin ns. tutulle, ilman paineita mistään..
Jos tunnet yhden nörtin, joka istuu nenä kiinni koneessa 24/7, ei se tarkoita että kaikki koneiden kanssa touhuavat/nettituttuja omaavat olisivat jotain ujoja täysnörttejä..
Vai, miten on, ettet olisi kateellinen, paistaa läpi puheestasi ettet itse omaa yhtään tuttua netin kautta..Kyllä on paljon tietämättömiä ihmisiä onhan olemassa nettikamera jonka välityksellä voi puhua ja nähdä.
Mulla on ainakin valtavasti kavereita,ollaan yhdessä muulloinkin kuin vaan koneella.Mullakin on paljon harrastuksia koneen lisäksi sulkkista,jalkkista ym.
ja käyn lukiota eli on pitkät päivät, niin ja pidän vielä nettiradiota joten kyllä ehtii muutakin kun koneella istua. - zepra100
Totta, meillä voi olla sähköisiä kavereita, mutta väärin on aate, etteivät he voi korvata oikeita ystäviä. Tai mitä katsotaan "oikeilla ystävillä"? Eikös ystävä ole se, joka seisoo vierellä kun on vaikeaa? Siinä tapauksessa minä olen saanut netistä ystäviä. Ja näin kesällä vielä lukiota tahkoavana en helposti pääse ns. oikeiden ystävien luokse, on netissä lähes aina joku.
Ja kun näihin ihmisiin pääsee tutustumaan enemmän, on se mahdollista nähdä ihan livenäkin. Itsekin olen jo tavannut kuusi netti-tuttavuuttani, mutta emme tietenkään missään syrjässä jne. - x-x-x-x-x-x
Itselläni on kymmenittäin tuttuja netin kautta, myös ulkomailta ja olen myös tavannutkin heitä. Eikä se kommunikointi näiden ystävien kanssa jää aina siihen kirjoitteluun vaan on myös keksitty mikit ja ohjelmia, joiden kautta voi puhua heidän kanssaan. Ja itse olen ainakin käyttänyt hyvien "nettikavereiden" kanssa kommunikointiin myös tavallista puhelinta. Eli ei se kirjoittelu aina jää siihen "kunhan-vaan-jutteluun" vaan se myös voi tuoda ihan oikeitakin ystäviä. Toivoisin että ottaisit asioista selvää ennenkuin rupeat puhumaan asioista joista et tiedä.
Kiitos - sivusta lukija
mm m kirjoitti:
Vai, miten on, ettet olisi kateellinen, paistaa läpi puheestasi ettet itse omaa yhtään tuttua netin kautta..Olen samaa mieltä hänen kanssaan, jolle vastasit. Todellisessa elämässä ne aidot kontaktit luodaan...Eikö sinusta ole silmästä silmään puhumaan asioista, kun pitää koneen välityksellä huolensa kertoa ja sitä kutsutaan sosiaalisuudeksi, voi kiesus soikoon...minä ainakin voin huoleni kertoa silmästä silmään ihan oikeasti ihmiselle, sillä olen hyvä luomaan kontakteja oikeassa elämässä ja voi, että kun on mukavaa, kun on oikeita ystäviä.
- sivusta lukija
sivusta lukija kirjoitti:
Olen samaa mieltä hänen kanssaan, jolle vastasit. Todellisessa elämässä ne aidot kontaktit luodaan...Eikö sinusta ole silmästä silmään puhumaan asioista, kun pitää koneen välityksellä huolensa kertoa ja sitä kutsutaan sosiaalisuudeksi, voi kiesus soikoon...minä ainakin voin huoleni kertoa silmästä silmään ihan oikeasti ihmiselle, sillä olen hyvä luomaan kontakteja oikeassa elämässä ja voi, että kun on mukavaa, kun on oikeita ystäviä.
Netti EI KORVAA YSTÄVÄN HALAUSTA! Kosketus ja lämmin katse on monelle monelle tärkeä asia.
- pelkurit
ei varmaan oo monella pokkaa puhua asioita suoraan päin naamaa!!
- Eri Mieltä 89
Itse olen löytänyt netistä paljon kavereita ja tavannut heitä livenä ja heidän kauttaan tutustunut vielä enemmän toisiin ihmisiin.Sitten olen saanut kaveri porukan laajentumaan.Itse en ole hirveän sosiaalinen oikeassa elämässä mutta netissä taas olen.
- ----
olen todella sosiaallinen onlinessä, ja jopa juttelen kauheasti erimaalaisten kanssa, ninku jenkkien ja kanadalaisten kanssa ja se on tosi hauskaa. Normaalisti en juttelis koskaan niin avoimesti ja muutenkin "avautuisi". Todellakin suosittelen sellasille henkilöille joille se kanssakäyminen näin "face to face" on jotenkin hankalaa. kyllä se iän kanssa sitten tulee se rohkeuskin, luulen :)
- Vain
Itselläni on monia netin kautta tulleita ystäviä, ja niiden kautta tutustunut heidän ystäväpiiriin,
joten kyllä meilläkin on sosiaalinen elämä, ja kyllä ainakin itsellänikin on ystäviä netin ulkopuolellakin omalla paikkakunnallani, mutta minkäs sille ihminen voi jos esim omalta paikkakunnaltaan ei löydy sopivaa ystävää? Eikö netti ole silloin ihan kätevä..?
Mielestäni ei me addiktit mitään epäsosiaalisia mörköjä olla? Vai miten niin?- mm m/yksinäinen..
"Mielestäni ei me addiktit mitään epäsosiaalisia mörköjä olla?"
Kaikille se ei ole addiktio ;)
Miksi ei olla? wanna be boogieman :)
Mörköjähän me itse kukin, mörrrr..
- Pohjan-Akka
Koskaan ei tiedä kuka täti hyökkää oven takaa, ja serkkuja on noin 2100. Juhannus on raskain kestää ; )
On minulla siitä huolimatta ystäviäkin. En koe olevani sosiaalinen, mutta kaipa sitten olen. Tykkäisin nökötellä itsekseni. En aina viitsi vastata puhelimeenkaan, menee rauha.
Netti on minusta paljon hauskempi vempain kuin esim. tv. Kun tv.tä joskus katselee, tulee mieleen että kaukosäätimellä avaisi toisenkin "sivun" siihen rinnalle, vaan ei se ainakaan minun telkulla onnistu. Netti-ihminen kai jo olen. - Nettisurffari
Itse vietän paljon aikaani netissä ja olen netin kautta saanut paljon uusia tuttavia.Mutta kyllä minulla on myös paljon oikeita ystäviä,aina monien vuosien takaa ja ihan uusiakin.
Kyllä netissäkin tuttuja saa paremmin sosiaalinen ihminen kuin joku kotona nyhjäävä erakko...- samaa mieltä
Mulla oli pari vuotta sitten about 5 hyvää kaveria. Sitten rupesin olemaan netissä, ja nyt mulla on about 15 hyvää kaveria. Ja jokaikisen oon tavannut irl, vaikka netissä ollaankin tutustuttu. Onhan mulla näitä pelkkiä nettituttujakin, mutta ei ne oo niin läheisiä.
- samaa mieltä
samaa mieltä kirjoitti:
Mulla oli pari vuotta sitten about 5 hyvää kaveria. Sitten rupesin olemaan netissä, ja nyt mulla on about 15 hyvää kaveria. Ja jokaikisen oon tavannut irl, vaikka netissä ollaankin tutustuttu. Onhan mulla näitä pelkkiä nettituttujakin, mutta ei ne oo niin läheisiä.
Joku kirjoitti aiemmin: "Niin heillä on sähköisiä kavereita mutta tuskin se korvaa oiketa ystäviä. Ja uskon että nää jotka netissä surffaa ei pysty näkemään livenä ketään , saatika puhumaan ehille.. se vaan on niin helppoo kirjoittaa koneella mitä sattuu tyypeille joita ei nää ja olla jotain mitä ei oo...huh Pikkasen eri asia.."
Kyllä se vaan korvaa. Netissä voi puhua toiselle ilman suuria puhelinlaskuja tms, ja pystyy olla yhteydessä kauempanakin asuvaan tuttuun.
Ja mä todellakin pystyn näkemään netissä tapaamani ihmisen. Kuten edellisessä viestissä sanoin, mä oon tutustunu moneen netissä ja tavannu heistä kaikki. Ja ovat muuten harvinaisen puheliaita ihmisiä kun miettii että päivät kuluu netissä (samoin kuin itselläkin).
- kylvaan
Onhan sitä internetin kautta saatu monia kavereita ympäri suomea, mutta kyllä mulla kuitenkin ihan omia kavereita omalta paikkakunnalta löytyy, ettei tietokone estä ulos lähtemästä.
Voi se surffailu lisätäkkin sosiaalisuutta
miksipä ei? - oo kavereita
Mä täällä kämpillä vaan kävelen ympyrää eikä kukaan ala mua.
- lakeija
En nyt penkonut tuota tutkimusta linkkiäsi tarkemmin. Sain kuitenkin noista muutamista itviikon sivuilla olleista murenista sen käsityksen, ettei tutkimus osoita Internetin lisäävän sosiaalisuutta. Ehkäpä... jos ihminen on noin yleisestikin sosiaalinen, hän herkästi hakee kontakteja kaikenlaisin keinoin. Internet on vain yksi tapa tutustua. Monet hyödyntävät Internetiä nimenomaan keskustelu- yms. foorumeiden kautta. Eli jos nettimaailmasta haalitaan satunnainen joukko, on melko todennäköistä, että se osoittautuu keskiarvoa sosiaalisemmaksi?
Itse käytän Internetiä lähinnä anonyymiin viestimiseen. Täällä saa olla "kukavain" ilman pitkäaikaisten tuttujen asettamia vaatimuksia tai oletuksia omasta persoonasta. Erotan netin hyvin tarkoin ns. todellisesta elämästäni (lukuun ottamatta tiettyä sähköpostivirtaa kavereiden välillä). Olen havainnut tämän itselleni sopivaksi toimintatavaksi enkä luultavasti muuta sitä ainakaan lähitulevaisuudessa. Tunnen kuitenkin henkilöitä, jotka sovittavat nettikoukeronsa sujuvasti ihan todelliseen arkeensa. He käyttävät nettiä apuvälineenä juuri tosielämän tuttavuuksien haalimiseen (kuka vaihtaa kukkasen taimia, kuka jakaa festaripaikkakunnan yöpymiskustannuksensa alkup. nettitutun kanssa). Kukin siis taaplaa tyylillään, ja lokerointi on vähän kinkkistä aina ihmistä käsiteltäessä.- Lause
Aivan näin. Netti tulisi olla vain väline, ja sen tulisi olla ennenkaikkea väline todellisessa elämässä olevien päämäärien saavuttamiseen. Jos netistä tulee päämäärä itsessään, siis ainoa ystävä ja kontakti todellisuuteen, ollaan ajautumassa väärille vesille. Jos ei tajua sitä että valokaapeleiden ja piuhojen takana, joissa kulkee vain nollia ja ykkösiä on aivoja ja todellisia ihmisiä, joita voi ja kannattaa nähdä ja ehkä jopa koskea, niin kannattaanee ehkä pysähtyä hetkeksi pohtimaan koneenkäyttöään.
Ihmiset on ihmisiä, myös netissä!
- surffaillen
ainakin meidän muksuilla on paljon kavereita,yleensä netissä ja kotona/koulussa tapaa samoja.Sitten on kaukaisempia sukulaisia,pelikavereita jne. Ketään tuntematonta ei nettikaverina ole.Itsekin pidän yhteyttä vanhoihin,etenkin kaukana asuviin kavereihin netin välityksellä.
Muutenkin mielestäni tämä tutkimus on oikeassa,olen itse havainnut nettisurffaajien olevan yleensäkin aktiivisia ihmisiä. - luutu
Sen tietää,
kuin sosiaalisia ne on jotka ei käytä konetta.
En usko tuohon alkuunkaan. - kaiffareita?
Kiva kun paljon ystäviä !
- chattääjä
Moi te jotka halveksitte netti käyttäjii,mietikää kuin paljon ihmiset tapaa toisiaan netin kautta jotka johtaa ihan live tuttavuuksii. moni pariskunta ja kautta ystävät on löytäneet toisensa netissä:)
- avioliitossa
chattääjä kirjoitti:
Moi te jotka halveksitte netti käyttäjii,mietikää kuin paljon ihmiset tapaa toisiaan netin kautta jotka johtaa ihan live tuttavuuksii. moni pariskunta ja kautta ystävät on löytäneet toisensa netissä:)
Moro kaikille kyllä netti on hyvä olemassa minunkin poikani löysi vaimonsa n.10v sitten ja ovat edelleen naimisissa ja onnellisia.
- Tom brom
Olen löytänyt netistä kivoja naisia.
Ollaan saunottu ja syöty herkkuja. - onkin...
jos vaan ei käytä suomi24 palveluja,, sillä ku ei ehi mitää muta tekemäänkää ku istuu nokka ruudussa tuijottamassa jumitussivuja ,hah hah
- kaveri koska
haukut mun leikkikalua.
- Maalaisneito
Jos mie miehen oon löytäny netissä surffatessa niin kai tästä jotai hyötyäki on tästä addiktiosta. Enkä edes pelkästään ole saanut miestä vaan yli 10 ystävää ympäri Suomea, joiden luona voi poiketa lomamatkalla ja heidän kanssaan voi jutella myös mesessä. Elämässäni on muitakin ystäviä kuin netin kautta löytyneitä, mutta heihinkin pidän myös yhteyttä netin välityksellä. Toivon vain ettei kone tilttaa...
- sosiaalinen
Kysynkin, mitä elämää se netti-elämä on? Höpsistä höö...todellinen elämä on kontakti silmästä silmään. Todellinen luonne ei tule esiin netin välityksellä, mutta joillekin se ei ole edes tärkeää...kunhan on vaan joku, kun ei muuten EHKÄ pysty luomaan aitoja kontakteja. Itse käyn n. 1x vk:ssa netissä, mutta sosiaaliset kontaktit luon oikeassa elämässä. Ei tarvitse lymyillä koneen takana :D :D :D.
Joo,sanon tuohon,että höpöpuhetta,ärsyttää muutenkin kaikenmaailman tutkimukset ruuista sun muista,väliin ne on terveellisiä ja kohta epäterveellisiä,viemäristä alas kaikki tutkimukset,kyllä netin käyttäjillä on kavereita,mutta paljon nettikavereita,meidän pitäisi oppia kohtaamaan ihmisiä kasvoista kasvoihin,seurusteleen,keskusteleen kaksittain,porukassa,siis livenä,nyt tahdotaan olla ihan lukossa,pälyillään,ei osata olla omia itseään,(ei kaikki tietenkään)miten tuokin tutkimus on tehty,kysytty netin käyttäjältä,oletko sosiaalinen,vai?Älkää viis veisatko tutkimuksista,niitä tulee pilvin pimein,juupas,eipäs,tyyliin.
- netti surffaaja^^
khyllä se niin vaan on...
- bambi54
Tässäkin kuten muissa asioissa toivoisin suvaitsevaisuutta erilaisia ihmisiä kohtaan. Pitäisi myös muistaa, että on ihmisiä jotka saavat ainoan kontaktin ulkopuoliseen netin kautta koska live-kontaktit ovat vaikeita ja heille pitäisi tämä kanava suoda kuten heille livekontaktit, jotka eivät nettiä ymmärrä. Itselläni oli elämässäni vaikea vaihe, jonka yli pääsin nimenomaan netin kautta. Muuta en jaksanut. Onneksi pääsin tämän vaiheen ohi ja toivon myös kaikille muille aroille tai vaikeuksissa painiskeleville ihmisille voimaa selvittää asiansa livessä, MUTTA kuten sanoin - suvaitsevaisuutta kaikille ja hyväksykäämme erilaisuudet
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154