TREIDAAJA

RAHAA VOI TEHDÄ

VALUUTAN ENNUSTAMINEN

Ihmetyttää kaupallisen koulutuksen taso Suomessa.
Onkohan se jymähtänyt 80-luvun tasolle?
Automaatiotekniikan ammattilaisena olen rakennellut rekursiiviseen identifiointiin perustuvia matemaattisia malleja, joilla pystytään hallitsemaan enemmän tai vähemmän stokastisia haasteita. Esim. vaikeat, epälineaariset prosessit, jne.
€/USD-kurssiin olen myös kehittänyt mallin, ja sillä pystyy "arpapelin" muuttamaan voitolliseksi. €/USD-parilla on paljon "hitaampi" dynamiikka, kuin esim. Ruotsin valuutalla. Kun €/USD lähtee muuttumaan tiettyyn suuntaan kiihtyvällä nopeudella, niin se jatkaa varmasti samaan suuntaan tietyn aikaa (kymmeniä minuutteja, muutaman tunnin). Tämä riittää treidaajille erittäin hyvin ja voittomahdollisuus on erittäin hyvä. Pienikin muutos tuo hyvän prosentuaalisen tuoton, kun pelataan limiitillä. Omassa "systeemissä" huteja tulee 1-2 kpl / 10 treidausta. Maksimitappion kertakaupassa olen rajoittanut 2,5 prosenttiin.
Aatteleppa ite, jos juna liikkuu kiihtyvällä nopeudella tiettyyn suuntaan, niin varmasti se liikkuu samaan suuntaan vielä pitkähkön aikaa, eli ei tee nopeaa pysähdystä ja ala palata takaisin (matemaattinen mahdottomuus), vastaa €/USD-paria. Kruunua vastaa tässä esimerkissä polkupyöräilijä, joka voi muuttaa suuntaansa nopeasti. Siksi ei kannata treidata kruunulla, koska menee enemmän tai vähemmän arpapeliksi.
Tärkeimmät parametrit minun mallissani on muutosnopeus ajan funktiona (=kiihtyvyys) ja asema ajan funktiona (= nopeus). Pärjään riittävän hyvin treidauksella, siksipä olen jättänyt normaalin työni ja kehittelen parempia systeemejä, jossa etsin korrelaatiosuhteita eri valuuttojen välillä. Eli toinen valuuttapari seuraa toista pienellä viiveellä. Kaupallisen koulun käyneille pitäisi panna lisämoduuliksi "valuuttakauppa ja treidaus". Aiheina (tilastolliset menetelmät, identifiointi (autoregressive, moving averige....), ennustusalgoritmien teko, rekursiivinen identifiointi....jne). Opintopisteeltään vähintään 10-12 op.
Nykyisin treidaajat taitavat olla signaalitekniikan tai automaatiotekniikan huippuammattilaisia (ainakin ne jotka, tunnen).

Hyvää keskustelunjatkoa kaikille kiinnostuneille
Automaatio- ja säätötekniikan DI:ltä.

5

997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyramidi väärinpäin

Jutussasi on todella paljon asiaa. Itse treidasin viime viikolla 64%, mikä on kyllä aivan liikaa:). Mutta tuommoinen 20-30%/KK on kyllä aika hyvin tehtävissä pitkälläkin aikavälillä.

• maalainen olen anteeksi

Mistäs ihmeestä sitten johtuu, että joku tekee aina tappiota? Jos tällaisia toimivia järjestelmiä olisi olemassa, luulisi, että kaikki valuuttakauppamarkkinoilla operoivat käyttäisivät vain näitä?

• TREIDARI

Joska sellainen treidaaja ei ole riittävästi perehtynyt asiaan.
        On erittäin tärkeää, että pelaat ensin demona virtuaalirahalla ja vasta sitten, kun homma onnistuu, pistä oikeat rahat likoon.
        Suunnittele stradekia ja toimi sen mukaisesti.
        Älä muuta systeemejä, vaikka tulisikin tappiokauppa. Rajaa tappiosi muutamaan prsenttiin. Tee kauppoja vain silloin, kun kurssikehitys on ennustettavissa.
        Muutama hyvä yreidaus kuukaudessa riittää.

• kaivoon

DI on siis laittanut rahaa kiinni ponzi-huijaukseen. Minuakin alkaa ihmetyttämään kaupallisen koulutuksen taso teknillisessä korkeakoulussa (leikitään vähän aikaa, että olet DI).

"""Aatteleppa ite, jos juna liikkuu kiihtyvällä nopeudella tiettyyn suuntaan, niin varmasti se liikkuu samaan suuntaan vielä pitkähkön aikaa, eli ei tee nopeaa pysähdystä ja ala palata takaisin (matemaattinen mahdottomuus)."""

Junan liikesuunnan muuttaminen kuvaamallasi tavalla on mahdotonta, mutta miten tämä liittyy valuuttatreidaukseen? Laitapa linkkejä tutkimuksiin asiasta.

"""Kaupallisen koulun käyneille pitäisi panna lisämoduuliksi "valuuttakauppa ja treidaus". Aiheina (tilastolliset menetelmät, identifiointi (autoregressive, moving averige....), ennustusalgoritmien teko, rekursiivinen identifiointi....jne). Opintopisteeltään vähintään 10-12 op."""

Mitäköhän merkonomit noilla tiedoilla tekevät? Kauppakorkeakoulussa rahoituksen puolella käydään tilastollisia menetelmiä läpi vähintäänkin riittävästi. Vinkkinä voin sanoa, että 12 op ei riitä kuin pintaraapaisuun.

"""Nykyisin treidaajat taitavat olla signaalitekniikan tai automaatiotekniikan huippuammattilaisia (ainakin ne jotka, tunnen)."""

Kokemusteni mukaan treidaajissa tosiaan on monen eri koulutustaustan omaavia henkilöitä.

• Mihin sinä tarvitset kaupallista koulutusta, maalaisjärki ajaa saman asian. Toiseksi puhut ennustusalgoritmeista. Edes monimutkaisin matemaattinen yhtälö ei kykene ennustamaan mitä hinta seuraavaksi tekee. Tästä on hyvä käytännön esimerkki, eräs MIT professori rakensi mallin jonka kehittämiseen osallistui eri alojen asiantuntijoita. Muistaakseni Merryl lynch oli yksi rahoittajista. Luin tästä keväällä. Sitä kokeiltiin vuoden ja tappiot olivat kymmeniä miljoonia dollareita. Googleta löydät varmasti sen en usko että kovin monta vastaavaa kokeilua on tehty tai yhtä kallista. Mielestäni aliarvioit markkinoiden psykologista puolta. Treidaaminen on taito, jos tämä olisi tiedettä sitä opetettaisiin ja tutkittaisiin yliopistossa vai mitä. Tarkennus, en tarkoita matemaattisen mallin rakentamista jonka pohjalta käy kauppaa, varmasti moni tekee näin mutta kukaan ei voi ennustaa mitä seuraavaksi tapahtuu matemaattisen mallin pohjalta. Kaikinpuolin mielenkiintoinen kirjoitus harmi ettet ole perustellut kantaasi tämän enempää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7080
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      705
      3202
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      117
      1413
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      221
      1221
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe