Montako kertaa olette rakastuneet oikeasti?

Synkopoppi

Heitämpä ilmaan kysymyksen: Montako kertaa olette elämänne aikana rakastuneet johonkin vastakkaista sukupuolta olevaan henkilöön?

Ja tällähän en tarkoita nyt ihastumista. Näillä kahdella asialla on se ero, että rakastumisessa tunne tätä toista osapuolta kohtaan, toisin kuin ihastumisessa, kestää ainakin yli 2 kk ja kauemmin.

Syy miksi päätin avata tämän keskustelun on se, että äsken eräs kaverityttö kysyi minulta, kuinka monta kertaa olen oikeasti rakastunut johonkin. No aloin sitten päässäni tätä asiaa kelaamaan, ja pieneksi järkytyksekseni huomasin että tämän 15-vuotisen elämäni aikana olen oikeasti rakastunut vain kerran! Kaikenlaisia ihastumisia on tietysti ollut ja mennyt mutta rakastumisia sanan varsinaisessa merkityksessä vain 1 kpl.

No minuahan tämä asia ei haittaa enkä tämän takia aio yöuniani menettää. Ei ole vaan oikeaa ihmistä sattunut kohdalleni ja sillä hyvä, aikaahan minulla on vielä vaikka kuinka.

Mainittakoon muuten vielä, että tähän henkilöön johon aikanaan rakastuin ei minulla ole kovinkaan kummoisia mahdollisuuksia joten se siitä ainakin hänen osaltaan.

38

4102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ritari-90

,mitä sää kutsut rakkaudeksi, mää kutsun ihastumiseksi. Sitä, mitä sää kutsut ihastumiseksi, mää kutsun kiinnostumiseksi.

Rakastunut? En kertaakaan. Ihastunut kahdesti. Kiinnostunut lukemattomia kertoja.

• tarkennetaan hieman

Kiinnostuminen - ihastuminen - rakastUminen - rakastAminen. Kyllä tuo aloittaja ihan oikein rakastUmisesta puhui, mutta se on vielä hyvin kaukana rakastAmisesta ja rakkaudesta. Rakastuminen on aivokemiaa.

• setkam
        tarkennetaan hieman kirjoitti:

Kiinnostuminen - ihastuminen - rakastUminen - rakastAminen. Kyllä tuo aloittaja ihan oikein rakastUmisesta puhui, mutta se on vielä hyvin kaukana rakastAmisesta ja rakkaudesta. Rakastuminen on aivokemiaa.

Tuntuu varmaan hyvältä lokeroida tunteita, jotka ovat usein epämääräisiä ja ristiriitaisia. Minulle on vain rakkautta. Btw ihastuminen ja rakastuminen tarkoittavat suomenkielessä samaa asiaa.

• tarkennetaan...
        setkam kirjoitti:

Tuntuu varmaan hyvältä lokeroida tunteita, jotka ovat usein epämääräisiä ja ristiriitaisia. Minulle on vain rakkautta. Btw ihastuminen ja rakastuminen tarkoittavat suomenkielessä samaa asiaa.

Ihastumisessa ja rakastumisessa on kyse samasta ilmiöstä, mutta yleensä puhekielessä ne tarkoittavat saman ilmiön eri vahvuusasteita.

Rakastuminen (/ihastuminen) on kuitenkin ihan tieteessäkin erotettu selvästi ns. oikeasta rakkaudesta, rakastamisesta.

En tiedä sen hyvältä tuntumisesta, mutta rakastuminen ja rakastaminen on jo järkevää erotella. Rakastuneena, kun aivojen välittäjäaineet keholle tavallisuudesta poikkeuksellisessa tilassa väittävät että tämä on ihanaa, voi hyvinkin tehdä kauaskantoisia ratkaisuja "pöllyssä". Se tila kun ei kestä kauan eikä lupaa mitään sen jälkeisestä rakkaudesta. On hyvä tiedostaa, että parisuhteen suurien ratkaisujen kanssa on aiheellista odottaa kunnes rakastumisvaihe on selkeästi takanapäin. Voihan se onnistua muutenkin, mutta se on vähän arpapeliä...

• setkam
        tarkennetaan... kirjoitti:

Ihastumisessa ja rakastumisessa on kyse samasta ilmiöstä, mutta yleensä puhekielessä ne tarkoittavat saman ilmiön eri vahvuusasteita.

Rakastuminen (/ihastuminen) on kuitenkin ihan tieteessäkin erotettu selvästi ns. oikeasta rakkaudesta, rakastamisesta.

En tiedä sen hyvältä tuntumisesta, mutta rakastuminen ja rakastaminen on jo järkevää erotella. Rakastuneena, kun aivojen välittäjäaineet keholle tavallisuudesta poikkeuksellisessa tilassa väittävät että tämä on ihanaa, voi hyvinkin tehdä kauaskantoisia ratkaisuja "pöllyssä". Se tila kun ei kestä kauan eikä lupaa mitään sen jälkeisestä rakkaudesta. On hyvä tiedostaa, että parisuhteen suurien ratkaisujen kanssa on aiheellista odottaa kunnes rakastumisvaihe on selkeästi takanapäin. Voihan se onnistua muutenkin, mutta se on vähän arpapeliä...

Tuo jaottelu on sinänsä ihan järkeenkäypä, koska on jopa tieteellisesti pystytty todistamaan, että rakastuminen ja rakastaminen muodostuvat tunteina aivojen eri alueilla. Lähinnä ärsyttää tuo nykyinen, new age -hömpältä haiskahtava, tunteiden analysointi. Kohta puhutaan varmaan 6:nen asteen ihastumisista ja 3:nen tason rakastumisista.

• rakkauksia

rakastaa voi vaikkei ole edes ihastunu...

• nothing gonna change my lov...

muistaakseni eräässä tutkimuksessa päädyttiin siihen että ihminen ei voi rakastua kun 1 kerran kunnolla. mut anyway olen rakatunut kerran tuntuu että ois jotain poissa itsestään että osa puuttuu ja et se on pakko saada koko ajaan ajatelee sitä (henkilöä siis) (murkuille tiedoks) miettii miltä vois tuntua esitellä häntä muille tyttöystävänään ja sit kuuntelee rakkaus musiikkia tai jotain sellasta musiikkia näin ainakin mä

• blebbo

siis, nyt tällä hetkellä olen mite ny sanoisin, rakastunu erääseen gimmaan. en kyl tiiä tietääkse sitä ko ollaan oltu jo pitkään hyviä kavereita, viime aikoina jopa ystäviä. mä kyl luotan tähän ihmiseen todella paljon, hän on yks niist harvoist joihi mä luotan.

• Synkopoppi

Eilen alkuperäisestä viestistäni jäi pois pari tärkeähköä asiaa joten laitan ne tähän:
        -Tämä ei ole millään tavalla sukupuolisidonnainen juttu, eli mahd. Homot, lesbot ja bi-seksuaalitkin tervetuloa.
        - Alkuperäisessä viestissäni väitin, että rakastaa toista ihmistä kun tuntee tätä kohtaan jotain 2 kk ajalta. Sanotaampa, että lähempänä totuutta olisi ehkä noin vuoden ajanjakso. Tosin tällaiset asiathan ovat tosi henkilökohtaisia ja vaihtelevat eri ihmisten kesken hyvinkin paljon.

• Tyttö.

Miksi kysyt, että montako kertaa olette elämänne aikana rakastuneet johonkin VASTAKKAISTA sukupuolta olevaan henkilöön?
      Tiedoksi vain, täällä voi olla homoja, lesboja ja bi-seksuaaleja. Mikset huomioi heitä? Eivätkö he saa vastata tähän kysymykseen? Kyllä hekin rakastuvat, mutta saman sukupuolen edustajiin (tai no bi voi rakastua kumpaan vaan). Ja eihän tässä sukupuoleen rakastuta, vaan ihmiseen.

Ihminen ei rakastu kovinkaan montaa kertaa elämässään. Ihastuksia tulee ja menee. Mutta rakkaus.. Se on täysin eri asia. Ihastuminen saattaa kestää kauan, jopa vuosia (on tullut koettua ja huomattua, ettei se ole rakkautta).

Itse olen rakastunut vain kerran. Ja no, olen ehkä vieläkin. Olen ollut tämän ihmisen kanssa yhdessä, mutta meidän juttumme loppui ennen kuin kerkesi alkaakaan kunnolla. Mutta tunteeni eivät kadonneet minnekään. Olimme ystäviä, ja huomasin rakastuneeni. Nykyään emme pidä paljon yhteyttä, mesessä jutellaan joskus. Pikku hiljaa olen pääsemässä yli, enkä enää toivo että palaisimme yhteen. Tunteita on vieläkin, mutta niistä en ikinä ole hänelle kertonut (paitsi yhdessä olessa kyllä sanoin tykkääväni hänestä, en rakastavani, koska siinä vaiheessa en vielä rakastanut häntä). En tule koskaan hänelle niistä kertomaankaan.

Minua ahdistaa, jos ihminen kertoo rakastavansa minua kahden viikon tuttavuuden jälkeen. Ei kahdessa viikossa opi rakastamaan. Siihen menee kuukausia. Onpa minulle eräs ikäiseni jätkä sanonut neljän päivän tuttavuuden jälkeen, että rakastaa minua. Mutta katsoppas, viikon päästä hällä oli jo uusi ihastus ja sitten hän minulle tuli itkemään, kun tämä ihastus ei pitänytkään hänestä.

Ihastuksia on ollut ja mennyt. Ja tällä hetkerllä olen kahden loukussa. Toinen on tyttö (minua vuoden vanhempi) ja vannoo rakkautta minulle kolmen viikon tuttavuuden jälkeen, toinen on jätkä (minua 5 vuotta vanhempi) ja hän kertoi toissa päivänä tykkäävänsä minusta kolmen päivän tuntemisen jälkeen. Itse en saa selvää tunteistani, kumpaakaan kohtaan.
      Olen siis bi, jos epäselväksi vielä jäi.

Joten, yhden kerran olen rakastunut lyhyen elämäni aikana.

• Tyttökuusitoista

"Ja tällähän en tarkoita nyt ihastumista. Näillä kahdella asialla on se ero, että rakastumisessa tunne tätä toista osapuolta kohtaan, toisin kuin ihastumisessa, kestää ainakin yli 2 kk ja kauemmin."
      Onneksi olkoon, keksit juuri maailman paskimman rakkauden määritelmän.

Yli 2 kk aikoinaan seurustelleena voin sanoa, etten ollut rakastunut. Kuulostaapa neutraalilta, aivan kuin minulla ei olisi ollut mitään tunteita kyseistä poikaa kohtaa, mutta niin se vain on. Minulle rakkaus edellyttää enemmän.

Kuusitoista vuotta kestäneen elämäni aikana olen kiinnostunut ties kuinka monta kertaa, ihastunut ehkäpä 5 kertaa ja rakastunut nolla kertaa.

Hei hetkinen... taidan rakastaa isääni!

• ......

Etkö tajua että jokaisella on oma määritelmänsä? Aloittaja kertoi vain
        omansa lyhyesti.

• Navicat

En tiedä olenko koskaan rakastunut, vai vain ihastunut eri tasolla.

Yhteensä näitä on ollut noin viisi. Erääseen tyttöön tunteeni hiipuivat jo puolessa vuodessa, kun taas toinen tyttö saa vieläkin (viiden vuoden jälkeen) polveni pettämään. En sitten tiedä voiko puhua rakastumisesta, koska en ole jälkimmäisen kanssa päässyt koskaan edes keskustelemaan. Sanotaanhan, että sisimpään rakastutaan ja ulkonäköön ihastutaan. Kai kyseessä on sitten vain pitempiaikainen ihastus ;)

• Aaliyah

Miksi vastakkaista sukupuolta olevaan henkilöön?? Enkö saa vastata tähän,koska olen lesbo?

Järkyttävää,että mielestäsi rakastumista on ainoastaan vastakkaiseen sukupuoleen rakastuminen..Samanlaiset tunteet lesboilla on,kuin heteroillakin.

• Synkopoppi

Laitoin viestiketjuun myöhemmin lisäyksen jossa käsittelin tätä homo ja lesbo-asiaa.

Toki saat rakastua samaan sukupuolta olevaan henkilöön jos satut olemaan homo tai lesbo.

• Diiva-89

Haa, tämä kysymys suorastaan huutaa minua vetoamaan taas siihen (kaikkien muiden vihaamaan) tutkimukseen, jossa on todettu että ihminen Rakastuu keskimäärin 2 kertaa elämässään. (Koulusta oppii sittenkin myös hyödyllisiä faktoja...)

Itse en määrittelisi Rakkautta noin, mutta olenkin aika tarkka tuon Rakkauden määrittelemisessä...
      Noh, kuitenkin, sanoisin itse että olen kerran ollut melkein rakastunut. Tarkemmin sanottuna olen kerran alkanut Rakastumaan, sen aikaiseen vakituiseen poikaystävääni.(Olisimmekohan olleet seurustelleet 1,5 vuotta kun tunsin että saatoin olla Rakastumassa häneen)

• jaa-aa-aa...

Mikähän tutkimus tällainen mahdollisesti on? Se nimittäin on täyttä sontaa. Ihminen voi rakastua useita kertoja elämässään, ja rakastuminen on aivokemiallinen ilmiö, jonka kohdalla aloittajan mainitsema määritelmä voi hyvinkin pitää paikkansa. Eihän siinä rakkautta tai rakastamista määritelty, ne ovat aivan eri asioita.

Yleensä parisuhteet alkavat rakastumisesta, joka voi kestää noin 1,5-3v. (tutkimuksesta riippuen). Joko olet tuhlannut aikaasi aika tylsään suhteeseen, tai sitten tarkoitit että olit mahdollisesti alkamassa rakastaa häntä...?

• Synkopoppi

Nyt on ollut puhetta, että ihminen voi elämänsä aikana rakastua toiseen ihmiseen 1-2 kertaa. No nyt sitten tuli mieleen, että mitä jos käy niin, että on 'tuhlannut' nämä rajalliset rakastumiskertansa saamatta vastarakkautta. Tarkoittaako se teidän mielestänne sitä, että enää ei sitten voisikaan rakastua kehenkään vaikka sopiva ihminen osuisikin kohdalle?

Olen tässä tätä rakkauden määritelmää miettinyt, ja siihen tulokseen olen tullut että varsinaisesti rakastunut en ole tämän elämäni aikana vielä kertaakaan.

Riippuu tietysti siitä mihin se raja vedetään ihastumisen ja rakastumisen välillä, mielipiteitä kun näyttää olevan yhtä paljon kuin niiden esittäjiäkin.

• p娨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨...
        Synkopoppi kirjoitti:

Nyt on ollut puhetta, että ihminen voi elämänsä aikana rakastua toiseen ihmiseen 1-2 kertaa. No nyt sitten tuli mieleen, että mitä jos käy niin, että on 'tuhlannut' nämä rajalliset rakastumiskertansa saamatta vastarakkautta. Tarkoittaako se teidän mielestänne sitä, että enää ei sitten voisikaan rakastua kehenkään vaikka sopiva ihminen osuisikin kohdalle?

Olen tässä tätä rakkauden määritelmää miettinyt, ja siihen tulokseen olen tullut että varsinaisesti rakastunut en ole tämän elämäni aikana vielä kertaakaan.

Riippuu tietysti siitä mihin se raja vedetään ihastumisen ja rakastumisen välillä, mielipiteitä kun näyttää olevan yhtä paljon kuin niiden esittäjiäkin.

Ei ole mitään rajallista määrää siihen kuinka monta kertaa voi rakastua. Jos ihminen rakastuu keskimäärin kaksi kertaa elämänsä aikana, se ei tarkoita sitä, etteikö joku voisi rakastua vaikka kymmenen kertaa ja joku toinen ei kertaakaan.

En tiedä olenko varsinaisesti rakastunut kertaakaan, sehän riippuu määritelmästä. Noin puolitoista vuotta olin enemmän tai vähemmän syvästi ihastunut. Joskus viime maaliskuussa kohde vähitellen vaihtui ja siitä lähtien olen ollut häneen ihastunut. En pelkästään kiinnostunut, vaan enemmän.

• Synkopoppi
        p娨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨... kirjoitti:

Ei ole mitään rajallista määrää siihen kuinka monta kertaa voi rakastua. Jos ihminen rakastuu keskimäärin kaksi kertaa elämänsä aikana, se ei tarkoita sitä, etteikö joku voisi rakastua vaikka kymmenen kertaa ja joku toinen ei kertaakaan.

En tiedä olenko varsinaisesti rakastunut kertaakaan, sehän riippuu määritelmästä. Noin puolitoista vuotta olin enemmän tai vähemmän syvästi ihastunut. Joskus viime maaliskuussa kohde vähitellen vaihtui ja siitä lähtien olen ollut häneen ihastunut. En pelkästään kiinnostunut, vaan enemmän.

Kunhan kysyin edellä kirjoittaneiden mielipidettä, koska teoria noista 1-2 rakastumiskerrasta ontuu aika pahasti

• Diiva-89
        jaa-aa-aa... kirjoitti:

Mikähän tutkimus tällainen mahdollisesti on? Se nimittäin on täyttä sontaa. Ihminen voi rakastua useita kertoja elämässään, ja rakastuminen on aivokemiallinen ilmiö, jonka kohdalla aloittajan mainitsema määritelmä voi hyvinkin pitää paikkansa. Eihän siinä rakkautta tai rakastamista määritelty, ne ovat aivan eri asioita.

Yleensä parisuhteet alkavat rakastumisesta, joka voi kestää noin 1,5-3v. (tutkimuksesta riippuen). Joko olet tuhlannut aikaasi aika tylsään suhteeseen, tai sitten tarkoitit että olit mahdollisesti alkamassa rakastaa häntä...?

Mistä voit tietää kyseisen tutkimuksen olevan, omien sanojesi mukaisesti, "täyttä sontaa". Ihmisen aivot ovat monimutkaiset, eikä kaikkea vielä ole selvitetty, siksi esimerkiksi Rakastamisesta on niin monia erillaisia teorioita, joten mistä voit tietää että juuri se mihin sinä uskot on se oikea?

Olen itsekkin lukenut noita tutkimuksia joiden mukaan Rakastaminen kestäisi noin 2 vuotta, mutta juttuni pointti oli se että mainitsemani teorian mukaan ihminen Rakastuu KESKIMÄÄRIN 2 kertaa elämässään, toiset voivat Rakastua enemmän, toiset vähemmän, mutta KESKIMÄÄRIN Rakastumismäärät ovat ainakin kyseisen tutkimuksen mukaan noin 2 kertaa.

En nyt siis sano että ihminen Rakastuu tasan 2 kertaa elämässään, sanon vain että tämän tutkimuksen mukaan ihmiset Rakastuvat KESKIMÄÄRIN 2 kertaa elämässään, ja vaikka olikin kovin kilttiä kertoa mitä Rakkaus on (kyllä, tiedän mitä Rakkaus on Psykologiselta ja biologiselta kannalta) mietin aijemmassa kirjoituksessani lähinnä sitä, miltä rakkaus tuntuu, sillä lähinnä minu kiinnostaa, mistä voi tietää rakastavansa, sillä vaikka sen voikin määritellä aivoja tutkimalla, mutta lähinnä minua kiinnostaa, mistä ihmiset voivat kyseisen tunteen tunnistaa, kun ensikertaa Rakastuvat. Siis jos on kyse tunteesta, jota iihmiset niin monin eritavoin määrittelevät, miten sen voi tunnistaa kun sen ensikertaa kokee, vai voiko sitä tunnistaa ollenkaan?

Tunteethan ovat hyvin kultturisidonnaisia, esimerkiksi:
        "amae"(en ole varma kirjoitetaanko ama amae vai amaee)
        On japanissa yleinen tunne, joka on (suoraan lainattuna) "lähes lapsenkaltainen riippuvuus toisesta, arvojärjestystä korkeammalla olevasta henkilöstä. Länsimaissa ei ole mitään tätä vastaavaa käsitettä"

"lajjaa" puolestaan voidaan länsimaalaisittain käsittää lähinnä myönteisenä häpeäntunteena. Joka on erittäin arvostettu hindukulttuurissa, ja sen puuttumista pidetään järkyttävänä ja häpeällisenä

• jaa-aa-aa...
        Diiva-89 kirjoitti:

Mistä voit tietää kyseisen tutkimuksen olevan, omien sanojesi mukaisesti, "täyttä sontaa". Ihmisen aivot ovat monimutkaiset, eikä kaikkea vielä ole selvitetty, siksi esimerkiksi Rakastamisesta on niin monia erillaisia teorioita, joten mistä voit tietää että juuri se mihin sinä uskot on se oikea?

Olen itsekkin lukenut noita tutkimuksia joiden mukaan Rakastaminen kestäisi noin 2 vuotta, mutta juttuni pointti oli se että mainitsemani teorian mukaan ihminen Rakastuu KESKIMÄÄRIN 2 kertaa elämässään, toiset voivat Rakastua enemmän, toiset vähemmän, mutta KESKIMÄÄRIN Rakastumismäärät ovat ainakin kyseisen tutkimuksen mukaan noin 2 kertaa.

En nyt siis sano että ihminen Rakastuu tasan 2 kertaa elämässään, sanon vain että tämän tutkimuksen mukaan ihmiset Rakastuvat KESKIMÄÄRIN 2 kertaa elämässään, ja vaikka olikin kovin kilttiä kertoa mitä Rakkaus on (kyllä, tiedän mitä Rakkaus on Psykologiselta ja biologiselta kannalta) mietin aijemmassa kirjoituksessani lähinnä sitä, miltä rakkaus tuntuu, sillä lähinnä minu kiinnostaa, mistä voi tietää rakastavansa, sillä vaikka sen voikin määritellä aivoja tutkimalla, mutta lähinnä minua kiinnostaa, mistä ihmiset voivat kyseisen tunteen tunnistaa, kun ensikertaa Rakastuvat. Siis jos on kyse tunteesta, jota iihmiset niin monin eritavoin määrittelevät, miten sen voi tunnistaa kun sen ensikertaa kokee, vai voiko sitä tunnistaa ollenkaan?

On japanissa yleinen tunne, joka on (suoraan lainattuna) "lähes lapsenkaltainen riippuvuus toisesta, arvojärjestystä korkeammalla olevasta henkilöstä. Länsimaissa ei ole mitään tätä vastaavaa käsitettä"

"lajjaa" puolestaan voidaan länsimaalaisittain käsittää lähinnä myönteisenä häpeäntunteena. Joka on erittäin arvostettu hindukulttuurissa, ja sen puuttumista pidetään järkyttävänä ja häpeällisenä

Jonkun verran on tullut luettua sekä biologiaa että psykologiaa (myös sos.psykaa) lukion jälkeenkin, eikä tuollainen tutkimus ole koskaan tullut eteen, joskin paljon tuota kiistäviä lähdeaineistoja.

Jos sinulla on lähde tuohon, niin laita ihmeessä. Luen mielelläni erilaisia näkökulmia.

• High-Schooler
        Diiva-89 kirjoitti:

Olen rakastunut, ja rakastan edelleen erästä neitiä. Olemme olleet ystäviä ala-asteen alusta asti, mutta silloin olimme vielä erittäin läheisiä ystäviä toisillemme. Tottakai luokkatoverit tökkivät olkapäillään, siihen tyyliin, kun vietin monia välituntejani hänen kanssaan. Myöhemmin huomasivat vanhemmatkin käyttäytyvän minun häneen tietyin tyylein, tekstiviestejäkin odoteltiin sohvalla istuen, ja hartaasti. Ylä-Asteella sama tunne säilyi, vaikka ystävyytemme oli pikkuisen häilynyt, tuli uusia kavereita, itse kullekin. Lukiossa tämä rakkauden tunne on pikkuisen jo, miten sen sanoisi, laantunut, sillä neidillä on tällä hetkellä poikaystävä. Aluksi mieleni täytti pieni mustasukkaisuus, mutta nyt olen tottunut ajatukseen, että tuskinpa vietän tulevaisuuttani hänen kanssaan (Vaikka ajatus yhteisestä tulevaisuudesta oli tuntunut ennekin uskomattomalta, mutta nyt se tuntui mahdottomalta). Mutta onnekseni, ystävyyssuhteemme on lujittunut jälleen, sillä minä, syystä tai toisesta, tavallaan "uudelleentutustuin" häneen :)

Ihastumisia on ollut muutamia, mutta kiinnostumisia en edes viitsi mainita, niitä on niin monta (Lähinnä tarkkailua koulun käytävällä - tarkkailun kohde ei ole kertaakaan huomannut puuhiani). Olen ihastunut erääseen tyttöön (Ja myöskin hiukan rakastunut siihen toiseen, kuten aiemmin mainitsin, tämä tuo ristiriitaisia tunteita esiin). Tyttö on hiljainen (Sinkku), ainakin mitä olen häntä hiukan tarkkaillut. Hän hymyilee usein, eikä hänellä ole kauheata hoviväkeä ympärillä, muutama hyvä ystävä (Niinkuin minullakin). Olemme eri luokalla, mutta yhteisillä tunneilla, ja käytävillä sitä puoliksi odottaa, puoliksi pelkää, jos hän vaikka vilkaisee. Näin hänestä jopa viime yönä unta - unessa tarkkailin häntä käytävällä, kuten normaalisti, mutta en uskaltanut mennä hänen puheilleen, oli sellainen ulottumattomuuden tunne. Kesäloman alussa ajattelin, josko kysyisin numerotiedustelusta hänen osoitettaan, piipahtaisin ruusukaupassa, ja tiputtaisin kukkasen hänen postilaatikkoonsa - mutta ajatus sortui omaan mahdottomuuteensa. Kesälomalla en ole häntä sen kummemmin ajatellut, mutta aina välillä ajatus eksyy hänen hymyileviin kasvoihin. Tuntuu hassulta, sillä oma mottoni on "Lukio kunnialla loppuun" - itseäni ihmetyttää nuo lukiosuhteet (Jotenkin alitajunta sanoo, että olisin vain kateellinen).. Ensiksi vietetään suhdetta, ja kun tulee riita, vietetään monta surullista, itkuntuhruista iltaa sängyllä maaten. Tämä hiukan viilentää tunteita - kun tuntuu, ettei millään saa keskityttyä, sitä miettii vain häntä, ajattelen, mitä siitä kuitenkin seuraa, pelkkää surua, vihaa, ja kyyneleitä. Suhde rakoilee viimeistään osapulten muuttaessa erilleen. Olen ollut sinkku läpi elämäni, ja yksikään tyttö ei ole osoittanut kiinnostusta minuun.

En ole kellekään, enkä minnekään avautunut ennen tällä tavoin, mutta nyt uskalsin, sillä minua ei luultavasti tunnista kukaan näiden kirjoituksien takaa..

• ja se riitti

Ihastuin reilut 7 vuotta sitten erääseen mieheen. Sitten rakastuin. Ja sitten opin rakastamaan. Ja tässä sitä ollaan yhdessä edelleen.

• Täällä on väitelty aika usein ihastuksen ja rakkauden eroista. Tuntuu, että tavallisesti rakkaus käsitetään periaatteessa samaksi asiaksi kuin ihastus, mutta syvempänä. Mutta ei kai se nyt niin ole.

On olemassa paljon muutakin rakkautta, kuin tätä tyttis/poiqqis -tyyppiä: Äiti-lapsi -rakkautta, ystävien välistä rakkautta, sukurakkautta, jumalallista rakkautta jne... Kun nämä kerran saman rakkaus-otsikon alle niputetaan, niin kai niillä on jotain yhteistä. Rakkaus on siis varmaan jonkinlaista pysyvän tyyppistä kiintymistä, välittämistä ja luottamista.

Ihastumiseen taas ehkä kuuluu enemmän sitä kiinnostumista ja himokkuutta. Sitä, että se toinen jatkuvasti kummittelee päässä. Ihastua voi kaukaakin, mutta rakkauteen tarvitsee läheisen suhteen. Eivätkä nämä kai sulje toisiaan pois. Ei sen ihastumisen tarvitse kadota siinä vaiheessa, kun rakkaus astuu kuvioon. Juuri ihastuminen toiseen erottaa kaiketi tämän tyyppisen rakkauden muista rakkaustyypeistä.

Joskin ehkä ihastuminenkin voi sammua lopulta mutta rakkaus pysyä. Näin voi olla esimerkiksi kahden koko ikänsä naimisissa olleen vanhuksen kanssa. Tiedä sitten.

Voisin toki vastata kysymykseenkin. En kertaakaan - siis tällä "vastakkaiseen sukupuoleen"-tavalla.

• Pilvipuhuri

Ihastuminen ja rakastuminen on kaksi eri asiaa ja immeisten pitäisi se pitää mielessään ennenkuin tänne alkaa kirjottelemaan miten joka kuukaus on taas rakastunut uudestaan:D

Rakkaus on taas asia erikseen, se tosiaan on enemmän kumppanuutta ja sellaista yhteenkuuluvuutta eikä vaan sellasta että ollaan rakastuneita ja erotaan heti kun tulee mutkia matkaan. Nykyään vaan tuntuu siltä että ihmiset olettaa että se rakastumisen ihmeellisyys jatkuu loputtomiin.. Hollywoodista ei kannata ottaa mallia:)

Ennen oli asiat toisin kun oltiin yhdessä sen saman kanssa ja päästiin yli ongelmista, nykyään vaan laitetaan loppu kun toinen sählää jotain tai yms. herätkää ihmiset todellisuuteen prkl!

• Pilvipuhuri
        Pilvipuhuri kirjoitti:

Ihastuminen ja rakastuminen on kaksi eri asiaa ja immeisten pitäisi se pitää mielessään ennenkuin tänne alkaa kirjottelemaan miten joka kuukaus on taas rakastunut uudestaan:D

Rakkaus on taas asia erikseen, se tosiaan on enemmän kumppanuutta ja sellaista yhteenkuuluvuutta eikä vaan sellasta että ollaan rakastuneita ja erotaan heti kun tulee mutkia matkaan. Nykyään vaan tuntuu siltä että ihmiset olettaa että se rakastumisen ihmeellisyys jatkuu loputtomiin.. Hollywoodista ei kannata ottaa mallia:)

Ennen oli asiat toisin kun oltiin yhdessä sen saman kanssa ja päästiin yli ongelmista, nykyään vaan laitetaan loppu kun toinen sählää jotain tai yms. herätkää ihmiset todellisuuteen prkl!

Niin ja rakastunut oon kerran.

• mie :))
        Pilvipuhuri kirjoitti:

Kyl rakastumisen tunnekkin voi säilyä koko elämän. Se ehkä muuttaa muotoaan eikä oo läheskään niin usein läheskään niin vahva kuin nuorena. Mutta muutenkin tunteet kuulemma "kevenee" vanhemmiten. Äitin kanssa juteltiin tästä aiheesta, niin kyllä se sanoi että kyl se on edelleen iskään rakastunu. Jalat menee alta vaan vähän harvemmin... :)

• ...

rakastunut kerran 15 vuoden aikana.. Voimakkaasti oon ihastunut kaksi kertaa ja mahtuupa joukkoon vielä muutama 'normaali' ihastuminenkin :)

• asdfasdfasdfasdfasdf

Ihastunut kymmeniä, rakastunut vain yhdesti. Rakastuneisuus syveni rakkaudeksi ja rakastan häntä edelleen...

• "kova gimma"

Nooh.... En minäkään elämässäni ole kuin kerran rakastunut. Ja 15 vuotta on ikää mullakin. En usko että rakastun ihan heti uudestaan. En voinut rakastaa sitä jota rakastin, koska hänellä oli jo oma rakas. Olihan meillä ihan hauskaa sen kaverin kanssa, mutta sen jutun piti jäädä siihen. Joten minun ei auttanut muu kuin kestää tämäkin asia. Ystävä olen hänelle vieläkin, mutta pidän tunteeni kurissa, koska en halua "satuttaa itseäni*" uudelleen. Olen jo päässyt tästäkin tragediasta yli, mutta siitä asti olen saanut kuulla :
      - sä oot erilainen kun muut tytöt, sä oot vähän niinkun sellanen "kova gimma"...
      Ja tällä repliikillä on tarkotettu sitä, että mulla ei oo ns. helliä tunteita enää. Ehkä toi juttu oikeesti hieman kovetti sydäntäni, mutta eipä ainakaan tule suru puseroon enää niin pienistä jutuista!!! :)

* ja itseni satuttamisella en todellakaan tarkoita viiltelyä, tai mitään sentapaistakaan. Tarkoitan sitä, että se sattui, kun se jota rakastat ei voi rakastaa sinua...

• rakastunutt

puol kertaa ;D 16:sta vuodessa :D

• johanna14

..vielä kertaakaan. Minulla on koko elämäni edessä! itse en erottele kiinnostumista/ihastumista O_o olen ollut ihastunut montakin kertaa. Tälläkin hetkellä. En ole koskaan ollut näin ihastunut keneenkään ja tämäkin on pientä..

• [Nanashi]

Olen siis menossa ammattikouluun ja olen rakastunut kerran. Mielestäni se ei ole pieni luku. :D En ymmärrä muita 16-vuotiaita, jotka ovat rakastaneet ja seurustelleet vakavasti muka 5 kertaa pienen elämänsä aikana. 88DD THAHA, sanon minä. Ja siihen että ihastuminen muuttui rakkaudeksi vei minulta yli vuoden ja sen ajan olimme ystäviä. Onneksi veikin niin kauan! Luulen, että jos en olis rakastunut vielä, niin en olis osannut ottaa suhdetta niin todesta. :) En harrasta semmosia pikasuhteita tyyppejen kanssa mitkä ei edes kiinnosta.

• Bubilop

Kerran.

• MML

MONIA KERTOJA JA OIS IHANAA RAKASTUA KAIKEN KAIKKIAAN 18 KERTAA JA TAUSTALLA SOISI WHITESNAKEN HERE I GO AGAIN SEKÄ DEEP PURPLEN SMOKE ON THE WATER JA SITTEN KUN PELAIS KIEKKOA III-DIVISIOONA < 9 3.JALKAPALLOA 112 OTTELUA JA ALASARJAT PÄÄLLE HÄN KÄVISI SEURAAMASSA PELEJÄ JA SITTEN ENNEN KAIKKEA KÄVISIN KEIKALLA HÄNEN TÖISSÄÄN IMITAATTORINA JA HEAVYMIEHENÄ JA SITTEN ENNEN KAIKKEA TUNTISIMME KOIRANAYTTELYISTA JA SITTEN EI MUA HAITTAIS VAIKKA OIS KOULUKAVERIKIN KYSEESSÄ.

• MML

JAA.AAA VAIKKA KUINKA MONTA KERTAA JA USEITA PÄIVIÄ
      EN OSAA EDES LASKEA TARKKAAN..OLEN SIIS IHASTUNUT TAIKKA RAKASTUNUT...OLISI IHANAA RAKASTUA MONIIN TYTTÖIHIN JA AIKANAAN SITTEN LÖYTÄÄ SE OIKEA JA SITTEN VIELÄ KOIRANAYTTELYSSÄ VANTAAN HAKUNILASSA
      HÄNELLÄ OLISI ROTTWEILER JA MULLA BERNHARDILAINEN
      JA SIITÄ SE JUTTU LUISTAISI JA JATKUISI.EN OSAA ANTAA TARKKAA LUKUA MUTTA SANON ETTÄ LUKUISIA KERTOJA

• Jurmis

No perkales... :D Voin myöntää nyt viimeinkin kerran rakastuneeni ihan oikeasti. Loput on ollu ihan sellasta pelkkää ihastumista. Kerran olen nyt rakastunut ja koitan siitä nyt sitten saada jotain isompaa aikaiseksi. Saa nähdä mitä tuleman pitää mutta tuntuu että voisimme sopiakin toisillemme melko hyvin ja nyt vietin jokusen päivän hänen kanssaan ja olin ihan totaalisesti myyty ja jäähyväiset olivat minulle melko kova kolaus. Kyllä sitä olisi toivonut useampaa lisäpäivääkin siihen hommaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6545
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      661
      2791
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      92
      1197
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1195
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1089
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      992
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228