Jälki-istuntokäytäntö

Eräs pohdiskelija

Osoitan seuraavan kyselyn erityisesti peruskouluikäisten vanhemmille, mutta toki muutkin saavat sitä kommentoida.

Jos peruskoululainen tuo vanhempien allekirjoitettavaksi lapun jälki-istunnosta, siinä on mainittuna tavallisesti jälki-istunnon syy ja sen suoritusaika.

Jos lapsenne/nuorenne saa jälki-istuntoa, oletteko myös kiinnostuneet siitä tavasta, jolla jälki-istunto suoritetaan?

1. Onko Teille merkitystä sillä, suoritetaanko jälki-istunto työpalvelutehtävällä, kasvatuksellisella keskustelulla, tekemällä tutkielmaa (tupakan vahingollisuudesta, jos jälki-istunnon syynä on tupakanpoltto) vai luokassa istumalla?

2. Jos jälki-istunto suoritetaan luokassa istuen, oletteko kiinnostuneita siitä, saako jälki-istunnon aikana tehdä koulutehtäviä vai onko se suoritettava hiljaa istuen tekemättä mitään?

3. Yleensä hiljaa istuttavat jälki-istunnot suoritetaan luokassa normaalisti istuen; ei vain tehdä mitään, ollaan vain hiljaa. Jossakin noudatetaan kuitenkin käytäntöä, jossa oppilaat on pantu istumaan pitkin luokan seiniä laitetuille tuoleille siten, että he katsovat koko ajan edessä olevaa seinää. Jossakin päin on taas ilmeisesti yhä mahdollista, että oppilaat tosin istuvat normaalisti pulpeteissaan, mutta taululle piirretään jokin merkki, johon oppilaita vaaditaan suuntaamaan katse koko jälki-istunnon ajan. Jos oma lapsenne/nuorenne olisi jälki-istunnossa, hyväksyisittekö kyseisiä toimeenpanotapoja?

Eli, ajatteletteko lasten/nuorten vanhempina, että koulujen pitäisi käyttää vain tiettyjä jälki-istunnon toimeenpanotapoja? Ja onko sellaisia toimeenpanotapoja, joita pidätte ehdottomasti epäasiallisina?

9

1076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatukset aiheesta

      Minusta olisi olennaisempaa pohtia lapsen kanssa miksi jälki-istunto tuli, mitä tehdään, että niitä ei enää tule ja vastuuttaa lasta tekemisistään. Nyt lapsen silmissä sinun metelin nostaminen näyttää sille, että sinun mielestäsi lapsellesi ei pitäisi tulla mitään ikäviä seuraamuksia hänen vääristä teoistaan.

      • Eräs pohdiskelija

        Oppilashuollon ja koulukurin laajalla alueella otin tämän viestiketjun aluksi vain erään yksityiskohdan. Kysymykseni siis oli, onko vanhempien ja muiden kannalta merkitystä sillä, millä tavalla kouluissa jälki-istunto toimeenpannaan vai onko kysymys toimeenpanotavasta heille erittäin vähämerkityksinen asia. Mikäli vanhemmat ovat kiinnostuneita koulun jälki-istunnon suoritustavasta, tämän ei tarvitse tarkoittaa sitä, että he haluaisivat sanella, kuinka koulun tulee jälki-istunnot toimeenpanna.

        Ymmärtääkseni olemme yksimielisiä siitä, että mahdollisen jälki-istunnon tullessa on erittäin tärkeää, että vanhempi pohtii lapsensa kanssa jälki-istuntoon johtaneita syitä ja sitä, miten vastaava voitaisiin välttää jatkossa. Ajattelisin kyllä itse, että tämän keskustelun käymistä voi auttaa se, mikäli vanhempi tietää, milla tavalla hänen lapsensa/nuorensa jälki-istunto toimeenpannaan, esimerkiksi liittyykö sen toimeenpanemiseen kasvatuksellista keskustelua samasta aiheesta vai suoritetaanko se muulla tavalla.

        Viittasin myös tilanteeseen, jossa vanhempi ei hyväksyisi jotakin jälki-istunnon suoritustapaa. Lähinnä ajattelen tilannetta, jossa jälki-istunnon toimeenpanossa voidaan perustellusti katsoen ajauduttu ylilyöntiin. Viittaan esimerkkiin, jossa oppilaat on velvoitettu pitämään jälki-istunnossa katse liitutaululle piirrettyyn rastiin. Monien mielestä tämä ei ole asiallista toimintaa ja epäilen, onko se edes maamme lainsäädännön mukaista, joka turvaa oppilaalle oikeuden turvalliseen oppimisympäristöön ja kieltää ruumiillisen kurituksen ja muun alentavan kohtelun alaikäisen kohtelussa. Kun kuulen nykyisin kertomuksia jälki-istunnon taululle piirretyistä rasteista, toivon, että kysymys olisi tosiaan vain huhuista ja puolen vuosisadan takaisten koulumuistojen sotkemisesta nykypäivään. Mikäli oppilaan vanhempi kuitenkin kuulee, että jollakin opettajalla on tapana piirtää jälki-istunnon aluksi rasti taululle, ja pyytää sen johdosta koululta selvitystä asiasta, tämä ei tarkoita lähtökohtaisesti sitä, että vanhempi vastustaisi jälki-istunnon antamista sinänsä.


      • äititwo
        Eräs pohdiskelija kirjoitti:

        Oppilashuollon ja koulukurin laajalla alueella otin tämän viestiketjun aluksi vain erään yksityiskohdan. Kysymykseni siis oli, onko vanhempien ja muiden kannalta merkitystä sillä, millä tavalla kouluissa jälki-istunto toimeenpannaan vai onko kysymys toimeenpanotavasta heille erittäin vähämerkityksinen asia. Mikäli vanhemmat ovat kiinnostuneita koulun jälki-istunnon suoritustavasta, tämän ei tarvitse tarkoittaa sitä, että he haluaisivat sanella, kuinka koulun tulee jälki-istunnot toimeenpanna.

        Ymmärtääkseni olemme yksimielisiä siitä, että mahdollisen jälki-istunnon tullessa on erittäin tärkeää, että vanhempi pohtii lapsensa kanssa jälki-istuntoon johtaneita syitä ja sitä, miten vastaava voitaisiin välttää jatkossa. Ajattelisin kyllä itse, että tämän keskustelun käymistä voi auttaa se, mikäli vanhempi tietää, milla tavalla hänen lapsensa/nuorensa jälki-istunto toimeenpannaan, esimerkiksi liittyykö sen toimeenpanemiseen kasvatuksellista keskustelua samasta aiheesta vai suoritetaanko se muulla tavalla.

        Viittasin myös tilanteeseen, jossa vanhempi ei hyväksyisi jotakin jälki-istunnon suoritustapaa. Lähinnä ajattelen tilannetta, jossa jälki-istunnon toimeenpanossa voidaan perustellusti katsoen ajauduttu ylilyöntiin. Viittaan esimerkkiin, jossa oppilaat on velvoitettu pitämään jälki-istunnossa katse liitutaululle piirrettyyn rastiin. Monien mielestä tämä ei ole asiallista toimintaa ja epäilen, onko se edes maamme lainsäädännön mukaista, joka turvaa oppilaalle oikeuden turvalliseen oppimisympäristöön ja kieltää ruumiillisen kurituksen ja muun alentavan kohtelun alaikäisen kohtelussa. Kun kuulen nykyisin kertomuksia jälki-istunnon taululle piirretyistä rasteista, toivon, että kysymys olisi tosiaan vain huhuista ja puolen vuosisadan takaisten koulumuistojen sotkemisesta nykypäivään. Mikäli oppilaan vanhempi kuitenkin kuulee, että jollakin opettajalla on tapana piirtää jälki-istunnon aluksi rasti taululle, ja pyytää sen johdosta koululta selvitystä asiasta, tämä ei tarkoita lähtökohtaisesti sitä, että vanhempi vastustaisi jälki-istunnon antamista sinänsä.

        Pienet on sinulla murheet - toistaiseksi. Mutta, mitä enemmän vedät mattoa opettajilta ja heidän tavoiltaan toimia ja pitää järjestystä, tulet huomaamaan, että ennemmin tai myöhemmin sahaat omaa oksaasi!

        On se käsittämätöntä, että oikeuksista pidetään kovasti kiinni, mutta samalla unohdetaan, että lapsilla on myös VELVOLLISUUKSIA. Velvollisuuksiin kuuluu mm. asiallinen käytös koulussa. Jos ei osaa olla fiksusti, siitä seuraa rangaistus. Tässä tapauksessa jälki-istunto!

        Jos lapseni töppäilisi koulussa, hyväksyisin täysin opettajan ehdottamat kurinpitomenetelmät. Toisaalta lapsemme eivät ole koskaan jääneet jälkkäriin. Johtuisiko siinä, että perheemme painottaa enemmän koululaisen velvollisuuksia, eikä oikeuksia!


      • Eräs pohdiskelija
        äititwo kirjoitti:

        Pienet on sinulla murheet - toistaiseksi. Mutta, mitä enemmän vedät mattoa opettajilta ja heidän tavoiltaan toimia ja pitää järjestystä, tulet huomaamaan, että ennemmin tai myöhemmin sahaat omaa oksaasi!

        On se käsittämätöntä, että oikeuksista pidetään kovasti kiinni, mutta samalla unohdetaan, että lapsilla on myös VELVOLLISUUKSIA. Velvollisuuksiin kuuluu mm. asiallinen käytös koulussa. Jos ei osaa olla fiksusti, siitä seuraa rangaistus. Tässä tapauksessa jälki-istunto!

        Jos lapseni töppäilisi koulussa, hyväksyisin täysin opettajan ehdottamat kurinpitomenetelmät. Toisaalta lapsemme eivät ole koskaan jääneet jälkkäriin. Johtuisiko siinä, että perheemme painottaa enemmän koululaisen velvollisuuksia, eikä oikeuksia!

        En ole tämän viestiketjun aikana mielestäni missään kohdassa vastustanut jälki-istuntoja. En ole myöskään esittänyt mitään kriittisiä kommentteja niiden tavanomaisimmista suoritustavoista.

        Olen kyseenalaistanut ainoastaan tiettyjä menettelytapoja hiljaa istuttavissa jälki-istunnoissa, kuten rastin piirtämisen taululle.

        En ole kiistänyt sitä, että yksi mahdollinen tapa toimeenpanna jälki-istuntoa on edelleen se, että oppilas istuu asiallisesti hiljaa pulpetissa jälki-istunnon ajan tekemättä mitään (eli niin sanottu perinteinen jälki-istunto).

        Ihmettelen, että kirjoituksistani on luettu, että vastustaisin jälki-istuntoa tai pyrkisin rajoittamaan opettajille kuuluvia valtuuksia. Mielestäni en ole kirjoittanut mitään tämäntapaista missään vaiheessa.

        Kiitän toki, että olet vaivautunut kommentoimaan kirjoitustani, vaikka jotenkin tuntuu, että emme ole tavoittaneet toistemme ajatuksia ja tarkoitusta.


    • herranen

      voi herranen aika, onko äidin pikku piltti voinutkin tehdä jotain? Ja ilkeät opettajat keksivät mitä vain kurittaakseen meidän kilttiä pikku piltti Villeä tai Elliä, ovat ihan keskiajalla. Tietäisitkin pohdiskelija, millaista työ on tämän päivän koulussa, niin et pohdiskelisi turhia. Yleensä se istunto annetaan syystä, ja kullakin opella/koululla on omat tapansa hoitaa se. Kiinnittäisit huomiota ennemmin siihen, että joku on huolissaan sinun lapsesi käyttäytymisestä.

      • PikkuinenÄiti84

        Itse haluan kyllä mielummin kuulla kuinka lapseni koulussa käyttäytyy ja sitten annan itse mielummin rangaistuksen, kuin tunnin jälki-istunto.

        Sitä paitsi nykyisin opetuslain mukaan jälki-istuntoa ei saa antaa kuin tekemättömistä koulutehtävistä yhdeksi tunniksi kerrallaan viikossa. Jos lapsi poltaa tupakkaa tai vaikka myöhästyy, on siitä laitonta antaa jälki-istuntoa.


      • Eräs pohdiskelija
        PikkuinenÄiti84 kirjoitti:

        Itse haluan kyllä mielummin kuulla kuinka lapseni koulussa käyttäytyy ja sitten annan itse mielummin rangaistuksen, kuin tunnin jälki-istunto.

        Sitä paitsi nykyisin opetuslain mukaan jälki-istuntoa ei saa antaa kuin tekemättömistä koulutehtävistä yhdeksi tunniksi kerrallaan viikossa. Jos lapsi poltaa tupakkaa tai vaikka myöhästyy, on siitä laitonta antaa jälki-istuntoa.

        Jos tarkoitat peruskoulua Suomessa, jälki-istunnon antaminen on edelleen mahdollista erilaisista koulun sääntöjen rikkomisista enintään kahdeksi tunniksi rikkomusta kohden. Oppilasta on kuultava, jälki-istunnon syy kirjattava ja tiedotettava vanhemmille.

        Erikseen on säädetty, että oppilas voidaan jättää enintään tunniksi koulupäivän jälkeen tekemään laiminlyötyjä tehtäviä.

        Tarkemmat tiedot löytyvät perusopetuslaista, pykälästä 36 ja sitä seuraavista jatkopykälistä.


      • opex
        PikkuinenÄiti84 kirjoitti:

        Itse haluan kyllä mielummin kuulla kuinka lapseni koulussa käyttäytyy ja sitten annan itse mielummin rangaistuksen, kuin tunnin jälki-istunto.

        Sitä paitsi nykyisin opetuslain mukaan jälki-istuntoa ei saa antaa kuin tekemättömistä koulutehtävistä yhdeksi tunniksi kerrallaan viikossa. Jos lapsi poltaa tupakkaa tai vaikka myöhästyy, on siitä laitonta antaa jälki-istuntoa.

        Ota nyt asioista selvää, ennen kuin mokaat itsesi koulun suuntaan ihan kokonaan. Todellakin saa antaa jälki-istuntoa. Olet sekoittanut kaksi asiaa: jälkän ja laiskanläksyn. Oppilaan saa siis jättää tunniksi tekemään laiminlyötyjä tehtäviä. Tämä on eri asia kuin jälkkä.


    • Anonyymi

      Onko mahdollista olla 1 kuukausi jälki istuntoa suomessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      669
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      637
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      635
    Aihe