Paljon autisteja?

Tutkija 79

Mahtaako lääketiede oppialana houkutella erityisesti autistisia ihmisiä?

Olen huomattavan usein törmännyt kokemusperäiseen arvioon, että lääkäreissä on tavallista enemmän autisteja/asperger-henkilöitä? Minulla on myös omakohtaista kokemusta tällaisista lääkäreistä, ja sosiaalitieteilijänä on vaikea uskoa, että kyse olisi aina vain sattumasta.

Vuosia sitten haastattelin potilaita heidän sairaalakokemuksistaan, ja lääkäreitä kuvattiin silmiinpistävän usein laatusanoilla, jotka sopivat autismikirjon edustajille.

Mitä luulette, onko tämän ilmiön selittäjänä (sairaala-, lääketieteellinen) kulttuuri, vai löytyykö selitys lääkäriyksilöiden (neurobiologisista) ominaisuuksista?

Itse sosiaalitieteilijänä selitän ilmiöt mielelläni kulttuurisilla tekijöillä, mutta mitä sanotte te lääketieteilijät, jotka yleensä kallistutte biologisten selitysmallien kannalle?

6

1012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että lääketiede

nyt houkuttelisi erityisen paljon autistisia puoleensa. Potilaskontaktien tökkimiseen keksii helposti paljon muita syitä. Ensinnäkin potilaskontaktit ei ole helppoja. Sitä tunkeutuu toisen yksityisalueelle, joutuu kyselemään hyvin intiimejäkin juttuja ja päättämään isoja asioita, hoitolinjoja jne. joilla on suuri vaikutus potilaan elämään. Lisäksi joutuu kertomaan usein vaikeita asioita potilaille. Jos kertoo diagnoosin levinneestä syövästä kanssaihmiselle ensimmäistä kertaa, niin varmasti on eläytyvä ja liikuttuu itsekin kyyneliin. Kun kertoo asian tuhannetta kertaa, on jo saanut siihen rutiinia, ensimmäiset potilaat joille diagnoosin on kertonut ovat jo maanneet kauan haudassa jne. Jos joka ikinen kerta menee mukaan täydellä sydämellään, suru potilaan kohtalosta tunkee uniinkin ja itkee kuolinilmoituksen nähdessään, väsähtää ja vaihtaa ammattia. Tietty raja eläytymisessä on pakostakin pidettävä, jos aikoo jaksaa lääkärinä.

• mmmacsc

"laatusanoilla, jotka sopivat autismikirjon edustajille."

luettele ko. laatusanoja. mistä tiedät, ettei kyseessä ole introversio tai ujous?

• Huk

Eivätköhän lääkärit vedä töissään roolia joka auttaa heitä ottamaan etäisyyttä potilaistaan. Mites nuo laatusanat vertautuvat vaikkapa juristeista tai upseereista käytettyihin laatusanoihin?

• ei HALUA ottaa etäisyyttä potilaaseensa vaan päinvastoin, voi kyllä teillä 18v kokoomus-taustaisilla, kovia arvoja kannattavilla lapsilla on vielä paaaaaaaaaaaljon opittavaa lääkärin työstä.

• sivullisena:
        moniosaaja kirjoitti:

ei HALUA ottaa etäisyyttä potilaaseensa vaan päinvastoin, voi kyllä teillä 18v kokoomus-taustaisilla, kovia arvoja kannattavilla lapsilla on vielä paaaaaaaaaaaljon opittavaa lääkärin työstä.

olet siis kokenut lääkäri? No hyvä. Itse ymmärsin edellisen kirjoittajan viittaavan työssä jaksamiseen.

• medisinaren
        moniosaaja kirjoitti:

ei HALUA ottaa etäisyyttä potilaaseensa vaan päinvastoin, voi kyllä teillä 18v kokoomus-taustaisilla, kovia arvoja kannattavilla lapsilla on vielä paaaaaaaaaaaljon opittavaa lääkärin työstä.

Lääkiksessä oikein opetetaan psykologian kurssilla miten otetaan etäisyyttä potilaaseen... Lääkäri on lääkäri ja potilas on potilas!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6605
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      664
      2815
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1249
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      93
      1210
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1205
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1110
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1089
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1002
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228