Pulmansa kullakin

Tämän otsikon alla käytyjä keskusteluja on ollut tavallaan huvittavaa lukea. Kukaan ei nimittäin ole osoittanut tajuavansa, miten onnekkaita he loppujen lopuksi ovat.
Minulla on Aspergerin oireyhtymä, autismin lievä muoto. Menemättä yksityiskohtiin kerron, että tässä yhteydessä se tarkoittaa kyvyttömyyttä tulkita sanatonta viestintää. Lisäksi omien tunteiden ilmaiseminen on jos ei mahdotonta, niin ainakin hankalaa, ja jos se onnistuisikin, muut eivät ehkä osaakaan tajuta sitä oikein. Lopputulema on, että en vain pysty olemaan muiden ihmisten seurassa - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta - koska emme yksinkertaisesti tajua toisiamme. Joten kaikille teille suhteen aloittamisen kuvioita pähkäileville tiedoksi, että osa meistä ei pääse edes niin pitkälle.

18

3252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~nainen~

että jokaiselle meistä löyty se ihminen joka ymmärtää.

• Ja minä taas uskon, että tämmöisillä tyhjyyttään kolisevilla fraaseilla ei ole mitään arvoa. Lisäksi voin vakuuttaa tietäväni, millaisen arvon ns. väärin käyttäytyvä ihminen saa.

• ~nainen~
        jossarian69 kirjoitti:

Ja minä taas uskon, että tämmöisillä tyhjyyttään kolisevilla fraaseilla ei ole mitään arvoa. Lisäksi voin vakuuttaa tietäväni, millaisen arvon ns. väärin käyttäytyvä ihminen saa.

sitä minään fraasina, vaan näin ainakin itse uskon.

• jepulies

kiitos

• jeapulis
        jossarian69 kirjoitti:

Ja minä taas uskon, että tämmöisillä tyhjyyttään kolisevilla fraaseilla ei ole mitään arvoa. Lisäksi voin vakuuttaa tietäväni, millaisen arvon ns. väärin käyttäytyvä ihminen saa.

Totta on, että arvotamme ihan oikeasti toisiamme lähestulkoon centilleen paksuuden, finnipitoisuuden ja kaikkien taitojen ja puutteiden mukaan. Asbergerin syndroomainen arvottaa ensin itsensä muihin nähden vähän kipeämmäksi kuiin tavallinen kantaväestö, ja juuri siinä on homman erikoisuus. Sama itsekkyys siellä taustalla on kuitenkin.
        Saapas nähdä keksitäänkö joskus joku naseva sairaus myös täällä kotosuomessa vai onko kaikki edelleen tuotettava amerikasta. Kunnon diagnoosi ulkomailta yleensä myy kivasti lääkkeitä. Onneksi Suomessa on lääketeollisuutta jopka apuun.

• jeapulis kirjoitti:

Totta on, että arvotamme ihan oikeasti toisiamme lähestulkoon centilleen paksuuden, finnipitoisuuden ja kaikkien taitojen ja puutteiden mukaan. Asbergerin syndroomainen arvottaa ensin itsensä muihin nähden vähän kipeämmäksi kuiin tavallinen kantaväestö, ja juuri siinä on homman erikoisuus. Sama itsekkyys siellä taustalla on kuitenkin.
        Saapas nähdä keksitäänkö joskus joku naseva sairaus myös täällä kotosuomessa vai onko kaikki edelleen tuotettava amerikasta. Kunnon diagnoosi ulkomailta yleensä myy kivasti lääkkeitä. Onneksi Suomessa on lääketeollisuutta jopka apuun.

Uskomatonta. Tuollaista tekstiä syntyy, kun ehdoton oikeassa olemisen pakko yhdistyy täydelliseen tietämättömyyteen. Toivottavasti rakentamasi kulissi ei romahda, kun kerron, että en syö mitään lääkkeitä, en suomalaisia enkä amerikkalaisia. Lisäksi en "arvota" itseäni kipeisyysasteikolla yhtään minnekään, vaan harmittelen kyvyttömyyttäni sanattomaan viestintään. Sitä seikkaa eivät muuta mitkään kuvittelemasi lääketeollisuuden ja lääkärien salaliittoteoriat.

• ~nainen~ kirjoitti:

sitä minään fraasina, vaan näin ainakin itse uskon.

...siis halua riistää sinulta uskoasi, minulla vain on hieman toisenlaiset käytännön kokemukset. Siperia on opettanut, voisi sanoa.

• et ole yksin

Kaikilla sitä ei vain ole diagnosoitu. Yks sun toinen kertoo ylpeänä ADHD-oireyhtymästään. Vähän muotia "olla" adhd, en osoita tätä sinulle, vaan yleensä.

Toisekseen neuvolaa myöten on alettu seulomaan kyseistä oireyhtymää tajuamatta, että nykyinen elämänmeno lisää jo lapsista alkaen levottomia, keskittymiskyvyttömiä kanslaisia. Toinen syy löytyy kasvatuksest. En tarkoita, etteikö kyseistä oireyhtymää oikeasti ole olemassa, mutta kaikki ei myöskään ole sitä.

Moni lapsi leimataan jo varhain ADHD:lla, jos joku viitsisi pysähtyä ajattelemaan perheen elämää, yhteys lapsen oireiluun löytyy sieltä. Rauhoittamalla perhe-elämä, saataisiin peruttua monta leimautumista.

Sori, en edelleenkään tarkoita sinua ja sinun elämääsi, mutta yleensä.

• Kirjoitat vähän, mutta roskaa. ADHD:stä en tiedä - en todellakaan ole levoton tai keskittymiskyvytön - mutta ainakaan AS ei johdu kasvatuksesta. Nykyiset hakukoneet ovat hyviä, Internetistä löydät varmasti itse riittävästi faktoja, mikäli et jatkossa halua kylvää ympärillesi moisia yksisilmäisiä yleistyksiä.

Vaiva, jonka niin lystikkäästi laitoit lainausmerkkeihin, tarkoittaa minun kohdallani sitä, että sosiaalinen elämä on lähes olematonta, eikä suinkaan siksi, että en haluaisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, vaan koska emme vain ole samalla aallonpituudella. Ihmisten välisestä kommunikaatiosta enemmistö (muistaakseni 80 prosenttia) on ei-verbaalista, joka on minulle jotakuinkin kuin vieras kieli. Tämä taas antaa minusta tunteettoman vaikutelman. Tunteita kyllä on, mutta en pysty ilmaisemaan niitä niin, että muut ymmärtäisivät ne oikein. Että tämmöinen "vaiva".

• haluusanoa
        jossarian69 kirjoitti:

Kirjoitat vähän, mutta roskaa. ADHD:stä en tiedä - en todellakaan ole levoton tai keskittymiskyvytön - mutta ainakaan AS ei johdu kasvatuksesta. Nykyiset hakukoneet ovat hyviä, Internetistä löydät varmasti itse riittävästi faktoja, mikäli et jatkossa halua kylvää ympärillesi moisia yksisilmäisiä yleistyksiä.

Vaiva, jonka niin lystikkäästi laitoit lainausmerkkeihin, tarkoittaa minun kohdallani sitä, että sosiaalinen elämä on lähes olematonta, eikä suinkaan siksi, että en haluaisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, vaan koska emme vain ole samalla aallonpituudella. Ihmisten välisestä kommunikaatiosta enemmistö (muistaakseni 80 prosenttia) on ei-verbaalista, joka on minulle jotakuinkin kuin vieras kieli. Tämä taas antaa minusta tunteettoman vaikutelman. Tunteita kyllä on, mutta en pysty ilmaisemaan niitä niin, että muut ymmärtäisivät ne oikein. Että tämmöinen "vaiva".

Niin, ymmärrän asiasi ja ahdistuksesi.
        Tuskin sinua helpottaa sekään, että itse tiedät mistä on kyse, monet (usein lievät tapaukset, ei niin helposti diagnosoitavissa olevat) kamppailevat turhaan ja kuvittelevat että heissä on jotain vikaa, vaikka kyseessä on ihan aikuisten oikeesti syndrooma... "vaiva" on tosiaan melko vähättelevä kommentti, syndrooma nimikkeellä olevat taudit yleensäkin usein sisältävät monia eri ongelmia/haasteita/rajoitteita niistä kärsiville ihmisille... ja kahta samanlaista tapaustakaan ei ole, joten pelkkä diagnoosi ei edes kerro mitään...
        Noh, kuitenkin. Olet varmasti oman tilasi paras asiantuntija, ja tietoinen sinulle olevista kuntoutusmenetelmistä yms, joten niistä en ala paasaamaan. Voimia ja rohkeutta elämääsi.

• härkänainen29

Voi ystävä hyvä kun tietäisit kuinka paljon meidän maassamme on ihmisisiä, jotka hakevat seuraa vaikka
        ovat PALJON VAKAVAMMIN, JOPA VAARALLISEMMIN SAIRAITA
        KUIN SINÄ TUON MINULLE UUDEN KUULEMANI NIMITYKSEN MUKAAN. on joko henkisesti sairaita, jopa piilevästi vaarallisia lähestyä, ennenkuin huomaa, ja muuten täysin kieroutuneitajotka tekevät kumppanista syyllisen ongelmaansa, vaikka se olisi vaivannut häntä ja muita jo vuosia lähes koko elämän. ja jos on
        sattunut kohdalle ystävä, joka on koittanut saada tätä sairasta hoitoon, jonkasairauden lääkärinsäkinonmyöntänyt, niin ET VARMAAN SAA, ENNENKOITTAA SINUT LEIMATA HULLUKSI. JA TÄLLAISELTAKO VOIS SAADA OSOITUSTA VÄLITTÄMISESTÄ, TIEDÄNKOKEMUKSESTA ETTÄ EI, EIKÄ OLE DIAGNOOSIA TEHTY, VAAN MIES KULKEE RINTA ROTTINGILLA KUIN PA
        REMPIKIN. ETTÄ ÄLÄ NÄIN OLLEN OLE HUOLISSASI ITSESTÄSI!! VARMASTI LÖYDÄT KUMPPANIN JOS TODELLA HALUAT, ETKÄ MIETI TUOLLAISTA DIAGNOOSIA, MIELESTÄNI OLET TERVEEMPI KUIN MONI MUU!!! ONNEA MATKAAN VAAN!!! t.HÄRKÄNAINEN

• härkänainen29 kirjoitti:

Voi ystävä hyvä kun tietäisit kuinka paljon meidän maassamme on ihmisisiä, jotka hakevat seuraa vaikka
        ovat PALJON VAKAVAMMIN, JOPA VAARALLISEMMIN SAIRAITA
        KUIN SINÄ TUON MINULLE UUDEN KUULEMANI NIMITYKSEN MUKAAN. on joko henkisesti sairaita, jopa piilevästi vaarallisia lähestyä, ennenkuin huomaa, ja muuten täysin kieroutuneitajotka tekevät kumppanista syyllisen ongelmaansa, vaikka se olisi vaivannut häntä ja muita jo vuosia lähes koko elämän. ja jos on
        sattunut kohdalle ystävä, joka on koittanut saada tätä sairasta hoitoon, jonkasairauden lääkärinsäkinonmyöntänyt, niin ET VARMAAN SAA, ENNENKOITTAA SINUT LEIMATA HULLUKSI. JA TÄLLAISELTAKO VOIS SAADA OSOITUSTA VÄLITTÄMISESTÄ, TIEDÄNKOKEMUKSESTA ETTÄ EI, EIKÄ OLE DIAGNOOSIA TEHTY, VAAN MIES KULKEE RINTA ROTTINGILLA KUIN PA
        REMPIKIN. ETTÄ ÄLÄ NÄIN OLLEN OLE HUOLISSASI ITSESTÄSI!! VARMASTI LÖYDÄT KUMPPANIN JOS TODELLA HALUAT, ETKÄ MIETI TUOLLAISTA DIAGNOOSIA, MIELESTÄNI OLET TERVEEMPI KUIN MONI MUU!!! ONNEA MATKAAN VAAN!!! t.HÄRKÄNAINEN

Hassua: en ole koskaan kokenut olevani sairas. Käyn töissä, maksan laskuni, jääkaapissani on muutakin kuin valo, ja harrastukset pitävät pitkästymisen loitolla. Olen vain havainnut, että en osaa eräitä asioita samalla tavoin kuin useimmat muut.

Kirjoitat todennäköisesti jostain itse kokemastasi, enkä sitä tässä uskalla ruveta kommentoimaan, koska en asiasta mitään ymmärrä. Itsestäni en ole huolissani, olen jo hyväksynyt itseni ja elämäni rajoitukset. Kaikkea ei voi saada, siksi en enää edes halua sellaista, jonka saavuttaminen on selvästi osaamiseni ulottumattomissa. Ehkä meilla kaikilla on oma pikku tragediamme, ja tämä on minun.

Teko ei varmasti ollut tahallinen, mutta väitteesi, että kumppanin löytämisen esteenä on vain riittävän tahtotilan puuttuminen, on jokseenkin loukkaava. Suoraan väität, että en ole n. kahden vuosikymmenen aikana oikeasti halunnut muodostaa parisuhdetta. Todistuskappaleita en pysty esittämään, voin vain todeta, että olet väärässä.

Muuten, HUUTAMINEN on tarpeetonta, asia tulee kyllä selväksi muutenkin.

• sama kirj.

Otin esimerkkinä adhd:n siksi, että ihmiset ovat levottomia ja tunnekylmiä jne. Hirvittävän yleistä, että sille kaikelle haetaan diagnoosia, vaikka syyt löytyvät elinympäristöstä. Todellisia tapauksia on prosentuaalisesti vähän.

• juu888888

Älä ole niin ankara itsellesi. Reipastu ja ajattele, että joku on.... kuka on keksinyt syndroomasi. Vittu, jokaisella tässä on syndroomansa...älä anna kenenkään rohkaista itseäsi luulemaan itseäsi liian hankalaksi. Semmosia me ollaan kaikki. Rakkaus on järjen eikä höpsöttelyn.. eikä varsinkaan rahastuksen asia. Yrittämällä päästä helpommalla joutuu aia AINA pääsemään vaikeammalla.

• Ööh... Missä kohdassa olen ollut ankara itselleni? Aspergeriä ei ole keksitty, se on ihan oikeasti olemassa. Tajuan kyllä, että teidän "tavallisten" voi olla jotakuinkin mahdotonta kuvitella, millaista on, kun ei pysty lukemaan rivien välistä. Samalla "tavalliset" saavat sanattoman viestinnän kautta vääriä viestejä. Siitä huolimatta toivon, että muistaisitte, että meitä on monenlaisia.

On ollut jossain määrin vapauttavaa tajuta, että epäsosiaalisuudelleni on selkeä syy. Lisäksi voin tarvittaessa sanoa muille ihmisille, että jos heillä on jotain asiaa minulle, kertokoon sen suorin sanoin, koska en osaa lukea piilomerkityksiä. Pinnallisesti ajattelevalle enemmistölle en muutu yhtään vähemmän oudoksi, mutta osa "tavallisista" tämän tajuaa.

Jos rakkaus olisi järjen asia, tämä keskustelu olisi tarpeeton, koska järkeä minulla on varmasti riittävästi.

• Ilta
        jossarian69 kirjoitti:

Ööh... Missä kohdassa olen ollut ankara itselleni? Aspergeriä ei ole keksitty, se on ihan oikeasti olemassa. Tajuan kyllä, että teidän "tavallisten" voi olla jotakuinkin mahdotonta kuvitella, millaista on, kun ei pysty lukemaan rivien välistä. Samalla "tavalliset" saavat sanattoman viestinnän kautta vääriä viestejä. Siitä huolimatta toivon, että muistaisitte, että meitä on monenlaisia.

On ollut jossain määrin vapauttavaa tajuta, että epäsosiaalisuudelleni on selkeä syy. Lisäksi voin tarvittaessa sanoa muille ihmisille, että jos heillä on jotain asiaa minulle, kertokoon sen suorin sanoin, koska en osaa lukea piilomerkityksiä. Pinnallisesti ajattelevalle enemmistölle en muutu yhtään vähemmän oudoksi, mutta osa "tavallisista" tämän tajuaa.

Jos rakkaus olisi järjen asia, tämä keskustelu olisi tarpeeton, koska järkeä minulla on varmasti riittävästi.

Olen lukenut tätä ketjua myötätunnolla. Entisellä puolisollani on samantapaisia ominaisuuksia kuin nuo, joita itselläsi kuvailet.

Elämä voi olla uskomattoman takkuavaa, kun vihje ei riitä koskaan. Kaikki täytyy sanoa selkeästi. Joskus tuntui, että keskustelumme sujuivat "halolla päähän"- tyylillä.
        Jotenkin hän myös eli oman itsensä seurassa, vaikka ihmisiä olisi ollut ympärillä paljon. Hän viihtyy seurassa, mutta on samalla eristyksissä. En osaa sitä tarkemmin sanoa.

Hän tietysti tunnisti- ja tunnistaa- ilmiön, mutta epäilen, ettei hän vieläkään ole hyväksynyt sitä tai ymmärrä, mistä se johtuu. Se tuntui olevan hänelle vaikea ja vähän hävettäväkin asia.
        Vaikea se oli minullekin. Tunsin hänet paremmin kuin kukaan ja näin hänessä sen, mikä ei muille välittynyt.

En kuitenkaan osaa sanoa, kuinka paljon puolisoni mahdollinen aspergerin syndrooma vaikutti väliemme huononemiseen ja eroamiseemme. Mielestäni kuitenkin aika vähän, syyt löytyvät muualta.

Uskoisin, että koska tunnistat tilanteesi ja tunnut hyväksyneenkin sen, ei seurustelu ole mahdottomuus. En ainakaan kuvittele olevani ainoa laatuani nainen.
        Älykkyytesi aliarvioimista on sitli vakuuttaa, että sellainen nainen osuu sinunkin kohdallesi.. -tai jos osuu, ei hän välttämättä täytä sinun vaatimuksiasi.

Ja tuo sen oikean löytyminen ja molemminpuolisten vaatimusten täyttyminen on meidän kaikkien ongelma yhtä lailla..

• Ilta kirjoitti:

Olen lukenut tätä ketjua myötätunnolla. Entisellä puolisollani on samantapaisia ominaisuuksia kuin nuo, joita itselläsi kuvailet.

Elämä voi olla uskomattoman takkuavaa, kun vihje ei riitä koskaan. Kaikki täytyy sanoa selkeästi. Joskus tuntui, että keskustelumme sujuivat "halolla päähän"- tyylillä.
        Jotenkin hän myös eli oman itsensä seurassa, vaikka ihmisiä olisi ollut ympärillä paljon. Hän viihtyy seurassa, mutta on samalla eristyksissä. En osaa sitä tarkemmin sanoa.

Hän tietysti tunnisti- ja tunnistaa- ilmiön, mutta epäilen, ettei hän vieläkään ole hyväksynyt sitä tai ymmärrä, mistä se johtuu. Se tuntui olevan hänelle vaikea ja vähän hävettäväkin asia.
        Vaikea se oli minullekin. Tunsin hänet paremmin kuin kukaan ja näin hänessä sen, mikä ei muille välittynyt.

En kuitenkaan osaa sanoa, kuinka paljon puolisoni mahdollinen aspergerin syndrooma vaikutti väliemme huononemiseen ja eroamiseemme. Mielestäni kuitenkin aika vähän, syyt löytyvät muualta.

Uskoisin, että koska tunnistat tilanteesi ja tunnut hyväksyneenkin sen, ei seurustelu ole mahdottomuus. En ainakaan kuvittele olevani ainoa laatuani nainen.
        Älykkyytesi aliarvioimista on sitli vakuuttaa, että sellainen nainen osuu sinunkin kohdallesi.. -tai jos osuu, ei hän välttämättä täytä sinun vaatimuksiasi.

Ja tuo sen oikean löytyminen ja molemminpuolisten vaatimusten täyttyminen on meidän kaikkien ongelma yhtä lailla..

...ymmärtämisestä. Omat kokemuksesi varmaan auttoivat, ja toivottavasti muutkin normaalit tajuaisivat, että meitä on moneksi.

Arviosi seurustelumahdollisuuksistani on väärä. Olen sillä rintamalla toivoton tapaus; takana on aivan riittävän monta kertaa päätyminen ihmissuhdepelien jakojäännökseksi, joten en siihen myllyyn kaipaa enää tippakaan. Eivät päivänsäde ja menninkäinenkään voineet saada toisiaan.

• s-ade
        Ilta kirjoitti:

Kuulostaa tuo sinun ex-puolisosi olleen tavallinen suomalainen mies. Halolla päähän, vähempi ei vaan mene perille. Ei se silti AS tarvitse olla.

Tunnistan itsessänikin AS-piirteitä, mukaanlukien tuon kykenemättömyyden lukea toisten mielialoja, tai edes muistaa kasvoja. Kompensoin sitä sillä, että pyrin pääsemään puheille mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Muistan kyllä kaiken minkä kuulen, vaikka näkemästäni en paljonkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe