Laskiämpäri

Nittaminax

Ajatelkaa, monikaan nykynuorista ei tiedä mitä se tarkoittaa. Alkaako suomen sanoista pikku hiljaa poistua vanhemmalle väestölle normaalit sanat. Onko itselläsi sanoja mitä lapsesi tai lapsenlapsesi ei tiedä.
Oma muksuni ei tiennyt mikä on piironki, laipio tai permanto.

155

8531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tän aloitukse, ku eihän tääl ketään edes ole. Mitä sitä jonninjoutavaa esillä pitää.

• Esimerkiks korvo,syhveli ja kooli..

• oivallinen esimerkki. Itse nyt arvailen. Korvo voisi olla joku astia, syhveli joku uunin/lattian puhistus juttu. Koolia en ole edes koskaan kuullut. :)

• Nittaminax kirjoitti:

oivallinen esimerkki. Itse nyt arvailen. Korvo voisi olla joku astia, syhveli joku uunin/lattian puhistus juttu. Koolia en ole edes koskaan kuullut. :)

mut ei ihan oikeen menny...:)

• mii-su kirjoitti:

mut ei ihan oikeen menny...:)

sama ku sihti. :))

• olla kauha.

• Nittaminax kirjoitti:

olla kauha.

saanko jo kertoa?

• mii-su kirjoitti:

saanko jo kertoa?

iso puinen saavi. Jos tää meni pieleen, niin sit kerro. :)

• Nittaminax kirjoitti:

iso puinen saavi. Jos tää meni pieleen, niin sit kerro. :)

Elikkä toi korvo on kylläkin saavi,ihan muovinenkin..Syhveli on rikkalapio ja kooli on vati..:)

• mii-su kirjoitti:

Elikkä toi korvo on kylläkin saavi,ihan muovinenkin..Syhveli on rikkalapio ja kooli on vati..:)

mikä on nappu?

• mii-su kirjoitti:

mikä on nappu?

Löylykauha?

• Waffen-ss kirjoitti:

Löylykauha?

Mistäs tiesit? :)

• mii-su kirjoitti:

meni pieleen vaikka tiesin tuon saavin. Perskutti ku en sanonut tuosta sihvelistä sitä mitä mun alunperin piti. Olisin tiennyt ton.

• Nittaminax kirjoitti:

meni pieleen vaikka tiesin tuon saavin. Perskutti ku en sanonut tuosta sihvelistä sitä mitä mun alunperin piti. Olisin tiennyt ton.

meillä sanottiin, mut toinen mitä oon kuullut nii oli toi sihveli..
        Olishan sitä voinut arvuuttaa noita,mutta mä olin niin malttamaton..:D

• mii-su kirjoitti:

Mistäs tiesit? :)

Olin tuon kuullut mummoltani aikoinaan. En tiedä onko tuo nimi käytössä jokapaikassa vai onko se paikallinen murresana. Mummo oli tosin karjalan suunnasta kotoisin, joten eäilemättä sana on sieltä lähtöisin.

• Waffen-ss kirjoitti:

Olin tuon kuullut mummoltani aikoinaan. En tiedä onko tuo nimi käytössä jokapaikassa vai onko se paikallinen murresana. Mummo oli tosin karjalan suunnasta kotoisin, joten eäilemättä sana on sieltä lähtöisin.

se on lähtösin keskisuomesta..:) Eihän sitä koskaan tiedä,miten yleensäkkin sanat kulkee ihmisten mukana ympäri suomen maan..:)

Eihän noita sanoja paljon enää käytetä,mikä on kylläkin harmi..

• mii-su kirjoitti:

meillä sanottiin, mut toinen mitä oon kuullut nii oli toi sihveli..
        Olishan sitä voinut arvuuttaa noita,mutta mä olin niin malttamaton..:D

tääl kaikki varmaan tietää, ainakin vanhemmat.

• mii-su kirjoitti:

se on lähtösin keskisuomesta..:) Eihän sitä koskaan tiedä,miten yleensäkkin sanat kulkee ihmisten mukana ympäri suomen maan..:)

Eihän noita sanoja paljon enää käytetä,mikä on kylläkin harmi..

Olen käynyt siellä keskisuomessa syntymässä:)

• Nittaminax kirjoitti:

ainaskaa tiiä...Hitto ku täällä on hiljasta..Mä olen harrastanu halpaa hupia, ja kurkkinu ihmisten galleriasivuille..:)

Mä oon näköjää täyttäny tän sun alotukses,ku täällä vaan sattuu olemaan elämää..;)

Mut mäkin huitelen ny suihkuun..Kivaa lauantaita sulle ja kaikille muillekkin...:)

• Waffen-ss kirjoitti:

Olen käynyt siellä keskisuomessa syntymässä:)

minäkin..:)

• mii-su kirjoitti:

ainaskaa tiiä...Hitto ku täällä on hiljasta..Mä olen harrastanu halpaa hupia, ja kurkkinu ihmisten galleriasivuille..:)

Mä oon näköjää täyttäny tän sun alotukses,ku täällä vaan sattuu olemaan elämää..;)

Mut mäkin huitelen ny suihkuun..Kivaa lauantaita sulle ja kaikille muillekkin...:)

on sitä varten että niillä käydään ja kun sinä käyt, niin hekin käyvät sinun galleriassasi.

Mun aloituksen? ehei haittaa, kivaa vaan ku joku kirjoittelee, siksi mäkin tän aloituksen tein. Taidan tehä jo liiankin monta viikon aikana.
        Suihkun iloja sullekkin. :))

• mii-su kirjoitti:

minäkin..:)

Arvaan että olemme syntyneet samassa laitoksessa. Ei mikään mahdoton ajatus.

• yopollo
        Nittaminax kirjoitti:

muun muassa Urho Kekkosen nimimerkkinäkin, suomensi sitä sitten kohennuskepiksi...

Kainuulaista/pohjoissavolaista siis...

• yopollo kirjoitti:

muun muassa Urho Kekkosen nimimerkkinäkin, suomensi sitä sitten kohennuskepiksi...

Kainuulaista/pohjoissavolaista siis...

Vai Kekkonen piti tuolloin tommosta nikkiä. No mun suku on keskipohjanmaalta, mistä tuo sanakin.

• Nittaminax kirjoitti:

Vai Kekkonen piti tuolloin tommosta nikkiä. No mun suku on keskipohjanmaalta, mistä tuo sanakin.

Naapurini, jo edesmenyt tosin, sanoi usein olevansa sen verran kaukaa, ettei tule kuuraa nokan päälle.
        Hän oli pohjanmaalta kotoisin. Minulle ei koskaan selvinyt tuon lauseen tarkoitusta. Ehkä vai pohjanmaalta kotoisin tietävät sen merkityksen. Tiedätkö sinä?

• Waffen-ss kirjoitti:

Naapurini, jo edesmenyt tosin, sanoi usein olevansa sen verran kaukaa, ettei tule kuuraa nokan päälle.
        Hän oli pohjanmaalta kotoisin. Minulle ei koskaan selvinyt tuon lauseen tarkoitusta. Ehkä vai pohjanmaalta kotoisin tietävät sen merkityksen. Tiedätkö sinä?

mutta eikös tuo kuura nykyisin tarkoita huurretta? Olikohan hän niin kaukaa pohjosesta ettei meidän pakkaset paljoa häntä hetkauttanut. Olipas mukava sanonta.

• Nittaminax kirjoitti:

mutta eikös tuo kuura nykyisin tarkoita huurretta? Olikohan hän niin kaukaa pohjosesta ettei meidän pakkaset paljoa häntä hetkauttanut. Olipas mukava sanonta.

Näin ymmärrän että kuura ja huurre olisivat samaa tarkoittavia sanoja. Satavarma en ole, mutta on se mahdollista.

• Waffen-ss kirjoitti:

Arvaan että olemme syntyneet samassa laitoksessa. Ei mikään mahdoton ajatus.

mahotonta..Mä käväsin siellä vaan pullahtamassa mualimaan ja kirkumassa kitarisat pihalle..Näin ainaski äiti kertoi..:DD

• mayanna

oli käytävä laskemassa öiseen aikaan poikaystävänä mökillä, ellei halunnut mörköjen syötiksi pimeään.

Tiedättekö, mitä työkaverini oli vailla, kun lähti rautakaupasta sääriä hakemaan?

• kyllä ole hajuakaan mitä olis hakenut. Ehkä joitain jalkoja. :))))

• Tuota, onko tuo sana murretta? Jos ei ole, se on erikoisnimi jollekkin työkalulle?

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Tuota, onko tuo sana murretta? Jos ei ole, se on erikoisnimi jollekkin työkalulle?

ole murretta, tai no miten sen ottaa... 'murrettahan' kaikki ei-viralliseen kieleen kuuluvat sanat kai ovat. Itsellä ei ollut hajuakaan, mistä oli kyse, vaikka olen syntynyt vajaa 100 km tuon sanan käyttöpaikasta.

Ei ollut työkalu. Mutta osa erääseen kulkuneuvoon.

• mayanna
        Nittaminax kirjoitti:

kyllä ole hajuakaan mitä olis hakenut. Ehkä joitain jalkoja. :))))

ei jalkoja myydä rautakaupassa... paitsi ehkä pöydänjalkoja, mutta niistä ei ollut kyse :D

• mayanna kirjoitti:

ole murretta, tai no miten sen ottaa... 'murrettahan' kaikki ei-viralliseen kieleen kuuluvat sanat kai ovat. Itsellä ei ollut hajuakaan, mistä oli kyse, vaikka olen syntynyt vajaa 100 km tuon sanan käyttöpaikasta.

onkin sitten mahottomuus tietää, jos haetaan jotain osaa johonkin vaikka pyörään taikka autoon.

• mayanna kirjoitti:

En todellakaan tiedä, eikä mitään aavistusta ole mitä se tarkoittaa. En ikipäivänä ole edes kuullut sitä mainittavan. Kerro mikä se on?

• mayanna
        Nittaminax kirjoitti:

onkin sitten mahottomuus tietää, jos haetaan jotain osaa johonkin vaikka pyörään taikka autoon.

- sellaisia pitkiä hoikkia... pinnoja!

Paikalliset katsoivat minua outona pitäen, kun en sitä tiennyt. Missään muualla en moista ole kuullut. Tämä tapahtui Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajamailla.

• mayanna kirjoitti:

Paikalliset katsoivat minua outona pitäen, kun en sitä tiennyt. Missään muualla en moista ole kuullut. Tämä tapahtui Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajamailla.

arvasin puoliksi oikein. :))

• mayanna kirjoitti:

Kaikkea sitä kuulee. Ei tuota kyllä yleisesti joka paikassa tolla nimella kutsuta. Ekan kerran kuulin.

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Kaikkea sitä kuulee. Ei tuota kyllä yleisesti joka paikassa tolla nimella kutsuta. Ekan kerran kuulin.

monikaan arvannut, kun olen kysellyt, joten ei liene tosiaan kovin yleisesti ollut käytössä.

Samassa paikassa tuli tällä viikolla jutuksi jotain muuta, ja jouduin hetken pohtimaan sanaa, joka oli tuttu, mutten osannut sitä yhdistää mihinkään ihan hetiseltään. Tiedätkö(googlettamatta) mikä on petkele?

• mayanna kirjoitti:

monikaan arvannut, kun olen kysellyt, joten ei liene tosiaan kovin yleisesti ollut käytössä.

Samassa paikassa tuli tällä viikolla jutuksi jotain muuta, ja jouduin hetken pohtimaan sanaa, joka oli tuttu, mutten osannut sitä yhdistää mihinkään ihan hetiseltään. Tiedätkö(googlettamatta) mikä on petkele?

Tiedän että se tarkoittaa sellaista lyöntijutskaa. Sillä voi lyödä vaikka jäätä irti, tai vastaavaa.

• mayanna kirjoitti:

se on puitten katkaisu väline, taikka nuorten vesakoitten kaatoon.

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Tiedän että se tarkoittaa sellaista lyöntijutskaa. Sillä voi lyödä vaikka jäätä irti, tai vastaavaa.

- tässä yhteydessä se oli sallattikaukalon 'hakkuri'. Kai tiedät, mitä sallattikaukalossa tehdään?

• mayanna
        Nittaminax kirjoitti:

se on puitten katkaisu väline, taikka nuorten vesakoitten kaatoon.

sille ole kuullutkaan! Tarkoitat siis niinku vesuria?

• Waffen-ss kirjoitti:

oliko se näin. miten minä muistaisin tuon petkeleen toisin.

• mayanna kirjoitti:

- tässä yhteydessä se oli sallattikaukalon 'hakkuri'. Kai tiedät, mitä sallattikaukalossa tehdään?

Hmpp..kaukalossa hakataan jotain..? Liittyy maatalouteen? ja se aihe on minulle vieras. En pysty päättelemälläkään arvaamaan mitä se tarkoittaa.

Hevosille tehdään ruokaa kaukaloon? Menee nyt metsään ja pahasti, en todellakaan tiedä.:)

• mayanna kirjoitti:

sille ole kuullutkaan! Tarkoitat siis niinku vesuria?

vesurihan se oli se saakutin oksien ja puitten kaatoon tarkoitettu.

• mayanna
        Nittaminax kirjoitti:

oliko se näin. miten minä muistaisin tuon petkeleen toisin.

petkele olla vaikka ärrävikaisen kirosana *hihittelee*

• mayanna
        Waffen-ss kirjoitti:

Hmpp..kaukalossa hakataan jotain..? Liittyy maatalouteen? ja se aihe on minulle vieras. En pysty päättelemälläkään arvaamaan mitä se tarkoittaa.

Hevosille tehdään ruokaa kaukaloon? Menee nyt metsään ja pahasti, en todellakaan tiedä.:)

maataloudesta tiedä, hyvä kun nyt lehmän ja sonnin nippanappa erotan :D

Sallattikaukalo kuitenkin on sellainen puusta tehty kaukalo keittiökäyttöön, jossa hakataan petkeleellä pieneksi sallatin eli rosollin aineksia. Tai hakattiin silloin, kun rosollia ei vielä saanut valmiina kaupasta tai tehty moottoroidulla härvelillä. Eli se kaukalo ja petkele (puukahva metalliterä) on tehty toisilleen sopiviksi, niin että homma sujuu sutjakkaasti.

• Sääri voi olla polkupyörän pinna, eli vanteesta kappaan menevä teräslanka.
        Länsirannikon murteella säärlank.

• mayanna kirjoitti:

maataloudesta tiedä, hyvä kun nyt lehmän ja sonnin nippanappa erotan :D

Sallattikaukalo kuitenkin on sellainen puusta tehty kaukalo keittiökäyttöön, jossa hakataan petkeleellä pieneksi sallatin eli rosollin aineksia. Tai hakattiin silloin, kun rosollia ei vielä saanut valmiina kaupasta tai tehty moottoroidulla härvelillä. Eli se kaukalo ja petkele (puukahva metalliterä) on tehty toisilleen sopiviksi, niin että homma sujuu sutjakkaasti.

Nojoo, hyvinhän tuo selvitys kertoi mistä oli lopulta kyse. Luulin tosiaan kaukalon liittyvän eläinten ruokintaan:)

• mayanna
        SASvm.51 kirjoitti:

Sääri voi olla polkupyörän pinna, eli vanteesta kappaan menevä teräslanka.
        Länsirannikon murteella säärlank.

- ei vaa tair moni enä viitit vaihta sääri pyärästäns :)

• mayanna kirjoitti:

- ei vaa tair moni enä viitit vaihta sääri pyärästäns :)

vaihtaa, varsinkin jos on monen sadan euron pyörä. Keväällähän niitä viedään korjaamoille huoltoon talven jälkeen. Ainakin tääl etelässä. Ja jos ei vaihda ainakin niitä kiristetään, ettei vanteet soikeaksi mene.

• Yxitypy

vielä yhden ämpärin, eli solokkuämpäri.
      Ei taida moni nykyajan lapsi tietää :=)))

• norMix evk

eteläisten sivistyskansojen vanhemmatkaan edustajat. Kertonet meille, mitähän tuo tundranreunan muinaiskielinen termi tarkoittaa?

• minäkään, koskaan edes kuullut.

• Yxitypy
        norMix evk kirjoitti:

eteläisten sivistyskansojen vanhemmatkaan edustajat. Kertonet meille, mitähän tuo tundranreunan muinaiskielinen termi tarkoittaa?

tundralla onkin ihan oma kieli, jota harva ymmärtää.
        Varsinkaan te etelän sivistyneistö.
        Kyllä sitä silti niin innoissaan tänne tullaan keväthangille hiihtämään, ja ruskaa ihailemaan :=)))

Se tarkoittaa likavesiämpäriä.
        Kun silloin ennenmuinoin lämmitettiin tiskivesi puuhellalla, niin se tiskin jälkeen laitettiin likaämpäriin, joka täytyttyään tyhjennettiin.
        Äiti sanoi eräänkin kerran mulle, et käys typy tyhjentämässä toi solokkuämpäri :=)))

• Yxitypy
        Nittaminax kirjoitti:

minäkään, koskaan edes kuullut.

norMixille laitoin selityksen :=))

• norMix evk
        Yxitypy kirjoitti:

tundralla onkin ihan oma kieli, jota harva ymmärtää.
        Varsinkaan te etelän sivistyneistö.
        Kyllä sitä silti niin innoissaan tänne tullaan keväthangille hiihtämään, ja ruskaa ihailemaan :=)))

Se tarkoittaa likavesiämpäriä.
        Kun silloin ennenmuinoin lämmitettiin tiskivesi puuhellalla, niin se tiskin jälkeen laitettiin likaämpäriin, joka täytyttyään tyhjennettiin.
        Äiti sanoi eräänkin kerran mulle, et käys typy tyhjentämässä toi solokkuämpäri :=)))

Kun on kodassa syntynyt, porontaljojen keskellä nukkunut ja avonuotiolla ruokansa kypsyttänyt, on tietysti sanatkin vähän erilaisia!

Nooh, olikos teillä nyt sitten kunnon ruska vai se p***aruska tänä syksynä?

• Yxitypy
        norMix evk kirjoitti:

Kun on kodassa syntynyt, porontaljojen keskellä nukkunut ja avonuotiolla ruokansa kypsyttänyt, on tietysti sanatkin vähän erilaisia!

Nooh, olikos teillä nyt sitten kunnon ruska vai se p***aruska tänä syksynä?

Ja sitähän te etelän immeiset tuutte katsomaan, ja vielä maksattekin siitä.. jota eksotiikaksi kutsutte. Eli.. kun saatte käydä kodassa syömässä kuivattua poronlihaa ja juomassa kunnon pannussa keitettyä ponua :=))

Poroerottelu on täällä kohta alkamassa, ja ruska on tänä syksynä mitä loistavin. Joten nokka kohti tundraa vaan :=))

• norMix evk

kainuulaiseen kouluun tuli tarkastaja, joka huomautti keiton olevan tuimaa kuten seuraavanakin päivänä. Kolmantena päivänä kun keitto oli jo tosi suolaista selvisi syy: kainuulaissa kielenkäytössä tuima kuulemma tarkoittaa mautonta tai sinne päin ja eteläisessä sitten taas suolaista.

Lieköhän muita sanoja, joilla on eri merkitus eri puolella Suomea?

• mutta minunkin muistissani on tuo, että tuima on väkevää taikka suolaista, kuitenkin hyvin mausteista.

• Ainakin lounaisessa suomessa huilaaminen tarkoittaa työn keskeyttämistä/lepotaukoa.
        Pohjoisessa tarkoittaa lujaa menemistä tai vauhdin kiihdyttämistä.

• norMix evk
        SASvm.51 kirjoitti:

Ainakin lounaisessa suomessa huilaaminen tarkoittaa työn keskeyttämistä/lepotaukoa.
        Pohjoisessa tarkoittaa lujaa menemistä tai vauhdin kiihdyttämistä.

työkalut irtoavat välittömästi käsistä, kun huilitauko alkaa. Ja pohjoisen pojillako sitten vaan tahti kiihtyy, mielenkiintoista!

• Yxitypy
        norMix evk kirjoitti:

työkalut irtoavat välittömästi käsistä, kun huilitauko alkaa. Ja pohjoisen pojillako sitten vaan tahti kiihtyy, mielenkiintoista!

mitä pohjoisen pojilla, mutta kun me pohjoisen tytöt huilitaan, niin mennään sänkyyn makkoilemaan :=))

• norMix evk
        Yxitypy kirjoitti:

mitä pohjoisen pojilla, mutta kun me pohjoisen tytöt huilitaan, niin mennään sänkyyn makkoilemaan :=))

varmaan makkoillaankin sängyssä koko kaamosaika, kun ei kerran kalaankaan tarkene mennä:DD....tuota, montakos lasta sinulla taas olikaan?

• Yxitypy
        norMix evk kirjoitti:

varmaan makkoillaankin sängyssä koko kaamosaika, kun ei kerran kalaankaan tarkene mennä:DD....tuota, montakos lasta sinulla taas olikaan?

Ei tuu mitään norMix. Veet tulee silmistä, kun sun jutuille saa nauraa :=))

Mutta kohtapuoliin saa tosiaan alkaa huiliin taas.
        Lapsia ei siunaantunu kun kaks. En tainnut olla kovin sikiävää sorttia, ja enää ei taida pelkoa olla lapsiluvun kasvamisesta. :=))

• Otto-Vaan

Itä-Suomessa ja Savossa kuten Kainuussakin,
        tuimalla tarkoitetaan vähäsuolaista.
        Ukot sanoo.
        -Akat on tuas siästäny suolassa kun on noin
        helevetin tuimaa keittoa.:)

• vastanneille, mutta nyt taidan mennä nukkumaan pikku hiljaa. Oli antoisaa jutella kanssanne vaikka Arkunkantaja sanoi omaan ehdotukseeni, että poista aloitus. Tais olla kateellinen. :))

• mayanna

Nittaminax ja muut!

Tiedättekö miten matkustetaan, kun kuljetaan tolppakärryillä?

• mayanna kirjoitti:

Nittaminax ja muut!

Tiedättekö miten matkustetaan, kun kuljetaan tolppakärryillä?

Jalkaisin eli kävellen.
        Tolppavaunulla meillä sanottiin.

• mayanna
        SASvm.51 kirjoitti:

Jalkaisin eli kävellen.
        Tolppavaunulla meillä sanottiin.

lienee kulkuneuvo :)

• kaikkein mukavinta oli ku kukaan ei riidellyt ja nyt hyvää yötä. :))

• Ehkä käytökselläsi tällä kertaa oli siihen oma vaikutuksensa, mene ja tiedä:)

• SydisN

hyvä aloitus,laittoi ihan aivosolut käyntiin,näin sunnuntai aamuna :))
      Mulle tuli mieleen tälläisiä sanoja: taasa,petkele,taekko,tiskasankko ja likasankko :))

• mayanna

Toi petkele tuli jo, oisko tiskasankko tiskivettä ja tiskejä varten, likasankko lienee tuo laskiämpäri? Voisko taekko olla talikko? Taasasta ei hajuakaan.

• SydisN
        mayanna kirjoitti:

Toi petkele tuli jo, oisko tiskasankko tiskivettä ja tiskejä varten, likasankko lienee tuo laskiämpäri? Voisko taekko olla talikko? Taasasta ei hajuakaan.

joo,en lukenut kaikkia,joten voi olla kysytty jo :)
        Meillä päin äiti sanoi,että laita tiskasankkoo ruuantähteet,jotka sitten vietiin sonneille navettaa,ja söivät todella ahneesti.
        Likasankkoon taas käskettiin laittaa,sellaiset jutut,jotka jouti kaataa tunkiolle.
        Kyllä taekko on talikko :)
        Ja taasa on pesuvati :))

• mayanna
        SydisN kirjoitti:

joo,en lukenut kaikkia,joten voi olla kysytty jo :)
        Meillä päin äiti sanoi,että laita tiskasankkoo ruuantähteet,jotka sitten vietiin sonneille navettaa,ja söivät todella ahneesti.
        Likasankkoon taas käskettiin laittaa,sellaiset jutut,jotka jouti kaataa tunkiolle.
        Kyllä taekko on talikko :)
        Ja taasa on pesuvati :))

oli pesofati :D

• SydisN
        mayanna kirjoitti:

oli pesofati :D

kyllä on hassuja nimiä,on se mukava lukea murresanoja :)

• porstua, kommuutti, muttipata, ranstakka, tuuki, hantuuki, ketare, lättypannu, rössisoppa, kööki,
      ...?

• mayanna

on eteinen, komuutti (meillä komuri) on kaakeliuuni, tuuki on liina, hantuuki siis pyyheliina, lättypannu on lettu- eli räiskälepannu, kööki on keittiö :)

Mistäspäin sinä olet kotoisin?

• Yxitypy

mutta mikä tuo rössisoppa on?
        Tulee mieleen meidän seudun perinneruoka: rössypotut, mutta ei taida tarkoittaa samaa? :=))

• -NK-
        mayanna kirjoitti:

on eteinen, komuutti (meillä komuri) on kaakeliuuni, tuuki on liina, hantuuki siis pyyheliina, lättypannu on lettu- eli räiskälepannu, kööki on keittiö :)

Mistäspäin sinä olet kotoisin?

Mutta sanavarastoani on rikastuttaneet; äitini Haapavedeltä, isäni Ameeriikan- suomailaisuus vanhemiltaan ja isoisäni eteläiseltä Pohjanmaalta.

• mayanna
        -NK- kirjoitti:

Mutta sanavarastoani on rikastuttaneet; äitini Haapavedeltä, isäni Ameeriikan- suomailaisuus vanhemiltaan ja isoisäni eteläiseltä Pohjanmaalta.

silti sanavarastossa on samoja kuin minulla, vaikka sukuni on pyörinyt tätä Rauma-Pori-Turku -väliä.

• mayanna
        Yxitypy kirjoitti:

mutta mikä tuo rössisoppa on?
        Tulee mieleen meidän seudun perinneruoka: rössypotut, mutta ei taida tarkoittaa samaa? :=))

olla perunasoppaa tai perunapuuroa? Röstiperunahan on olemassa... liekö sillä tekemistä tuon rössin kanssa..

• Yxitypy
        mayanna kirjoitti:

olla perunasoppaa tai perunapuuroa? Röstiperunahan on olemassa... liekö sillä tekemistä tuon rössin kanssa..

Röstiperunat on mun herkkua... nam.
        Vois olla kyllä perunapuuroa. Sitä ainakin pohjanmaalla on syöty :=))

• nyt sitten arvuutellut noita laipiota ja permantoa, paitsi Satu- täti joka vieläkin ihmettelee et saaks hän sanoa. *huhuilee* Satu-tätiiii kerro tietos.....

• mayanna

*arvailee*

Permanto on lattia ja laipionkin olen kuullut, mut nyt en muista.

• mayanna kirjoitti:

*arvailee*

Permanto on lattia ja laipionkin olen kuullut, mut nyt en muista.

likka nukkuun jos nyt nukkuu. Voihan se olla pihallakin kuopsuttamassa lehtiä kekoon. Permanto on oikein.

• Tämä sana on minulle jäänyt unholaan, voisiko joku kertoa mikä se on.

• mayanna

että se vois liittyä johonkin hommaan joka on rästissä... Tää tyttö ainakin lähtee nyt välillä hoitamaan 'rästyykejä' pois päiväjärjestyksestä :D

• mayanna kirjoitti:

että se vois liittyä johonkin hommaan joka on rästissä... Tää tyttö ainakin lähtee nyt välillä hoitamaan 'rästyykejä' pois päiväjärjestyksestä :D

tutulta. Jotenkin tulee mieleen joku liina, mutta mikä liina.

• mayanna
        Nittaminax kirjoitti:

tutulta. Jotenkin tulee mieleen joku liina, mutta mikä liina.

nästyyki, joka on nenäliina :)

• Taikis

ainakin on nenäliina :)

• Taikis kirjoitti:

ainakin on nenäliina :)

sanan, mutta ei nyt se ole se. Olisikohan toi sit vain ollut mummoni omia sanoja. Sillähän oli myös tälläinen sana kun "käkiää"

• Taikis
        Nittaminax kirjoitti:

sanan, mutta ei nyt se ole se. Olisikohan toi sit vain ollut mummoni omia sanoja. Sillähän oli myös tälläinen sana kun "käkiää"

käen ääntelyä...tai vieraaseen pesään munimista :))....

• Taikis kirjoitti:

käen ääntelyä...tai vieraaseen pesään munimista :))....

ei aivan tuota ole. Voidaan sanoa esim. että nenä käkiää.

Tuo mitä itse kyselin ekaks, niin voisikohan se olla jokin tiskirätti tai vastaava.

• Kämmenkin
        Nittaminax kirjoitti:

ei aivan tuota ole. Voidaan sanoa esim. että nenä käkiää.

Tuo mitä itse kyselin ekaks, niin voisikohan se olla jokin tiskirätti tai vastaava.

käkiää?

• Kämmenkin kirjoitti:

käkiää?

se tarkoittaa.

• kutittaa. Isoisoäitini on venäjän puolelta (karjalasta) kotosin, niin tuleekohan noi sanat sieltä.

• jane.london

mykykeittoa?

• tutulta, olisiko se niitä jauhopalleroita maidossa keitettynä, tai jotain sinne päin. :))

• Taikis

keittoa kuin klimppisoppa :) Eräänlaista lihakeittoa johon on lisätty rusinoita ja pieniä vehnätaikinapalleroita.

• jane.london
        Taikis kirjoitti:

keittoa kuin klimppisoppa :) Eräänlaista lihakeittoa johon on lisätty rusinoita ja pieniä vehnätaikinapalleroita.

Hehee olette väärällä puolella Suomea!
        Mykykeitto on tappajaiskeittoa,eli mykyt tehdään verestä ja jauhoista.Keitossa muutenkin kaikkia eläimen sisälmystuotteita ja onhan siellä peruunakin.
        Äitini sitä keitteli ja voi herrajestas mikä kuvottava haju siitä syntyi.
        Siitä ei sitten perinteet eteenpäin menneet,mutta jäihän muisto kuitenkin.

• jane.london kirjoitti:

Mykykeitto on tappajaiskeittoa,eli mykyt tehdään verestä ja jauhoista.Keitossa muutenkin kaikkia eläimen sisälmystuotteita ja onhan siellä peruunakin.

myrkyn oli keittänyt. Mutta kait sitä nälkäänsä syö vaikka mitä. :)

• Taikis
        jane.london kirjoitti:

sanan tappajaiskeitto olen joskus lukenut vanhasta keittokirjasta :))

• jane.london
        Taikis kirjoitti:

sanan tappajaiskeitto olen joskus lukenut vanhasta keittokirjasta :))

kuulostaa.

Suurta höyryävää pataa hämmentää tummiin pukeutunut hampaaton nainen virne kasvoillaan.

Tosiasiassa kuitenkin lupsakka ja pehmeäsydäminen savolaisnainen tekemässä sukulaisille herkkuruokaa:)

• jane.london
        Nittaminax kirjoitti:

myrkyn oli keittänyt. Mutta kait sitä nälkäänsä syö vaikka mitä. :)

maaseudulla otettiin mitä annettiin.
        Laskiämpär taitaa olla myös tuttu sieltä päin.
        Ihmisten ruoantähteet säästettiin sikojen ruoaksi.

• jane.london kirjoitti:

maaseudulla otettiin mitä annettiin.
        Laskiämpär taitaa olla myös tuttu sieltä päin.
        Ihmisten ruoantähteet säästettiin sikojen ruoaksi.

ja monet sekoittavat likaämpärin ja laskiämpärin samoiksi. Eihän nyt sioille kust ja muut jäte vettä juotettu/syötetty.

• ..lusikoisi tuota tappajaiskeittoa suuhuni, mutta toisaalta on hiukan harmi että suomalainen keittiö on keskittynyt lähinnä valmistamaan ruokia kyljyksistä,fileistä ja paisteista..Onneksi on sitten nuo makkarat joihin menee nuo ruhonosat jotka ei ole niin haluttuja kotikokille

Verileipään en ole mieltynyt, tai ehkä en ole saanut maistaakseni hyvää sellaista, verilätyt taas ovat yksi intohimoni...

• Kadunmies kirjoitti:

..lusikoisi tuota tappajaiskeittoa suuhuni, mutta toisaalta on hiukan harmi että suomalainen keittiö on keskittynyt lähinnä valmistamaan ruokia kyljyksistä,fileistä ja paisteista..Onneksi on sitten nuo makkarat joihin menee nuo ruhonosat jotka ei ole niin haluttuja kotikokille

Verileipään en ole mieltynyt, tai ehkä en ole saanut maistaakseni hyvää sellaista, verilätyt taas ovat yksi intohimoni...

ovat ihan syötäviä, kunhan ne on paistettu kunnolla. Niistäkin olen vasta nyt alkanut pitämään.

• tuntui olevan mämmilä. En viittinyt aloitusta siitä tehä, ku se poistettais kuitenkin ja poistetaan varmaan tääkin kysely.

• mutta hänen kirjoituksistaan en nähnyt mitään humoristista. Allekirjoitus vain oli saman tyylinen kuin mämmilällä.

• Mikä on riivinrauta, tästäkään mulla ei ole tietoa.

• yxitypy evk

sellanen ole :=))

• ..kuvaillaan tietyn tyyppisiä naisia riivinraudoiksi.. Johtuneeko se siitä että riivinrauta ja porkkana sopii hyvin yhteen?

• Kadunmies kirjoitti:

..kuvaillaan tietyn tyyppisiä naisia riivinraudoiksi.. Johtuneeko se siitä että riivinrauta ja porkkana sopii hyvin yhteen?

riivinrauta on raastinrauta. Mutta nyt menen taasen nukkumaan.

• SASvm.51

Porkkanaraastetta sillä tehdään.
        Myös juustoraastetta.
        Voi tehdä myös korppujauhoa.

• yxitypy evk
        SASvm.51 kirjoitti:

Porkkanaraastetta sillä tehdään.
        Myös juustoraastetta.
        Voi tehdä myös korppujauhoa.

se merkitsee vähän samaa kuten kiusanhenki, josta ei tahdo päästä eroon :=))

Raastinraudalla tehdään porkkana sun muuta raastetta :=))

• yxitypy evk

Mutta eihän sitä tiedä, jos jollain murrealueella sanottaiskin pahasuista akkaa raastinraudaksi :=))

• että pahasuista akkaa sanotaan raastinraudaksi,mutta meilläpäin sanotaan raastinrautaa riivinraudaksi.

• yxitypy evk
        SASvm.51 kirjoitti:

että pahasuista akkaa sanotaan raastinraudaksi,mutta meilläpäin sanotaan raastinrautaa riivinraudaksi.

aika hyvin :=))
        Mistä päin sitten olet?

• Pekka Puupään määräilevä akka.

• yxitypy evk kirjoitti:

aika hyvin :=))
        Mistä päin sitten olet?

Varsinais-Suomen rannikkoseudulta.

• yxitypy evk

Justiinalla kuiteski loppujen lopuks lämmin sydän :=))
        Puupään kaltaisille miehille vaan täytyy pitää vähän kuria :=))

• Riivinrauta on sekä pahansisuinen eukko, että raastin. En kyllä tajua mitä yhteistä niillä on, mutta haitanneeko tuo mittään.

• yxitypy evk

akat on riivinrautoja, niin mitä on pahasuiset ukot?
      Onko vastinetta? Jääkääpäs sitä pohtimaan.
      Nyt tää riivinrauta menee ainakin maate. Öitä ja kiitos seurastanne taas :=))

• sitten rääväsuisia mölyapinoita. Paljon melua turhasta. Oikeesti ei taida pahemmin ukoista olla haukkuma sanoja, miksköhän.

• joiltakin osin

ns. pienet miehet, jotka kärsivät pienen miehen syndroomasta! Miten he tuntevatkaan raivoa itseään suurempien naisten edessä ja vaipuvat avuttomuuttaan yhä syvemmälle hävyttömyyteen.

• ja minä isona naisena en ole myöskään tuollaista huomannut, vaikka ukkoni onkin nykyjään minua pienempi. Joskus voi toki sanoa, että sussa on parikymmentä kiloa liikaa, minkä kanssa hän ei ole mennyt naimisiin. :)

• Nittaminax kirjoitti:

ja minä isona naisena en ole myöskään tuollaista huomannut, vaikka ukkoni onkin nykyjään minua pienempi. Joskus voi toki sanoa, että sussa on parikymmentä kiloa liikaa, minkä kanssa hän ei ole mennyt naimisiin. :)

...sitten oikeen valittaa, saahan se sitten sen parinkymmenen kilon verran "vierasta" lihhoo hyväiltäväkseen ;)

• Kadunmies kirjoitti:

...sitten oikeen valittaa, saahan se sitten sen parinkymmenen kilon verran "vierasta" lihhoo hyväiltäväkseen ;)

ne kilot ovat kieltäytyneet yhteistyöstä. Ei vaiskaan, mutta hyvin sulta sanottu jota meinaan hyödyntää, ku ukkoni seuraavan kerran suunsa aukoo.

Ketjusta on poistettu 237 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2814
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2385
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2033
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe