Tekstiä laatikkoon?

Helle-Hellu

Minulla on koneella uusi tuttavuus nimeltä OpenOffice ja nyt puskee ongelmaa. Miten saan lisättyä tekstinkäsittelyohjelmassa piirtämääni laatikkoon ts. kehykseen tekstiä yksinkertaisimmalla menetelmällä? Kuinkas pääsen tarvittaessa takaisin laatikkoon muokkamaan tekstiä?

4

1650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jus_Si

Hei,

riippuu vähän OOo -versiosta ja käyttöjärjestelmästä. Periaatteessa toimii kaikissa samalla tavalla, mutta käytännössä saattaa olla pikkueroja. Esim. kun luot tekstikehyksen, joissakin versioissa on sellainen vika, että joudut napauttamaan tekstiä tekstikehyksen ulkopuolella ennen kuin ohjelma antaa kirjoittaa kehyksen sisälle. Sen jälkeen kaiken pitäisi sujua yksinkertaisesti: kursori vaan hiirellä kehyksen alueelle ja kirjoittamaan.

• Helle-Hellu

Ilmaisin epäselvästi. Siis jos itse teen suorakulmion (alareunan palkista), johon haluaisin sisään tekstiä, onnistuuko se OpenOfficessa? En itse siinä onnistunut, kompastuin vain kaiken maailman ankkureihin ja homma tyssäsi. Wordissähän siihen suorakulmioon saa tekstiä, kun painaa hiiren oikeaa nappia ja valitsee "Lisää tekstiä".

• Suorakulmio-työkalu on tarkoitettu lähinnä visuaaliseksi elementiksi, ei niinkään tekstisäiliöksi. Jos haluat tekstiä laatikkoon, kannattaa käyttää Teksti-työkalua (kuvake, jossa on joko A-kirjain ja sen vieressä kirjoituskohdistin (Linux) tai T-kirjain (Windows)). Kun piirrät asiakirjaan tekstikehyksen, se on automaattisesti kirjoitustilassa, ja kirjoituskohdistin on kehyksen oikeassa yläkulmassa. Kun olet kirjoittanut tekstin, napsauta hiirellä kehyksen ulkopuolella. Nyt kun napsautat tekstikehystä yhden kerran (tekstikehyksen ympärille ilmestyy vihreät tarttumaneliöt), pääset muokkaamaan tekstikehyksen asetuksia (esimerkiksi taustaväriä tai reunaviivan tyyliä ja paksuutta) napsauttamalla kehystä uudelleen hiiren kakkosnapilla. Tekstiä voit muokata kaksoisnapsauttamalla kehystä.

Huomaa, että jos piirrät tekstikehyksen ja napsautat hiirellä sen ulkopuolella ENNEN kuin kirjoitat kehykseen mitään, kehys poistetaan (näin ainakin OOo 2.2.1-versiossa). Kirjoita siis kehykseen jotakin ennen kuin poistut siitä, kaksoisnapsauttamalla kehystä voit myöhemmin muokata tekstiä.

Tekstikehyksessä ei oletusarvoilla ole reunaviivaa, eikä taustaväriä. Nämä saat kuitenkin helposti asetettua edellä mainitulla tavalla, eli napsauttamalla kehystä hiiren kakkosnapilla. Avautuvasta valikosta Viiva... -komennolla voit asettaa reunaviivan tyylin, värin ja paksuuden. Alue... -komennolla voit asettaa tekstikehyksen taustavärin. Teksti... -komennolla taas voit määrittää tekstin etäisyyden reunaviivasta.

• Magi_Suuri

...tai tuplanapsauta suorakaidetta, jolloin pääset muokkaamaan suorakaiteen sisältämää tekstiä. Toimii sekä Drawissa että Writerissa.

Teksti on oletuksena keskitettynä vaaka- ja pystysuunnassa. Tämän voi asettaa toiseksi napsauttamalla piirrosobjektia, valitsemalla "Teksti" ja siitä tekstin ankkuri vaikka vasempaan yläkulmaan.

Lisäksi voi käyttää tekstiobjektia, kuten edellä jo mainittiinkin.

Kolmas vaihtoehto on käyttää tekstikehystä (Lisää -> Kehys). Se käyttäytyy hieman eri tavalla kuin piirrosobjektit ja mahdollistaa mm. tekstin juoksutuksen kehyksestä toiseen, mutta sillekin voi asettaa reunuksen ja taustan.

Tekstiä voi kirjoittaa itse asiassa minkä tahansa piirrosobjektin sisään. Tarkempaan asetteluun on sitten sekalaisia asetuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      7016
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      703
      3101
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1310
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1291
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1285
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1170
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1136
    9. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1086
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    Aihe