Kysyisin nyt kaikilta, itse kaikki Harry Potter-leffat nähneenä. Onko nämä kirjat ihan lasten kirjoja, vai onko niissä luettavaa tämmöiselle varttuneemmalle, lähemmäs kolmekymppisellekin? Elokuvista olen kyllä tykännyt, ja kovana lukijana uskon että kirjat yleensä ovat parempia kuin leffat. Mutta mutta. Leffat ovat minusta jopa olleet "lapsilta kiellettyä"- materiaalia, joten mitenkäs kirjat? Haaveena olisi tietysti hankkia kaikki kirjat. Jos ei itselle, niin lapsille :).
Kysymys kirjoista!
18
1725
Vastaukset
- osta!
Osta, lue, koukkuunnu, rakastu, jumaloidu! Kannattaa. ;)
eivät sovi lapsille (eivät ainakaan nämä 4 viimeistä kirjaa). Itse olen 22 vuotias ja täysin hurahtanut Pottereihin. Lisäksi myös 54-vuotias äitini lukee kirjoja.
- erm.,
on nimittäin maailman paras kirjasarja..
Monet aikuisetkin lukevat pottereita, mm. oma äitini (olen itse 15-v.). Itseasiassa, minä suosittelisin kirjoja paljon ennemmin vähän vanhemmille kuin ihan lapsille. Voin kyllä sanoa, että kuten elokuvatkin, Potter-kirjat synkkenevät mitä pidemmälle sarjaa luet. Seiska onkin täynnä surullisia menetyksiä, kuolemaa ja sen sellaista, kun ensimmäinen kirja oli pienten 11-vuotiaiden seikkailuja vain. Ja kyllä, kirjat ovat kaikessa humoristisuudessaan, jännityksessään ja hienoissa käänteissään paljon parempia kuin ne leffat! Neuvoni siis; lue ihmeessä! :)- missvaledro
Pottereissa on paljon sellaista mitä lapsen mieli ei ymmärrä. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä enemmän olen kirjoja ymmärtänyt. jos sinulta englanti onnistuu niin suosittelen lukemaan kirjat englanniksi. Mutta jos ei niin suomeksikin voi lukea..olen itse lukenut 6 kirjaa suomeksi ja 7 luen englanniksi mutta ostan sen myös suomeksi. sen olen huomannut että englannin kielisessä kuvaillaan asioita paremmin..miksi ne on poistettu suomenkielisestä sitä en tiedä.
- ..,
Itse olen 28-vuotias ja rakastan lukea HP-kirjoja.
- Nimetön
Pottereita lukee hyvin moni varttuneempikin jästi tai velho. Harry Potter kirjat avautuvat paljo enemmän, ja kertovat enemmän yksityiskohtia.
Nautinnollisia lukukokemuksia toivottelee, Taikaministeriön kaarti.
- tinja89
juu kannattaa lukea..pari ekaa kirjaa saattaa vaikuttaa vähän lapsellisilta ainakin ekat luvut mutta viimeisimmät kirjat ei ees sovi lapsille..ite oon 18vee ja tykkään ja tiiän et paljo vanhemmatki lukee niitä..
- vee.....
Olen iältäni 40-v perheenisä ja naureskelin kovasti Potter huumalle, kunnes ajattelin lainata sen ensimmäisen kirjan ja lukea sitä iltasatuna lapsille.
Lapsiraukat ei saaneet kuulla kuin kerran. Jatkoin kirjaa melkein aamuun enkä saanut käsistä ennekuin oli luettu. Hurahdin ihan täysin. Uusimman luin alle 48 tunnissa, kohta luen sen toistamiseen. Sit luulen että ostan loput puuttuvat sarjasta ja luen kaiken uusiksi. Onn se niiin hyvä !!!!!!!!!!!- maahinen neito
Itse lähemmäs kolmekymppisenä Potter-fanina suosittelen kyllä kirjoja ihan aikuisillekin.
Tulet todennäköisesti turhautumaan joihinkin helppoihin, lapsellisiinkin juonenkäänteisiin ja ratkaisuihin (tarkoitan tällä että JK toisinaan päästää lukijansa harmittavan helpolla), mutta tarina itsessään on mainio, ja näennäisestä viattomuudestaan huolimatta se sisältää melko synkkiäkin aineksia, joita lapset eivät välttämättä ymmärrä tai edes huomaa. Tarina sisältää myöskin pari oikein herkullista ja kiinnostavaa hahmoa, joten uskaltaisin veikata että tulet saamaan tarinasta jotakin irti, ehkä jopa nauttimaankin siitä - näin tapahtui minullekin, vaikka minulla oli aikoinani kovatkin ennakkoluulot Potteria kohtaan.
Kaksi ensimmäistä kirjaa voivat tuntua kevyehköiltä ja sisällyksettömiltäkin, mutta ole kärsivällinen, sillä kolmosesta eteenpäin palaset alkavat loksahdella paikoilleen, ja kun vauhtiin pääsee on Pottereita vaikea enää laskea käsistään :)
Nautinnollisia lukuhetkiä! - maahinen neito
maahinen neito kirjoitti:
Itse lähemmäs kolmekymppisenä Potter-fanina suosittelen kyllä kirjoja ihan aikuisillekin.
Tulet todennäköisesti turhautumaan joihinkin helppoihin, lapsellisiinkin juonenkäänteisiin ja ratkaisuihin (tarkoitan tällä että JK toisinaan päästää lukijansa harmittavan helpolla), mutta tarina itsessään on mainio, ja näennäisestä viattomuudestaan huolimatta se sisältää melko synkkiäkin aineksia, joita lapset eivät välttämättä ymmärrä tai edes huomaa. Tarina sisältää myöskin pari oikein herkullista ja kiinnostavaa hahmoa, joten uskaltaisin veikata että tulet saamaan tarinasta jotakin irti, ehkä jopa nauttimaankin siitä - näin tapahtui minullekin, vaikka minulla oli aikoinani kovatkin ennakkoluulot Potteria kohtaan.
Kaksi ensimmäistä kirjaa voivat tuntua kevyehköiltä ja sisällyksettömiltäkin, mutta ole kärsivällinen, sillä kolmosesta eteenpäin palaset alkavat loksahdella paikoilleen, ja kun vauhtiin pääsee on Pottereita vaikea enää laskea käsistään :)
Nautinnollisia lukuhetkiä!...lisäyksenä sanoisin, ettei todellakaan riitä että katsoo vain elokuvat. Tarinan tuntee vasta kun lukee kirjat - niin paljon suppeampia elokuvat ovat kerronnaltaan.
- n21
suosittelen lukemaan. Itse olen lukenut ne ja olen 21 vuotias, jopa yli 80 vuotias isoäitini on lukenut 6 ensimmäistä kirjaa ja piti niistä todella paljon. Minusta Potterit eivät ole vain lapsille, vaan ne on kaiken ikäisille.
- ehdottomastoi
ehdottomasti lukea, itse olen täýdessä koukussa ja luen niitä aina ja aina uudelleen
- teme.
Jep, leffat ovat erittäin sisäsiistejä ja kesyjä verrattuna kirjoihin. Esimerkiksi Goblet of Firen alku ja loppu on sellaista kauhua ja riehumista, että ihan heti en suosittele niitä kuin vasta teini-ikäisten käsiin. Karkeasti ottaen vain ykkönen Philosopher´s Stone on selkeä ja hieman jännittävä lastenkirja - kaikki muut ovat koko ajan brutaalimpaan suuntaan meneviä opuksia.
Itsellä paukkuu kohta kolmikymppiset, ja voin vakuuttaa että Harry & co. on pitänyt minua tiukassa otteessaan. Vain asioiden liiallinen selittely paikka paikoin häiritsi minua ns. vanhusta lastenkirjojen äärellä. - *draksu*
Ho ho, voin suositella, omasta kokemuksesta! Vähintään 3. kirjan kohdalla olet koukussa, trust me.
- jklsdfghj
Kyllä kannattaa lukea. Mää oon ite lukenu kaikki kirjat paitsi 7 10 kertaa enkä oo vieläkään kyllästynyt.
- SarG
Olen itse lukenut Potterit 15 kertaa, joka kerta tarina avautuu hienompana ja hienompana. Aloitin Pottereiden lukemisen seitsemän vuotta sitten, aluksi luulin niiden olevan aivan surkeita, kun syvennyin paremmin minulla kävi vanhanaikaisesti, enkä pystynyt keskittymään muuhun kuin Pottereihin.
Tätini, joka on jo päälle kolmenkymmenen on yhtä suuri fani kuin minäkin.
Tähä vielä, etteivät kirjat ole välttämättä niin nuorille kuin minä olin, kun luin ensimmäisen kerran. Order of Phoenixin kohta, jossa yksi lempihahmoistani kuolee olin itkukurkussa vielä sen jälkeenkin. Ottaen huomioon uusimman kirjan, itkin siinäkin. Potter -sarja tempaa mukaansa, aivan kuin seuraisi Harry & co. kommelluksia ja taisteluita aivan vierestä, en ole ikinä avannut kiehtovamman kirjasarjan kansia. - minä vaan
SarG kirjoitti:
Olen itse lukenut Potterit 15 kertaa, joka kerta tarina avautuu hienompana ja hienompana. Aloitin Pottereiden lukemisen seitsemän vuotta sitten, aluksi luulin niiden olevan aivan surkeita, kun syvennyin paremmin minulla kävi vanhanaikaisesti, enkä pystynyt keskittymään muuhun kuin Pottereihin.
Tätini, joka on jo päälle kolmenkymmenen on yhtä suuri fani kuin minäkin.
Tähä vielä, etteivät kirjat ole välttämättä niin nuorille kuin minä olin, kun luin ensimmäisen kerran. Order of Phoenixin kohta, jossa yksi lempihahmoistani kuolee olin itkukurkussa vielä sen jälkeenkin. Ottaen huomioon uusimman kirjan, itkin siinäkin. Potter -sarja tempaa mukaansa, aivan kuin seuraisi Harry & co. kommelluksia ja taisteluita aivan vierestä, en ole ikinä avannut kiehtovamman kirjasarjan kansia.kaikkia asioita ei välttämättä tajua jos on liian nuori itse olin 9 ekalla kerralla enkä tajunnu kaikkia juttuja tajuun ne vasta nyt
- Tirpu
Kuka nyt sitten lasketaan varttuneeksi, itse olen liki viisikymppinen ja olen lukenut HP:t useampaan kertaan. Tuntuu että kerta kerralta löytyy aina jotain uutta.
Jossain toisessa ketjussa surkuteltiin sitä kun ei enää uusia ilmesty, että mitä sitä lukisi. Kannattaa kokeilla Eddingsin Belgarionin tarua, sen myös olen lukenut monen monta kertaa ja sille on jatkona Mallorean taru eli 10 kirjaa. Ilmeisestikkään minun sisäinen " lapseni " ei ole hävinnyt minnekkään.
Rattoisia lukuhetkiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081