kuin kansanterveystieteen professori Jaakko Tammilehto väittää nykytutkimusten mukaan olevan?Hän kehottaa ihmisiä juomaan kahvia, vähintään kolme kuppia päivässä, eikä ylärajaa tunnekaan.
Kahvin sisältämällä kofeiinilla ja antioksidanteilla on Tammilehdon mukaan monenlaisia terveysvaikutuksia. Kofeiini piristää ja parantaa reaktiokykyä sekä ehkäisee Parkinsonin tautia. Klorokiinihappo kiihdyttää sokeriaineenvaihduntaa edistämällä haiman insuliinin eritystä, mikä pienentää aikuisiän diabetes-riskiä ja edistää maksan, vatsan sekä suoliston toimintaa.
Kahvi ehkäisee myös Alzheimerin tautia ja hidastaa ikääntyvien naisten muistin heikkenemistä. 80-vuotiaiden kahvia juovien naisten muisti heikkenee jopa 70 prosenttia vähemmän kuin kahvia välttelemään opetettujen sisartensa. Miesten kohdalla tutkimustuloksia on vaikeampi osoittaa, koska miehillä on enemmän aivojen verenkiertohäiriöitä ja naisia epäterveellisemmät elämäntavat. - Tieto pätee ilmeisesti vielä ko. ikäluokan edustajiin, vaikka me nuoremmat naiset olemme saavuttaneet miesten kanssa tasa-arvoisemman aseman jo tälläkin alueella.
Enemmän kuin neljä kuppia kahvia päivässä puolittaa maksakirroosin sekä vatsan ja suoliston alueen syöpäriskit. Aikuisiän diabetes-riskin puolittamiseen tarvittaisiin kuulemma seitsemän kupillista kahvia päivittäin.
Nyt kahvin hapot on todettu terveellisiksi – paitsi niille, joilla on mahahaava tai vatsasyöpä. Kahvilla saattaa olla myös haitallisia vaikutuksia osteoporoosiin, elleivät erityisesti naiset huolehdi kalkin saamisesta vastapainoksi.
Maistuisiko kuppi kahvia sinullekin?
Ainakin aterian tai makean herkun päälle sen tasapainottava vaikutus tuntuu hyvältä.
PS: Mikähän aikaisemmin epäterveellisenä pidetyistä nautintoaineista tai herkuista seuraavaksi julistetaan terveysvaikutteiseksi uusien tutkimusten avulla?
Onko kahvi niin hyvää…
24
786
Vastaukset
- Pirre*
oikea lääke :)
Sanoopi tämä kahvin suurkuluttaja :))
Nyt on jo kiire juksuuriin, joten hyvää päivän jatkoa Sinulle kuin kaikille muillekin palstan käyttäjille.Vai lienetkö käyttänyt minulle tuntematonta suomalaista murresanaa? Hyvää päivää ja luonnikast reisii - vai miten se nyt menikään. ;))
- ex_er1
se kai on todettu että sulkaalla on terveydellisiä vaikutteita ja punkulla;o) No tietty kohtuudella käytettynä, mikähän se kohtuus sit itse kunkin mielestä on.
on näppylät, että kahvia huiviin ja pienet napanterit välillä, niin terveys pysyy hyvänä.
Kohtuudella kaikkea, niin ei tarvitse stressautua siitä mitä tonne vatsalaukkuun änkeisi. Välillä tuntuu,että mennään ton niukan suolankäytönkin kanssa yli ja huomataankin, että suolatasapaino ei ole kohdallaan.- ex_er1
Mettäläinen kirjoitti:
on näppylät, että kahvia huiviin ja pienet napanterit välillä, niin terveys pysyy hyvänä.
Kohtuudella kaikkea, niin ei tarvitse stressautua siitä mitä tonne vatsalaukkuun änkeisi. Välillä tuntuu,että mennään ton niukan suolankäytönkin kanssa yli ja huomataankin, että suolatasapaino ei ole kohdallaan.niin, mulla ei onneks ole suolan käyttö ongelmia kun oikein lääkäri on määrännyt välillä syömään suolasta, vaikka salmiakkia kun on alhainen verenpaine. Suolasella sen saa äkkiä nousemaan jos alkaa pyörryttää.
- caffeineholic
ex_er1 kirjoitti:
niin, mulla ei onneks ole suolan käyttö ongelmia kun oikein lääkäri on määrännyt välillä syömään suolasta, vaikka salmiakkia kun on alhainen verenpaine. Suolasella sen saa äkkiä nousemaan jos alkaa pyörryttää.
juu mullaki on alhainen verenpaine kahvia kun juo reilu puoli litraa päivässä niin kyllä se siihen auttaa, aloitin kahvinjuonnin noin 7-vuotiaana ja olen nyt 15 eikä mitään pyörtymisen tunnetta tai huimausta aamukahvin juonnin jälkeen :)
- Kutv M
Mutta silti juuva pittää.
Aivan lapsuudesta asti olen ollut huono kahvin juoja.
Mokoma aiheuttaa kiusallisia vatsan väänteitä.
Kaiken uhallakin juon koti oloissa parikupillista
päivässä.
Sitten tuolla metsä reissuilla nuotiopannu tervaa
vähän enemmän.
Heti tietenkin julkaiseevat tutkimuksen jossa on
todettu voin ja kunnon läskin olevan tosi tarpeen
immeiselle ja alentavan kolestroolia sekä
pidentävän kyvykkyytä ja ikää huomattavasti.:)- NaaliN
Voisimpa sanoa että vain muutaman kerran on kahvi maistunut hyvälle.Tuoksu houkuttelee ottamaan,mutta maku-yäk!
Mutta laitampa isoon mukiin kahvia jääkaappiin,paljon rasvatonta maitoa,ripaus kanelia ja vaniljasokeria,nam!
Ja kuta kylmempää,sen parempaa!
Aina olen tehnyt näin. - yleensä töihin
NaaliN kirjoitti:
Voisimpa sanoa että vain muutaman kerran on kahvi maistunut hyvälle.Tuoksu houkuttelee ottamaan,mutta maku-yäk!
Mutta laitampa isoon mukiin kahvia jääkaappiin,paljon rasvatonta maitoa,ripaus kanelia ja vaniljasokeria,nam!
Ja kuta kylmempää,sen parempaa!
Aina olen tehnyt näin.evääksi tommosia kylmäkahvisatseja. Keitän aamulla vähän enemmän kuin sen 3 kuppia ja loppukahviin sekotan vähän kaakaojauhetta ja vaniljasokeria ja maitoa. Sitten töissä pistän jääkaappiin viileneen ja hyvää on.
Samaa tuotetta saa kaupasta valmiiksi pakattuna, mutta edullisempaa on tehdä se itse.
- vinoonkatsottu
Minä olen mussuttanut lisä aineista ruoassa 20.stä asti. Kaikki jossa on 3 E:tä päätyy hyllyyn takaisin. Mun mieskaveri sanoi että on hautapaikkojen vuokrasopimuksia pidennettävä koska emme maadu maaksi. Säilöntä aineita ja koossapysymis, väriaineita. Ruoassa miksi. sapuskan saa kauniiksi muutenkin. Syötävän kauniiksi.
Varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö katsoa E-koodin määrää. Nykyään valmistajat kai jo ymmärtävät, että tuoteselosteeseen kannattaa kirjoittaa harmittomiksi koetusta lisäaineesta mielummin nimi kuin sen E-koodi.
Noissa lisäaineissa on nimittäin joitain melko harmittomiakin aineita, hyytelöimisaineissa mm. pektiini E440, johannksen leipäpuujauhe E410, bentoniitti(savea) E558; väreissä esim punajuuriväri (E162) ja vitamiineja; happamuuden säätöaineissa ja säilöntäaineissa esim c-vitamiini E300, maitohappo E270, omenahappo E296, meripihkahappo(sitä on mm karviaisissa)E363, etikkahappo E260, Tokihan monet aineet ovat keinotekoisia, mutta keinotekoisia ovat myös useimmat apteekkien vitamiinit ja lääkkeet. Ja, mahtaako tuo keinotekoinen valmistus samaa ainetta ihan kauheasti pahentaa.
kahvia en voisi elää..On se niin tärkeä juttu.
Onkohan ihmiset on syntyjään joko kahvi-ihmisiä tai sitten ei?Meinaan vaan,että nuorempi poikani kinusi jo pienestä kahvia, mutta vanhempi taas ei voi sietää kaffeen makua..Minäkin oon juonu jo pikkukakrusta asti.Aloitin äidin keittämällä pannukahvilla..voi sitä ihanaa tuoksua..- ibiza
kahvia ei päivä lähde käyntiin. Kahvi tulelle, lehdenhakuun ja pari kuppia lehtiä selaillessa. Silloin aamukin on taas uusi ja aurinkoinen.....
- Rocellii
noista fysiologisita vaikutuksista en osaa sanoa, muuta kuin, että ainakin kahvi piristää
ja iltapäiväkahvi saattaa viedä yöunet,,,
iltakahvia en voisi edes ajatella...
voihan sen ajatella, että piristävä vaikutus edistää
monenlaista toimintaa..
ja saa ihmisen toimimaan, joista sitten nuo hyvät vaikutukset ovat seurauksena
hankalia vaikutuksia on "diureettinen" ominaisuus...joka juoksuttaa WC:ssä ... ;)
ja vatsavaivat
tietenkin vatsavaivoja edistää se, että kahvi on vanhaa
jaaaa..että mitäkö "herkkuja" seuraavaksi...
suolahan on jo todettu terveelliseksi...
ja suklaa
..hmm mm sokeri- ja eläinrasvat... ?- caffeineholic
hah multa menee pois nuo kaikki vaivat kun tarpeeksi kahvia kittaa ;)
- aamukahvitärkein
Kyllä sitä kahvia joi usein lapsetkin, itsekkin jo alle kouluiässä, jopa kylässä laitettiin lapsille kahvikuppi pöytään.
Kahvi lisää muka liikahapposuutta, mutta jos hapot on terveellisiä, lieneekö huolta siitäkään. Saa nähdä! Itse olen kahvin ystävä ja aloitan aamun mukillisella kahvia. Kerrankin positiivinen kannanotto olipa se sitten huuhaata tai totta. Tietenkin toivon että kaikki tuo mainitsemasi on totta kun kerta kahvia juon :) Minua terveempää siis ei voi olla!
Kyllä se kahvi taitaa olla hyvä juttu. Minäkin olen lukenut kahvin edullisista vaikutuksista.
Kansakoulussa ekalla luokalla vanha naisopettaja opetti laulun kahvista. Mieleen jäi pätkä:
"ompi lapsille se myrkkyä,
heikentää ja posket kalventaa.
Ällös oo mummo mi kahvista luovu ei!"
No minähän lopetin vähäisen kahvin juomisen siihen paikkaan. Joskus 26 vuotiaana aloin juomaan kahvia satunnaisesti. Nykyään menee 3-5 dl ennen puolta päivää. Makuun en sitten enää tottunut, ja yritän parantaa kahviani vaniljasokerilla, kaakaojauholla, yms. Pikakahvista tykkäsin yhteen aikaan. Nyt on meneillään ekspressokausi.
Kahvi tosiaankin kohottaa verenpainetta, mikä on minun kohdallani tarpeen. Matala verenpaine voi aiheuttaa levottomuutta, joten openkin olisi ollut hyvä tietää, että kahvi on joillekin lapsille rauhottaja.
Kerran eräissä juhlissa jätin lihavoileivät väliin, koska olen vege. Jo eräs nainen katsoi minua huvittuneena ja sanoi, että juot kuitenkin kahvia. Ikään kuin kasvisruokavalio olisi kieltäytymistä ja kurinalaisuutta, jonka kahvin juonti sitten vesittää.
Minua on usein ihmetyttänyt, miksi kahviin on totuttu liittämään negatiivisia asioita, usein kai aika tunteenomaisesti, ilman tutkittua tietoa. Kahvin juojat ovat saaneet tyytyä puolustamaan nautintoainettaan sanomalla, että on se vaan niin hyvää, tai että aamulla on ihan pakko saada kahvia, että herää.
Saattaa tietenkin olla niin, että virkeät ihmiset ehtivät tehdä syntiä enemmän kuin väsähtäneet kanssaihmiset, ja kunnon kansalainen voittaa väsymyksensä ilman kahviakin.- kuosmanenn
Mulla ei kyllä enää pumppu näin kolmekymppisenä kahvetta kestä, väpättää ja väliin heittää voltin.
Aina loppuu häiriöt kun jättää sumpit juomatta, kurja homma sinänsä.- Lilla-Björn
Minä olen kolme vuotta vanha, ja juon päivässä kolme litraa mustaa kahvia.
Mun mielestä kahvista saa parhaiten sen hyödyn irti, kun sitä nauttii vaan satunnaisesti. Ennen urheilusuoritusta ei kuitenkaan paljoa kannata kahvia juoda, koska se kuuluu suurempina määrinä kiellettyjen aineiden listalle.
Itse tulee juotua melkoisesti kahvia ja on tietty omat suosikkimerkitkin. Välillä vaan täytyy jotain huonompaa kahvia juoda, jotta siitä suosikkimerkistä osaa nauttia enemmän. Maku jollaintavoin turtuu, ellei vaihda vähäksi aikaa tietyin väliajoin kahvimerkkiä.Vuosi pari sitten noista piristeistä oli juttua Tiede-lehdessä. Jos kahvia juo liikaa, niin se ei todellakaan tehoa samalla tavalla kuin vähemmän käytettynä. Muistaakseni sopivaksi annokseksi katsottiin pari kuppia päivässä, mikäli haluaa saada siitä virkistävää vaikutusta. Tiedä sitten sitä kupin kokoa. Talvella pitäydyn 2-3 desissä, mutta näin kesällä suolahukka ja hiussuonten laajeneminen lämpimässä alentavat verenpainetta. Nyt tulee juotua vähän enemmän.
- Päiväkahvittelija
Miehillä kahvin juonnin on todettu ehkäisevän eturauhassyöpää ja nimenomaan aggressiivista tyyppiä joka leviää.
Nyt ukkelit tietenkin ovat entistä innokkaampia vonkaamaan päiväkahville pääsyä. Aamuisin pakko saada kupillinen pari kahvia.
Makean jälkiruuan jälkeen myös.. eipä juuri muuten :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154