Kertokaapa

minulle mielipiteenne,

kannattaako raittiutta yrittävän alkoholistin nauttia ruuan kanssa edes kotikaljaa? Voiko siitä tulla viinanhimo? Eräs vaimo vaan kyselee...

11

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätän kotikaljan

väliin, kun sitä ei koskaan tiedä. Jotkut toiset eivät. Mulla raitista elämää takana yli 20 vuotta toveriseuran tukemana.

• vaan..

kukin tyylillään, se on ok. Mutta kysehän on alkoholista.

Hyvät ihmiset järki käteen.
      Kun puhutaan riippuvuuksistö niin se tarkoittaa että riippuvuudesta yritetään päästä eroon, ei elämästä.

Itse vedin monta vuotta joka viikonloppu, ja välillä viikkokin meni että heilahti.

Olen juonut ehtoollisviiniä, joskus alkumalja juhlissa. Ei muuta.

Koti kaljaa juon, ykkösolutta vallan ja simaa menee myös. Niin, ja partavettä käytän myös.

Joskus maistan velipojan kotiviiniä suullisen, se on siinä.

En pystyisi elämään kahlittua elämää. Joisin jos haluaisin , mutta en halua.

Olen ollut alkoholin väärinkäyttäjä ja kova juomari joskus. Minä en ole sairas.

A-klinikka on tuttu paikka. AA-ryhmissä käynyt, ei kiitos.

Enkä yritä mitään raittiina olemista yksin. Yritän olla normaali ja elää niinkuin muut. Tiedän heikkouteni ja se on viina, en anna sille mahdollisuuttaa jotta se voisi pilata taas elämäni. Voi olla että joskus juon, en tiedä.
      Nyt elämä on moninverroin mukavampaa.
      Janoon voi juoda muutakin kuin sitä kaljan litkua. Fyysinen kuntokin on parempi kuin moniin vuosiin.

Elän.

• niin miksi ihmeessä pitäisi kiusata itseään esimerkiksi kotikaljalla? Raitistuminen on - tietysti juoppouden asteesta riippuen - elämän perusteita perinpohjin muuttava tapahtuma. Se pitää myös hyväksyä sellaiseksi, muuten ei onnistu. Puolittainen yritys, esimerkiksi määräaikainen viinalakko, juomisen vähentäminen, juominen vain tiettynä aikana tai tietyssä tilanteessa tai vain tietyn alkoholijuoman juominen, epäonnistuu varmasti. Minä tiedän. Olen yrittänyt niitä kaikkia.

• vee-e

kun olen samaa mieltä. maailmassa on paljon muita hyviä juomia, jotka eivät muistuta alkoholia. miksi härnätä itseään ?
        juomarilla se on joko tai.

jos ei usko nii eikun seuraavaksi kokeilemaan paria saunakaljaa ja kohtuukäyttöä siihen perään.
        eikä juomari usko kuin kokeilemalla ja moneen, moneen kertaan.

jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta.

• kuinka sairasta juttua
        vee-e kirjoitti:

kun olen samaa mieltä. maailmassa on paljon muita hyviä juomia, jotka eivät muistuta alkoholia. miksi härnätä itseään ?

jos ei usko nii eikun seuraavaksi kokeilemaan paria saunakaljaa ja kohtuukäyttöä siihen perään.

jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta.

"jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta"

joku haluaa kotikaljaa ja sinä heiluttelet tuomionpäivän lippua.

Ei kaikilla, ei kaikilla ole niinkuin SINULLA!!!
        Ja ei kaikille käy samoin.

• vee-e
        kuinka sairasta juttua kirjoitti:

"jos on halua ja hinkua kotikaljaa saada niin silloin on juotavaa viinaa vielä jäljellä eli oma pohja saavuttamatta"

joku haluaa kotikaljaa ja sinä heiluttelet tuomionpäivän lippua.

Ei kaikilla, ei kaikilla ole niinkuin SINULLA!!!
        Ja ei kaikille käy samoin.

jos/ kun kaikille ei käy samoin. silloin joutuvat vielä juomaan.

tämä palsta käsittelee alkoholia. olen ymmärtänyt, että kirjoittajat/ lukijat ovat alkoholisteja tai alkoholisoitumassa olevia tai heidän läheisiään. myöskin tämä osa käsitteli alkoholismia.

• Juoppopete
        vee-e kirjoitti:

Kyllä monet juomarit pystyy kohtuukäyttöönkin. Ideana on se, ettei ''humallu''. Mä ite oon raittiina kausina dokaillu 0.8 % sidukkaa kolmisen litukkaa/päivä ja olo on ollut vallan mainio.

Tokihan nää on yksilöllisiä asioita, mutta ilman alkoholia on melkein mahdotonta elää, koska esim. purukumissa on sitä.

• on kuitenkin
        Juoppopete kirjoitti:

Kyllä monet juomarit pystyy kohtuukäyttöönkin. Ideana on se, ettei ''humallu''. Mä ite oon raittiina kausina dokaillu 0.8 % sidukkaa kolmisen litukkaa/päivä ja olo on ollut vallan mainio.

Tokihan nää on yksilöllisiä asioita, mutta ilman alkoholia on melkein mahdotonta elää, koska esim. purukumissa on sitä.

... aivan eri aine kuin etanoli.

• ALGOHOLIDZDI
        on kuitenkin kirjoitti:

... aivan eri aine kuin etanoli.

Saatika sitten metanoli.

• Juoppopete

Kannattaa nauttia kotikaljaa, jos pitää siitä. Itekin nautin 0.8 % siideriä, vaikka oon ''kuivilla''. Ei tästä tuu känniin vaikka miten jois. Kotikalja ei edes maistu samalta kuin kotimainen keskari. Itelläni ei ole nollatoleranssia, mutta sekoilu on ollut niin kovaa, että en aio enää humaltua. Ainakaan pitkään aikaan.

• calmato

Tiedän raittiita alkoholisteja, jotka eivät juo edes kotikaljaa eivätkä simaa, puhumattakaan kaupan ykkösoluesta tai kotikaljasta.

Oma mieheni on raitis alkoholisti, jolla ei ole mitään ongelmia kotitekoisen siman tai kotikaljan kanssa. Tietenkään en päästä niitä käymään muuta kuin sen verran, että niihin muodostuu raikas hiilihappopitoisuus - totta kai jos niihin lappaa pussikaupalla sokeria ja käyttää pitkään, niistä tulee ties mitä kiljua ja moskaa.

Oman järjen käyttö sallittu! Vaimo ei ole miehensä raittiuden vahti, eikä mies vaimonsa, joten ratkaisu on täysin raittiutta haluavan itsensä tehtävä. Mutta jos raittius on ihan aluillaan, niin itse kyllä ensimmäisen kuukauden ajan kehittelisin jotain muuta juotavaa pöytään - varsinkin, jos mies on aikaisemmin tottunut juomaan keskiolutta ruuan kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe