Lukkiintomattomat jarrut

Muistatteko muuten koska olette viimeksi
joutuneet jarruttamaan niin, että lukkiin-
tomattomien jarrujen automatiikka olisi
toiminut?

Ajonhallintajärjestelmä todennäköisesti
joutuu puuttumaan menoon useammin.

Nyt sitten itse asiaa. Kuinkahan monessa
autossa nuo automatiikat toimivat moit-
teettomasti? Kuinka esim. katsastus ottaa
huomioon nuo asiat ja pitääkö niiden yli-
päänsä toimia konttorilla? No jarrut nyt
varmasti pystytään tsekkaamaan, mutta miten
ajonhallinta?

Varmmaa kuitenkin on, että ostamme suunnat-
toman määrän etupäässä sähköisiä hienouksia
sekä softan, että raudan muodossa, joiden
moitteettomasta toiminnasta kuskilla ei ole
aaviststakaan.

Huippunopettakaan ei nykyisin oikein uskalla
testata, vaan on uskottava valmistajan il-
moitukseen. Ennen vanhaan, kun autot kulkivat
naftisti 200 km/h, niin tuokin asia tuli aina
testattua uuden auton hankinnan yhteydessä.

13

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2:n talveen

      en ole joutunut siihen polkimen jytkytys tilaan joka vaan on merkki abs-jarrujen reagoinnista järjestelmän puolelle

      johtuisiko ajotyylistä , tuurista ja hyvistä talvirenkaista ?

      • Samanlaisia kokemuksia minullakin.
        Kun pähkäilin, mistä johtuu, niin
        ei kai siinä muuta ole, kuin aikaisemmun
        opittu jarrutus liukkaalla, ettei ohjat-
        tavuuta menetetä. Sitä jarrutusta ja
        saman aikaista ohjausta on todella har-
        joiteltava, jos haluaa, että sen tosi-
        tilantaassa taitaa.

        Sama asia on tavallaan siirryttäessä
        kasivaihteisesta automaattiin. Yllättä-
        vässä tilanteessa hakee sitä kytkintä
        vasemmalla jalalla. Sanonta selkäytimen
        jatkeella toimimisesta pitänee paikkansa.
        Käskyt eivät ehdi tulla aivoista saakka,
        vaan toiminta on refleksiomaista.


    • The Rat

      > Muistatteko muuten koska olette viimeksi
      joutuneet
      > jarruttamaan niin, että lukkiin-
      tomattomien jarrujen
      > automatiikka olisi
      toiminut?

      Suurin piirtein. Taisi olla alkukeväästä. Märkä tienpinta ja tapaus X kääntyi keulan edestä vasemmalle (ilman vilkkua tietysti)... Rutisi, joskin vain hetken. Nopeutta oli noin 40 km/h.

      Talvella tuota tapahtuu useammin, tapaan liikkeelle lähtiessä vähän ottaa tuntumaa keliin jarruttamalla turhan voimakkaasti silloin kun sen vielä uskaltaa tehdä... :)

      > Ajonhallintajärjestelmä todennäköisesti
      joutuu puuttumaan
      > menoon useammin.

      Siksipä yksi kriteeri autoa ostaessani olikin, että siinä mieluusti ei ole ajonhaittajärjestelmää ollenkaan, tai ainakin että sen saa napista pois. Ei yksinkertaisesti sovi ajotyyliini.

      Ja miten ihmeessä ajonhallinnan "oikea" toiminta oikein määritellään? Ajan mukavasti mutkaan ja autosta katoaa vauhti - minusta se ei toimi oikein, vaikka jonkun mielestä varmaan näinkin...

      Huippunopeutta uskaltaa kyllä sinänsä testata, mutta ei tee mieli enää. Voihan sen toki arvioida kun vertaa nopeutta ja kierroslukumittaria. Eiköhän nopeus ole suoraan verrannollinen kierroslukuun samalla vaihteella (aivan matalia kierroksia lukuunottamatta). Tietysti, jos alla on jotain vähän nopeampaa, niin suomen tiet eivät välttämättä ole tarpeeksi tasaisia. :)

      • Jaska Parruna

        >>Voihan sen toki arvioida kun vertaa nopeutta ja kierroslukumittaria. Eiköhän nopeus ole suoraan verrannollinen kierroslukuun samalla vaihteella (aivan matalia kierroksia lukuunottamatta).. Huipputeho olisi saavutettu kierroksilla 5400 ja huippunopeus jäi 10 km/h virallisesta arvosta.


    • Kallonkutistaja

      Joka talvi oikein liukkaissa risteyksissä abs "joutuu" töihin. Kun rutinaa alkaa niin sitten vaan poljetaan lisää, jotta toinen, kolmas ja vielä neljäskin pyörä alkavat kunnolla jarruttamaan. Mihinkään varsinaisiin paniikijarrutuksiin en ole itseäni ajanut vielä tähän mennessä. Myöskään esp ei ole vielä joutunut tositoimiin vaikka senkin saa toimimaan aina halutessaan.

      Muutoin käytän jarruja, ja siis myös abs-jarruja, liukkauden toteamiseen. Joten kyllä pidän jarruja kunnossa kunnon jarrutuksilla.

      Varoitus- ja merkkivalot tuskin saavat palaa katsastuksessa tarpeettomasti, joten siihen se niiden testaaminen aina käytännössä jääkin. Varoitusvalot palavat yleensä tarpeettomankin herkästi, ja niistä yleensä tavallinen kuljettaja tietää vikaantumisesta. Eli varoituksia tulee yleensä enemmän kuin todellisia vikoja on.

      • renkaat niin

        abs reagoi hyvin harvoin normiajossa

        tietysti aina välillä on hyvä herkistellä ja pitää tuntumaa yllä ja laita abs töihin ihan tietoisesti


      • Kaakkois-Suomessa
        renkaat niin kirjoitti:

        abs reagoi hyvin harvoin normiajossa

        tietysti aina välillä on hyvä herkistellä ja pitää tuntumaa yllä ja laita abs töihin ihan tietoisesti

        Talvella VT-6 on ison osan ajasta jäinen. Itselläni 1700-kiloinen farkku ja alla 225 leveät nastarenkaat. Ei tarvitse kovinkaan reipasta polkaisua kun ABS rutisee. Etenkin silloin, kun lämpötila nousee -5:n tuntumaan jolloin ei vielä suolata.

        Sellaisella kelillä myös 2-koppaisen Golffin etujarrut tai toinen etupyörä lukkiintuu, kun juuri ja juuri polkaisee jarrua. Rajumpi jarrutus sitten lukitsee kaikki pyörät jolloin pysähtyy kuitenkin aika hyvin.

        Jaksaa myös sutia 4-vaihteella kaasua polkemalla. 1.6 ja 72hv....


      • ne renkaiden
        Kaakkois-Suomessa kirjoitti:

        Talvella VT-6 on ison osan ajasta jäinen. Itselläni 1700-kiloinen farkku ja alla 225 leveät nastarenkaat. Ei tarvitse kovinkaan reipasta polkaisua kun ABS rutisee. Etenkin silloin, kun lämpötila nousee -5:n tuntumaan jolloin ei vielä suolata.

        Sellaisella kelillä myös 2-koppaisen Golffin etujarrut tai toinen etupyörä lukkiintuu, kun juuri ja juuri polkaisee jarrua. Rajumpi jarrutus sitten lukitsee kaikki pyörät jolloin pysähtyy kuitenkin aika hyvin.

        Jaksaa myös sutia 4-vaihteella kaasua polkemalla. 1.6 ja 72hv....

        leveydet

        saat satasen jos mittaustulos on 225 milliä

        se on vain yksi suhdeluku renkaan kokomerkinnässä

        noh tollasilla renkailla varmasti rutisee , jos ei abs ni ojanpohjat sitten

        miksi ruotsin rallissa ajetaan n. 8 senttiä leveillä piikkisirkkeleillä ? miks siellä ei ajeta vaaksanlevysillä ?


      • kun pyysit ;-)
        ne renkaiden kirjoitti:

        leveydet

        saat satasen jos mittaustulos on 225 milliä

        se on vain yksi suhdeluku renkaan kokomerkinnässä

        noh tollasilla renkailla varmasti rutisee , jos ei abs ni ojanpohjat sitten

        miksi ruotsin rallissa ajetaan n. 8 senttiä leveillä piikkisirkkeleillä ? miks siellä ei ajeta vaaksanlevysillä ?

        oliskoos siellä lunta, jonka läpi sen renkaan toivotaan uppoovan... ja ne halvatun piikit pääsis rikkoon tiet


    • Kuski_24

      Kyllä talvikeleillä joutuu lähestulkoon päivittäin jarruttamaan niin että abs:t aktivoituu, ajan melko urheilullisesti joten eteen tulee kaikennäkösiä yllättäviä tilanteita kanssa-autoilijoiden ansiosta. Kesäkelillä abs:t herää eloon varmaan keskimäärin kerran pari viikossa, märällä asfaltilla useammin.
      Myös esp on ahkerassa käytössä, talvikeleillä se tuntuu jarruttelevan melkein joka risteyksessä, kesällä oikeestaan vaan motarien kiihdytysrampeissa ja muissa vastaavissa kovalla vauhdilla ajettavissa paikoissa.

      • nyky-absit

        kehittyneempiä, ku mulla ei todella tiukassakaan hätäjarrutuksessa (peura) rutissu lainkaan?
        Eikä jarrut menny lukkoon.

        Osaisko nyky-absit jarruttaa oikeesti - sillee tehokkaasti, ettei ne lukitte jarruja?
        vaan osaavat pitää ne sillee 'liki-lukossa'?


    • Ainakaan Peugeot 307:n lukkiintumattomat
      ja ajonvakautusjärjestelmät eivät toimi, mikäli
      uskomme juuri tulleita uutisia, ja miksi
      emme uskoisi. Tietty valmistuserä kutsutaan
      tarkastuksiin. Ovatkohan käyttäjät huoman-
      neet, miten nuo viat ilmenevät?

    • No huh huh!

      Pari kolme kertaa on tänä suvena märällä mukulakivellä apsit toiminu mut muuten on ollu hiljaista.

      Viime talvena kuitenkin jouduin kokemaan millasta on se kun apsit toimivat lähes joka jarrutuksessa.
      Lähdimpä työkaverille kuskiksi eräänä viikonloppuna ja hänellä on lähestulkoon samanpainoinen ja kokoinen auto kuin minullakin mutta mutta... Oli todella "hieno" tunne kun ensimmäisiin valoihin saapuessamme vauhdin hiljenemisen sijaan alkoikin apsit raksuttaan ja mentiin risteyksen läpi että heilahti! Onneksi oli risteävällä kadulla tilanteen tasalla olevia autoilijoita ja pelti ei rytissyt mutta keskisormet heiluivat töötit törisivät...

      Kysyinkin työkaverilta että miksi helvetissä sillä on alla kesärenkaat keskellä talvea mutta kas kummaa, alla olikin kuulemma testivoittaja kitkat! (jukoliste mitkä sukset!)

      Siinä se ilta meni ihan tientukkona madellessa kun pitoa ei ollut normaalilla talvisella kadulla nimeksikään, jossakin syrjäkadulla missä oli hiekoitettu sitä pitoa löytyi yhtä hyvin kuin kesärenkaillekkin olisi löytynyt mutta muuten meno oli kuin veitsen terällä taiteilua.

      Otinkin seuraavalla viikolla ruokatunnilla kyseisen työkaverin istumaan oman autoni puikkoihin ja käskin kokeilla millaista on ajaa autolla jossa on nastarenkaat, (eivätkä edes mitkään testivoittajanastat) Niin näytti ettei työkamu uskalla ajaa autollani yhtään kun oli tottunut niihin kitkoihin ja niimpä itse hyppäsin ajamaan ja voitte uskoa miten huvitti kun ajelin ihan normaalisti nastarenkaiden rajojen puitteissa niin työkaveri risteystä lähestyessämme puristeli kahvasta, nojaili taaksepäin ja tapaili jalallaan vänkärinpuolen "haamujarrua" peläten ettei auto pysähtyisikään.
      Muutaman tuollaisen jarrutuksen jälkeen kaveri vähän rauhoittui ja kun pääsimme takaisin työmaalle hän sanoi ostavansa heti seuraavasta tilistä oikeat talvirenkaat ja niin myös tekikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe