Tässä pohdin kysymystä että mikä ihmisen saa tekemään hyviä tekoja. Uskovaiset usein sanovat, että ilman Jumalaa ihminen on paha. Voiko tämän kääntäen todeta tarkoittavan sitä, että uskovainen käyttäytyy hyvin vain, koska pelkää Jumalan rangaistusta?
Minä ateistina ja humanistina koen, että moraalilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Kyseessä on kulttuuriyhteisön sisäsyntyinen käyttäytymismalli, joka on aikojen saatossa jalostunut vahvistamaan ryhmän mahdollisuuksia toimia yhdessä. Jo se, että kaikilla maailman kulttuureilla on sääntöjä mitä saa ja mitä ei saa, ja sisäinen "moraalinen" ohjenuora on jokaisessa, kertoo selvästi että uskonnolla ja millään jumalalla ei ole merkittävää vaikutusta asiaan.
Minä en usko jumalaan, mutta en tee pahaa ihmisille tai ympäristölleni yhtään enempää kuin kukaan muukaan.
sateista päivänjatkoa kaikille.
Mikä tekee meissä hyvän?
17
565
Vastaukset
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Eikös se raha määritä onnellisuuden ja osaltaan hyvyydenkin länsi-maissa, nimittäin jos on rahaa voi halutessaan vaivattomammin auttaa ja yleensäkin jaksaa auttaa muita kun on itsellä kaikki bueno?
- tulkittu!!!
"Voiko tämän kääntäen todeta tarkoittavan sitä, että uskovainen käyttäytyy hyvin vain, koska pelkää Jumalan rangaistusta?" Ei voi todeta, koska hyvät teot ei lähde pelosta, vaan uskonnollis-eettisestä normistosta, kuten jokainen vähänkin älykkyyttä omaava hyvin tietää!
"Jo se, että kaikilla maailman kulttuureilla on sääntöjä mitä saa ja mitä ei saa, ja sisäinen "moraalinen" ohjenuora on jokaisessa, kertoo selvästi että uskonnolla ja millään jumalalla ei ole merkittävää vaikutusta asiaan."
Kulttuureilla on tosiaan eettiset ja moraaliset säännöstönsä ja uskonnollinen kulttuuri ohjaa saman lainalaisuuden mukaan myös uskonnollis-eettistä käyttäytymiskoodistoamme. Sen pohjana on uskonnolliset ohjeet ja käskyt ja muu normisto, joiden pohjana on hahmotuksemme Jumalasta ja jumaluudesta, joilla siis on vakutusta eettisiin ja moraalisiin ratkaisuihimme!
Mikä meistä sitten tekee hyvän? Kristittyinä me ymmärrämme ja tunnistamme ihmisessä olevan taipumuksen itsekkyyteen eli pahuuteen, mutta se saa meidät miettimään tekojamme ja niiden vaikuttimia. Ohjeena on jumalallinen ilmoitus Raamatun sanassa ja omassatunnossamme. Kristitty pyrkii toimiman oikein lähimmäisiään kohtaan, mutta osaa myös tunnistaa itsessään olevan pahuuden.
Jos taas ihminen ei näe omaa pahuuttaan, hän ei voi nähdä omien tekojensa seurauksia, jotka lähimmäisemme ja ympäristömme kokevat pahoina. Kysymys on omien vaikuttimiensa tunnistamisesta ja sen mukaan toimimisesta.- _Rausku
Uskonto on kieltämättä kiehtova ilmiö, ja uskontojen eri versiot ovat kautta aikojen antaneet ihmisille käteviä metaforisia työkaluja moraalisiin opetuksiin. Sankarit, pelastajat, taistelut, maailmanloppu, taivas, helvetti...
Välttämätöntä uskonnon käyttö moraalin ylimpänä sanelijana ei ole. Näkisin, että korkeimmalle ja hienostuneimmalle moraalin tasolle päästään, kun ymmärretään (rationaalisesti tai intuitiivisesti) uskontojen taustalla olevat elämän säilyttämisen luonnolliset periaatteet - ja samalla kaikissa ihmisyksilöissä asuva tuhoamisvietti, jota on hillittävä ja purettava yhteisesti sovituilla keinoilla.
Dogmaattisesti tulkittuna uskonto tai poliittinen aate (kommunismi, kiihkokanssallisuus) johtaa moraalinen kieroutumiseen, fanaattiseen pakottamiseen joka on irvikuva alkuperäisestä pyrkimyksestä löytää tasapaino vaihtelevien ja ristiriitaisten inhimillisten intressien välille. - toimii näin
_Rausku kirjoitti:
Uskonto on kieltämättä kiehtova ilmiö, ja uskontojen eri versiot ovat kautta aikojen antaneet ihmisille käteviä metaforisia työkaluja moraalisiin opetuksiin. Sankarit, pelastajat, taistelut, maailmanloppu, taivas, helvetti...
Välttämätöntä uskonnon käyttö moraalin ylimpänä sanelijana ei ole. Näkisin, että korkeimmalle ja hienostuneimmalle moraalin tasolle päästään, kun ymmärretään (rationaalisesti tai intuitiivisesti) uskontojen taustalla olevat elämän säilyttämisen luonnolliset periaatteet - ja samalla kaikissa ihmisyksilöissä asuva tuhoamisvietti, jota on hillittävä ja purettava yhteisesti sovituilla keinoilla.
Dogmaattisesti tulkittuna uskonto tai poliittinen aate (kommunismi, kiihkokanssallisuus) johtaa moraalinen kieroutumiseen, fanaattiseen pakottamiseen joka on irvikuva alkuperäisestä pyrkimyksestä löytää tasapaino vaihtelevien ja ristiriitaisten inhimillisten intressien välille."Dogmaattisesti tulkittuna uskonto tai poliittinen aate (kommunismi, kiihkokanssallisuus) johtaa moraalinen kieroutumiseen, fanaattiseen pakottamiseen joka on irvikuva alkuperäisestä pyrkimyksestä löytää tasapaino vaihtelevien ja ristiriitaisten inhimillisten intressien välille."
Oletteko koskaan rakentaneet ok-taloa kaupunkialueelle tai joutuneet oikeusprosessiin. Suomalaisesssa sosialismissa on juuri käynyt kuten edellä on kuvattu, hyvää tarkoittavat lait, esim. rakennusmääräykset tai todisteiden aitous käännetään hallittavia vastaan vahingoittavalla tavalla. Esim. minulta on palanut tuhansia euroja erilaisten viranomisista johtuvien viivästysten ja mielivaltaisten määräysten tulkinnan johdosta ok-taloa rakentaessani.
Julkisella sektorilla onkin paljon töissä ev.lut -lahkoon kuuluvia.
Nimim. mielummin kuollut kuin julkisella sektorilla töissä. - Hesusperkele
... ateisti ei tunnista oikeaa ja väärää, ja ei käsitä/tunnista "ihmisen taipumusta itsekkyyteen eli pahaan"?? Miten olet päätynyt tähän näkemykseen jos olet tätä mieltä?
Tarkoitatko että vain kristityt voivat havaita tämän ilmiön ihmisessä?
Ihmisen äärimmäisen 'pahuuden' määrittää viime kädessä yhteisön ylin käytöskoodi: lait ja oikeus. Suomessa asiaa ei ilmeisesti olla tutkittu, mutta esim. Yhdysvaltojen vankiloissa viruvien vankien joukossa ateisteilla on huima aliedustus.
Tämä tosiasia varsin tehokkaasti torpedoi fundamentalistikristittyjen saarnaaman 'totuuden' siitä, että ateistit ovat 'pahoja'.- Hesusperkele
Taitaa juu USA olla yksi ankarimmin kristityistä valtioista tällä hetkellä. Ja kumma kyllä kaikkien tutkimusten mukaan nämä kristityt amerikkalaiset päätyvät sankoin joukoin vankiloihin ja tappavat toisiaan jne.
Tästä on turha mussuttaa vastaan:
Jo pelkkä ameriikan kristittyjen määrä suhteessa kansalliseen vankien määrään kertoo että kristitty Amerikkalainen rötöstelee itsensä vankilaan hyvin usein. Toki vikaa on järjestelmässäkin, mutta jos suhdanne olisi niin, että ateistit kansoittaisivat USAn vankilat, niin tuon Vankia/asukas/uskovaisia kansassa suhdanteen mukaan siellä ei juuri muita olisikaan kuin ateisteja. Näin ei kuitenkaan taida olla...
Ja vielä huvittavampaa on, että asiasta on useampiakin tutkimuksia joissa rebublikaaniset ääriuskovaisten täyttämät osavaltiot ovat rikostilastojen ja murhalukujen kärkipäässä liki 60-75%... Tämä ei kovin hyvin tue näkemystä pahoista ateisteista, vai ollaanko eri mieltä? - Protun käynyt vapaa-ajattelija
Hesusperkele kirjoitti:
Taitaa juu USA olla yksi ankarimmin kristityistä valtioista tällä hetkellä. Ja kumma kyllä kaikkien tutkimusten mukaan nämä kristityt amerikkalaiset päätyvät sankoin joukoin vankiloihin ja tappavat toisiaan jne.
Tästä on turha mussuttaa vastaan:
Jo pelkkä ameriikan kristittyjen määrä suhteessa kansalliseen vankien määrään kertoo että kristitty Amerikkalainen rötöstelee itsensä vankilaan hyvin usein. Toki vikaa on järjestelmässäkin, mutta jos suhdanne olisi niin, että ateistit kansoittaisivat USAn vankilat, niin tuon Vankia/asukas/uskovaisia kansassa suhdanteen mukaan siellä ei juuri muita olisikaan kuin ateisteja. Näin ei kuitenkaan taida olla...
Ja vielä huvittavampaa on, että asiasta on useampiakin tutkimuksia joissa rebublikaaniset ääriuskovaisten täyttämät osavaltiot ovat rikostilastojen ja murhalukujen kärkipäässä liki 60-75%... Tämä ei kovin hyvin tue näkemystä pahoista ateisteista, vai ollaanko eri mieltä?USAssa valtaosa ihmisistä on ns. tapakristittyjä, ja sama tilanne on Suomessakin. USAssa ei julkisena ateistina pärjää esim. työelämässä. Suomessa onneksi ei uskonto paljoakaan vaikuta jokapäiväiseen elämään, mutta silti tutkimusten mukaan noin puolet suomen "kristityistä" ei usko Jumalaan.
- -ei uskossa-
varmaan osa kansasta pelkääkin jumalaa,herran pelko on viisauden alku jne.
Mutta eiköhän se ole niin,et hyviä tekoja tehdään jo pelkästään syystä et itselle tulee siitä hyvä mieli ja usein hyvistä teoista seuraa itsellekkin jotain hyvää jolloin omakin olotila kohenee..
Osittain siis mukana saattaa olla oma lehmä ojassa ja/tai pelkästään itsetunnon kohottaminen toimimalla muidenkin silmissä oikeaksi hyväksytyllä tavalla.
Moraalinen käyttäytyminen on asia jota opetetaan jo meille kun olemme pieniä lapsia. Ei saa lyödä toista,pyydä anteeksi,auta läheisiäsi..
Pakko todeta et jotain luterilaisesta uskosta olen poiminut minäkin...nimittäin kohtelen muita kuten haluaisin muiden minua kohtelevan tai ainakin pyrin tähän.
Tietty huonoina päivinä ei aina jaksa olla säyseä tai muita huomioon ottava,mutta sekin kuuluu ihmisluonteeseen. Meissä kaikissa siis asuu pieni hyvyys ja pahuus?? ja se on sisäsyntyistä pikemminkin kuin uskon asia,mutta myös opetuksilla herätetään nämä sisäsyntyiset mekanismit eloon. Opastamalla missä tilanteissa ihmisen tulee näyttää hyvyytensä tai pahuutensa.- Hesusperkele
Jep,
olisin sitä mieltä että tuolta löytyy noita sun mainittemia syitä taustalta, Halu miellyttää, halu saada vastapalveluksena hyvää kohtelua jne.
Mutta tuota en allekirjoita että "tee toisille jne." olis jotenkin kristitty ilmiö. Kyllä useimpiin kulttuureihin uskonnoista irti revittynäkin kuuluu tuo sama perusajatus, ihmiset kohtelee sinua mukavasti kun sinä kohtelet niitä mukavasti. Mitenkäs se selänraapiminen nyt menikään...
Meidän länsimainen kasvatus ja sitä kautta kristinusko joka meille on pakkosyötetty lastentarhasta lähtien nyt vaan sattuu mainitsemaan tuon asian yhtenä perusoppinaan. - -ei uskossa-
Hesusperkele kirjoitti:
Jep,
olisin sitä mieltä että tuolta löytyy noita sun mainittemia syitä taustalta, Halu miellyttää, halu saada vastapalveluksena hyvää kohtelua jne.
Mutta tuota en allekirjoita että "tee toisille jne." olis jotenkin kristitty ilmiö. Kyllä useimpiin kulttuureihin uskonnoista irti revittynäkin kuuluu tuo sama perusajatus, ihmiset kohtelee sinua mukavasti kun sinä kohtelet niitä mukavasti. Mitenkäs se selänraapiminen nyt menikään...
Meidän länsimainen kasvatus ja sitä kautta kristinusko joka meille on pakkosyötetty lastentarhasta lähtien nyt vaan sattuu mainitsemaan tuon asian yhtenä perusoppinaan.Niihän se on. Kristinuskossa on monia asioita jotka otettu käyttöön aivan arkisesta ja loogisesta toiminnasta ihmisten keskuudessa.
Kuten tuo kohtele muita kuten tahdot muiden kohtelevan sinua...Lienee se seikka kuitenkin tutuimmaksi tullut juuri lapsuudestamme alkaen uskontotuntiemme mukana.Tiedoksi niille jotka eivät olleet uskontotunneilla ;)
Niin,minä olin vapaaehtoisesti uskontotunneilla. Jälkeenpäin muistan vain kivoja tarinoita joita opettajamme suurella antaumuksella meille kertoi.
Jos lattialle tippui lyijykynä kesken hänen hekumaisten kertomusten hän raivostui ja pamautti karttakeppiä pöytää.
-"Uskontotunneilla ei pidetä mitään ääntä,te loukkaatte minua!" oli hänen lähes jokakertainen rääkäisynsä.Hän oli syvästi uskossa,mutta äärettömän ilkeä opettaja.
Hän saikin potkut lapsiin kiinni käymisestä ja henkisestä ahdistelusta. Mm. minä olin yksi hänen silmätikuistaan,arka ja hiljainen kovasti sairasteleva lapsi. Kärsin migreenistä lähes päivittäin eikä opettajan asenne sitä kohtaan suinkaan tehnyt vaivalle nannaa. Pelkäsin lopulta opettajaa niin paljon että kouluun menokin oli suorastaan järkyttävää.
Näin, kristittykin siis voi olla erittäinkin julma toisia ihmisiä kohtaan. Olenkin monesti miettinyt,että keltä tämä ope mahtoi anteeksi pyytää käytöstään?? Ei ainakaan meiltä lapsilta taikka lasten vanhemmilta...
Rakkaus on puhdasta toimintaa, toimintaa totuudessa, kauneudessa ja hyvyydessä (Norberto Keppe). Tämä on lähellä Jumalaa, sillä Aristoteleen mukaan Jumala on puhdasata toimintaa.
Rakkkaus pakottaa ihmisen tekemään hyvää. Hyvät teot tuottavat hyvän oloa.
Rakkaus on välttämätöntä elämän säilymiseksi.
Moraalilla ei tarvise olla yhteyttä rakkauteen, se saattaa jopa kääntyä rakkautta vastaan ja muuttua julmuudeksi,
Kun ihminen luopuu rakkaudesta, hän samalla antaa vallan pahuudelle. Usein ihminen käyttää "vapaata tahtoaan" väärin aiheuttaen itselleen ja ympäristölleen vahinkoa.- Hesusperkele
Niin mikä oli tämän lässytyksen sisältö?
- -ei uskossa-
rakastuminen ja rakkauden tunteet ole puhdasta aistimista ja kemiaa. Elimistössä tapahtuvia reaktioita.
Mitä silmät,korvat,nenä - ja tuntoaistit viestittää meille jotain mikä aiheuttaa mielihyvää sen perässä sitten tulee rakastuminen/rakkauden tunteet??? Voisko olla jotain tällästä kenties?? Viisammat voivat kertoa rakentavamman teorian..
Koskaan en ole viellä ajatellut jumalan tai muun henkiolennon olevan osana rakkauden tunteitani. Kyllä se on se toinen ihminen joka ne minussa herättää ;)Ja se on selvää et hyvät teot tuottavat hyvää oloa.Ja sekin on selvää et rakkaus on välttämätöntä elämän säilymiselle. Ei lisäänny ihmiset ei, jos ei jonkun huuman ja kemiallisten reagtioiden seurauksena tunnettaisi kuumia tunteita vastakkaista sukupuolta kohtaan. :D
Ja jos ihminen ei kykenisi tuntemaan rakkauden ja välittämisen tunteita,ei kait se välittäisi mistään mitään. Ne on sitten niitä tunnevammoja. Mutta en minäkään tunne rakkautta jokaista vastaantulevaa kohtaan tai mitään tunteita sen enempää,mutta järki ja moraali sanoo ettei vastaantulevia ihmisiä kuulu mennä satuttamaan eikä kiusaamaan.Se,että autan jonkun mummon kauppakassit autolle tai avaan oven ihmiselle jolla on kädet täynnä tavaraa ei silti vaadi näitä rakkauden tunteita,mutta se on silti sitä lähimmäisestä välittämistä."Lähimmäisenrakkautta"?? Eikä mitään näistä ole mullekkaan opettanut jumala tms. vaan ihan omat vanhemmat.
Ei jumalaa tarvi sekottaa kaikkeen mitä koemme ja tunnemme. - Anallyzer
Puhutaanko tässä kenties Antiikin kreikan Aristoteleesta? Entäpä mitä Aristoteles on voinut tietää raamatun Jumalasta?
Pitääkö tämä ymmärtää niin, että miljardit ei-kristityt ovat kyvyttömiä rakastamaan? Hesusperkele kirjoitti:
Niin mikä oli tämän lässytyksen sisältö?
Totuus, kauneus ja hyvyys ovat länsimaisen kulttuurin perusarvoja. Niistä vaan ei puhuta, koska yhteiskunta toimii niiden vastaisesti. Ne ovat samalla universaalisia arvoja.
Nämä arvot ovat rakenteellisesti ihmiseesä. Jos ihminen toimii niitä käyttäen, hän toimii rakkaudessa (Norberto Keppe).
Eli rakkaus on ihmisessä valmiina. On vain toimittava sen mukaan.
- jaina
että kun minä teen hyvää niin, minä enennän hyvää maailmassa, jossa olen osallinen.
Tavallaan siivoan ympäristöäni. Sanottakoon, että osallisuus, yhteys todelllisuuteen, maailmaan, muihin ihmisiin, ympäristöön, luontoon, itseeni on minusta tavattoman tärkeä ja vaalittava asia. Siksi dissaan krisselismiäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164