Joku uskovien kasteen julistaja on kai mielestään tehnyt oikeinkin suuren löydön, kun on päivätolkulla toistellut nimiä ja lukuja ja kysellyt UT:ssa kastetun vauvan nimen perään oikein rahapalkintoja luvaten.
No, jos hän saa riekkumisestaan tyydytystä ja iloa, niin sallitaan vaan tuon "lapsen pitää tikkukaramellinsa." (Hänen ilonsa vaikuttaa kuitenkin vahingonilolta, vähän kuin sellaiselta lapsen kiusoittelulta: "Lällällää, naapurin pojat, minullapa on isompi tikkari kuin teillä!" Ehkä sellainen ei kuitenkaan ole kaikkein kristillisimpiä iloitsemisen muotoja...)
Mutta jaksoipa tuo havainnoistaan innostunut kerskuri lähettää listansa jatkossa vielä vaikka tuhatkin kertaa, niin se ei mitenkään todista, että kaste olisi pieniltä lapsilta kielletty, ja olisi oikea kaste vasta jonkinlaisen oman ratkaisun jälkeen.
KAIKKI UT:ssa kerrotut kasteTAPAUKSET sijoittuvat seurakunnan SYNTYvaiheeseen, LÄHETYSTILANTEESEEN.
On ERI ASIA, miten seurakunnan syntymisen JÄLKEEN MENETELTIIN, kun kristityt seurakuntaan kuuluvat alkoivat saada lapsia. UT EI KERRO TÄTÄ.
Uskovien kasteen kannattajien mielestä lähetystilanteen kastetapaukset ovat SÄÄNTÖ siitä, miten kaikkien kohdalla on toimittava. TÄMÄN SEURAUKSENA he ovat tehneet JÄRJEN PÄÄTELMÄN, että kristittyyn kotiin syntyvien lasten kohdalla ON ODOTETTAVA YMMÄRTÄVÄÄN IKÄÄN kasvamista, ennenkuin heidät saa kastaa.
UT:ssa EI määrätä missään, että kristittyjen vanhempien lasten kohdalla olisi odotettava ymmärtävään ikään ennen kasteen antamista.
EI MYÖSKÄÄN OLE ESIMERKKITAPAUSTA kristityille vanhemmille syntyneestä lapsesta, joka sai kasteen, sitten kun oli kasvanut suureksi ja tehnyt oman ratkaisunsa!
Nämä luetellut ITSE KASTEELLE MENNEET aikuiset EIVÄT OLLEET kristittyjen vanhempien kasvattamia, vaan he olivat juutalaisia tai pakanoita, jotka kohtasivat UUDEN SANOMAN, ja OTTIVAT SEN VASTAAN ja saivat kasteen, mihin heillä ei ollut ollut siihenastisen elämänsä aikana MAHDOLLISUUTTAKAAN AIKAISEMMIN.
Uskovien kasteen kannattajat LISÄÄVÄT KASTETAPAUKSIINKIN (jotka ovat heidän oppinsa pohjana), että KAIKKI UT:SSA KASTETUT olisivat olleet
UUDESTISYNTYNEITÄ ENNEN KASTETTAAN. Väite on liioiteltu. Monen usko oli ETSIVÄÄ USKOA, ja kasteelle tuleva oli usein HERÄTYKSEN tilassa. Esim. Lyydian perhekunnan kohdalla ei ENNEN KASTAMISTA mainita muiden kuin Lyydian uskosta mitään.
TOINEN LISÄYS, minkä uskovien kasteen kannattajat laittavat UT:n KASTETAPAUKSIIN, on se, että KAIKKI OLISI kastettu niin, että heidät UPOTETTIIN kokonaan veteen. SITÄ EI SANOTA KUITENKAAN MISSÄÄN.
UT:n tapaukset EIVÄT TODISTA, että ainoa oikea kastetapa olisi ymmärtävässä iässä olevan upotuskaste.
Se EI OLE MINULLE ONGELMA, jos vapaisiin suuntiin kuuluva uskova väittää, että hänen mielestään HEILLÄ ON PAREMPI KÄYTÄNTÖ kuin meillä, kun he sen kasteen lykkäävät varttuneemmalle iälle.
Ongelma ovat ne JYRKÄN LINJAN PUOLUEPUKARIT, jotka HYÖKKÄÄVÄT niiden kimppuun, jotka eivät toimi aivan samalla tavalla kuin he itse toimivat. Sellaisia vastaan kirjoitan. En vapaiden suuntien uskovia yleensä.
Mitä sitten, vaikka olisi yli 30 000?!
4
241
Vastaukset
- hartonen
Erittäin selkeä kirjoitus.
Oli hyvä kun otit esille näkökulman että todellakin sellaisesta tapauksesta ei ole mitään esimerkkiä raamatussa, jossa KRISTITYN KODIN lasten olisi odotettu kasvavan ymmärtävään ikään ja sitten sen jälkeen "uskon aitous kuulustelujen" jälkeen olisi vasta kastettu. Hei!
Todella hyvin kirjoitettu! olen jo pitkään halunnut kuulla jonkun luterilaisen mielipiteitä tästä kaste jutusta. Olen itsekkin luterilainen mutta "arvostan" enemmän uskovien kastetta.
Omasta mielestäni kaste ei pelasta ihmistä ja sen takia se ei ole niin merkityksillinen. se kyllä on totta että aina kun ihmisiä kastettiin kyse oli ihmisistä jotka tekivät uskonratkaisun. Perhekasteissakin kaikki kuulivat sanaa ja ottivat sen vastaan. Ja olsihan Jeesus voinut pyytää jonkun kastamaan ne lapset jotka tulivat hänen luo (en muista raamatun kohtaa.)Hän kuitenkin siunasi heidät.
En usko että lapsi menettää mitään vaikka häntä ei lapsena kastettaisiin, vaikka ei siitä haittaakakaan ole. Mutta esim. helluntalaiset siunaavat lapsensa ja uskon että se on yhtä merkityksellistä Jumalalle ja se riittää. Minua itseäni harmittaa kamalasti että minut on pienenä kastettu, koska nyt kun olen uudestisyntynyt ja saanut pyhän hengen (kumpikaan näistä ei tapahtunut sinä hetkenä kuin minut pienenä kastettiin vaikka niin monet uskoo kasteessa käyvän.)minulla ei ole mahdollisuutta mennä kasteelle.
Kaikki tuntemani uskossa olevat ihmiset ajattelevat toisen kasteen olevan ensimmäisen halveksuntaa. Ei se sitä ole. Haluaisin vain että kasteella olisi minullekkin joku merkitys. Tiedän että se on ollut vain pelkkä rituaali ja on saatu lahjoja eikä siihen ole kuulunut mitää aitoa ja oikeata syytä.ja se harmittaa. Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa.
Vain usko Jeesukseen pelastaa meidät eikä meidän omat tekomme ja suorituksemme.
siunausta!- terence.hill
Kirjoitin toisessa keskustelusäikeessä tänään aiemmin joitain ajatuksiani, jotka haluaisin sanoa sinullekin tässä, joten tässä linkki siihen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000030214136
Ja sitten ajatuksiani sinun tekstiisi erityisesti.
Mielestäni pelastus tarjotaan meille Jumalan sanassa. "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."(Room.10:17)
Mutta kirjoitetun/kuullun/julistetun sanan lisäksi näen, että kaste ja ehtoollinenkin JULISTAVAT EVANKELIUMIA. Kuulen ehtoollista saadessani, että Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri ovat MINUN EDESTÄNI ANNETUT. Tässä se tulee YLEISESTI JULISTETUN evankeliumin sanan lisäksi lähelleni HYVIN KONKREETTISESTI JA HENKILÖKOHTAISESTI. Samoin kaste vahvistaa uskoani, ja lapsena saamassani kasteessa näen ERITYISEN HIENONA, että EN TAATUSTI ollut siinä mitään OMIN TÖIN ANSAITSEMASSA.
Ihan pohjia myöten kasteen merkitystä en ymmärrä. Uskon, että ristin ryöväri ja moni muu, joilla ei ollut mahdollisuutta saada kastetta, pelastuvat.
Mutta ei se ole varmasti pelkkä merkityksetön rituaali. Miksi Jeesus olisi sellaista käskenyt?
Ja apostolit opettavat, että vesi meidätkin pelastaa, ja kaste on hyvän omantunnon liitto (1.Piet.3:21), Jumala pelasti uudestisyntymisen pesun ja Hengen uudistuksen kautta (Tiit.3:5), kaste saadaan syntiemme anteeksisaamiseksi (Ap.T.2:38), siinä pestään pois synnit (Ap.T.22:16), Kristus pyhittää seurakuntansa puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta.(Ef.5:26) Eikö näissä raamatunkohdissa kaste ole ENEMMÄN KUIN VAIN VERTAUSKUVALLINEN TUNNUSTUSTOIMI, JONKA IHMINEN TEKEE? Eikö se enemmänkin näyttäisi olevan armollinen teko, jonka Jumala tekee?!
Perhekasteista UT:ssa EI TIEDETÄ VARMASTI, oliko niissä mukana perheisiin kuuluneita sylilapsiakin. Ei erikseen mainita, että olisi ollut, mutta ei sitä kielletäkään. Eikä ole annettu TOIMINTAOHJETTA: "Älkää kastako pieniä lapsianne. Odottakaa, että tulevat ymmärrysikään ja itse kastetta pyytävät."
Tilanteessa, jossa Jeesus siunasi lapsia, EI KETÄÄN AIKUISTAKAAN KERROTA KASTETUN, eivätkä lasten tuojat pyytäneetkään sellaista. (Löytyy Matteuksesta, Markuksesta ja Luukkaasta.) Jeesus sanoo lasten olevan meitä aikuisia parempia OTTAMAAN VASTAAN Jumalan valtakunnan. Jos se vastaanottaminen on kasteen saamisen ehto, niin lapsethan ovat kasteelle soveliaampia kuin aikuiset!
Kasteen MERKITYS tulee siitä, että se on Jeesuksen säätämä. Jeesus on lastenkin vapahtaja. Kasteeseen Raamatussa liitetyt LUPAUKSET (pelastus, syntien anteeksisaaminen, puhdistus, hyvän omantunnon liitto) olet saanut, vaikka LAHJAN VASTAANOTTAMINEN tapahtuisi ajallisesti myöhemmin. (Tai oppii ymmärtämään vasta myöhemmin, mitä on saanut.)
Jos joku olisi vaikka pannut sinulle rahaa pankkiin kymppitonnin, kun olit kuukauden ikäinen, niin kyllä sillä olisi käypä arvo vielä nytkin!
Toivon, ettei kasteasiasta tule sinulle ongelmaa. Jumala on tarkoittanut kasteen varmasti siunaukseksi. Nämä kastekiistelyt ja vastakkainasettelut ovat inhottavia. Itse omalla kohdallani pidän tarpeettomana mennä (mielestäni toiseen kertaan) kasteelle. Mutta toivoisin, että kaikilla olisi vapaus toimia asiassa saamansa valon mukaan. Ei ketään pidä pakottaa. - hartonen
Uskon että kaltaisiasi luterilaisia on muitakin (itsekin olen ehkä ollut aikaisemmin). Siis sellaisia ketkä luterilaisina siis arvostavat tavallaan "vain uskoaan" mutta eivät kastettaan siinä merkityksessä, jossa luterilaisuus opettaa. Itse olen kokenut pyhän hengen lahjoja jonkin verran ja olen miettinyt kasteen rooliani uskossa olemiseeni ja pyhän hengen saamiseen. Olen tutkinut raamatusta paljon kasteen ja pyhän hengen yhteenkuuluvuutta ja olen todennut että ne kaksi kuuluvat yhteen. Käsitän niin että pyhä henki vaikuttaa uskoa ja rakkautta Jumalaan. Pyhän hengen kautta siis olemme luotu uudeksi Kristuksessa. Jos Pyhä hengen sisältö ja olevaisuus ihmisessä määritellään sen aikaansaamilla armolahjoilla mennään metsään ja sita kautta aletaan epäillä pyhän hengen ja kasteen yhteyttä joka on kuitenkin hyvin selvä raamatussa. Uskon että sinunkin kasteessasi lapsena Jumala ja itse Jeesus on ollut läsnä! Sitten myöhemmin kun ymmärtää ilmaista uskoaan ja pysyvyyttä siinä niin pyhä henkikin voi ilmaista itseään niillä tavoilla jotka raamattu luettelee, mutta se ei tarkoita etteikö pyhä henki voi asua lapsessa tai vauvassa esim. johannes kastaja. Kristuksen Rauhaa sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081