Kunnon jyssäys

theaviator

59

60291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyydissä

      80-luvulla lensin reittikoneen kyydissä NYCistä Miamiin kun salama iski. Kuului kova pamahdus, kirkas välähdys, ja kone tärähti. Tapahtui niin nopeasti että meni hetki ennen kuin ehti säikähtää. Kapteeni ilmoitti tapahtuneen, ja ettei koneeseen tullut mitään vaurioita. Matka jatkui normaalisti. Kyllä oli tosiaan vähän tutina olo hetken aikaa.

    • Lentoperämies_

      Älä ole huolissasi!

      Lentokoneisiin osuu salamoita lähes päivittäin ympäri maailmaa. Se kuuluu arkeen. Harvinaista on se että samana päivänä saman lentoyhtiön koneeseen osuu kolme salamaa, ei sen kummempaa.

      Tietää vaan vähän töitä mekaanikoille, kun moinen isku vaatii kuitenkin aina tsekkauksen koneelle. ja kuoreen voi tulla klommo.

      • fysiikka

        tuo paskan puhuminen ja ei sinne mitään klommoa tule kuoreen. Otappa fysiikan kirja ensi lennolla niin tiedät sinäkin miksi eri tule ilmassa klommoja runkoon vaikka salama lyö?


      • Lentoperämies_
        fysiikka kirjoitti:

        tuo paskan puhuminen ja ei sinne mitään klommoa tule kuoreen. Otappa fysiikan kirja ensi lennolla niin tiedät sinäkin miksi eri tule ilmassa klommoja runkoon vaikka salama lyö?

        Heh!

        Mulleppa ei tarvitse fysiikkaa opettaa. Mutta olempa sattunut näkemään mitä salamanisku lentokoneen kuorelle tekee. Ihan omin silmin ja vierestä käsin.


      • Walking stick

        Kuitenkaan vähättele vaaraa, salamanvaaratonta lentokonetta ei ole vieläkään keksitty. Myöskin niitä koneita on tullut alas joita on käytetty ukkospilven tutkimiseen.


      • 124fdvsd
        fysiikka kirjoitti:

        tuo paskan puhuminen ja ei sinne mitään klommoa tule kuoreen. Otappa fysiikan kirja ensi lennolla niin tiedät sinäkin miksi eri tule ilmassa klommoja runkoon vaikka salama lyö?

        Kylläpä siihen siiven päähän tulee helpostikin noin nyrkin kokoinen lommo ja saattaa maalipintakin kärähtää mustaksi, mitä olen noita salamaniskuja koneissa nähnyt. Ei auta vaikka olisi fysiikan kirja sähkö- ja magnetismiopista kuinka hyvin hanskassa....


      • On se lentäminen vaan niin ...
        Walking stick kirjoitti:

        Kuitenkaan vähättele vaaraa, salamanvaaratonta lentokonetta ei ole vieläkään keksitty. Myöskin niitä koneita on tullut alas joita on käytetty ukkospilven tutkimiseen.

        Ei taida tähän mennessä yhtään konetta vielä olla mikä olis ilmaan jääny. Kaikki ne on alas tullu mutta monta laivaa on silti uponnut.


    • Nimetön

      toi on normaalia

      • HÄH??

        OTSIKKO.


    • "olen ollut"

      Olen ollut lentokoneessa 10 km:n korkeudessa, kun salama löi lentokoneen keulaan! Oli kuin pommi olis räjähtänyt! Voin vakuuttaa, ettei tuntunut kivalta. Kyllä hiljeni puheen sorina koneessa pitkäksi aikaa. Silloin ajattelin, etten koskaan enää lennä, mutta niin se sitten vaan unohtuu. Lentokapteeni kertoi pian tilanteen, ettei ole kuinkaan käynyt, ja -emot rauhotteli matkustajia. Eli se puoli pelasi hyvin. Ei kuitenkaan mene ainuttakaan ukkosta ohi, etten sitä muistelisi.

      • fetti

        hahahahahahahah


      • salama?

        Salama siis iski ylköspäin, koska ukkospilvet ovat paljon kymmentä kilometriä alempana...


      • Outo lintu

        Pääsee heti emon suojaan aikuiset miehet


      • os..
        salama? kirjoitti:

        Salama siis iski ylköspäin, koska ukkospilvet ovat paljon kymmentä kilometriä alempana...

        Tuossa lähimetsässä on petäjä, jossa salama on kulkenut juuresta latvaan päin. Siinä on kaksi salaman tekemää uraa. Toinen on vain metrin pituinen aivan juuressa.


    • -jallis-

      joskus liki 25 vuotta sitten lensin saksan sisäisellä
      lennolla.sää oli koko matkan varsin pompuisa ja sitten kuului kunnon pamaus.tämän jälkeen koneessa oli hiiren hiljaista kunnes kuulutettiin,että salama oli iskenyt koneeseen mutta kaikki laitteet olivat kunnossa.laskeuduttuamme koneen ovia ei kuitenkaan saatu auki ja meni parisen tuntia ennen kuin ovet saatiin auki.

    • maaailmassako.

      No voi voi, pikku Suomen koneet,

      Laskekaa, maailmalla on ilmassa yhdellä kertaa yli tuhat kertaa enemmän koneita kuin yks Finnair omistaa.

      On se kauheeta, pysykää sit poissa koneista jos palottaa.

      Se huutaa joka pelkää.
      Hölmöt ! !

    • Siivet vielä maassa.

      Empä ole ikimaalimassa vielä , matkustanut vielä lentokoneessa, mitä olen vain tuttavilta kuullut kun he ovat kertoneet, millaista on matkustaa lentokoneella, on sattutunut vaikka mitä , ja kyllä ne välillä on naurattanut, itkettänyt, ja pelottanut, ja miten nyt on matka on mennyt, niin sen mukaan on itektty ja naurettu, paitsi lapsena voitin arvonnasta joulupukin helikopteri lennätyksen kotipaikkakuntani yllä vai olipa se kokemus kerrakseen, kaikki näytti niin pikki riikkiseltä allaalla, maassa, se oli kokemus kerrakseen, varmasti olisi pelottanut siinä koneessa johon salama iski. ... En tiedä vaikka tässä joskus uskaltaituisi lentokoneen kyytiin vaikka olen jo yli 30 v.

      • Taito

        Niin, voihan sitä sattua lentäessä mitä vaan.
        Itse lensin tässä kesällä saksaan Finskillä, ja kone oli Embaier 170 n. 70 paikkainen uusi finski.

        Laskeutuessa kapteeni vei koneen ukkospilven läpi, kun tulimme Nyrnbergiin, kone pomppi ja hyppi milloin kyljellään, milloin poikinpäin, mutta kapteeni lisäsi nopeutta Turbolenttisen ilmanlaadun vuoksi, että nostevoima pysyisi vakaana. salamat räiskyivät ympärillä ja ihmisiä pelotti valtavasti. pahinta mielestäni oli, kun turbiinin imuaukon reunaan kertyi jäätä. Siitä se lompsahteli turbiinin sisään, ja mietin että lentääkö siivet ulos perästä. Tuolloin nimittäin satoi rakeita. Lentoemotkin oli naama vakavana.

        Kun pääsimme pilven läpi, oli lento tasaista ja mukavaa, mutta pienellä koneella ei ole hauskaa olla ukkospilvessä, mutta pieni jännitys on aika ajoin paikallaan.


      • Oppe

        Kannattaisi kyllä lentää vaikka kouluun..


      • LENTOKONEELLE VAARAA

        Lukekaa Faradayn häkistä. Lentokone toimii umpiona siinä missä auton kori. ELi varaus jää kiertämään lentokoneen pinnalla, eikä aiheuta vaaraa ihmisille sisällä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_häkki


      • palauduit
        Taito kirjoitti:

        Niin, voihan sitä sattua lentäessä mitä vaan.
        Itse lensin tässä kesällä saksaan Finskillä, ja kone oli Embaier 170 n. 70 paikkainen uusi finski.

        Laskeutuessa kapteeni vei koneen ukkospilven läpi, kun tulimme Nyrnbergiin, kone pomppi ja hyppi milloin kyljellään, milloin poikinpäin, mutta kapteeni lisäsi nopeutta Turbolenttisen ilmanlaadun vuoksi, että nostevoima pysyisi vakaana. salamat räiskyivät ympärillä ja ihmisiä pelotti valtavasti. pahinta mielestäni oli, kun turbiinin imuaukon reunaan kertyi jäätä. Siitä se lompsahteli turbiinin sisään, ja mietin että lentääkö siivet ulos perästä. Tuolloin nimittäin satoi rakeita. Lentoemotkin oli naama vakavana.

        Kun pääsimme pilven läpi, oli lento tasaista ja mukavaa, mutta pienellä koneella ei ole hauskaa olla ukkospilvessä, mutta pieni jännitys on aika ajoin paikallaan.

        tuostakin unesta ilman vakavampia traumoja.


    • linebraker

      Moneen koneeseen osuu salama ilman että edes matkustajat huomaisivat sen.

    • Ikuisesti mielessä

      Vuonna 1989 Helsingistä Portugaliin lähtiessä salama iski koneeseen. Sitä kirkkaan vaalean sinistä valoa ja räjähdyksen ääntä ei unohda koskaan.
      Kaikki koneessa olijat istuivat hiiren hiljaa odottaen.
      Lentoemännätkään eivät ensin teinneet mikä se oli.
      Loppu hyvin, kaikki hyvin: Kapteeni kuulutti, että salama oli iskenyt koneeseen ja kaikki kunnossa.

      • natalian

        ihan ensimmäisellä lentomatkallani Suomenlahden päällä koneeseen iski salama. Koko kone välähti keltaiseksi sisältä ja ääni oli kuin pommin. Luulin jo että joku pommittaa meitä ja kohta kone tippuu alas.

        Mutta salamoistahan ei oo mtn vaaraa koneelle ilmassa. Tosin tämä salama osui erään matkustajan käteen josta koitui vähän harmia.


      • käteen ?????
        natalian kirjoitti:

        ihan ensimmäisellä lentomatkallani Suomenlahden päällä koneeseen iski salama. Koko kone välähti keltaiseksi sisältä ja ääni oli kuin pommin. Luulin jo että joku pommittaa meitä ja kohta kone tippuu alas.

        Mutta salamoistahan ei oo mtn vaaraa koneelle ilmassa. Tosin tämä salama osui erään matkustajan käteen josta koitui vähän harmia.

        " Mutta salamoistahan ei oo mtn vaaraa koneelle ilmassa. Tosin tämä salama osui erään matkustajan käteen josta koitui vähän harmia. "

        Ei se salama siellä lantokoneessa matkustajan käteen voi iskeä.
        Koneen sähköäjohtava kuori toimii Faradayn häkkinä, jolloin sisällä ei esiinny sähkökenttää.


      • natalian
        käteen ????? kirjoitti:

        " Mutta salamoistahan ei oo mtn vaaraa koneelle ilmassa. Tosin tämä salama osui erään matkustajan käteen josta koitui vähän harmia. "

        Ei se salama siellä lantokoneessa matkustajan käteen voi iskeä.
        Koneen sähköäjohtava kuori toimii Faradayn häkkinä, jolloin sisällä ei esiinny sähkökenttää.

        mikä oli, mutta oli se sit kumma juttu kun heti salaman iskun jälkeen alkoi nainen valittamaan kättäänsä.


    • Maalaiset sekoo..

      Salama säikyttää maalaisilla paskat housuun. HAHAHAHAAAAAAA!!!!

      Olette pikku iskusta heti polvillanne..

      Ei salama vaurioita lentokoneita, pässi!!!

      Muutenhan koneet eivät voisi lentää pilvisellä säällä ;o)

      • Kummasti ravistelee

        Lentokone lentää yleensä pilvien yläpuolella, jolloin ukkosesta ei niinkään ole vaaraa, mutta nousussa ja laskussa se ravistelee kunnolla varsinkin pyörteet joita salaman aiheuttama lämpö saa aikaan, kun vielä satut istumaan koneentakaosassa vieläpä pienessä potkuriturpiinissa ja kaikki tavarat tippuvat hyllyiltä ja ihmiset putoilevat penkeiltä. Kun kerran on sellaisessa kyydissä niin siinä kyllä nsenne muuttuu, jos haluaa kokeilla kanaraa matkustaa Venetsuelaan siellä ukostaa joka päivä.


      • Lentäjän poika
        Kummasti ravistelee kirjoitti:

        Lentokone lentää yleensä pilvien yläpuolella, jolloin ukkosesta ei niinkään ole vaaraa, mutta nousussa ja laskussa se ravistelee kunnolla varsinkin pyörteet joita salaman aiheuttama lämpö saa aikaan, kun vielä satut istumaan koneentakaosassa vieläpä pienessä potkuriturpiinissa ja kaikki tavarat tippuvat hyllyiltä ja ihmiset putoilevat penkeiltä. Kun kerran on sellaisessa kyydissä niin siinä kyllä nsenne muuttuu, jos haluaa kokeilla kanaraa matkustaa Venetsuelaan siellä ukostaa joka päivä.

        Työni puolesta lentelen monta kertaa viikottain. Olen matkustellut työni puolesta jo 7v. Lennän sekä Suomessa, kuin ulkomaillekin. Potkurikoneet on tulleet tutuksi Suomen ilmoja halkoessani. Salamoita ja ukkosmyrskyjä on tullut monia vastaan. Koneet vatkaa ja huojuu, mitä sitten??!! Salamoita on räpsynyt koneisiinkin, mitä sitten??!!

        Moni maajussi on tuoksahtanut tapahtumien jälkeen. Tiedä, vaikka lusikallinen olisi lipsahtanut housuun...

        Me paljon matkustaneet emme näistä hätkähdä. Eli, ei siis täytä uutiskynnystä.


      • voisisivat pitää...

        suunsa kiinni asioista, joista eivät tiedä mitään. Mutta varmoja mielipiteitä ollaan kyllä esittämässä. Lennä poika ensin maailmalla ja eiköhän se suuri suu hiljene sen jälkeen. Kaikki keskenkasvuiset ne täällä mielipiteitään esittelevätkin...menkää maailmalle, niin huomaatte tulevanne aikuisina miehinä takaisin ja mielipiteetkin perustuvat kokemukseen, ei luuloon kuten ko. "kommentoijalla."


      • tietämätön..
        voisisivat pitää... kirjoitti:

        suunsa kiinni asioista, joista eivät tiedä mitään. Mutta varmoja mielipiteitä ollaan kyllä esittämässä. Lennä poika ensin maailmalla ja eiköhän se suuri suu hiljene sen jälkeen. Kaikki keskenkasvuiset ne täällä mielipiteitään esittelevätkin...menkää maailmalle, niin huomaatte tulevanne aikuisina miehinä takaisin ja mielipiteetkin perustuvat kokemukseen, ei luuloon kuten ko. "kommentoijalla."

        ...salama iskisi koneen moottoriin tai potkuriin? millainen vaikutus siitä aiheutuisi sitten


      • Lentäjän poika
        voisisivat pitää... kirjoitti:

        suunsa kiinni asioista, joista eivät tiedä mitään. Mutta varmoja mielipiteitä ollaan kyllä esittämässä. Lennä poika ensin maailmalla ja eiköhän se suuri suu hiljene sen jälkeen. Kaikki keskenkasvuiset ne täällä mielipiteitään esittelevätkin...menkää maailmalle, niin huomaatte tulevanne aikuisina miehinä takaisin ja mielipiteetkin perustuvat kokemukseen, ei luuloon kuten ko. "kommentoijalla."

        Älä lässytä, junttien juntti, Zetor-veljien kuningas! Ikää meizillä 39v. Maailmalla ollut yli puolet elämästäni. Nähty on jokainen manner, etelä ja pohjoista lukuun ottamatta.

        Koneessa on tullut vietettyä säässä kuin säässä. Salamat rätkii, mitä sitten.

        Te paikkakunta uskolliset juntit, teille ulkomaanmatka on sama kun mennään naapuri pitäjään..


      • Asiasta esitelmöinyt
        tietämätön.. kirjoitti:

        ...salama iskisi koneen moottoriin tai potkuriin? millainen vaikutus siitä aiheutuisi sitten

        Salama ei iske lentokoneeseen minne sattuu. Salama iskee lentokoneen keulaan, siipien etureunaan tai moottorin ilmanottoaukkojen etureunaan. Salaman aiheuttaman virran täytyy poistua koneesta jostakin, se ei voi pysähtyä lentokoneeseen. Poistumispisteitä ovat tyypillisesti erilaiset terävät osat, kuten siipien ja vakainten kärjet sekä moottorikotelon/poistoaukon takareuna.

        Nämä asiat on tunnettu jo vuosikymmeniä. Tilastollista ja tutkimustietoa löytyy. Siksi siihen osataan varautua. Kun salama poistuu jostakin pisteestä, pisteen lämpötila nousee ja se saattaa jopa sulaa. Siksi näihin tunnettuihin poistumiskohtiin sijoitetaan "ukkosenjohdattimia". Jos katsotte esim. lentokoneen siiven kärkien takareunaa, voitte nähdä pieniä antennimaisia piikkejä tai häkkyröitä. Ne ovat näitä "ukkosenjohdattimia". Salaman poistuessa niiden kautta ne yleensä sulavat ja häviävät, mutta muulle siivelle ei tule mitään vauriota. Siksi ne siipiin on asennettu. Toisaalta näihin tunnetusti arkoihin kohtiin ei mitään laitteita asennetakaan juuri vaurioden välttämiseksi.

        Salaman iskukohtaa on vaikeampi ennustaa. Toisaalta esim. siiven etureunaan ei voida asentaa suojavarusteita heikentämättä lento-ominaisuuksia merkittävästi. Näissä kohdin pyritään varmistamaan mahdollisimman hyvä sähkönjohtavuus, jolloin kuumeneminen ja sen aiheuttamat vauriot jäävät minimiin. Toisaalta myös mahdolliset vauriot otetaan huomioon rakenteita suunniteltaessa. Siksi iskukohtaan saattaa siis muodostua lommo, johon yksi aikaisempi kirjoittaja (lentäjä) viittasi. Se ei kuitenkaan vaaranna koneen lentokykyä, korkeintaan hiukan heikentää maksimisuorituskykyä.

        Isoissa matkustajalentokoneissa runko on metallia. Se siis muodostaa Faradayn häkin, johon myös eräs toinen kirjoittaja jo viittasi. Rungon sisäpuolella siis ollaan turvassa. Ongelmia voi muodostua, jos metallipinnassa on epäjatkuvuuskohtia (saumoja tms). Sähkö hyppää pienen raon yli valokaarena ja saattaa aiheuttaa yhteen hitsautumisen tai muun vaurion. Tämä voi esiintyä esim. oven kohdalla, jos metallipinnat eivät ole kunnolla kosketuksissa keskenään. Tämä on voinut aiheuttaa oven aukeamattomuuden, johon eräs kolmas kirjoittaja viittasi. Kyseessä ei ehkä ole ollut oviaukon ja oven yhteen hitsautuminen vaan oven koneiston vastaava vaurioituminen tai jopa sähköinen häiriö. Asiaa voisi pohtia tarkemminkin, mutta jätän se tässä, koska ei ole tarkempia tietoja tapauksesta.

        Kun nämä asiat tunnetaan ja otetaan huomioon, ei salaman isku lentokoneeseen yleensä ole vaarallista. Mekaanisesti lentokone on hyvin turvallinen. Sähköisten järjestelmien mahdolliset häiriöt ovat ne vaarallisimmat, mutta niiltäkin osataan suojautua varsin hyvin.

        Ukkonen syntyy voimakkaista nuosevista ja laskevista ilmavirtauksista. Niitä eivät aiheuta salamat, toisin kuin eräs muu kirjoittaja epäili. Ukkosen vaarallisuus on juuri näissä turbulensseissa. Jos sellainen sattuu aivan lähellä maanpintaa, voi kone pudota maahan. Ylhäällä lennettäessä niistä aiheutuu normaalisti korkeintaan epämukavuutta. Sen kokeminen taas on henkilökohtaista. Mutta eivät kaikki viihdy huvipuiston (esim. Linnanmäen) laitteissakaan!

        Salaman iskun aiheuttama ääni varmasti säpsähdyttää kenet tahansa, koska emme osaa odottaa sitä ja koska se on niin kova. Se on biologiaa ja geeneihimme rakennettu. Sen suurempaa vaaraa salamasta ei kuitenkaan nykyaikaisissa matkustajalentokoneissa ole.


      • Rouva 51v.
        Asiasta esitelmöinyt kirjoitti:

        Salama ei iske lentokoneeseen minne sattuu. Salama iskee lentokoneen keulaan, siipien etureunaan tai moottorin ilmanottoaukkojen etureunaan. Salaman aiheuttaman virran täytyy poistua koneesta jostakin, se ei voi pysähtyä lentokoneeseen. Poistumispisteitä ovat tyypillisesti erilaiset terävät osat, kuten siipien ja vakainten kärjet sekä moottorikotelon/poistoaukon takareuna.

        Nämä asiat on tunnettu jo vuosikymmeniä. Tilastollista ja tutkimustietoa löytyy. Siksi siihen osataan varautua. Kun salama poistuu jostakin pisteestä, pisteen lämpötila nousee ja se saattaa jopa sulaa. Siksi näihin tunnettuihin poistumiskohtiin sijoitetaan "ukkosenjohdattimia". Jos katsotte esim. lentokoneen siiven kärkien takareunaa, voitte nähdä pieniä antennimaisia piikkejä tai häkkyröitä. Ne ovat näitä "ukkosenjohdattimia". Salaman poistuessa niiden kautta ne yleensä sulavat ja häviävät, mutta muulle siivelle ei tule mitään vauriota. Siksi ne siipiin on asennettu. Toisaalta näihin tunnetusti arkoihin kohtiin ei mitään laitteita asennetakaan juuri vaurioden välttämiseksi.

        Salaman iskukohtaa on vaikeampi ennustaa. Toisaalta esim. siiven etureunaan ei voida asentaa suojavarusteita heikentämättä lento-ominaisuuksia merkittävästi. Näissä kohdin pyritään varmistamaan mahdollisimman hyvä sähkönjohtavuus, jolloin kuumeneminen ja sen aiheuttamat vauriot jäävät minimiin. Toisaalta myös mahdolliset vauriot otetaan huomioon rakenteita suunniteltaessa. Siksi iskukohtaan saattaa siis muodostua lommo, johon yksi aikaisempi kirjoittaja (lentäjä) viittasi. Se ei kuitenkaan vaaranna koneen lentokykyä, korkeintaan hiukan heikentää maksimisuorituskykyä.

        Isoissa matkustajalentokoneissa runko on metallia. Se siis muodostaa Faradayn häkin, johon myös eräs toinen kirjoittaja jo viittasi. Rungon sisäpuolella siis ollaan turvassa. Ongelmia voi muodostua, jos metallipinnassa on epäjatkuvuuskohtia (saumoja tms). Sähkö hyppää pienen raon yli valokaarena ja saattaa aiheuttaa yhteen hitsautumisen tai muun vaurion. Tämä voi esiintyä esim. oven kohdalla, jos metallipinnat eivät ole kunnolla kosketuksissa keskenään. Tämä on voinut aiheuttaa oven aukeamattomuuden, johon eräs kolmas kirjoittaja viittasi. Kyseessä ei ehkä ole ollut oviaukon ja oven yhteen hitsautuminen vaan oven koneiston vastaava vaurioituminen tai jopa sähköinen häiriö. Asiaa voisi pohtia tarkemminkin, mutta jätän se tässä, koska ei ole tarkempia tietoja tapauksesta.

        Kun nämä asiat tunnetaan ja otetaan huomioon, ei salaman isku lentokoneeseen yleensä ole vaarallista. Mekaanisesti lentokone on hyvin turvallinen. Sähköisten järjestelmien mahdolliset häiriöt ovat ne vaarallisimmat, mutta niiltäkin osataan suojautua varsin hyvin.

        Ukkonen syntyy voimakkaista nuosevista ja laskevista ilmavirtauksista. Niitä eivät aiheuta salamat, toisin kuin eräs muu kirjoittaja epäili. Ukkosen vaarallisuus on juuri näissä turbulensseissa. Jos sellainen sattuu aivan lähellä maanpintaa, voi kone pudota maahan. Ylhäällä lennettäessä niistä aiheutuu normaalisti korkeintaan epämukavuutta. Sen kokeminen taas on henkilökohtaista. Mutta eivät kaikki viihdy huvipuiston (esim. Linnanmäen) laitteissakaan!

        Salaman iskun aiheuttama ääni varmasti säpsähdyttää kenet tahansa, koska emme osaa odottaa sitä ja koska se on niin kova. Se on biologiaa ja geeneihimme rakennettu. Sen suurempaa vaaraa salamasta ei kuitenkaan nykyaikaisissa matkustajalentokoneissa ole.

        asiallisesta ja mielenkiintoisesta "esitelmästä". Jos joskus sattuu moiseen myrskyyn, on hyvä muistella sanojasi, ne varmasti rauhoittavat.

        Paljon matkustaneena en ole onneksi koskaan sattunut ukkosmyrskyyn, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • Iskä vm 58
        Lentäjän poika kirjoitti:

        Työni puolesta lentelen monta kertaa viikottain. Olen matkustellut työni puolesta jo 7v. Lennän sekä Suomessa, kuin ulkomaillekin. Potkurikoneet on tulleet tutuksi Suomen ilmoja halkoessani. Salamoita ja ukkosmyrskyjä on tullut monia vastaan. Koneet vatkaa ja huojuu, mitä sitten??!! Salamoita on räpsynyt koneisiinkin, mitä sitten??!!

        Moni maajussi on tuoksahtanut tapahtumien jälkeen. Tiedä, vaikka lusikallinen olisi lipsahtanut housuun...

        Me paljon matkustaneet emme näistä hätkähdä. Eli, ei siis täytä uutiskynnystä.

        Toivottavasti seuraavan kerran kun olet koneessa se salaman lyödessä putoaa kuin kivi!Vituttaa tuommoiset kusipäät jotka itseään täynnä vielä mollaavat että muka maalaisilla olis ensiksi paskat housuissa,se on nähty että tosipaikan tullen tuommoisista uhoajista ja "maailman" kiertäjistä ei ole mihinkään.


      • Lentäjän poika
        Iskä vm 58 kirjoitti:

        Toivottavasti seuraavan kerran kun olet koneessa se salaman lyödessä putoaa kuin kivi!Vituttaa tuommoiset kusipäät jotka itseään täynnä vielä mollaavat että muka maalaisilla olis ensiksi paskat housuissa,se on nähty että tosipaikan tullen tuommoisista uhoajista ja "maailman" kiertäjistä ei ole mihinkään.

        Älä sinä suotta niitä mekaanisia aivojasi rasita. Keskity siihen pontikan tiputteluun ja sossun hakemuksen täyttämiseen. Teikäläisiä syödään aamupalaksi. Koneet lentää onneksi muiden kuin kaltaistesi käsissä. Teikäläinen nyt menee seuraavaksi luomaan paskat, eikä sitä kirjaston konetta ruuhkauta ;o)


      • on taas

        hieno esimerkki siitä kuinka paljon muita parempia stadilaiset on! Ei pelota salamatkaan, eikä mitkään. Vittu respect!! mee hoitoon urpo!!!!!!!!


      • Paljoakaan
        Lentäjän poika kirjoitti:

        Työni puolesta lentelen monta kertaa viikottain. Olen matkustellut työni puolesta jo 7v. Lennän sekä Suomessa, kuin ulkomaillekin. Potkurikoneet on tulleet tutuksi Suomen ilmoja halkoessani. Salamoita ja ukkosmyrskyjä on tullut monia vastaan. Koneet vatkaa ja huojuu, mitä sitten??!! Salamoita on räpsynyt koneisiinkin, mitä sitten??!!

        Moni maajussi on tuoksahtanut tapahtumien jälkeen. Tiedä, vaikka lusikallinen olisi lipsahtanut housuun...

        Me paljon matkustaneet emme näistä hätkähdä. Eli, ei siis täytä uutiskynnystä.

        lentänyt, jos edes koskaan. Tuollaista et varmaan ole kokenut. Sitäpaitsi sinun kirjoituksesi on niin huonoa suomenkieltä ettei sinun kaltaisia pitäisi ollenkaan päästää ulkomaille häpäisemään suomalaisten mainetta! Minkälainen mahtaakaan olla yrityksesi puhua vieraan maan kieltä? Voi HUH!


      • ettet ole lentänyt
        Lentäjän poika kirjoitti:

        Älä lässytä, junttien juntti, Zetor-veljien kuningas! Ikää meizillä 39v. Maailmalla ollut yli puolet elämästäni. Nähty on jokainen manner, etelä ja pohjoista lukuun ottamatta.

        Koneessa on tullut vietettyä säässä kuin säässä. Salamat rätkii, mitä sitten.

        Te paikkakunta uskolliset juntit, teille ulkomaanmatka on sama kun mennään naapuri pitäjään..

        sillä koneet lentävät erittäin harvoin ukkospilven läheisyydessä sillä ne kierretään. Jos olet 100 vuotta lentänyt niin olet mahdollisesti joutunut kerran ukkospilven lähelle mutta et takuulla pilven sisälle!


      • ...kerro meillekin..
        Lentäjän poika kirjoitti:

        Älä lässytä, junttien juntti, Zetor-veljien kuningas! Ikää meizillä 39v. Maailmalla ollut yli puolet elämästäni. Nähty on jokainen manner, etelä ja pohjoista lukuun ottamatta.

        Koneessa on tullut vietettyä säässä kuin säässä. Salamat rätkii, mitä sitten.

        Te paikkakunta uskolliset juntit, teille ulkomaanmatka on sama kun mennään naapuri pitäjään..

        ...kerro meillekin kun pohjoismantereella käyt, sitä kun eivät muut ole vielä löytäneet.


      • Savikorvako siellä?
        Paljoakaan kirjoitti:

        lentänyt, jos edes koskaan. Tuollaista et varmaan ole kokenut. Sitäpaitsi sinun kirjoituksesi on niin huonoa suomenkieltä ettei sinun kaltaisia pitäisi ollenkaan päästää ulkomaille häpäisemään suomalaisten mainetta! Minkälainen mahtaakaan olla yrityksesi puhua vieraan maan kieltä? Voi HUH!

        Katso tissiposki peiliin ihan rauhassa.. Eiköhän ne maailmalla murteella raiskattua Suomea osaa ;o)


      • Lentäjän poika
        ettet ole lentänyt kirjoitti:

        sillä koneet lentävät erittäin harvoin ukkospilven läheisyydessä sillä ne kierretään. Jos olet 100 vuotta lentänyt niin olet mahdollisesti joutunut kerran ukkospilven lähelle mutta et takuulla pilven sisälle!

        En itse olekaan lentänyt, kyydissä nauttinut matkasta. Samaan tapaan kuin taksin kyydissä, istut matkustajana ja teet tähdellisempiä asioita samaan aikaan.

        Koneet lentävät yleensä pilvien yläpuolella, mutta salamat iskee myös niihin. Laskeutuessaan koneet lentävät ukkospilvessä huoleti. Lue nuija alempana olevaa selvitystä, miten koneet poistavat salamat. Tästä asiasta oli jo aiemmin samaa tietoa.

        Te pienessä kylässä elelevät ajattelette pikkuisen hölmöläisten tyyliin asioista..


      • Kaupungin kasvatti
        on taas kirjoitti:

        hieno esimerkki siitä kuinka paljon muita parempia stadilaiset on! Ei pelota salamatkaan, eikä mitkään. Vittu respect!! mee hoitoon urpo!!!!!!!!

        Teidät maalaiset luokitellaan KAIKKIALLA Suomessa kaupungeissa asuvien silmissä mökkihöperöiksi hölmöläisiksi, meitä yksinkertaisimmiksi. Ei se ole pelkästään Pääkaupungin ilo.


    • Willevilleo

      Kuka tonttu-ukko siellä toimituksessa oikein kirjoittelee näitä keskustelunavauksia?

      Ketä kiinnostaa jos sun housut tutisee ukkosessa?

      • tonttu-ukko...

        Etkö tiedä, että tänne keskustelupalstalle kirjoittaa ihan peruskansalaiset ja suomi24 nostaa pääjutuksi eri kirjoituksia aina vähän väliä ajankohtaisuudesta riippuen.


      • vvv
        tonttu-ukko... kirjoitti:

        Etkö tiedä, että tänne keskustelupalstalle kirjoittaa ihan peruskansalaiset ja suomi24 nostaa pääjutuksi eri kirjoituksia aina vähän väliä ajankohtaisuudesta riippuen.

        kyseisessä firmassa... vai mistä sinä nämä kaikki koukerot tiedät.


    • kerrannii

      lennettiin helikopterilla oliko se nyt atlantin vai minkä jorpakon piällä. Tuli ihan saatananmoenen myräkkä.Putos rupelista yks siipi,minä sanoin lentäjälle,jotta nyt kuollaa. Lentäjä sano,että ee mittää hättee.Vähä aekoo lennettii ja putos toenen.Minä,jotta nyt kuollaa. Lentäjä,jotta ee mittää hättee.Kohta putos kolomas.Lentäjä muuttu harmooks ja sano,jotta paena äkkiä tuo ohjaassauva perseesees.Minä ihmettelemmään,jotta aattaako tuo mittää? Lentäjä siihen,jotta ee varmasti aata,ompaha tutkijalaatakunnalla ihmettelemistä.

      • hyvä hyvä....

        heh heh heh heh.. hyvä vitsi


    • aina ilmassa

      Toissa syksynä iltapuolella laskeuduttiin Orlandon pää-kentälle Floridassa ukkosmyrskyn laitamilla, kone sai osuman laskuprosessissa ja laskeva ilmavirtaus pudotti konetta tosi huikeasti, mutta eipä juuri muuta tapahtunut. Lasku sujui melko hyvin, vaikkakin koneella oli jostakin syystä ekstra vauhtia alas tullessa ja jarrutus oli aika intensiivistä.

      • Miami Beach

        Orlandossa PÄÄlentokenttä????

        Mikäli joskus olet Floridassa käynyt, tietänet kentän sijaitsevan ihan muualla... Kirjoitat siis täyttä shittiä.
        Tässä faktaa:

        Miamin kansainvälinen lentoasema (englanniksi Miami International Airport) on kansainvälinen lentoasema joka sijaitsee 13 kilometriä koilliseen Miamin keskustasta.

        Orlando sijaitsee satoja kilometrejä pohjoiseen.

        Tsori, olen asunut 3 vuotta Floridassa.


      • Miami Beach kirjoitti:

        Orlandossa PÄÄlentokenttä????

        Mikäli joskus olet Floridassa käynyt, tietänet kentän sijaitsevan ihan muualla... Kirjoitat siis täyttä shittiä.
        Tässä faktaa:

        Miamin kansainvälinen lentoasema (englanniksi Miami International Airport) on kansainvälinen lentoasema joka sijaitsee 13 kilometriä koilliseen Miamin keskustasta.

        Orlando sijaitsee satoja kilometrejä pohjoiseen.

        Tsori, olen asunut 3 vuotta Floridassa.

        Floridantuntemuksesi on siellä asuneeksi hämmästyttävän vajavaista. No eihän oikea jenkkikään tiedä maantiedosta mitään! :D


      • Pienkonetta
        Kollimaattori kirjoitti:

        Floridantuntemuksesi on siellä asuneeksi hämmästyttävän vajavaista. No eihän oikea jenkkikään tiedä maantiedosta mitään! :D

        on asia erikseen. Floridassa on useita pienkonekenttiä.



    • KKO

      Olen istunut lentsikassa salman iskiessä. Tutisivat ne housut minunkin jalassa, kun näin miten valkeaksi lentoemo meni kun istui vieressäni, Vaan hyvin meni

      • Tupolev salaman

        iskun seurauksena todennäköisesti taannoin, oliko vuosi vai kaksi sitten? Asiantuntijat pitävät kys. koneita todella luotettavina ja kyseessä oli matkalentokorkeudessa ollut kone, joka siis putosi alas. Salamaniskua pidettiin todennäköisimpänä syynä. Näin uutisoitiin. Lisäksi ns. suihkuvirtaus ukkospilvestä koneen noustesa tai laskiessa saattaa aiheuttaa sen, että siiven yläpinta ei enää kanna ja kone putoaa. Näin ilm. tapahtui Texasissa oliko 1985?


    • sonicboom
    • Lentokone on salaman kanssa samassa sähköpotentiaalissa, joten koneesta tulee tavallaan osa salamaa. Tästä syystä ei vahinkoja pitäisi tulla. Ei ihminen ihan tyhmä ole.

      • Että näin

        on normaalien salamoiden kohdalla, joita koneet on suunniteltu kestämään. Eri asia on, jos koneeseen tärähtää äärimmäisen voimakas positiivinen salama, joka kulkee myös nimellä supersalama. Se on voimakkuudeltaan kuusi kertaa voimakkaampi, kuin mitä koneet on suunniteltu kestämään. Tähän salamatyyppiin liittyvät myös yläilmakehässä ilmenevät keiju ja kajosalamat, jotka liittyvät tähän supersalaman iskuun. Keijut iskevät ukkospilvestä ylöspäin ulottuen n. 80 km:n korkeudelle maan pinnasta. Nämä salamat löydettiin, tai saatiin filmille salamatutkijoiden toimesta vuonna 1993 Coloradossa.

        Supersalaman on todettu pistäneen purjekoneen päreiksi ilmassa ja esim. epäillään repineen matkustajakoneen siiven kokonaisuudessaan irti koneesta eräässä lento-onnettomuudessa 70-luvulla Amerikassa. Kone oli laskussa, kun siihen iski voimakkaan ukkosen aikana salama ja siipi repeytyi irti. Salaman epäillään olleen juuri tuollainen äärimmäisen voimakas positiivinen salama keijusalaman kanssa. Air Francen A-330 hajoamisen ja tippumisen Atlanttiin yhtenä syynä on pidetty tätä supersalamaa, joka voi rikkoa koneen täysin.

        Tästä uudesta salamatyypistä johtuen koneet karttavat nykyään ukkosia ja kiertävät niitä mahdollisuuksien mukaan myös matkalennossa, jolloin aiemmin mentiin ukkosten yli. Nyt kun tiedetään pilvestä voivan iskeä salamoita ylöspäin avaruuden rajoille asti, pyritään ukkosia kiertämään myös matkakorkeuksilla. Näin myös tapahtui yölennolla Losista New Yorkkiin lentäessäni ja keskilännen alueella riehui ukkosia ja niitä kierreltiin.

        Suersalamoista ja niihin liittyvistä keiju-, viuhka- ja kajosalamoista, sekä niiden aiheuttamasta riskistä lentoliikenteelle oli pari vuotta sitten dokumentti TV:ssä.


      • tajakka & tabletit
        Että näin kirjoitti:

        on normaalien salamoiden kohdalla, joita koneet on suunniteltu kestämään. Eri asia on, jos koneeseen tärähtää äärimmäisen voimakas positiivinen salama, joka kulkee myös nimellä supersalama. Se on voimakkuudeltaan kuusi kertaa voimakkaampi, kuin mitä koneet on suunniteltu kestämään. Tähän salamatyyppiin liittyvät myös yläilmakehässä ilmenevät keiju ja kajosalamat, jotka liittyvät tähän supersalaman iskuun. Keijut iskevät ukkospilvestä ylöspäin ulottuen n. 80 km:n korkeudelle maan pinnasta. Nämä salamat löydettiin, tai saatiin filmille salamatutkijoiden toimesta vuonna 1993 Coloradossa.

        Supersalaman on todettu pistäneen purjekoneen päreiksi ilmassa ja esim. epäillään repineen matkustajakoneen siiven kokonaisuudessaan irti koneesta eräässä lento-onnettomuudessa 70-luvulla Amerikassa. Kone oli laskussa, kun siihen iski voimakkaan ukkosen aikana salama ja siipi repeytyi irti. Salaman epäillään olleen juuri tuollainen äärimmäisen voimakas positiivinen salama keijusalaman kanssa. Air Francen A-330 hajoamisen ja tippumisen Atlanttiin yhtenä syynä on pidetty tätä supersalamaa, joka voi rikkoa koneen täysin.

        Tästä uudesta salamatyypistä johtuen koneet karttavat nykyään ukkosia ja kiertävät niitä mahdollisuuksien mukaan myös matkalennossa, jolloin aiemmin mentiin ukkosten yli. Nyt kun tiedetään pilvestä voivan iskeä salamoita ylöspäin avaruuden rajoille asti, pyritään ukkosia kiertämään myös matkakorkeuksilla. Näin myös tapahtui yölennolla Losista New Yorkkiin lentäessäni ja keskilännen alueella riehui ukkosia ja niitä kierreltiin.

        Suersalamoista ja niihin liittyvistä keiju-, viuhka- ja kajosalamoista, sekä niiden aiheuttamasta riskistä lentoliikenteelle oli pari vuotta sitten dokumentti TV:ssä.

        Pallosalama se vasta paha on. Se tappoi lehmän Hauholla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe