Kertokaa hyväksi koettuja vinkkejä viinanhimon karkoitukseen.Mitä ehdottaa puolisolle kun hän seuraavaksi aikoo lähteä ripaseen?Miten aloittaa keskustelu, jottei heti suuttuisi itse ja suututtaisi toista?Hän itse haluaa raitistua ja tekisin mitä vain tukeakseni häntä.
Viinan korvike
12
1301
Vastaukset
- Kultahippu
Itselläni liikunta toimii alkoholin korvikkeena. Likuntahan tuottaa endorfiiniä, joka aikaansaa hyvän (lähes nousuhumalaan verrattavan)olon. Yleensähän se meneekin niin, että alkoholisti kehittää itselleen riippuvuuden johonkin muuhun. Liikunta on ihan hyvä riippuvuus. 8-D Mieliala kohoaa ja saattaapa muutama läskikilokon tippua. Eli ehdopa puolisolle lenkkiä metsässä.Jos ei halua juosta, niin sitten mustikkaan.
- sAAmari
olisipa minullakin ollut viisi vuotta sitten puoliso, joka olisi ehdottanut huikan sijaan lenkille tai mustikkametsään lähtöä. Olisin varmaan raitistunut heti!
Tuo oli hienovarainen tapa ilmaista, että en todellakaan usko, että se puoliso toisen käskystä/pyynnöstä vahtaisi ryyppyä lenkkeilyyn. Liikunta voi alkaa kiinnostaa sitten, kun alkoholiongelma on poistunut, mutta ratkaisuna se tuskin toimii. Ja toisaalta tunnen ihmisiä, jotka kuntoilevat hullun lailla ja juovat siitä huolimatta. - Vai lenkille!
Kyllä ei varmaankaan ole raittius kovin pitkä jos juoksemalla pitää yrittää olla no puhutaan mielummin juomatta.
Liikunta ja muutkin harrastukset tulee, kun alkoholisti raitistuu. Ei tarvi hakemalla hakea muuta tilalle, kun puhutaan raittiudesta ei olemisesta ilman viinaa.
Niin ja jos mennään oikein, niin yställeni sanottiin A-klinikalla et talvella ostaa itselleen retkiluistimet, niin kyllä se siitä. Voiko kukaan enempää paskaa jauhaakkaan. - Olofi
Karkkia voi vetää jos raitistelee. Siinä on vaan se riski, että voi muuttua aikamoiseks läskikasaksi.
- tekemään mitä vain,
etsi käsiisi toinen läheisensä alkoholin käytöstä kärsivä ihminen. Ainakin al-anonista löydät sellaisia. Saattaa tuntua typerältä neuvolta, jos itse et juopottele, mutta jos puolisosi ei lopeta alkoholinkäyttöään pyynnöstäsi, kokeile ehdotustani. Ja mieti, mitä menettäisit al-anoniin tutustumalla.
- kahvinkorvikkeeksi.
Niin, korvaavia aineita ei nyt ainakaan kannata miettiä, muita asioita kylläkin.
Pitää olla muuta miettimistä kuin dokaaminen. Mansikka-aika alkaa olla lopuillaan, no sitten vaikka mustikkaan. Pitää suunnitella etukäteen jotain tärkeämpää puuhaa vaikkapa perjantaipullon tilalle.
Kannattaa muuten riidellä aikaisemmin kuin vasta sitten kun henkilö on jo painelemassa paloviinaa hakemaan. Kun riitelyksihän tuollaiset perhepalaverit usein päätyvät. Mutta kunnon riita puhdistaa ilmaa.
Kannattaa lueskella aiheesta, kaikenlaista tietoa on toki tyrkyllä:
http://www.paihdelinkki.fi/perhe
http://www.terveys2015.fi/linkit-alkoholi.html - Alkoholistin seurassa!
Morjens!
Viinanhimo? Oletko koskaan kysynyt puolisoltasi onko hänen tarkoituksenaan ottaa viinaa himoon. Itselläni oli tarkoitus aina juoda sivistyneesti ja seuraksi muutamia paukkuja, vaan kuinkas kävikään. Minulla itselläni oli viimeisinä vuosina jo huono olo itsestäni ja juomisestani siinä vaiheessa kun olin menossa ostamaan pulloa, vaikka juuri olin luvannut etten enään ota. Tarve alkoholistille syntyy aina yhdellä ryypyllä,no tämä nyt oli tälläinen.
Kerro hänelle miltä hänen juomisensa sinusta tuntuu, koska eihän hänen juominen voi olla normaalia, koska sinä olet siitä huolissasi.
Alkoholistille on hänen juomisestaan puhuminen aina kuin punainen vaate.Niin se oli minullekin,aina kun juomisestani muut huomauttivat, hyökkäsin sanallisesti heidän kimppuunsa.
Hyvään päihdehoitoon! Sellaisiakin löytyy Suomesta, esim.Avominne ja Lapuan Minnesota-Hoito.Ne ovat lääkkeettömiä päihdehoitoja,heillä on hoitotavoite, se on ehdoton raittius!
A-klinika huoltaa lääkkeillä,katkolla laitetaan päihderiippuvainen siihen kuntoon, että jaksaa taas alkaa juomaan. Siis hoidetaan juomisen oireita, ei itse sairautta. Näin on käynyt minullekin, kun olen ollut A-klinikan asiakkaana. Minulle annettiin vielä vaihtoehto, vähennä juomistasi ja etsittiin syitä juomiselleni mm. nuoruudestani. Se oli viedä minulta hengen.
Tosiasia on ettet sinä voi toista raitistaa, tukena voit olla silloin kun/jos hän hakeutuu päihdehoitoon ! Alkoholistin pitää ottaa vastuu omasta toipumisestaan, ei kenenkään muun.
Soita päihdehoitopaikkaan, he varmasti sinua ns.neuvovat.
Muista myös itsesi ja oma paras mahdollinen tulevaisuutesi, mikä sinulle itsellesi on tärkeitä ja mikä sinulle kuuluu.Al-anon ryhmät ovat mm.hyviä paikkoja saada vertaistukea.
Puolisollesi voit myös ehdottaa AA-ryhmiin menoa ja etsiä itselleen hyvä ryhmä.
Minulle oli helpompaa mennä AA-ryhmään kun ensin olin käynyt päihdehoidon.
Voimia sinulle, kävi teillä kuinka vain.- vee-e
tulostaa ja antaa rauhallisella hetkellä miehelleen luettavaks ja talteen laitettavaks.
ei se varmaan riitaa saa aikaa eikä raittiutta mutta jää miehen mieleen itämään.
ehkä sitten joskus hän on tarpeeksi juopotellut ja muistaa tuon lukemansa.
- Houhouhou
Jäi vähän epäselväksi paljonko puolisko oikeastaan ryypiskelee. Onkait niitä kaikenlaisia taulukoitakin vaan jos kerran mielestään juo liikaa niin sitten kait olisi syytä ainakin vähentää jollei peräti lopettaa.
Tuo "raittius" on vähän epäselvä ilmaus. Jotkut pitävät itseään raittiina vaikka ottavatkin joskus kuppia, joillekin se tarkoittaa absolutismia.
Edellisissä tulikin hyvin esille kaksi yleisintä kuivistelu keinoa. Osa meinaa että pitää lopettaa juominen niin että tekee jotain muuta, hyödyllisempää tai kiinnostavampaa. Sekä koittaa päästä eroon viinan ajattelemisesta. Osa on sitä mieltä että ensin pitää lopettaa juominen ja sitten vasta alkaa tekemään jotain muuta. Jälkimmäiset tosin eivät edes yritä lopettaa viinan ajattelemista.
Taitanee riippua ihmisestä itsestään mikä tuntuu parhaalta. Keskustelua pystyyn vaan. Onhan se jo kelpo alku. Asioihin kannattaa pureutua kiinni niin nopeasti kuin mahdollista. Sitähän ei voi kukaan ennustaa miten asiat etenevät jos ei mitään yritä. Ei välttämättä tosin alun jälkeenkään, silloin jää vain loppu iäksi kaduttamaan kun ei tullut yritettyäkään jos mopedi alkaa keulimaan.
Jos puoliskolla on tänään ottopäivä niin nyt ei kannata aloittaa neuvonpitoa. Mutta heti alkuviikosta sitten! Kyllä te keinot keksitte.- Toipunut alkoholisti!
Kyllä minä raitistuin ensin ja sitten sain osaksi takaisin niitä asioita harrastuksia joita olin juodessani menettänyt tai kykenemätön tekemään.
Kannattaako juosta asioitaan pakoon, vai käsitellä ne ja raitistua. Raittius on niin paljon muutakin kuin olla juomatta. Ei raittiina ollessa häiritse vaikka muut ns.normaalit ihmiset juo, eikä myöskään ajatukset ole viinassa ja sen saatavuudessa, niin kuin juodessa.
Minulle raittius on elämäntapa. Eihän viinassa sinänsä mitään pahaa ole,sen tarkoitushan on olla mm. seurustelujuoma. Minulle se ei vain sovi,eikä n.400000-500000 muullekaan Suomessa.Myös heidän läheisensä kärsivät juomisesta,sen seurauksista. Kun laskee alkoholistit ja heidän läheisensä yhteen, niin saa kuvan kuinka isoa osaa se meistä koskettaa. Mikäli jokaisella alkoholistilla on vaikkapa vähintään viisi läheistä.
Heti kun tiedän yhdenkin alkoholistin joka on RAITISTUNUT juoksemalla tai mustikoita poimimalla, niin nostan hattua.
Kuten veljeni paloviinassa edellä ovat todenneet, juopon kanssa ei kannata aloittaa periaatekeskustelua silloin kun hän on lähdössä pitkäripaiseen. Se on varma riidan paikka. Alkoholismi on pirullinen, sitkeä ja hengenvaarallinen ilmiö ihmisessä; tahallani en käytä sanaa "sairaus" sen ristiriitaisuuden takia.
Viinanhimon poistaminen ei tapahdu millään tempulla, kaikille se ei onnistu ollenkaan kun se kerran on vallan saanut. Useimmiten juoppo on kasvanut yhdessä alkoholin kanssa eikä lopetettuaan "palaa normaaliin elämään", koska hänellä ei sellaista ole ollut. Jättäessään alkoholin juoppo kirjaimellisesti aloittaa uuden elämän. Se ei ole helppoa eikä tuloksia pidä odottaa nopeasti.
Juopolla on kaksi vaihtoehtoa ilman-viinaa-elämisessä: kuivilla olo ja raittius. Kuivilla olo on viinanhimoa vastaan tappelemista, raitistelua hampaat irvessä; se voi onnistua mutta retkahduksen riski on aina olemassa ja se kuluttaa psyykeä. Minä aikoinani yritin kuivillaoloa monen monta kertaa, se kesti muutamasta tunnista yli puoleen vuoteen. Kuivilla olokin on toki verrattoman paljon parempaa kuin juominen.
Se toinen vaihtoehto, raittius, on kuin ei olisikaan; sitä vain eletään ja ollaan eikä tee mieli viinaa. Valitettavasti raitistumiseen ei ole olemassa patenttiratkaisua. Kuivilla olosta se joka tapauksessa alkaa. Oma tahto raitistua on myös tärkeä; siinäpä kaksi rakennuspuuta joiden varaan jo voi jotakin rakentaa.
Keskustele asiasta juopposi kanssa, mutta älä nalkuta. Älä herran tähden nalkuta!
Suosittelen tutustumista parhaaseen lukemaani alan kirjaan: Raimo O. Kojo "Eroon viinasta". Erinomainen teos juopoille ja heidän omaisilleen.- vielä ykkönen
Kiitos kaikille kommenteistanne.Tämä on erittäin arka ja vaikea aihe, mutta jos tämä puolison juopottelu kauan vielä jatkuu, en tiedä, kuinka kauan jaksan. Mies on nyt ihan selvinpäin sanonut, että yrittää ihan tosissaan pysyä pois pullon ääreltä.Nykyisessä elämässämme ei ole mitään syytä, miksi hän juo, jos syitä halutaan hakea, ne ulottuvat kauas ajassa taaksepäin.Tunnen vain olevani riittämätön, vaikka hän vakuuttaa minulle, että olen hänelle kaikki mitä hänellä on.Rakastamme toisiamme, avioliittomme on tuore, vaikka emme enää itse niin nuoria olekaan. Juominen ei ole mikään uusi asia hänelle, sitä on jatkunut enemmän ja vähemmän koko aikuisiän.Putket kestää nykyisin aina vain kauemmin, selviä välipäiviä on vain pari-kolme sitten taas alkaa kaikki alusta.Olen tosi väsynyt tähän kausielämäämme sekä henkisesti että fyysisesti. Selvinpäin stressaan sitä, milloin hän taas aloittaa ja putken pidentyessä pelkään hänen terveytensä puolesta.Olen sanonut hänelle, että hän on elämäni mies kun on selvä, mutta humalassa rasittava paska.Hän ei riehu eikä ole väkivaltainen, mutta tunnen itseni yksinäiseksi, kun hän seurustelee pullonsa kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154