ajolämmitin

veneeseen.................

Olisko kellään tietoa, miten voisi asentaa ajolämmittimen veneeseen. Eli siis vesikiertoon jonkinlainen kenno puhallin ilm. yksinkertaisuudessaan.. Mihin kohtaa vesikiertoa kenno tulisi laittaa? Koneessa makeavesikierto.

10

4286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentassa

se käy ainakin helposti. Koneessa on valmiina ns. kiertoletku. Lämmitin asennetaan tämän letkun tilalle tai yhteyteen. jos lämminvesiboileri on myös kierrossa, kannattaa laittaa y-liitokset jakoihin. Tällöin molemmat saavat haluttaessa yhtäaikaa lämpimäksi. Monesti lämpökennoon kannattaa laittaa säätöventtiili y-haaran jälkeen, josta lämpöä voi säätää. Kannattaa miettiä, mihin asennat lämppärin ja venttiilin veneessäsi, jotta puhallusputkien ja vaijerin asennus onnistuu kivuttomasti. Muista myös korvausilma puhaltimelle.

• R K-S

Vaihtelee hieman, mutta periaate on seuraava:
        - Ulosotto termostaattipewsästä enne termostaattia.
        - Paluu alavesiputkeen tai kierovesipumppuun.
        Lämmitin kuljettajan jalkojen viereen tai vastaavaan paikkaan. Puhallusletkut tuulilasille.
        Kannattaa tuoda raitista ilmaa myös lämmittimelle.

• vielälisäkysymys
        R K-S kirjoitti:

Vaihtelee hieman, mutta periaate on seuraava:
        - Ulosotto termostaattipewsästä enne termostaattia.
        - Paluu alavesiputkeen tai kierovesipumppuun.
        Lämmitin kuljettajan jalkojen viereen tai vastaavaan paikkaan. Puhallusletkut tuulilasille.
        Kannattaa tuoda raitista ilmaa myös lämmittimelle.

Kone on sinulle ymmärtämäni mukaan tuttu, mitsubishi k2as.. Laitanko siis liitoksen ennen termostaattia..? Ei kai ole vaarana että kone ei lämpene tarpeeksi?
        Mulla on pajeron takatilan lämmitin, missä on kenno puhallin..
        Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kuinka voisin sen kytkeä, ettei tule sutta..
        Kiitos jo etukäteen...!!!

• vielälisäkysymys
        vielälisäkysymys kirjoitti:

Kone on sinulle ymmärtämäni mukaan tuttu, mitsubishi k2as.. Laitanko siis liitoksen ennen termostaattia..? Ei kai ole vaarana että kone ei lämpene tarpeeksi?
        Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kuinka voisin sen kytkeä, ettei tule sutta..

Eli paluu alavesiletkuun..? jos laitan lämmittimen ennen termostaattia letkusta, jääkö yhteys vielä samaisesta letkusta termostaatille? T-haara tms?
        Kiitos jos vaivaudut vastaamaan..

• R K-S
        vielälisäkysymys kirjoitti:

Ja siksi kone voi käydä vähän kylmänä, jos lämmityslaite on kovin tehokas. Mieti vielä onko ko. laitteesta hyötyä. Onko kyseessä purjevene?
        Purjeveneellä on lyhyet käyttöjaksot koneella, joten lämppäri ei paljoa anna.
        Moottoriveneessä on tilanne parempi.
        Eli: Ulosotto syl. kannesta termostaatin vierestä ja paluu alavesiputkeen ennen kierovesipumppua.

• riittää
        R K-S kirjoitti:

Ja siksi kone voi käydä vähän kylmänä, jos lämmityslaite on kovin tehokas. Mieti vielä onko ko. laitteesta hyötyä. Onko kyseessä purjevene?
        Eli: Ulosotto syl. kannesta termostaatin vierestä ja paluu alavesiputkeen ennen kierovesipumppua.

jos lämppäri on ajateltu esim. pitämään ikkunat kirkkaana kostealla ilmalla. Itse asensin kennopuhaltimen ja suuttimet tuulilasille. olen ollut erittäin tyytyväinen. Aiemmin lasit huurtuivat pahasti kosteassa kelissä. Nyt kosteus häviää nopeasti. Lämpö ei ole kuumaa, vaan haalean lämmintä ja se riittää kesäkelille hyvin käyttötarkoitukseensa.. Olen samaa mieltä kanssasi, että purkkariin ko. laitetta ei kannata asentaa, jos aikoo purjehtia

• alkuperäinenkysyjä
        R K-S kirjoitti:

Eli kyseessä on siis moottorivene, hitaasti kulkeva uppoumarunkoinen, ajotunteja kertyy todella paljon. Siksi ajattelin, että voisi sen hukkalämmön hyödyntää.
        Mietin sitä asentamista, ei tunnu löytyvän mitsun kannesta lähtöpaikaa letkulle... Eiks se vesipumppu ole just siinä termostaatin alapuolella / eli vieressä?

• Huurteen poistoon tarvitaan ennemmin tehokasta puhallusta, kuin pelkästään lämmintä. Lisäksi puhallus kannattaa aina, jos mahdollista ottaa veneen ulkopuolelta, jotta ilma olisi mahdollisimman kuivaa. Jos kierrätetään pelkkää sisäilmaa lopputuloksena on entistä huurteisemmat ikkunat.

Tuohon ikkunoiden auki pitämiseen on tosi kompakti vaihtoehto Kalori Compact D, jossa on pari letkulähtöä ja sisäänrakennettu etuvastus kahdelle teholle.

http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/vesikiertolammittimet/vesikiertoinen-lammitin-kalori-compact-d2-detail

Ei purjeveneessäkään välttämättä ole huono juttu laittaa ajolämmitintä, jos siellä on jo esimerkiksi lämminvesivaraaja asennettuna ja siis myös letkuvedotkin jossain määrin duunailtuna. Alle parilla sadalla ja pienellä asennustyöllä saa asennettua lämppärin joka antaa "ilmaiseksi" lämmintä aina kun koneella ajetaan.

http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/vesikiertolammittimet/vesikiertoinen-lammitin-kalori-silencio-detail

Tuo ei ole pöllömpi isossa moottoriveneessä muutenkaan.

• huurteessa

Miten näissä vesikiertoisissa puhalluslämmittimissä kannattaisi toteuttaa ilmanotto hytin ulkopuolelta? Saako noihin mitenkään järkevästi kiinni tuloilmaputkea, jonka voisi vetää hytin ulkopuolelle?

Olisi tarvetta tuollaiselle, koska ikkunoiden huurtuminen todellinen ongelma sadekeleillä. Epäilyttää kuitenkin ottaa puhallusilma hytin sisäpuolelta varsinkin kun kysymyksessä on puuvene, jonka pilssissä on usein jonkin verran vettä ja sisäilma siten jossain määrin kosteaa jo valmiiksi. Toistaiseksi huurtumisongelmasta selvitty ikkunoiden sisäpintojen ahkeralla Fairy-käsittelyllä, mutta oma vaivansa on siinäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe