nyt on pää täynnä iankaikkisesti (lainaus Epuilta v. 1982).
Kysymys: Voiko uskon avulla raitistua? Pysyvästi?
Kiitokset maksalle kun se kaiken kesti
16
905
Vastaukset
"Luulisin" siksi, että minulla tulee vasta yhdeksän vuotta täyteen heinäkuussa.
Miten raitistumisen prosessi tarkalleen ottaen tapahtui, en osaa sanoa, mutta kyllä se tapahtui. Sen merkitys elämälleni on isompi kuin sanat riittävät kertomaan.
Parhaiten prosessia kuvaa Raimo O. Kojo kulttiteoksessaan "Eroon viinasta". Suosittelen!- Putkiasentaja
Tuliko Raimo O. Kojo siis uskoon vai...?
Olen lukenut, tai no lukaissut, hänen teoksensa muutama vuosi sitten, mutta silloin se ei kolahtanut, enkä siitä hirveästi muista. En ollut varmaan vielä tarpeeksi pitkällä.
Käyn huomenna kirjastossa. Nyt en viitsi, liikaa promilleja.
- Mr Huber.
Putkiasentaja:
Kysymys: Voiko uskon avulla raitistua? Pysyvästi?
Vast:
Usko riittää. Se usko, että alkoholi ei minulle sovi tänään.
Se on sitä pysyvyyttä. Ei ole muuta kuin tänään.
Terv. Mr Huber, kesälomaileva putkimies- putketus
Kun putkesta on taas hengissä selvinnyt niin päättää että nyt sai riittää. Pari viikkoa menee hienosti ja elämä maistuu. Mutta kumma että sitten tuppaa unohtumaan nuo päätökset, ajattelee että otan vain tänään tai että otan vain vähän vaikka useamminkin. Ja sitten se putkiralli on huomaamatta taas päällä..
- Putkiasentaja
putketus kirjoitti:
Kun putkesta on taas hengissä selvinnyt niin päättää että nyt sai riittää. Pari viikkoa menee hienosti ja elämä maistuu. Mutta kumma että sitten tuppaa unohtumaan nuo päätökset, ajattelee että otan vain tänään tai että otan vain vähän vaikka useamminkin. Ja sitten se putkiralli on huomaamatta taas päällä..
tämä on NIIN tätä.
Erilaisia kausia on ollut. Ja monesti olen uskonut ja uskon, että kyllähän minä fiksusti osaan ottaa.
Ja joskus osaankin. Toisinaan vaan... menee putkeen. - Putkiasentaja
ns. uskonnollista uskoa.
- ex-Jasu
Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että "uskonto on oopiumia kansalle", kuten K. Marx aikoinaan totesi.
Mutta jos haluaa alkoholin tilalle jonkin toisen riippuvuuden tai tavan paeta elämää, niin onhan uskoon tulo terveydelle vähemmän vaarallista kuin juominen.
Kun alkoholisti vaihtaa juopottelun uskoontuloon, ongelmaksi muodostuukin hänen oman juomis-historiansa käsitteleminen. Eli jos alkoholisti on juonut jo useita vuosia, on se aiheuttanut hänelle ja hänen läheisilleen monenlaisia korvaamattomiakin vahinkoja.
Nämä vahingot jäävät hiertämään alkoholistin mieltä ja niistä muodostuu ajan oloon valtavia "luurankoja kaappiin".
Käsittelemättöminä ne ennenpitkää todennäköisesti ajavat alkoholistin takaisin juomaan, tai ainakin pitävät uskossa elävän raittiin alkoholistin ns. kuivana.
Tunnen parikin tällaista "kuivaa" tapausta, joista toinen elää katkerana uskossaan ja vihaa kaikkea mikä liikkuu. Toinen taas ei osaa antaa itselleen anteeksi sitä, että haaskasi niin monia vuosia elämästään omaa talouttaan tuhoten, kun olisi voinut senkin ajan rakentaa sitä.
Samassa uskonlahkossa käyvät silti kiittämässä herraansa.
Itse ehdottaisin sinullekin (uskoontulon lisäksi), AA:n toipumisohjelmaa. Jos otat sen tosissasi ja käsittelet puhumalla oman juomis-historiasi, saatat pystyä elämään raittiina ja itsesi kanssa tasapainossa lopun elämääsi.
Se hyvä puoli siinä olisi, että sinulla olisi jo oma "korkeampi voima" selvillä etukäteen.
Itse en oikein millään osannut ajatella, että vanhan jumalan kieltäjän pitäisi etsiä itselleen "itseään suurempi voima", johon vielä piti luottaa ja luovuttaa oma elämä tämän haltuun.- Absolutisti kauan....
raitistumiseen on monia johtavia teitä.Uskoon tuleminen,kantillaan olo,(omin voimin)rakastuminen,jne.Ei AA ole ainoa "voima"vaikka sieltä kautta minä raittiuteni olen saanutkin.Tunnen ihmisiä luettelemieni raitistumistapojen kautta.Jokaisella tuntemallani(joista osa on nuoruuden kavereita)on elämän käsitys suuntautunut pääsääntöisesti(kuten sinä sanaa tulkitsit omassa teksissäsi)elämän tavan muuttumiseen,joka on lähesyhdensuuntainen AA oppien kanssa.Esim,kun keskustellaan 7 kuolemansynnistä,niin kaikilla on suunnat yhtenevät.
Mutta kyllä keskustelujen perusteella raitistumisen edellytyksenä on jokaisella ollut aito rehellisyys ja nöyryys.
Olen/olemme keskustelleet vakavista asioista ja tapahtumista ja olen joutunut liikuttuneena toteamaan kuinka entiset mm,nuoruuden kaverit ovat
muuttuneet raitistuttuaan todella positiivisesti erilaisiksi.
Joten kyllä myös erilaisten raitistumistapojen kautta raitistuneet oppivat ja osaavat käsitellä omia asioitaan myös päänsisäisesti.Hyväksymään ja omaavaan vajavaisuutensa kuten minäkin.
Uskon kautta raitistuneista ystävistä voin vielä todeta,että he eivät ole koskaan minulle "myyneet"tapaansa raitistua,vaikka tietävät minun olevan AA:ssa.
Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.) - tiivis
Absolutisti kauan.... kirjoitti:
raitistumiseen on monia johtavia teitä.Uskoon tuleminen,kantillaan olo,(omin voimin)rakastuminen,jne.Ei AA ole ainoa "voima"vaikka sieltä kautta minä raittiuteni olen saanutkin.Tunnen ihmisiä luettelemieni raitistumistapojen kautta.Jokaisella tuntemallani(joista osa on nuoruuden kavereita)on elämän käsitys suuntautunut pääsääntöisesti(kuten sinä sanaa tulkitsit omassa teksissäsi)elämän tavan muuttumiseen,joka on lähesyhdensuuntainen AA oppien kanssa.Esim,kun keskustellaan 7 kuolemansynnistä,niin kaikilla on suunnat yhtenevät.
Mutta kyllä keskustelujen perusteella raitistumisen edellytyksenä on jokaisella ollut aito rehellisyys ja nöyryys.
Olen/olemme keskustelleet vakavista asioista ja tapahtumista ja olen joutunut liikuttuneena toteamaan kuinka entiset mm,nuoruuden kaverit ovat
Joten kyllä myös erilaisten raitistumistapojen kautta raitistuneet oppivat ja osaavat käsitellä omia asioitaan myös päänsisäisesti.Hyväksymään ja omaavaan vajavaisuutensa kuten minäkin.
Uskon kautta raitistuneista ystävistä voin vielä todeta,että he eivät ole koskaan minulle "myyneet"tapaansa raitistua,vaikka tietävät minun olevan AA:ssa.
Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.)teiltä.
omalta osalta en osaa ilmaista itseäni noin hienosti vaan kiteytän, että väärää tapaa raitistua ei ole, mielestäni.
eikä ole väärää tapaa elää sen hetken jälkeen.
ilman rehellisyyttä menneisyyttä ja olevaa aikaa kohtaan se ei kuitenkaan onnistu pitkään, luurangot kolisee liikaa ja uusia ilmaantuu.
olen omalta kohdaltani miettinyt kuinka paljon pitäisi suvaita muiden epärehellisyyttä, yksisilmäisyyttä tai suoranaisia valheita.
onhan valehtelijoilla kuitenkin motiivinsa, joita ei voi tietää. yritän kyselemällä saada sen selville ja sitä kautta ymmärtää heitä. ei ole onnistunut.
tällä hetkellä en kuitenkaan voi heitä paljoa sietää, se kyllä käy selville muutamassa kannanotossani.
kyllä se jonkinasteista vittuilua heitä kohtaan on, se tuskin johtaa mihinkään positiiviseen mutta parempaan en pysty. ehkä joskus vielä. - toipuminen
Absolutisti kauan.... kirjoitti:
Samoin ovat myös henkisesti todella vapaita ihmisiä,mitä ei meistä kaikista AA-laisista voi todeta,kun kuuntelet/kuuntelen puheita.(Suotakoon anteeksi tämä lause minulle.)Siitä on jäänyt pois demonisointi, hysterisointi ja kuivajuoppoussyytökset. Nimimerkki Absolutisti kauan kirjoittaa kiihkotonta ja tasapainoista tekstiä ja on selvästi sovussa itsensä kanssa. Enemmän tällaista!
- .......................
Tietenkin.
Usko ja uskonto on täydellinen korvike alkoholille. Se täyttää elämän, joka pelkästään alkoholin poistuessa kuviosta jäisi tyhjäksi. Mukana vahva sosiaalinen verkosto joka edistää toipumista. Toisaalta uskonnollisten järjestelmien syyllinen-syytön-armahdus-rangaistus kompleksit pitää varpaillaan kun ei olla kirkossa tai seurakunnassa. "Mitähän Jumala tähänkin tuumaa?" ...
Itseasiassa vaikkapa golf kelpaa alkoholin korvikkeeksi kunhan siihen uppoutuu tarpeeksi hurmiomielellä. Harvempi kuitenkaan viitsii golfata jatkuvasti joten luppoaikaa ei pystytä kontrolloimaan.- toipuminen
myös AA:ssa:
"syyllinen-syytön-armahdus-rangaistus". - Putkiasentaja
Riittääkö teeskentely?
Golf on syvältä, eikös se ole joidenkin skottilammaspaimenten keksimä kivienlyömishuvi muutaman sadan vuoden takaa? Ja nyt jotkut imbesillit teekeilevät sillä. No, tämä nyt oli täysin off-topiccia.
Mutta voisinko OIKEASTI uskoa, ja auttaako se minut eroon alkoholista?
p.s. En minä tänäänkään selvänä ole. - toipuminen
Putkiasentaja kirjoitti:
Riittääkö teeskentely?
Golf on syvältä, eikös se ole joidenkin skottilammaspaimenten keksimä kivienlyömishuvi muutaman sadan vuoden takaa? Ja nyt jotkut imbesillit teekeilevät sillä. No, tämä nyt oli täysin off-topiccia.
p.s. En minä tänäänkään selvänä ole.Usko ei ole tahdon asia.
- Putkiasentaja
toipuminen kirjoitti:
Usko ei ole tahdon asia.
Eli siis jos tahdon uskoa, mutta ison J:n mielestä on niin etten usko, niin 'no can do' vai???
No oikeasti en kuitenkaan usko, että usko olisi minulle ratkaisu.
Elän kuten elän. Ehkä raitistun, ehkä en. Ja sitten kuolen. Raitistuneena ilmeisesti eläisin muutaman vuoden pidempään.
Nyt jatkan juomista. Hyvää illanjatkoa kaikille. - pohojois-pohojalainen
Putkiasentaja kirjoitti:
Riittääkö teeskentely?
p.s. En minä tänäänkään selvänä ole.teekeillä = snobbailla, elvistellä tms.
putkiasentajalla on ongelma. usko voi auttaa - jos uskoo. eikä aina silloinkaan. en osaa auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154