vm -97 2.0 bensakoneella,ajettu 170 000.Kertokaa kokemuksia kyseisestä autosta,itse en ole ennen pösöä omistanut.
Mahdolliset puutteet,heikkoudet,tyyppiviat yms. Kehutkin on tervetulleita jos jotain hyvää sanottavaa löytyy..
Olen hankkimassa
13
1800
Vastaukset
Itselläni on samanlainen, vain vuoden nuorempi. Mukava ajaa ja hiljainen moneen kilpailijaan verrattuna. Tyytyväinen olen ollut. Ja hyvä kun kaksilitraista katselet, 1.8 kuluttaa kuulemma öljyä, varsinkin vuoden -96 ja -97 mallit.
Jos olet täältä Etelä-Suomesta, missä kylvetään suolaa maanteille, kysele onko takajarrulevyt vaihdettu. Itse ne jouduin vaihdattamaan reilu vuosi sitten, sanoivat syyksi nestemäisen suolan mitä kylvetään risteyksiin.
Hyvän kokoinen perheauto moneen verrattuna.- vanha asentaja
Jarrut laahaa. Hyvin yleistä kaikissa.
Polttaa pinnan tummaksi ja naarmuiseksi.
Juuri omastani laitoin toisen puolen männän takertelun kuntoon, vaati uuden tiivisteen 10€ oli kustannus.
Mutta se yleisin näissä on ohjaintapin juutttuminen jarrusatulassa(tämä koskee nyt takapäätä). Tuntee liikkuuko hyvin sivusuunnassa. Jos liikkuu liukkaasti, asia kunnossa.
Mutta jos takertaa, eikä tahdo millään liikkua jarrusatula sivusuunnassa.
Kojaus:
-otetaan sisäpuolelta pultti auki tapin kohdalta, työnnetään tappi pois (taitavasti, ettei suojakumi rikkoonnu)
-puhdistetaan ja laitetaan oikeaa vaseliiniä sisään, tapin ja suojakumin väliin. Uudessakin näin pitää laittaa.
Sujakumia raottaen ei mene suihkevaseliini oikeaan paikkaan, koska on kumi edessä.
Eli pitää satula liikkua kevyesti sivusuunnassa.
Josklus sitten saattaa mantäkin jumia
Omassakin toisella puolen, siinä oli kumia kiinni ruostetöhkän kanssa. Se pois ja laitoin uuden mannän O-renkaan, ja mukana tuli satulan sivusuunnan tapin kumit (10€). kaikki tarpeellinen.
Näkee jarrulakasta milloin on laahausta, alkaa tummumaan. Kun kunnoissa sitten, pinta laikassa alkaa muuttumaan peilipinnalle kirkkaaksi.Itse vielä ajoin kulmahiomakoneella pienen rantin laikasta, istuu jarrupala sitten hyvin kaikesta kohtaa.
Hyvä kosnti kokeilal onko hämminkiä "laahausta" jarruissa. Kun ajettu joitain kymmeniä km:jä. Kokeillaan sormella laikasta onko tulinen/kuuma/haalea/kulmä. Pysähdytään ilman jarrutusta..ei käsijarruakaan.
Jos haalea, ei haoittaa, ja vähän lämpöinenkin, mutta jos "tulikuuma" poltaa sormea, silloin on remontin paikka.
Varoa ettei polta sormea, saattaa olla kuuma laikka.
Omana työnä max 10€ 1-jarru jarruneste, tai jos puhdistamaalla pääsee 0€ kustannus.
Taas menee vuosia siltäosin.
Tosiaan jarrulaikkoja seuraten, näkee onko laahausta. Jos suolaa sunmuuta likaa tulee, se palaa kyllä pois. Ei johdu siitä suoraan tummuminen, vaan ainostaan jumia. - vastauksista.
vanha asentaja kirjoitti:
Jarrut laahaa. Hyvin yleistä kaikissa.
Polttaa pinnan tummaksi ja naarmuiseksi.
Juuri omastani laitoin toisen puolen männän takertelun kuntoon, vaati uuden tiivisteen 10€ oli kustannus.
Mutta se yleisin näissä on ohjaintapin juutttuminen jarrusatulassa(tämä koskee nyt takapäätä). Tuntee liikkuuko hyvin sivusuunnassa. Jos liikkuu liukkaasti, asia kunnossa.
Mutta jos takertaa, eikä tahdo millään liikkua jarrusatula sivusuunnassa.
Kojaus:
-otetaan sisäpuolelta pultti auki tapin kohdalta, työnnetään tappi pois (taitavasti, ettei suojakumi rikkoonnu)
-puhdistetaan ja laitetaan oikeaa vaseliiniä sisään, tapin ja suojakumin väliin. Uudessakin näin pitää laittaa.
Sujakumia raottaen ei mene suihkevaseliini oikeaan paikkaan, koska on kumi edessä.
Eli pitää satula liikkua kevyesti sivusuunnassa.
Josklus sitten saattaa mantäkin jumia
Omassakin toisella puolen, siinä oli kumia kiinni ruostetöhkän kanssa. Se pois ja laitoin uuden mannän O-renkaan, ja mukana tuli satulan sivusuunnan tapin kumit (10€). kaikki tarpeellinen.
Näkee jarrulakasta milloin on laahausta, alkaa tummumaan. Kun kunnoissa sitten, pinta laikassa alkaa muuttumaan peilipinnalle kirkkaaksi.Itse vielä ajoin kulmahiomakoneella pienen rantin laikasta, istuu jarrupala sitten hyvin kaikesta kohtaa.
Hyvä kosnti kokeilal onko hämminkiä "laahausta" jarruissa. Kun ajettu joitain kymmeniä km:jä. Kokeillaan sormella laikasta onko tulinen/kuuma/haalea/kulmä. Pysähdytään ilman jarrutusta..ei käsijarruakaan.
Jos haalea, ei haoittaa, ja vähän lämpöinenkin, mutta jos "tulikuuma" poltaa sormea, silloin on remontin paikka.
Varoa ettei polta sormea, saattaa olla kuuma laikka.
Omana työnä max 10€ 1-jarru jarruneste, tai jos puhdistamaalla pääsee 0€ kustannus.
Taas menee vuosia siltäosin.
Tosiaan jarrulaikkoja seuraten, näkee onko laahausta. Jos suolaa sunmuuta likaa tulee, se palaa kyllä pois. Ei johdu siitä suoraan tummuminen, vaan ainostaan jumia.Nuo jarruremontit on kyllä tuttua puuhaa,eli niiden suhteen en ole mitenkään huolissaan,lähinnä askarruttaa auton korroosion kestävyys ja muu tekniikka yleensä..
vastauksista. kirjoitti:
Nuo jarruremontit on kyllä tuttua puuhaa,eli niiden suhteen en ole mitenkään huolissaan,lähinnä askarruttaa auton korroosion kestävyys ja muu tekniikka yleensä..
Ei pitäisi tulla ongelmia... Tietysti kannattaa alusta katsoa ennen ostoa, tämänhän jo tiesitkin.
Katso onko Airbagit testattu, muistaakseni kymmenen vuotta vanhoihin autoihin se pitää tehdä.
Itselläni ei ole tekniikan kanssa ollut vaikeuksia, kuluvia osia vaihdetaan joka autoon.mohna kirjoitti:
Ei pitäisi tulla ongelmia... Tietysti kannattaa alusta katsoa ennen ostoa, tämänhän jo tiesitkin.
Katso onko Airbagit testattu, muistaakseni kymmenen vuotta vanhoihin autoihin se pitää tehdä.
Itselläni ei ole tekniikan kanssa ollut vaikeuksia, kuluvia osia vaihdetaan joka autoon.Mitä nyt keskustelupalstoja lukemalla (sekä 1kk omaa kokemusta vm98 2.0 GrW) olen saanut selville, niin keskuslukituksen temppuilu on aika yleistä (talvella varsinkin) sekä "majoneesin" muodostuminen moottoriin -> tukkii huohotinputken -> öljyt pihalle mittatikun kautta. Ei kannata talvella ajella lyhyitä matkoja.
Autosta saattaa löytyä vettä oudoista paikoista kuten takapenkin alta sekä lattialta (verhoilu pinnaltaan kuiva, mutta alapinta läpimärkä).- Pihalle
keletana kirjoitti:
Mitä nyt keskustelupalstoja lukemalla (sekä 1kk omaa kokemusta vm98 2.0 GrW) olen saanut selville, niin keskuslukituksen temppuilu on aika yleistä (talvella varsinkin) sekä "majoneesin" muodostuminen moottoriin -> tukkii huohotinputken -> öljyt pihalle mittatikun kautta. Ei kannata talvella ajella lyhyitä matkoja.
Autosta saattaa löytyä vettä oudoista paikoista kuten takapenkin alta sekä lattialta (verhoilu pinnaltaan kuiva, mutta alapinta läpimärkä).Tuo ongelma oli, joskus muistaakseni ainoastaan 1.8 litraisten koneiden riesana ja eikös näihin korjattu jotain takuuna?.Korjatkaa jos pistelen omiani.
- KilTsu
Pihalle kirjoitti:
Tuo ongelma oli, joskus muistaakseni ainoastaan 1.8 litraisten koneiden riesana ja eikös näihin korjattu jotain takuuna?.Korjatkaa jos pistelen omiani.
myös ainakin kaksilitraisissa ja muissa joissa tuo huohotinsysteemi on samanlainen. Muistaakseni ainakin jotain lämmittimiä asensivat takaisinkutsukampanjassa aikanaan, että kyllä se puoli pitäisi suurimassa osassa olla kunnossa.
- KilTsu
keletana kirjoitti:
Mitä nyt keskustelupalstoja lukemalla (sekä 1kk omaa kokemusta vm98 2.0 GrW) olen saanut selville, niin keskuslukituksen temppuilu on aika yleistä (talvella varsinkin) sekä "majoneesin" muodostuminen moottoriin -> tukkii huohotinputken -> öljyt pihalle mittatikun kautta. Ei kannata talvella ajella lyhyitä matkoja.
Autosta saattaa löytyä vettä oudoista paikoista kuten takapenkin alta sekä lattialta (verhoilu pinnaltaan kuiva, mutta alapinta läpimärkä).sinulla on sen keskuslukituksen kanssa sitten oikein ollut? Meillä on talossa ollut yhteensä 4kpl 406:sia mutta ei niissä yhdessäkään ole keskuslukitus sohlannut (lukuunottamatta vanhempien mallien kauko-ohjausta). Toista se oli aikanaan passattien kanssa..
- weeti
KilTsu kirjoitti:
sinulla on sen keskuslukituksen kanssa sitten oikein ollut? Meillä on talossa ollut yhteensä 4kpl 406:sia mutta ei niissä yhdessäkään ole keskuslukitus sohlannut (lukuunottamatta vanhempien mallien kauko-ohjausta). Toista se oli aikanaan passattien kanssa..
mulla kans ollu ny 5-vuotta 406gw ja joka talvi on keskuslukonkanssa onkelmii. mut välttyy jos ei laita ovii lukkoon ollenkaan eikä ne kyl kylmässä menekkään. aukeevat samantien kun yrittää lukita. muuten pirunhyvä auto. eikä ruostu kovin helpolla. jos farkkua kattelet niin takapönttö on simmonen mikä menee äkkiä 2-5vuotta (motonet 55e) ja taka koiranluut hiekkatie ajossa noin 60tkm välein.
- toinen tyyppivika
vanha asentaja kirjoitti:
Jarrut laahaa. Hyvin yleistä kaikissa.
Polttaa pinnan tummaksi ja naarmuiseksi.
Juuri omastani laitoin toisen puolen männän takertelun kuntoon, vaati uuden tiivisteen 10€ oli kustannus.
Mutta se yleisin näissä on ohjaintapin juutttuminen jarrusatulassa(tämä koskee nyt takapäätä). Tuntee liikkuuko hyvin sivusuunnassa. Jos liikkuu liukkaasti, asia kunnossa.
Mutta jos takertaa, eikä tahdo millään liikkua jarrusatula sivusuunnassa.
Kojaus:
-otetaan sisäpuolelta pultti auki tapin kohdalta, työnnetään tappi pois (taitavasti, ettei suojakumi rikkoonnu)
-puhdistetaan ja laitetaan oikeaa vaseliiniä sisään, tapin ja suojakumin väliin. Uudessakin näin pitää laittaa.
Sujakumia raottaen ei mene suihkevaseliini oikeaan paikkaan, koska on kumi edessä.
Eli pitää satula liikkua kevyesti sivusuunnassa.
Josklus sitten saattaa mantäkin jumia
Omassakin toisella puolen, siinä oli kumia kiinni ruostetöhkän kanssa. Se pois ja laitoin uuden mannän O-renkaan, ja mukana tuli satulan sivusuunnan tapin kumit (10€). kaikki tarpeellinen.
Näkee jarrulakasta milloin on laahausta, alkaa tummumaan. Kun kunnoissa sitten, pinta laikassa alkaa muuttumaan peilipinnalle kirkkaaksi.Itse vielä ajoin kulmahiomakoneella pienen rantin laikasta, istuu jarrupala sitten hyvin kaikesta kohtaa.
Hyvä kosnti kokeilal onko hämminkiä "laahausta" jarruissa. Kun ajettu joitain kymmeniä km:jä. Kokeillaan sormella laikasta onko tulinen/kuuma/haalea/kulmä. Pysähdytään ilman jarrutusta..ei käsijarruakaan.
Jos haalea, ei haoittaa, ja vähän lämpöinenkin, mutta jos "tulikuuma" poltaa sormea, silloin on remontin paikka.
Varoa ettei polta sormea, saattaa olla kuuma laikka.
Omana työnä max 10€ 1-jarru jarruneste, tai jos puhdistamaalla pääsee 0€ kustannus.
Taas menee vuosia siltäosin.
Tosiaan jarrulaikkoja seuraten, näkee onko laahausta. Jos suolaa sunmuuta likaa tulee, se palaa kyllä pois. Ei johdu siitä suoraan tummuminen, vaan ainostaan jumia.laitoin hiljattain itse takajarrut täysin uusiksi jarrusatulaa lukuunottamatta. Vaikka auto on "vasta" 1999 mallia, olivat sitä kohdanneet molemmat takajarrujen tyyppiviat:
- liukutapit ja palat olivat täydellisen jumissa ja
- käsijarrun jarrukenkiä paikoillaan pitävät tapit olivat pamahtaneet irti ruostuneesta jarrukilvestä ja helisivät rumpujarrun sisällä ABS-anturin (reilu 100€) ympärillä.
Takajarrujen ruostumisastetta kuvaa varmaan parhaiten se että nämä jarrupaloja paikoillaan pitävät tapit jotka normaalisti painetaan ulos, piti hakata tuurnan ja 2kg moskan kanssa irti mihin meni vartti per kappale. Neljäs ei irronnus sittenkään vaan se piti leikata laikkakoneella kahtia ja vasta nämä palat sai paukuteltua ulos.
Tuo takalaikan sisään rakennettu käsijarrun rumpujarru on muuten erittäin toimiva systeemi mutta yksi suunnitteluvirhe tuhoaa koko hoidon ja yleensä myös ABS-anturin.
Jarrukenkiä paikoillaan pitelevät tapit on asennettu "väärinpäin" eli tapit asennetaan sisäpuolelta ja normaalin prikan sijaan se tapin pään lukitseva suorakaiteen muotoinen lovi on prässätty suoraan ohueen galvanoimattomaan jarrukilpeen.
Etelän suolaliemissä tuo jarrukilpi ruostuu muutamassa vuodessa siitä tapin pään kohdalta sen verran että jousi pamauttaa tapin ja itsensä jarrujen sisään jolloin kumpikin pyörii asetelman pohjalla sijaitsevan ABS-anturin ympärillä ja yleensä hajoittaa sen.
- farkku
Mulla on ollu pari vuotta kaksilitrainen vm99 farkku. Ihan hyvät kokemukset. Takajarrut ja pakoputket on tosiaan joutunut laittaan, mutta ei muita suurempia remontteja. Keskuslukkokin on toiminut kesät talvet, lukuunottamatta takaluukkua. Katsastuksissa ei ole vielä tullut moitteen sijaa. Minusta tämä on hinnoiltaan jopa aliarvostettu, eli käytetyssä 406:sessa saa kyllä rahoilleen vastinetta. No bensaahan se kuluttaa 9 litraa satasella, mutta niin ne muutkin tämän kokoiset autot tekee.
- -johanna-
Ilmeisen raskas kaasujalka, jos saa kulumaan normaalissa ajossa 9 litraa/100 km. Pelkällä maantieajolla oma 1.8 kuluttaa noin 5,2 litraa/100 km, jos mukaan tulee tasapuolisesti välillä kaupunkiajoa, kulutus jossain 6-7 litran hujakoilla. Kulutusta testattu nyt puolisen vuotta. Tietysti talvi on tulossa, ja se nostaa sit jonkun verran tuota kulutuspuolta.
- 406:een tyytyväinen
406 on hyvä ajettava. itselläni on vm - 97 406 jossa on koodauslaite. Koodauslaite on siinä mielessä etu jos se on vakiovarusteina. 406 kuluttaa aika vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069