Moi!
Laitan tämän nyt tännekki...
Olisin ERITTÄIN kiitollinen jos joku osais mua auttaa.. Mulla on kaks koiraa, toinen on uros 2v ja toinen narttu 6kk. Ongelmana on tämä pentu..
Koirat on kaksin kotona sen ajan kun ollaan töissä, 2-8 tuntia. Pentu ei tee tuhoja kun jompikumpi on kotona MUTTA kun ei olla niin johan on riehuttu ja melskattu (tiiän että vanhempi koira ei tuhoja tee).
Pentu hakee lehtitelineestä lehdet ja tekee silppua, tuhoaa postit mitä luukusta tulee, jyrsii puista kenkätelinettä, hajottaa mattoja, on purru jenkkisängystä päällysteet p*skaksi.. ja mitähän muuta. Miten saan sen loppumaan? Pentua ei paljo auta torua kun kotia tulee kun ei jää kiinni "itseteosta", eihän se tajua mistä torun. Mutta aina kyllä oon torunu... vaikka sanottiin että se ei auta. Viimeksi lauantaina kun menin kotia, pentu oli silpunnu pari sanomalehtiä ja jyrsini sängystä vaahtomuovit pihalle.. sillon otin niskasta kiinni ja toruin kunnolla.
Kertokaa mitä teen, pentu tuhoaa kohta koko kämpän :( ja tuntuu että mikään ei mee jakeluun..
Isomman kans tämmösiä ongelmia ei ollu.. Kiitos asiallisista vastauksista :)
Voi apua auttakaa....
7
641
Vastaukset
- koirasi
olemaan yksin vähitellen. Turhaan ei sanota että pentu pitäs ottaa esim. kesälomalla, kun on aikaa totuttaa se olemaan yksin. Ensin kun olet kotona niin menet itse eri huoneeseen ja erotat koiran portilla, niin että se näkee sut. Se tehdään huomaamattomasti, koiralle ei puhuta. Päästät sen luoksesi kun se on hiljaa ja kunnolla. Neutraalina sen jälkeen. älä huomioi koiraa. Pidennät vähitellen aikaa ja menet välillä pois koiran näköpiiristä.
Koska koiralle on jääny pälle käyttäytyminen että tuhotaan niin voit laittaa sen päiviksi vaikka pesuhuoneeseen jossa ei ole tuhottavaa, ja erota se troisesta koirasta portilla niin että se näkee sen. Ylempänä kirjoittamaani jatketaan silti koko ajan, koska tämä ei ole mikään ratkaisu ongelmaan. ja koiralle voi jättää leluja ja esim namuja piilottaa tai laittaa vessapaperirullan sisälle ja taittaa ne päät tms. - aktivointia
" Pentua ei paljo auta torua kun kotia tulee kun ei jää kiinni "itseteosta", eihän se tajua mistä torun. Mutta aina kyllä oon torunu... vaikka sanottiin että se ei auta. "
Anteeksi nyt vain mutta tuo sinun edellinen lause. Miksi ihmeessä torut pentua kun tiedät että se ei auta. Eihän se voi tuolle mitään.
Tuo vain pahentaa tilannetta. Itse asiassa nelosen häntä pystyyn ohjelmassa tuli juuri tästä ja se mies kouluttaja puki tuon erittäin hyvin sanoiksi. Koiralla on paha olla kun se on yksin. Sen on pakko tehdä jotain lievittääkseen sitä tuskaa. Koska koira elää nenällään se usein haluaa levittää ympärilleen asioita joihin omistaja on koskenut ja luoda turvallisuutta ympärilleen.
Tälläiselle koiralle se omistajan kotiin tuleminen on se päivän kohokohta. se odottaa sitä sen 8 tuntia ja se on maailman ihanin juttu sille pikkuiselle kun se omistaja vihdoin astuu ovesta sisään. Ja mitä tapahtuu. Omistaja on kuin myrsyn merkki ja räyhää koiralle joka ei voi käytökselleen mitään.
Joten lopeta se heti.
Tuohon auttaa koiran aktivointi. Opeta sille asioita jotta se väsyy henkisesti. Aamulla kunnon lenkki ja hieman jotain koulutusta ettei pentu jää täynnä energiaa kotiin. ITse herään 5.30 jotta ehdin touhuta kummankin koirani kanssa, toinen 3 ja toinen 7 kk.
Lattialle sitten kaikkea sallittavaa tuhottavaa. Maitopurkkeja, pahvilaatikkoa, puhelinluetteloa.
JOs et halua että lehtitelineeseen kosketaan niin älä jätä sitä siihen huoneeseen missä koira on, vie se pois. Kyllä minäkin raahaan joka aamu lipaston eteisestä vessaan jotta pentu ei pääse sitä järsimään.
Samalla sitten teet yksinoloharjoituksia. Sanot jonkun sanan jolla jätät koirat ja menet ja avaat oven mutta et mene ulos. vedät takkia turhaan päälle mutta et lähde ulos. Lopulta käyt oven ulkopuolella mutta palaat heti, pidennät aikaa vähitellen ja muista aina sanoa se sana.
Kun taas joudut luonnollisesti jättämään koirat yksin tuon harjoittelun aikana niin älä sano sitä sanaa vaan jatka sen sanan kanssa koko ajan tuota harjoittelua.
Aikansa tuota kestää mutta pennulle tulee koko ajan ikää ja aktivoinnin ja harjoittelun ja iän myötä tuon käytöksen pitäisi poistua.
Pentu vaatii aikaa ja ymmärrystä. Ei sitä saa rangaista toiminnasta jonka se ei edes ymmärrä olevan väärin.Sillä aiheutat vain pennulle lisää huonoa oloa. Meillä auttoi eroahistukseen kuonokoppa ja rutiinit. Aina kun lähdin kotoa, niin koppa päähän ja koira omalle paikalle. Nykysin mennään rutiinin kautta, mutta koppa unohtuu ja hyvin on mennyt.
- lmp
hanki rauhoittava DAP lauhdutin, saat niitä eläinkaupoista, apteekista tai eläinlääkäriltä. se rauhoittaa koiraa ja helpottaa eroahdistuksia koska sitä se varmasti on eikä ole vaarallinen kellekkään. ota ohjeet ja neuvot mukaan, aloituspakkaus maksaa n.40e. kannattaa kokeilla.
- voi.......
en ymmärrä tällasia koiran omistajia ketkä eivät voi ottaa YHTÄÄN selvää koirista ennen niiden hankintaa!
HÄPEÄISIT EDES! SAIRASTA TOUHUA.
jos koiran haluaa, pitää myös olla valmis ottamaan koirista ja niiden KOULUTUKSESTA selvää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- symppis
Joskus koirien kanssa vaan tulee ongelmia, vaikka on kuinka selvittänyt juttuja ennen koiran hankintaa. Itselläni on 11 kk vanha terrieri ja monenlaista tuhoa on tehnyt. Koira ei ole ensimmäiseni, mutta ennen sen ottamista luin paljon aiheesta ja matkan varrella olen lukenut lisää sekä kysynyt neuvoja ongelmiin. Monta ongelmaa on vielä ratkaisematta, mutta toivossa eletään, että pentu rauhoittuu hieman myös iän myötä.
- ommilo
Hyvin yksinkertaista: Älä pidä sellaisia tavaroita pennun ulottuvilla mitä se ei saa tuhota! Lehtiteline pois. Kengät (teline) kaappiin. Makuuhuoneen ovi kiinni. Ei se tosiaan tajua miksi torut kun tulet kotiin. Tuhoja pitää vaan ennaltaehkäistä, ei siinä muu auta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955