kun olen http://wwww.eroakirkosta.fi -sivustolla vieraillut. 100-150 jatkuvasti.
Eilenkin 120.
Onkos viime ajoista tilastoa.
aika hyviä lukuja
18
1103
Vastaukset
- Kaaleppi
loppuvuotta kohti, mutta olen aina vaan sitä mieltä, että on väärin että lapsi on oikeudellisesti sidoksissa järjestöön johon ei ole itse liittynyt.
- tehdä?
Luterilaisuuspalstalle on tänään kirjoitettu viesti, jossa sanottiin mm. näin:" Kymmeniä suomalaisia on viime aikoina erotettu tietämättään ja vastoin tahtoaan Suomen evl. kirkosta."
Siihen joku vastasi mm. näin: "Kuka hyvänsähän voi täyttää toisen puolesta eroakirkosta.fi-sivuston nettikaavakkeen ja erottaa tämän kirkosta. Täytyy onkia selville vain toisen henkilötunnus."
Olisiko tuommoinen mahdollista? Onko täällä ollut puhetta mahdollisista väärinkäytöksistä?- Poison.
... mutta uskoisin olevan myös laitonta, ei toisen nimellä saa allekirjoittaa muitakaan papereita (nimen väärennös). Tuohan tulee väkisinkin selville, sillä jokaiselle eronneelle kyllä lähetetään postitse paperi asiasta. En tosin ihan heti usko että kymmenet suomalaiset joutuvat tuon uhriksi jatkuvalla syötöllä, kyllä ihmiset ihan oikeasti itse eroavat kirkosta, vaikka kaikki eivät sitä haluaisikaan myöntää.
- Jori Mäntysalo
Kyllä tuo mahdollista on. Tosin seuraukset uhrille ovat varsin pienet, koska kotiin tulee vahvistuskirje. Kiusallista se toki on.
Kyseessä on rekisterimerkintärikos. Sen enimmäisrangaistus on kolme vuotta vankeutta. Käytännössä tuota maksimia ei tule, mutta enimmäisrangaistuksen vuoksi poliisi saa laajat valtuudet mm. selvittää väärennetyn ilmoituksen tehneestä IP-osoitteesta sen haltija.
Homma on sikäli hankala, että eroakirkosta.fi -palvelu ei saa enää jälkikäteen automaattisesti tietoa väärinkäytösten käsittelystä. Asia jää maistraatin, uhrin, tekijän ja poliisi-syyttäjä-oikeus -ketjun väliseksi. Olisi opettavaista, jos uutisoitaisiin jostain tapauksesta riittävän selkeästi. - urb.pag.
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Kyllä tuo mahdollista on. Tosin seuraukset uhrille ovat varsin pienet, koska kotiin tulee vahvistuskirje. Kiusallista se toki on.
Kyseessä on rekisterimerkintärikos. Sen enimmäisrangaistus on kolme vuotta vankeutta. Käytännössä tuota maksimia ei tule, mutta enimmäisrangaistuksen vuoksi poliisi saa laajat valtuudet mm. selvittää väärennetyn ilmoituksen tehneestä IP-osoitteesta sen haltija.
Homma on sikäli hankala, että eroakirkosta.fi -palvelu ei saa enää jälkikäteen automaattisesti tietoa väärinkäytösten käsittelystä. Asia jää maistraatin, uhrin, tekijän ja poliisi-syyttäjä-oikeus -ketjun väliseksi. Olisi opettavaista, jos uutisoitaisiin jostain tapauksesta riittävän selkeästi.Tuo nimimerkki on aiemminkin lähettänyt kummallisia viestejä.
Kuitenkaan missään (YLE, MTV3, lehdet) ei mainnut asiaa tänään eikä eilen lainkaan. - Jori Mäntysalo
urb.pag. kirjoitti:
Tuo nimimerkki on aiemminkin lähettänyt kummallisia viestejä.
Kuitenkaan missään (YLE, MTV3, lehdet) ei mainnut asiaa tänään eikä eilen lainkaan.Voi olla provo, tai sitten joku on lainannut Kotimaa-lehdessä ollutta uutista jostain vuoden alkupuolelta.
Kaikkiaan näitä väitteitä väärennetyistä ilmoituksista tulee aina toisinaan. En tietysti tiedä, ilmoittaisivatko maistraatit aina väärennyksistä meille, mutta oletan että ainakin isommasta määrästä saisimme tiedon.
Ilmeisesti joku yrittää epätoivoisesti vetää tästäkin narusta, ja toivoo että edes se patoaisi erotulvaa. Yritys ei näytä varsin toimivalta.
* * *
En tosin ihmettele epätoivoisiakaan yrityksiä. Eihän kirkolla ole mitään hyviä keinoja jäljellä. Joskus pohdin mitä tekisin, jos olisin vastapuolella. Aika vähän tulee ideoita mieleen. Armo.fi olisi tietysti voitu toteuttaa oikein (ja paljon halvemmalla) ja esim. evl.fi/peliraati -idea on ihan hyvä, Mutta heikkoa on, eipä näilläkään olisi montaa kymmentä eroa estetty. - ^krisse^
Hei. On kyllä ihan totta että väärinkäytöksiä on tullut. Ja tulevaisuudessa ne tulee luultavasti vain lisääntymään. Olen kuullut että suunnitteilla olisi mahdollisuus erota kännykällä. Aivan kamalaa mihin kaikkeen sitä ryhdytäänkään.. Itse olen uskossa muutta en pidä pahana asiana kirkosta eroamista. Itse olen myös ajatellut asiaa, mutta se ei ole vielä ajankohtainen koska en ole täysi-ikäinen. Seurakunnan vaihtaminen on hyvä ratkaisu omasta mielestäni.. Olen kyllä huolissani Vapaa-ajattelijoiden tavasta toimia.. säälittävää omasta mielestäni valittaa joka asiasta ja puuttua kaikkeen. Olen käynyt lukemassa heidän sivuillaan miten he kuvaavat itseään ja toimintaansa.. Surullista huomata miten jotkut ovat niin hukassa.. Siellä puhutaan niin paljon ristiin asioita ettei oikein tiedä mitä ne oikein haluavat sanoa.. Heidän ajattelutapansa on sitä vastaan mihin uskovat..:) Puhuvat itsensä siis pussiin.. Mutta hauskaa päivänjatkoa kaikille ja ottakaa asioista oikeasti selvää ja vaikuttakaa asioihin mihin haluatte muutosta.ei pidä odottaa että muut tekevät kaikki työt.
- luonn. tiet.
^krisse^ kirjoitti:
Hei. On kyllä ihan totta että väärinkäytöksiä on tullut. Ja tulevaisuudessa ne tulee luultavasti vain lisääntymään. Olen kuullut että suunnitteilla olisi mahdollisuus erota kännykällä. Aivan kamalaa mihin kaikkeen sitä ryhdytäänkään.. Itse olen uskossa muutta en pidä pahana asiana kirkosta eroamista. Itse olen myös ajatellut asiaa, mutta se ei ole vielä ajankohtainen koska en ole täysi-ikäinen. Seurakunnan vaihtaminen on hyvä ratkaisu omasta mielestäni.. Olen kyllä huolissani Vapaa-ajattelijoiden tavasta toimia.. säälittävää omasta mielestäni valittaa joka asiasta ja puuttua kaikkeen. Olen käynyt lukemassa heidän sivuillaan miten he kuvaavat itseään ja toimintaansa.. Surullista huomata miten jotkut ovat niin hukassa.. Siellä puhutaan niin paljon ristiin asioita ettei oikein tiedä mitä ne oikein haluavat sanoa.. Heidän ajattelutapansa on sitä vastaan mihin uskovat..:) Puhuvat itsensä siis pussiin.. Mutta hauskaa päivänjatkoa kaikille ja ottakaa asioista oikeasti selvää ja vaikuttakaa asioihin mihin haluatte muutosta.ei pidä odottaa että muut tekevät kaikki työt.
asioista oikeasti selvää, opiskelee paljon ja käyttää järkeänsä, niin tuloksena on useimmiten ateismi.
- Kaaleppi
^krisse^ kirjoitti:
vapaa-ajattelijoita, mutta en minä ainakaan sinun sääliäsi kaipaa sen takia, että en usko jumaliin. Jos nyt kuitenkin yrittäisit tajuta, että Vapaa-ajattelijat ry. on uskonnottomien etujärjestö, jonka pyrkimyksenä on kirkon ja valtion ero joka suhteessa: koulut, päiväkodit, yliopistot, laitokset, laki, hautaustoimi jne.
Ihan ensimmäinen lauseesi oli mielenkiintoinen. Puhut väärinkäytöksistä. Eikö siis ole mitään väärää sinun mielestäsi siinä, että lapsi liitetään alaikäisenä kirkkoon ja joutuu sen takia sekä käymään uskontotunneilla, että maksamaan ennen täysi-ikäisyyttään palkastaan kirkolle veroa, vaikka ei ole itse koskaan kyseiseen yhdistykseen liittynyt? Onko oikeudenmukaista? Kaaleppi kirjoitti:
vapaa-ajattelijoita, mutta en minä ainakaan sinun sääliäsi kaipaa sen takia, että en usko jumaliin. Jos nyt kuitenkin yrittäisit tajuta, että Vapaa-ajattelijat ry. on uskonnottomien etujärjestö, jonka pyrkimyksenä on kirkon ja valtion ero joka suhteessa: koulut, päiväkodit, yliopistot, laitokset, laki, hautaustoimi jne.
Ihan ensimmäinen lauseesi oli mielenkiintoinen. Puhut väärinkäytöksistä. Eikö siis ole mitään väärää sinun mielestäsi siinä, että lapsi liitetään alaikäisenä kirkkoon ja joutuu sen takia sekä käymään uskontotunneilla, että maksamaan ennen täysi-ikäisyyttään palkastaan kirkolle veroa, vaikka ei ole itse koskaan kyseiseen yhdistykseen liittynyt? Onko oikeudenmukaista?No se että lapsi liitetään kirkkoon ilman että hän itse pystyy vaikuttamaan asioihin on jokaisen vanhemman oma päätös. Vai mitä? Ei kirkkoon ole pakko kuulua. Ja ota huomioon että kirkko on aina auttamassa kun sitä tarvitaan..kyllä siitä voi vähän maksaakkin. Luulen että itse olet riparin käynyt ja kirkon palveluita olet käyttänyt?:) Hauskaa päivänjatkoa sinulle.
- Kaaleppi
tuiskutyttö kirjoitti:
No se että lapsi liitetään kirkkoon ilman että hän itse pystyy vaikuttamaan asioihin on jokaisen vanhemman oma päätös. Vai mitä? Ei kirkkoon ole pakko kuulua. Ja ota huomioon että kirkko on aina auttamassa kun sitä tarvitaan..kyllä siitä voi vähän maksaakkin. Luulen että itse olet riparin käynyt ja kirkon palveluita olet käyttänyt?:) Hauskaa päivänjatkoa sinulle.
olen rippikoulun käynyt kun ei silloin aikoinaan kukaan sanonut, että se ei ole pakollista. Kauheaa paskanjauhantaa. Alle 18-vuotias ei voi erota kirkosta ilman vanhempien lupaa, kai sinä sen tiedät. Missä kirkko omilla rahoillaan auttaa? Valtion kukkarolla se on vuodesta toiseen, vaikka itsellä olisi varaa vaikka mihin. Ja ei, en ole tarvinnut kirkon "palveluja" mihinkään, enkä tule niitä tarvitsemaankaan. Ja minä menin nuorena töihin, jouduin maksamaan kirkollisveroa, koska äitini ei antanut erota.
- sivu kaato
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Voi olla provo, tai sitten joku on lainannut Kotimaa-lehdessä ollutta uutista jostain vuoden alkupuolelta.
Kaikkiaan näitä väitteitä väärennetyistä ilmoituksista tulee aina toisinaan. En tietysti tiedä, ilmoittaisivatko maistraatit aina väärennyksistä meille, mutta oletan että ainakin isommasta määrästä saisimme tiedon.
Ilmeisesti joku yrittää epätoivoisesti vetää tästäkin narusta, ja toivoo että edes se patoaisi erotulvaa. Yritys ei näytä varsin toimivalta.
* * *
En tosin ihmettele epätoivoisiakaan yrityksiä. Eihän kirkolla ole mitään hyviä keinoja jäljellä. Joskus pohdin mitä tekisin, jos olisin vastapuolella. Aika vähän tulee ideoita mieleen. Armo.fi olisi tietysti voitu toteuttaa oikein (ja paljon halvemmalla) ja esim. evl.fi/peliraati -idea on ihan hyvä, Mutta heikkoa on, eipä näilläkään olisi montaa kymmentä eroa estetty.koko koneen!
Piti käynnistää uudelleen. Tiukassa pitää kirkko surffaajistaankin kiinni. Kaaleppi kirjoitti:
olen rippikoulun käynyt kun ei silloin aikoinaan kukaan sanonut, että se ei ole pakollista. Kauheaa paskanjauhantaa. Alle 18-vuotias ei voi erota kirkosta ilman vanhempien lupaa, kai sinä sen tiedät. Missä kirkko omilla rahoillaan auttaa? Valtion kukkarolla se on vuodesta toiseen, vaikka itsellä olisi varaa vaikka mihin. Ja ei, en ole tarvinnut kirkon "palveluja" mihinkään, enkä tule niitä tarvitsemaankaan. Ja minä menin nuorena töihin, jouduin maksamaan kirkollisveroa, koska äitini ei antanut erota.
No se ei ole kirkon asia jos vanhempasi ei antanut erota kirkosta. Eikö kuitenkin ole parempi että kaikki kuitenkin ovat samalla viivalla ja kaikilla on edes mahdollisuus kuulla Jeesuksesta ja pelastuksesta. Joillekkin se on ainoa toivo elämässä. Useille rippikoulu/leiri on positiivinen kokemus mutta eihän se kaikkia asenneongelmaisia miellytä..että tarvii olla vielä monen vuoden päästä katkera kun on "joutunut" olemaan peräti pari viikkoa leirillä mukavassa ja rauhallisessa ilmapiirissä. Mutta en halua riidellä tästä asiasta kenenkään kanssa. Kaikilla on oikeus mielipiteisiin mutta tietenkin toivon että voisit suhtautua avoimesti uskon asioihin.
luonn. tiet. kirjoitti:
asioista oikeasti selvää, opiskelee paljon ja käyttää järkeänsä, niin tuloksena on useimmiten ateismi.
Hei.
Se on totta että joillekkin käy niin. Mutta se on harmillista. Ihmisen järki kuitenkin tiedetään ja siihen ei ole aina luottamista. Vai mitä? Aina löytyy jotain uutta ja silloin kaikki vanha mihin olet uskonut kumotaan ja alat uskoa siihen uuteen teoriaan ihan sinisilmäisesti? Ja pitää myös muistaa monet tapaukset kun ihmiset ovat mm. väärentäneet fossiileja. että ihmiset uskoisivat sellaiseen mikä on järjellä selitettävissä.- Nasse.
tuiskutyttö kirjoitti:
No se ei ole kirkon asia jos vanhempasi ei antanut erota kirkosta. Eikö kuitenkin ole parempi että kaikki kuitenkin ovat samalla viivalla ja kaikilla on edes mahdollisuus kuulla Jeesuksesta ja pelastuksesta. Joillekkin se on ainoa toivo elämässä. Useille rippikoulu/leiri on positiivinen kokemus mutta eihän se kaikkia asenneongelmaisia miellytä..että tarvii olla vielä monen vuoden päästä katkera kun on "joutunut" olemaan peräti pari viikkoa leirillä mukavassa ja rauhallisessa ilmapiirissä. Mutta en halua riidellä tästä asiasta kenenkään kanssa. Kaikilla on oikeus mielipiteisiin mutta tietenkin toivon että voisit suhtautua avoimesti uskon asioihin.
"Eikö kuitenkin ole parempi että kaikki kuitenkin ovat samalla viivalla ja kaikilla on edes mahdollisuus kuulla Jeesuksesta ja pelastuksesta."
Tasapuolisuuden nimissä olisi ollut parempi jos olisit syntynyt muslimiperheeseen.
Sinullakin saattaisi olla paremmat mahdollisuudet löytää Jumala, Allah. - Kimmo Koo
tuiskutyttö kirjoitti:
Hei.
Se on totta että joillekkin käy niin. Mutta se on harmillista. Ihmisen järki kuitenkin tiedetään ja siihen ei ole aina luottamista. Vai mitä? Aina löytyy jotain uutta ja silloin kaikki vanha mihin olet uskonut kumotaan ja alat uskoa siihen uuteen teoriaan ihan sinisilmäisesti? Ja pitää myös muistaa monet tapaukset kun ihmiset ovat mm. väärentäneet fossiileja. että ihmiset uskoisivat sellaiseen mikä on järjellä selitettävissä."Ihmisen järki kuitenkin tiedetään ja siihen ei ole aina luottamista."
Totta. Ihmisen järkeä voidaan tutkia, mutta Jumalasta ei näy missään jalanjälkeäkään.
"Ja pitää myös muistaa monet tapaukset kun ihmiset ovat mm. väärentäneet fossiileja. että ihmiset uskoisivat sellaiseen mikä on järjellä selitettävissä."
Jeesuksen syntymätallin lennätti enkelit Sisiliaan. Keisarinna löysi Golgatalta ristit. Ihmeitätekeviä ikoneja on paljon ympäri maailmaa. Uskomattomia tapahtumia on kirkot pullollaan.
Minusta lapsilla pitäisi olla oikeus oppia ajattelemaan ennenkuin heille opetetaan uskontoa. - Poison.
tuiskutyttö kirjoitti:
No se että lapsi liitetään kirkkoon ilman että hän itse pystyy vaikuttamaan asioihin on jokaisen vanhemman oma päätös. Vai mitä? Ei kirkkoon ole pakko kuulua. Ja ota huomioon että kirkko on aina auttamassa kun sitä tarvitaan..kyllä siitä voi vähän maksaakkin. Luulen että itse olet riparin käynyt ja kirkon palveluita olet käyttänyt?:) Hauskaa päivänjatkoa sinulle.
... vanhempien päätös. Miltä sinusta tuntuisi jos olisit syntynyt perheeseen, jossa kannatetaan äärioikeistolaista ideologiaa, ja sinut olisi liitetty vastaavaan puolueeseen heti syntymäsi jälkeen, ja joutuisit maksamaan puolueelle veroa kesätyötuloistasi? Ei miellyttäisi?
Suomessa onneksi on poliittiseen puolueeseen liittymiselle ikäraja 15-vuotta, sama pitäisi olla myös uskonnolliseen yhteisöön liittymisen ikäraja. Sanoit että eikö ole parempi että kaikki ovat samalla viivalla ja yhtäläinen mahdollisuus pelastukseen, mutta et näytä tajuavan että juuri tuo on kristinuskolle ominainen ajatus, yhtä lailla muslimit ajattelevat että vain he pelastuvat. Eikö sinustakin olisi ollut mukavaa syntyä muslimiperheeseen, ihan noin niin kuin tasavertaisuuden puolesta, jotta myös sinulla olisi mahdollisuus pelastua, ja vanhempasi eivät antaisi sinun erota vaikka itse olisit kääntynyt kristityksi, ja kokisit että islamilaiseen seurakuntaan kuuluminen on vakaumuksesi vastaista? Voit korvata muslimin vaikka buddhalaisella, hindulla tai millä haluatkin.
Uskonto on hyvin henkilökohtainen asia, ja jokaisella tulisi olla oikeus päättää omasta maailmankatsomuksestaan itse. - Nimetön
tuiskutyttö kirjoitti:
Totta kai se on kirkon asia jos joutuu kuulumaan kirkkoon. Kirkkohan se asian on väkisin vääntänyt lakiin. Toivottavasti uskonnottomien ponnistukset joskus tuottavat tulosta ja tämä asia saadaan muutettua. Siihen aikaan kun minä rippikoulua kävin, ei ollut mukavia rippileirejä, vaan kammottava vanha homekorvapastori oli paasaamassa iltaisin rippikoulussa. Jos jollekin on jessejutut "ainoa toivo", niin huonosti on asiat. Jos jesse jotain auttaa, niin siitä vaan, mutta ei uskonnon pitäisi antaa muita kiusata.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506833Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742955Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841255
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611154- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927