Purjehdus kiinnostaisi mutta mistä oppia

Myrskyluodon Maijja

Vähän punastellen tulen tänne ammattilaisnäkökulmien väliin kyselemään millaiset on nuoren aikuisnaisen mahdollisuudet päästä purjehtimaan ja oppia jotain purjehduksesta kun suvussa eikä kaupungissa ole minkäänlaista purjehdustoimintaa.

Pienet muoviveneet ja kesämökkikeikat poikien mukana (pojat tuhannen tuiterissa) ei jaksa enää kiinnostaa. Haave on isommilla merillä ja päästä tekemään muuta kuin istua 4-metrisen ratissa ainoana selväpäänä..

Nuorille tuntuu olevan purjehduskouluja, mutta kun olen jo 26v. ..ja haluan oppia ja tehdä jotain konkreettista.

16

2995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paattinen

Aikuisena minäkin aloitin, tausta sama kuin sinulla, eli kukaan perheessä tai suvussa ei purjehdi. Etsiydyimme miehen kanssa pursiseuran purjehtijakurssille pari kesää sitten, josta kaikki alkoi. Sen jälkeen kävimme gasteina ko. pursiseuran viikkokilpailuissa oikeastaan koko kauden, ja loppukesästä vuokrasimme itsellemme viikoksi veneen. Nyt on jo omakin...
      Mutta siis: noilta kursseilta (lisätietoja Purjehduksenopettajat PORY ry:n nettisivuilta, muistaakseni www.pory.fi) on hyvä aloittaa, sillä siellä opitaan perusteet ja voi saada vinkkejä mm. siitä, kuinka päästä gastiksi veneisiin, jos ei omaa plakkarissa ole. Lisäksi netissä pyörii useilla purjehdusaiheisilla saiteilla myös gastipörssejä - joskin niillä ilmoittelevat usein edellyttävät jonkin verran kokemusta... Pursiseurojen, purjehduskoulujen ja purjehtijaliiton nettisivuilla kannattaa myös käydä katselemassa. Älä lannistu!

• itsekin opetellut

Tuossa jo sanottiinkin että mene Pory:n sivuille, joss aitsekin vierailin. Itse olin Sailingworld'in kursseilla hangossa ja huomasin että aikuisena oppiminen on hauskaa :) He kouluttavat vain aikuisia joten siellä saa olla tyhmäkin. Käytin tämän kiintiön varmaan hyväkseni. Voin suositellä tätä kyllä ja tuttavani oli viime vuonna Kesäpurje purjekoulussa ja hauska aoli sielläkin.

• pannan paksuksi

Gastina saa antaa perää jatkuvasti.
      Joku kani-purjehtija roikuilee vähissä vaatteisasa ja hinkkaa elimiä.

Nuo gero-exhibiititi on uhka myös laitureilla. Ravasia vanhoja ukkoja.

• Juntit yli laidan

Voipi olla ettei ole yhelläkään jannulla lapsentekovalmiuksia enää sen jälkeen jos sellaista yrittää. Sitä on miesvaltaisilla aloilla tullut opittua ainakin sen miten niistä pääsee eroon varsin vaivattomasti. Ilman että antaa niille yhtään mitään. (Varsinkin ne vahnat miehet on uskomattoman helppoja) Mitä minä niille niin suoria sanoja ja kettuilua. Yltyvät siitä kyllä huutelemaan mutta huutelen sitten takaisin. Toimii maalla ja ilmassa niin miksei merellä.

• lesbot hangossa
        Juntit yli laidan kirjoitti:

Voipi olla ettei ole yhelläkään jannulla lapsentekovalmiuksia enää sen jälkeen jos sellaista yrittää. Sitä on miesvaltaisilla aloilla tullut opittua ainakin sen miten niistä pääsee eroon varsin vaivattomasti. Ilman että antaa niille yhtään mitään. (Varsinkin ne vahnat miehet on uskomattoman helppoja) Mitä minä niille niin suoria sanoja ja kettuilua. Yltyvät siitä kyllä huutelemaan mutta huutelen sitten takaisin. Toimii maalla ja ilmassa niin miksei merellä.

Purjevenissä on paljon sexi elostelijoita ja outoja tapuksia.

Varo nopita homo-lesbo-venitä. Niissä on se sexakti härskiä.

Purjehdus jotenkin vapautaa pervot----

• myöhäistä

Itse olen nyt 30v ja ensi vuonna olisi tarkoitus aloittaa purjehdus. Ensi vuonna siksi, että oma vene on tämän kesän telakalla.
      Tutut (ja kokeneet purjehtijat) kaverit tulevat opastamaan alussa.

• Vinkkinä

vinkkinä käy katsomassa www.staf.fi ja sieltä esim. sail training ja purjehdusohjelma.

• Hei Myrskyluodon Maijja, kirjoitapa postiini suoraan yhteystietoinesi niin voinen ehkä opastaa jotain purjehdusharrastuksesi edistämiseksi.

• Pulleatpurjeet N

Minä olen lapsena ollut paljon merillä, mutta aikuisena heräsi innostus tosissaan ja vaikka muistissa oli, tuntui kuin uuden harrastuksen olisi aloittanut.
        Varo muuten kaikenkarvaisia satamakapteeneja yms, jotka ovat liian tuttavallisia. Minulla on nuorena naisena ollut joskus tekemistä, että ymmärtävät, että viihdyn vain purjeiden takia merellä, eikä satamakahvio houkuta kera heidän seuran.
        Missäpäin liikut Maija? Munkin naisvaltaiseen miehistöön voi liittyä tutustumaan, etkä ole ainut vesiselvä ;D

• luvassa

..kun ei täällä ilkeä kertoa... ;)

• nainen25v.
        Pulleatpurjeet N kirjoitti:

Minä olen lapsena ollut paljon merillä, mutta aikuisena heräsi innostus tosissaan ja vaikka muistissa oli, tuntui kuin uuden harrastuksen olisi aloittanut.
        Varo muuten kaikenkarvaisia satamakapteeneja yms, jotka ovat liian tuttavallisia. Minulla on nuorena naisena ollut joskus tekemistä, että ymmärtävät, että viihdyn vain purjeiden takia merellä, eikä satamakahvio houkuta kera heidän seuran.
        Missäpäin liikut Maija? Munkin naisvaltaiseen miehistöön voi liittyä tutustumaan, etkä ole ainut vesiselvä ;D

Hei!

Ensinnäkin, Maija, tekstisi oli aivan kuin omasta suustani!
        Purjehdin viime viikolla pitkästä aikaa Hki:stä Hankoon kahdestaan kokeneen/kilpailevan purjehtijan kanssa. Kun matkaan lähdimme olin jännityksestä ja innosta jäykkänä, tiesin etten osannut mitään ja olin epävarma kuinka onnistuisin tehtävissä... Ennen lähtöä luin yhden purjehduskirjan ja opettelin sanastoa:) että olisin edes vähän perillä jutuista.
        Ne pari päivää Hki:stä Hankoon olivat erittäin opettavaiset ja mielenkiintoiset. Kun kahdestaan matkaa, siinä joutui heti tarttumaan asioihin.
        Kolme päivää seurasin Hangossa regattaa ja mielenkiintoni lajiin vaan kasvoi!
        Nyt myös minun pitäisi saada opetusta ja harjoitusta purjehdukseen. Haaveena olisi joskus päästä kisaamaan kevytveneellä... Tänään on koluttu nettiä, etsien mahdollisia kursseja ja koulutusta. Jos kiinnostaa voisimme yhdessä lähteä jollekin kurssille?!
        Miten olisi, PulleatPurjeet N, mahtuisiko joskus matkaanne tämäkin nuori nainen? Asun Espoossa.

• MyrskyMaijja
        nainen25v. kirjoitti:

Hei!

Ensinnäkin, Maija, tekstisi oli aivan kuin omasta suustani!
        Purjehdin viime viikolla pitkästä aikaa Hki:stä Hankoon kahdestaan kokeneen/kilpailevan purjehtijan kanssa. Kun matkaan lähdimme olin jännityksestä ja innosta jäykkänä, tiesin etten osannut mitään ja olin epävarma kuinka onnistuisin tehtävissä... Ennen lähtöä luin yhden purjehduskirjan ja opettelin sanastoa:) että olisin edes vähän perillä jutuista.
        Ne pari päivää Hki:stä Hankoon olivat erittäin opettavaiset ja mielenkiintoiset. Kun kahdestaan matkaa, siinä joutui heti tarttumaan asioihin.
        Kolme päivää seurasin Hangossa regattaa ja mielenkiintoni lajiin vaan kasvoi!
        Nyt myös minun pitäisi saada opetusta ja harjoitusta purjehdukseen. Haaveena olisi joskus päästä kisaamaan kevytveneellä... Tänään on koluttu nettiä, etsien mahdollisia kursseja ja koulutusta. Jos kiinnostaa voisimme yhdessä lähteä jollekin kurssille?!
        Miten olisi, PulleatPurjeet N, mahtuisiko joskus matkaanne tämäkin nuori nainen? Asun Espoossa.

Kävin vähän kokeilemassa jo parissa veneessä millaista se on ja laji tarttui heti kuin tauti.

Olisin kernaasti lähtenyt kaveriksi kurssille ja oppiin mutta en ole eteläsuomesta valitettavasti. Siellä se oppitarjonta onkin kovin runsasta kun vertaa tänne keskisempään suomeen. Omassa kylässäni ei ole opetus/kurssitoimintaa.

Mutta heitin nyt lomani aikana itseni lajin ihmisten seuraan vähän sinne sun tänne ja olen huomannut siellä olevan fiksua porukkaa joilta hyviä vinkkejä on jo tullut. Kuten täältä palstaltakin joitain. Purjehdusopas on jo syynissä ;) (On jo löytynyt myös niitä ikuisia roiseja poikamiehiä venekuntineen..niillä vasta neuvoja riittääkin.)

Hyvää kesän jatkoa ja hyviä tuulia kaikille asiallisesti vastanneille. Ehkä näemme purjehduksilla vielä! Tai kursseilla..

• normikamu

jos olet läheltä Haminaa,mukaan sopii tulla kokeilemaan.

• vinkki vinkki!!!

Jos löytyy innoitusta kannattaa etsiä lähimmän purjehdus-seuran webbisivut ja ilmoittua kurssille. Jos vielä jaksaa innostaa ,liity jäseneksi se voi olla kallista... siinä 500E paikkeilla!

• Kevytveneellä oppia

Kannattaa hommata joku käytetty jolla, jolla opettelee. Se on vähän kuin mopolla ensin harjoittelisi, minkä jälkeen on helpompi siirtyä prätkään. Jos lähtee suoraan köliveneestä jää sellainen perstuntuma hankkimatta ja voi tulla harhainen käsitys, että kun veneessä on kiintoköli sillä voi tehdä mitä vaan.

• Vanhanakin
        Kevytveneellä oppia kirjoitti:

Kannattaa hommata joku käytetty jolla, jolla opettelee. Se on vähän kuin mopolla ensin harjoittelisi, minkä jälkeen on helpompi siirtyä prätkään. Jos lähtee suoraan köliveneestä jää sellainen perstuntuma hankkimatta ja voi tulla harhainen käsitys, että kun veneessä on kiintoköli sillä voi tehdä mitä vaan.

Olen samaa mieltä, aikuisenakin jollasta voi olla hyvä aloittaa, jos ei vettä pelkää:
        - perusymmärrys ja pepputuntuma purjehduksen dynamiikasta, tuulesta, aalloista syntyy 10 kertaa nopeammin ja oikeastaan hauskemmin kuin hitaalla köliveneellä.
        - samalla voi miettiä, mikä loppujen lopuksi motivoi purjehtimaan - status, sosiaalinen arvostus, romantiikka, luonnon kauneus, raitis ilma, luonnonvoimat, omien rajojen etsiminen vai esi-isien geenit? Jollassa voi tätä rauhassa yksin mietiskellä
        - purjehtimaan ei opi lukemalla eikä välttämättä edes kurssilla, vaan purjehtimalla. Pienellä jollakokemuksella kalliista kurssista saa paljon enemmän irti. Kurssille kannattaa mennä keväällä, loppukesästä vedet taas ovat niin niin lämpimät, ettei jollalla tarvitse kuiva- tai märkäpukua.
        - mahdollisuuksia jollapurjehdukseen on monia ja kustannukset pieniä. En suosittele kuitenkaan optimistijollaa aikuiselle pienen koon takia. Naiselle sopivia ovat e-jolla, laser ja zoom yksinpurjehtijoille. siitä sen jälkeen kokeilemaan jonkun kanssa kahden hengen jollaa, jolloin kahden purjeen systeemi tulee tutuksi. Pari kertaa 1 hengen, pari kolme kertaa 2 hengen jollalla saattaa riittää purjehtimisen kokonaisidean hahmottamiseksi.

Suosittelen muuten usein alennusmyynnissä ollutta Otavan Suurta Purjehduskirjaa ja sen alkupuolen kevytveneosuuksien läpikäymistä, vaikka päättäisitkin siirtyä köliveneisiin suoraan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe