Mihin mennä

sekavaa seurakuntaa

Meilläpäin toimii kymmenkunta luterilaista liikettä. Niillä on kai erilaisia oppeja, kun eivät voi toimia ja kokoontua yhdessä. En tunne niiten juttuja. Kiinnostais osallistua johonkin, mutta mikä niistä on oikea. Oon kuullu ett lestadiolaiset ovat ehdottomia, jotkut toiset liperaaleja. En haluais liperaaleja mutta en oikein ahtaitakaan.

Vai pitäskö kävästä niissä ilosempien laulujen porukoisa. Jotenkin lut kuitenki tuntus paremmalta. Mutta aika sotku siellä on. Miks kirkko on kuiteskin tyhjä joka jumalanpalveluksessa sunnuntasin. Vain muutama mummo penkissä. Ei vetoa meikään.

16

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köhköh

Anna orastavan uskosi vahvistua kaikessa rauhassa, esim. lukien Raamattua.
      Näissä liikkeissä et pääse muuhun, kuin maksuhenkilön osaan. Ev.lut:in puolella osasi on sama, paitsi ,että saatat saada rahojasi vastaan pullaa.

Kenen ajattelit vievän sinut Jumalasi luo?

Jos ei paikallisen papin, niin maallikkosaarnaajan.
      Jos ei maallikkosaarnaajan niin kkohran
      Jos ei kkohran niin piispan.
      Jos ei piispan jne......

Kun Jumala on sinua kutsunut, Hänen johdatus riittänee !!

Hänen luokseen, sinä ja minä, päädymme joka tapauksessa.

• köhköh

Kuten tämän keskusteluketjun aloittaja kirjoittaa:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000061&posting=22000000030262173

Moni vapaa suunta voi tuottaa karvaan pettymyksen. Itse aikanaan kävin eräässä miestenpiirissä ja tulin huomaamaan, että sielläkin "sokea talutti toistansa". Kaiken huippuna olivat ne, koko ajan äänessä olevat, joiden johdatuksen tasoa en kokenut kovin vahvana.

Jos Herran sanaa kaipaat, niin evl.-kko tarjoaa kuitenkin sekä VT:n että UT:n tekstejä joka messussa. Näissä uusissa riemullisissa herätysliikkeissä ei välttämättä puhuta kuin omasta päästä. Ja se pää voi olla vailla johdatusta.

Älä siis lähde peesailemaan, vaan luota Kutsujasi johdatukseen.

Ja säästä rahasi lähimmäiselle. Itse olen koittanut (en tarpeeksi) antaa niille sukulaisille, joiden toimeentulon tiedän niukaksi. Ja tietysti ihan oikeille kerjäläisille.

• vuorollaan

Ei luulisi olevan suurikaan vaiva tutustua kymmeneen suuntaukseen nettisivuilta ja kirjallisuudesta ja käydä vielä jokaisen liikkeen menoissa vuorollaan. Vaikeahan sitä on toista neuvoa, kun jokaisella meistä on omanlaisensa mieltymykset.

• ristitty

Käy säännöllisesti Kirkossa, jos mahdollista. Kirkossa on pelastus! Sitten saapuu myös Jumalan Valtakunta palvelijansa saarnan kautta, kun Jumala hyväksi näkee!

• ...................

...........

• jos kerran

Kirkossa on pelastus ja Kirkko sattuu palamaan (niinkin on käynyt)?
        Pelastus on vain ja ainoastaan JEESUKSESSA KRISTUKSESSA.

Jos uskoo pappiin, ja hän kun kuolee, miten sitten uskolle kävisi?

• zsdrt6yhb

Saatanan on helppo hallita omiaan kun ovat hajallaan. Kristinusko on jakaantunut yli 3000 eri uskonsuuntaan joissa on sisäisesti useita kuppokuntia jne jotka toinen toisiaan osoittavat harhaoppisiksi. Näin järkevät tietävät ja ymmärtävät saatanan heidän herrakseen jota jumalanaan palvelevat. Todistukset tästä on kristinuskon historiassa, katso asiaa vaikka älä tapa käskyn valossa. Esimerkiksi Jeesuksen seuraajien murhaaja ja murhauttajat ei ole Jumalan ja Jeesuksen palvelja vaikka Paavalikin oli tukena!!!

• näistä, mikä

nyt on lähinnä sua.

www.netmission.fi sivulta löytyy kohta Seurakunnat !

• _Mervi_

Toisaalta täytyy sanoa, että olet onnellinen, kun on vara valita :) Pienillä paikkakunnilla ei usein ole muuta kuin se yksi luterilainen jumalanpalvelus, jossa käy ne muutamat mummot (mitenkään väheksymättä mummoja).

Vaikka yhdistyksiä ja herätysliikkeitä on paljon luterilaisen kirkon sisällä (rukoilevaisuus, lestadiolaisuus, herännäisyys=körtit, evankelisuus ja viidesläisyys=Kansanlähetys,Raamattuopisto,Kansan Raamattuseura ja Kylväjä), niin ei se sitä tarkoita, että ne olisivat jotenkin riidoissa keskenään, vaikka ovatkin eri järjestöt ja herätysliikkeet. Samalla asialla ne ovat. Korostavat vain kukin joitain "hengellisiä helmiä", mitä ovat löytäneet Raamatusta. Usein ne järjestävät tilaisuuksia myös yhteistyössä toistensa kanssa, ja rukoilevat toistensa työn puolesta.

No, paitsi joo, vanhoillislestadiolaiset, jotka ajattelevat, ettei pelastusta ole muuta kuin heidän tavallaan ajattelevilla (= ei saa käyttää ehkäisyä, ja muutamia muita sääntöjä) tai heidän porukoissaan.

Liberaaleimmasta päästä taitaa olla tällä hetkellä Heränneet eli körtit, ja seuraavaksi liberaalein ehkä Kansan Raamattuseura KRS. Mutta paikkakuntakohtaisia eroja löytyy kaikissa.

Oma hengellinen kotini löytyi Suomen luterilaisesta evankeliumiyhdistyksestä (SLEY).

Tykkään siitä, että siellä saa kuulla tervettä luterilaista opetusta, ja että siellä armo julistetaan niin valtavana asiana kuin se todella Raamatussa on. Minä kun en Jumalan armoon yltäisi, ellei se tulisi aivan alas saakka, mutta niinpä Raamattu sanoo sen tulevan! Jeesus tuli etsimään ja pelastamaan vain syntisiä. Tuossa liikkeessä toimii paljon tosi hyviä raamattuopettajia, ja siellä kunnioitetaan Raamattua Jumalan Sanana. Mutta se Jumalan Sanan evankeliumi vapauttaa kaikesta ahtaudesta.

Tilaisuuksien ja tapahtumien osallistujissa on esim. jumalanpalveluksissa nuoria, opiskelijaikäisiä, nuoria aikuisia ja lapsiperheitä paljon ainakin suurimmilla paikkakunnilla (Helsinki, Tampere, Turku). Ja eri ikäryhmille on erikseen omaa toimintaa.

Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys - jumalanpalvelukset eri paikkakunnilla: http://www.sley.fi/html/fi/1138108875943897380.html

Myös Kansanlähetys ja Luther-säätiö järjestävät mielestäni todella hyvää toimintaa, mutta kun kaikissa ei voi käydä, niin käyn sitten evankeliumiyhdistyksessä, jonka koen "kodikseni". Voi tietysti seilata eri liikkeiden tilaisuuksissa, mutta pidemmän päälle on parempi, että valitsee hengelliseksi kodikseen yhden, jotta pystyy myös toimimaan itse jollain valitsemallaan tavalla Jumalan valtakunnan työssä. Siis myös tekemään jotakin, ei vain istumaan ja juomaan kahvia, ja olemaan saavana osapuolena.

Kansanlähetys: http://www.sekl.fi/kotimaa/jumalanpalvelukset.html

Luther-säätiö: http://www.luthersaatio.com/
      - kelaa etusivua alas, niin vasemmassa reunassa löytyy tiedot missä heidän jumalanpalveluksiaan vietetään

Siunausta oman paikan etsintään!

• aivan kauheasti

Eikös juuri sley ja luthersäätiö tappele aivan kauheasti naispappeudesta? Sellaista ei voi mitenkään pitää järki-ihmisten paikkana. Ovat kuin vanhoillislestikset lopulta.

• tähtipöllö

Siellä on lyhyellä ajalla tullut 19 ihmistä oikeasti uskoon.

• Moi.

Kannattaa olla varuillaan siitä mitä yritetään opettaa. On hyvä kyseenalaistaa ja miettiä asioita itse. Olen välillä itsekkin miettinyt välillä tuota kirkko kysymystä..miksi se tosiaan on tyhjä?? siihen ei kukaan tiedä vastausta mutta omasta mielestäni se johtu siitä ettei kirkko ole valmis muuttumaan vaikka maailma ja ihmiset muutuvat. Opin ei tarvitse muuttua mutta tavan jolla sitä esitää täytyy muuttua ennenkuin siellä on nuorempaa väkeä.
      Mutta luterilaisilta kyllä löytyy hyvääkin tapahtumaa. paikkakunnasta riippuen tietenkin. mutta kannattaa kysellä.:)
      Helluntalaisilta löytyy myös hyviä tapahtumia ja heidän oppi ei ole hirveän erilaista luterilaisiin verrattuna.. Mutta ihmisiä kokoontuu huomattavasti enemmän ainakin Tampereella. Ja pidän itse siitä ilmapiiristä mikä heillä on kokouksissa ja nuortenilloissa.
      Mutta älä luovuta vaan tutustu mahdollisiin paikkoihin missä voit käydä! :)
      Siunausta sinulle.:)

• Jauch

"Miks kirkko on kuiteskin tyhjä joka jumalanpalveluksessa sunnuntasin. Vain muutama mummo penkissä. Ei vetoa meikään."

En haluaisi tämän kuulostavan itsekehulta, mutta minun katolisessa seurakunnassani on 5-6 eri sunnuntaimessua ja ne kaikki ovat täynnä nuoria, lapsia ja lapsiperheitä.

• Nana-nam

kun täällä kalastelet sieluja antikristukselle.
        Määrä ei kerro mitään opillisesta totuudesta. Kirkon ylin auktoriteetti on Raamattu, josta luopuminen aiheuttanut kaaoksen kansankirkossa.

Ilman Raamattua, ei ole kristittyä kirkkoa. Te katolilaiset olette vuosisatoja sallineet papeille avoseksisuhteet. Tässäkin maassa moni esiäitimme on ollut julkisen halveksunnan kohteena, hoitaessaan tekopyhien pappienne talouden emännöinnin ja sänkyhommat.
        Todella pyhää julistusta; älkää menkö naimisiin, mutta tehkää huorin kun mieli tekee.

Nyt voit sitten kehua lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe