Soitimme kenneliin kiinnostuttuamme eräästä vielä kotia vailla olevasta pennusta. Selvisi kuitenkin, että jo kaksi ihmistä ennen meitä ovat olleet siitä kiinnostuneita. Kysyimme, että olisiko pentua silti mahdollista käydä katsomassa. Se ei kuitenkaan käynyt. Edes nämä meitä ennen kiinnostuneet ja jo varausmaksun maksaneet eivät ole nähneet pentua kuin kuvasta. Ostajaehdokas näkee pennun vasta, kun menee sitä ostamaan. Sellainen käytäntö heillä. Onko tämä aivan normaalia?
Minun järkeni ainakin sanoo, että ei pitäisi ostaa sikaa, - siis tässä tapauksessa koiraa, säkissä.
Ja mikä muuten se varausmaksukin oikeastaan on? Onko sellainenkin tapa joka kennelissä/kasvattajalla?
Kunpa joskus löytäis jonkun kennelin, joka ei herättäisi minussa mitään epäilystä ja tunnetta, että tässä taitaa olla koira haudattuna.. ;/
Normaali käytäntökö?
17
3350
Vastaukset
- käytäntö
aika yleisesti, veikkaan. Itse ostin rotukoiran, aivan samalla menetelmällä. Ei auta kuin onkia pennun vanhemmista tietoa, ennenkuin tekee ostopäätöksen. Meidän rotua haluavia on jonoksi asti, joten tein varauksen jo astutusvaiheessa, varausmaksun maksoin pennun synnyttyä. Kasvattaja valitsi pentujen kodit ja hyvin osui meille sopiva veitikka. Täyden kympin arvoinen, olen todella tyytyväinen.
Toiseksi kasvattajalla on kädet täynnä töitä pentueen kanssa, joten eivät varmasti halua sinne mitään kansainvaellusta.- tarkkana...
Itse en maksaisi varausmaksua ennenkuin olen pentueen nähnyt.
Tietenkin pennuissa joita joutuu jonottamaan tätyy melkein se varausmaksu maksaa jo astutusvaiheessa.
Pelkkä kuva pennusta ei riitä kertomaan minkälaiset vanhemmat on tai minkälaisia pennut muutenkaan on eikä sitä mitkä ovat ne olosuhteet missä pennut ovat sekä kasvattajasta ihmisenä minkälainen hän on.
Puhelimessa ihmiset saattavat vaikuttaa ihan erilaisilta kuin livenä. - ja toisin
tarkkana... kirjoitti:
Itse en maksaisi varausmaksua ennenkuin olen pentueen nähnyt.
Tietenkin pennuissa joita joutuu jonottamaan tätyy melkein se varausmaksu maksaa jo astutusvaiheessa.
Pelkkä kuva pennusta ei riitä kertomaan minkälaiset vanhemmat on tai minkälaisia pennut muutenkaan on eikä sitä mitkä ovat ne olosuhteet missä pennut ovat sekä kasvattajasta ihmisenä minkälainen hän on.
Puhelimessa ihmiset saattavat vaikuttaa ihan erilaisilta kuin livenä.Kun etsin pentuamme, ainakin meidän rotumme kasvattajilla oli hyvät taustatiedot. Kuvat vanhemmista ja sukutaulut. Voiko sen enempää pyytää?
Varausraha ei kuitenkaan hirveän suuri ole ja loppuhan maksetaan vasta kun pentu haetaan kotiin. Saimme käydä katsomassa pentuetta kun olivat neljä viikkoa vanhoja, kuvia kasvattaja lähetti jo aikaisemmin.
Mielestäni kasvattajasta kertoo sekin, ettei pentujaan myy kenelle tahansa, vaan itse haluaa tavata ja tutustua ihmisiin keille pentu myydään. Aivan samalla tavalla kasvattaja joutuu tyytymään ensivaikutelmaan puhelimessa kuin ostajankin. Meidän tapauksessamme pennuilla oli mahtavat oltavat, siellä ne pemistivät pitkin huushollia. Eipä ne ostajatkaan aina pennulle parasta mahdollista kotia tarjoa, niin paljon surullisia tarinoita olen kuullut. - ei ole
ja toisin kirjoitti:
Kun etsin pentuamme, ainakin meidän rotumme kasvattajilla oli hyvät taustatiedot. Kuvat vanhemmista ja sukutaulut. Voiko sen enempää pyytää?
Varausraha ei kuitenkaan hirveän suuri ole ja loppuhan maksetaan vasta kun pentu haetaan kotiin. Saimme käydä katsomassa pentuetta kun olivat neljä viikkoa vanhoja, kuvia kasvattaja lähetti jo aikaisemmin.
Mielestäni kasvattajasta kertoo sekin, ettei pentujaan myy kenelle tahansa, vaan itse haluaa tavata ja tutustua ihmisiin keille pentu myydään. Aivan samalla tavalla kasvattaja joutuu tyytymään ensivaikutelmaan puhelimessa kuin ostajankin. Meidän tapauksessamme pennuilla oli mahtavat oltavat, siellä ne pemistivät pitkin huushollia. Eipä ne ostajatkaan aina pennulle parasta mahdollista kotia tarjoa, niin paljon surullisia tarinoita olen kuullut.velvollisuus myydä pentua jos huomaa ettei ostaja ole asiallinen toisin sanoen jos epäilee ettei koiraa hoidettaisiin hyvin.
Varausrahan joutuu palauttamaan.
Ja harvat kasvattajat pelkän puhelin keskustelun perusteella myyvät pentuja. Ja jos myy silloin kannattaa miettiä mikä kasvattajalle on tärkeää, hyvä koti pennulle vai se että pääsee pennuista nopeasti eroon ja saa rahaa.
- kasvattajat yleensä
haluaa, että pentuja tullaan katsomaan, oli sitten ostoaikeissa tai ei. Ainakin kasvattajat, joihin olen törmännyt. Jos katsomaan tulleet tykkäävät, niin voihan olla että haluaa sitten pennun vaikka seuraavasta pentueesta. Sinällään töykeätä ettei päästä katsomaan. Kun maksoin varausmaksun, niin sanottiin, että voin tulla useammankin kerran katsomaan jos haluan. Enkä tosiaankaan ostaisi koiraa ilman näkemättä henk. koht. ensin. Kalskahtaa epäluotettavan kuuloiselta tuollainen käytäntö.
Itselläni ainakin alkoisi hälytyskellot soimaan päässä jos kasvattaja ei anna nähdä koiranpentua. Ja sellaisesta paikasta en kyllä pentua ottaisi. Voihan siinä olla riskinä että maksaa varausmaksun ja koiraa ei saa, näytetään vaan kuvaa,mutta pentua ei ole oikeasti olemassa.
Kunnon kasvattaja haluaa nähdä ostajan ensin, keskustella koirista ja ym, ennen kun edes suostuu koiraa myymään.
Juu,nykyisin alkaa varausmaksuja olla yleinen käytäntö.
Toivottavasti hyvä kasvattaja löytyy ja saatte pennun perheeseen!=)- niksu
normaali käytäntö. Itselläni alkaisi hälyytyskellot kilkattamaan. Miksi ei saa käydä katsomassa pentuja ja emoa? Itse en edes myy pentua, ellen ensin ole nähnyt ihmistä/ihmisiä. Lisäksi haluan näyttää pennut ja emon ja mahdollisesti isän, jos isä on itselläni. Poikkeuksena ovat ulkomaalaiset, mutta nekin on ulkomaalainen ystäväni ensin tarkastanut.
Itse tosin ostin ekan rotukoirani näkemättä sitä. Välimatkaa oli 800 km. Maksoin varausmaksun ja laitoin tiedotusosaan pennun värin, sukupuolen ja syntymäajan ja tietysti rodun. Ihan hyvän koiran sain, mutta huonomminkin olisi voinut käydä. Lisäksi tuosta on kohta 20 v, eikä silloin ollut tehtailijoita ainakaan siinä määrin kuin nykyisin.
Varausmaksun otan vain siksi, että ihmisillä on ikävä tapa varailla pentuja, mutta eivät sitten ikinä hae niitä. Jos ei edes aio hakea pentua, tuskin siitä kukaan maksaa varausmaksua.
Alkuun en siis ottanut varausmaksua, mutta sitten näitä varaajia, jotka eivät koskaan pentua hakeneet alkoi olla liikaa. - pipa
Ei kyllä mun tuntemat kasvattajat edes lupaa pentua kellekään näkemättä. Ostajan ominaisuudessa en myöskään menisi ostamaan pentua sitä ensin näkemättä. Itse koiraa ostaessani menin "katsomaan" sitä niillä puheilla, että jos kasvattaja kokee minut sellaiseksi, jolle koiran voi myydä ja jos minä tykästyn pentuun, se lähtee mukaan. Ja lähtihän se:)
Tiedän tapauksia, jotka vaativat varausmaksun etukäteen, eivät anna käydä katsomassa pentua ja lisäksi vielä kuljettavat sen lähemmäs ostajaa kaupanteon aikaan. Nämä ovat poikkeuksetta pentutehtailijoita. Älä siis ota tuollaiselta kasvattajalta pentua missään nimessä. Kyllä kunnon kasvattaja, jolla ei ole mitään salattavaa ja joka haluaa koirien parasta, antaa käydä pentua katsomassa ennen ostopäätöstä ja myös vaatii sitä ennen kuin lupaa myydä pennun. - ===
Kuulostaa kyllä aika omituiselta....!
Me kävimme tapaamassa kasvattajaa ja pentumme isukkia ja äippää jo silloin kun emo oli viimeisillään. Koimme tärkeäksi nähdä pennun vanhemmat - minkä luontoisia ovat, ja tietenkin ulkonäköönkin kiinnitimme huomiota. Samoin kasvattaja halusi nähdä miten koirat reagoivat meihin ja miten me "käsittelemme" aikuisia koiria, ja millaisia ihmisiä yleensäkin olemme.
Teimme päätöksen pennun varaamisesta vasta tuon tapaamisen jälkeen. Seuraavan kerran näimmekin sitten pentueen kuukauden ikäiset vesselit touhuissaan ja saimme valkata itse pennun niistä joita ei vielä oltu varattu, tietenkin kasvattajan suositusta kuunnellen. Sattui niin sopivasti että mieheni kanssa molemmat iskimme silmämme samaan pentuun ja myös kasvattaja oli ajatellut juuri sitä meille sopivaksi. Tuolloin sitten maksoimme varausmaksun, teimme alustavan sopimuksen ja reilun kuukauden odottelun jälkeen haimme ihanan luovutusikäisen pentumme kotiin.
Kasvattaja myös piti yhteyttä meihin tuona odotteluaikana. Kehottaisin kyllä kahteen kertaan miettimään pelkän kuvan perusteella pennun ostamista! - ROp-pentu
Itse kävin tutustumassa kasvattajaan ja emään jo ennen astutusta ja pentuja sain käydä katsomassa moneen kertaan.
Varausmaksua en maksaisi ennen kuin olisin nähnyt kaiken; kasvattajan, paikan , emän ja pennut.
Olen saanut kasvattajalta myös paljon tukea pennun kasvaessa ja aina hän on jaksanut kaikkiin kysymyksiini vastata.
Eli hyvää kannatta kyllä etsiä ja vaatia.- ROP-pentu
Luin vielä tuosta aloittajan viestistä, että olisi useampikin maksanut varausmaksun samasta pennusta??? ymmärsinköhän nyt oikein?
Varusmaksu on tavallaan osamaksu pennusta, sillä sovitaan että tietty pentu on varattu tietylle ostajalle. Ja siitä tehdään paperikin, jos oikein muistan.
Tuntuu ihmeelliseltä että sama pentu olisi menossa usealle, kuulostaa siltä että otetaan varausmaksu usealta ja sitten häippästään, ja pentuja ei ehkä koskaan ole ollutkaan kuin vain siinä kuvassa.
Tälläisiä varausmaksuhuijareita kyllä on olemassa.
- ja puhelimitse
Me saimme tietoa pennusta(koko pentueesta)ja emokoirasta netin kautta,lisäksi olimme kasvattajan kanssa puhelimitse yhteydessä.
Pentu ei ole ensimmäinen koiramme,samaa rotua kyllä kuin edeltäjänsäkin.Pennun hakumatka oli n.300km suuntaansa,joten emme tehneet huvimatkoja.Tähän(kin)pentuun olimme todella tyytyväisiä,pentu on tätä nykyä aikuinen koira.
Ko.kennelin nettisivuilta näimme pentukoiramme kasvamisen(koko pentue oli kuvattuna luovutusikään asti ja esillä kennelin nettisivuilla) aina 6 viikon ikään asti.Tarkkaan taltioimme vauvakuvat omalle koneelle.
Pentu on muuten vielä aikuisenakin säilyttänyt kiukkuisen katseensa(koira on itse lempeys),joka hänellä joissakin petukuvissa jo näkyy. - johtua siitä
että kennelin pitäjät pelkäävät pentujen saavan jonkun tarttuvan sairauden, jos ulkopuolisia käy paljon kennelissä. tiedän kyllä itse vain kenneleitä, jotka antavat tulla pentuja katsomaan esim. viikko silmien aukeamisen jälkeen. tottuvatpahan pennutkin ihmisiin.
- niksu
yleensä katsomaan pentuja niiden ollessa noin 4 vko ikäisiä. Pennuilla on emolta rokotussuojaa, jos emo on rokotettu asiallisesti. Kädet voi pestä ennen pentuihin koskemista ja kengät jätetään eteiseen. Ei ne pennut niin suojattomia ole, ettei niitä voisi ihmisille näyttää. Tekosyy se on, että muka suojellaan pentuja sairauksilta, jos pentuja ei saa tulla katsomaan, mutta varausmaksu kyllä kelpaa.
- molossi
No ei tosiaan ole normaalia.Taatusti jotain on pielessä.Jo pelkästään kasvattajasta kertoo paljon,jos ei vaadi ostajaehdokasta ensin käymään,ennen kun edes miettii pennun myymistä kohteelle.
Jos joku noin ostaa pentua,niin tosi höynäytettävissä on ;)
Varausmaksu on ihan normaali käytäntö,kunhan se tehdään asianmukaisesti.
Kaikki kasvattajat sitä ei kuitenkaan ota. - mielestäni
Minä en edes myisi pentua sellaiselle joka ei viitsi tulla edes katsomaan.
Joskus joku soittaa ja voivottelee kun on liian kaukana ja siinä vaiheessa sanon että heippa vaan.
Jos koira elää 15 v niin mitä siinä painaa muutaman tunnin ajo koiraa katsomaan ja hakemaan.
Eri juttu sitten jos ostan ulkomailta sukuun ja näköön perustuvan koiran josta aie siitoskäyttöön.
Sitäpaitsi mielestäni on tärkeää tulla katsomaan ja kokeilemaan syttyykö sydän. Pitääkö emosta ja löytää se oma. Joskus voi käydä niin että huomaa ettei haluakaan tätä koiraa.
Ja hei kauhistelijat kerronpa teille että löytyy muutama sekarotuinenkin pentue meiltä vuosien varrelta, periaatteet myynnistä ihan samat, oikeastaan vielä tarkemmat koska sekarotuisen ostamista täytyy hieman enemmän harkita ja nähdä vanhemmat tai ainakin tietää mikä ja minkälainen isä on. (emo paikanpäällä tietty).
Sekarotuisen myymiseen nyt ylipäätään liittyy enemmän vastuutakin niin että senkin puoleen on
TÄRKEÄÄ TULLA JA TUTUSTUA PENTUIHIN.
Samalla haistelen minkälainen ihminen pennunostaja on.
Eli aloittajalle: unohda koirakaupat tuon kasvattajan kanssa.- mistica
kasvattaja mieluumminkin "vaatii" tavata uuden perheen, minne kasvatti menee, vaikka useamman kerran. Ei myisi varmastikaan.
Ja itse olen ollut katselemassa muita pentueita, mistä en ole ollut ottamassakaan, tulin tutuksi parin vuoden sisällä erääseen kasvattajaan siten. Ensin tosin e-mail, jota hän jatkoi, eikä tarvittu puhelinkeskustelua-ei olisi joutanut.
Sitten käynti, oli tuossa muutama pentue, joka kiinnosti. Tarkkaan mietittiin erästä, ja se oli kasvattajankin mielestä passeli meidän laumaan!
Olen kuullut, että jos matka on todella pitkä ja on autoton ihminen, mutta kokenut koirien kanssa, kaupat onnistuvat. Mutta kasvattaja saattaa ns. tentata aiempia kasvattajia (osa saman rodun, osa taas eri) ja saada myös sitä kautta tietoa mahdollisesta pennunostajasta. Vaikea se on vain meilin tai puh.soiton perusteella olla varma, etenkin kun kyseessä oli kysytty pentu, eikä mikä tahansa rotu. Niin ostaja menee ja viettää pari päivää siellä sen tulokkaan kanssa, ja varmistaa kaupat ja matkustaa pienen käärön kanssa kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999