raamatullisesti katsoen ei-uskovilla ei vissiin voi olla henkilahjoja, mutta henkisiä lahjoja kyllä voi olla.
Mikäli ymmärrän oikein ei-uskovien henkisiä lahjoja (tunteet) ne saattaisivat olla mm. kyky katsoa esim. Helene Sjerfbeckin taulua niin, että ympäristö haipuu pois ja jäljelle jää vain kuva ja katsoja ja katsoessaan kaunista taulua liikuttuu kyyneliin, myös hyvän ja koskettavaa runoa lukiessa voi runo viedä toiseen atmosfääriin ja myös liikuttua niin, että sydän pakahtuu.
Ei-uskovalla voi olla myös äärettömän syvällinen myötäelämisen kyky tai henkisellä puolella myös taito kuunnella toista ihmistä.
Em. asiat saattavat olla ei-uskovan henkisiä lahjoja. Eihän kaikilla ole henkistä kapasiteettia
uida Ranskasta Englantiin. No jos miettii vielä ei-uskovilla on hyvinkin voimakkaita henkisiä lahjoja.
Jumalan antama henki lahja? Kor. 12 on mun mielestä aivan luonnollista asiaa, jokaisella jolla on hyvä tahto, voi toteuttaa noista suurimman osan ilman uskoa. Jätetään pois kielillä puhuminen ja ihmeparannus, ne eivät ei-uskovalta onnistu.
Mutta jos ihminen suhtautuu ihmisiin ja elämään positiivisesti, niin kaikki hyvä tulee itsestään mukanaan.
Ei uskovan henkiset lahjat?tunneäly?
22
585
Vastaukset
- ei-uskovilla
on myöskin empatiaa ja lähimmäisenrakkautta joka monilta uskiksilta puuttuu!!!
- PakanainToivo
Elämäni varrella ole huomannut, että raskaan uskon omaava ihminen ei jaksa olla kiinnostunut kuin omasta napanöyhdästä, että se on puhdas Jumalalle vietäväksi.
- Pakanain toivo et ole!
PakanainToivo kirjoitti:
Elämäni varrella ole huomannut, että raskaan uskon omaava ihminen ei jaksa olla kiinnostunut kuin omasta napanöyhdästä, että se on puhdas Jumalalle vietäväksi.
Pikemminkin päinvastoin.
- PakanainToivo
Pakanain toivo et ole! kirjoitti:
Pikemminkin päinvastoin.
PakanainHuuto?
- PakanainToivo
ei kukaan pysty viemään uskoasi pois. Pysy vaan palstalla.
Moikka! :)
jep, olet oikeassa että ei-uskovilla ei voi olla pyhän hengen antamia lahjoja (armolahjoja). Mutta KAIKILLA on myös toisenlaisia lahjoja. joku osaa piirtää, toinen tanssia ja kolmas vaikka uida sieltä englannista ranskaan. ei ne lahjat ole tarkoitettu pelkästään ei- uskoville vaan niitä on kaikilla riippumatta siita mihin uskoo. Mutta uskovilla ihmisillä on lisäksi arolahjat jotka ovat tarkoitettu seurakunnan rakentamiseen. ei siis sen takia että olisi jotekin muita parempi ihminen vaan niitä lahjoja pitää käyttää muiden hyväksi. Ja toki itsensä (esim. kielillä puhuminen auttaa itseään ja muita silloin kun joku osaa myös selittää sitä.)
ehkä halusit rivien välistä sanoa sen että ei uskovatkin voivat olla ja ovatkin hyviä ihmisiä. Niin asia on.:) Kaikki osaavat ajatella asioista positiivisesti ja olla ystävällisiä jos tahtovat. Mutta aina se ei ole helppoa. ei kukaan onnistu siinä. ei edes uskovaiset joiden pitäisi noudattaa Jumalan tahtoa. Kaikki me olemme samanlaisia syntisiä ihmisiä. Ja KAIKILLA meillä on myös mahdollisuus syntien anteeksiantoon ja pelastukseen. Sen valinnan teet sinä, minä ja kaikki muutkin aivan itse.- PakanainToivo
"Kaikki me olemme samanlaisia syntisiä ihmisiä. Ja KAIKILLA meillä on myös mahdollisuus syntien anteeksiantoon ja pelastukseen. Sen valinnan teet sinä, minä ja kaikki muutkin aivan itse."
- osittain eri mieltä
PakanainToivo kirjoitti:
"Kaikki me olemme samanlaisia syntisiä ihmisiä. Ja KAIKILLA meillä on myös mahdollisuus syntien anteeksiantoon ja pelastukseen. Sen valinnan teet sinä, minä ja kaikki muutkin aivan itse."
> Ja KAIKILLA meillä on myös mahdollisuus syntien anteeksiantoon ja pelastukseen. Sen valinnan teet sinä, minä ja kaikki muutkin aivan itse."<
Joh.15:16
" Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin
teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän
hedelmänne pysyisi"
Kaikki olemme syntisiä, mutta emme ole itse valinneet saada pelastusta, vaan se on Jumalan teko. Hänen tekonsa on, että uskomme.
Joh.6:29
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te
uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"."
Ihmisen osuuden korostaminen pelastuksessa on vastoin Jumalan sanaa ja nakertaa pohjaa Jeesuksen lunastustyöltä, jonka perusteella ainoastaan ihmisillä on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi ja pelastua. osittain eri mieltä kirjoitti:
> Ja KAIKILLA meillä on myös mahdollisuus syntien anteeksiantoon ja pelastukseen. Sen valinnan teet sinä, minä ja kaikki muutkin aivan itse."<
Joh.15:16
" Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin
teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän
hedelmänne pysyisi"
Kaikki olemme syntisiä, mutta emme ole itse valinneet saada pelastusta, vaan se on Jumalan teko. Hänen tekonsa on, että uskomme.
Joh.6:29
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te
uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"."
Ihmisen osuuden korostaminen pelastuksessa on vastoin Jumalan sanaa ja nakertaa pohjaa Jeesuksen lunastustyöltä, jonka perusteella ainoastaan ihmisillä on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi ja pelastua.Moikka!
>Kaikki olemme syntisiä, mutta emme ole itse valinneet saada pelastusta, vaan se on Jumalan teko. Hänen tekonsa on, että uskomme.<
se on kyllä totta. :) Mutta jokainen meistä päättää itse haluaako ottaa vastaan sen pelastuksen jonka Jumala meille tarjoaa. Jumala on valinnut meidät kaikki ja Hän haluaa että jokainen voisi päästä Hänen kanssaan taivaaseen mutta valitettavasti kaikki eivät sinne kuitenkkan pääse. Ainoastaan Jeesus on tie taivaaseen. Ilman häntä voimme pärjätä maan päällä suht hyvin mutta taivaaseen ei päästä hyvällä elämällä vaan Jeesuksen ristintyön ansiosta. Mikään synti ei ole niin iso ettei Jumala sitä voisi antaa anteeksi ja unohtaa kunhan vain sitä muistaa pyytää.
Siunausta kaikille!:)
- hansutuulia
jokaisella on näitä lahjoja, joku osaa maalata, joku laulaa, joku tehdä käsillään kaunista, runoilla ,näppäryyttä jne.
Jumalan antamat lahjat perustuvat ihan niinkuin pakanaintoivo jo sanoikin, armolahjoihin, jotka ovat esim. tiedonsanat, lahja parantaa sairaita, puhua uusin kielin, voimatekojen lahja, jne.
Joku on sanonut että ei musta ole mihinkään, mutta kun näitä ihmisiä kuuntelee ja katselee, kuinka monessa he ovatkaan taitavia. :)- pitkämielinen ja...
Kaikki on lahjaa Jumalalta.
Joko jo syntymässä (perimässä) saatua tai itse tavalla tai toisella hankittua tietoa ja taitoa, mutta joka tapauksessa Jumalalta tullutta. Niitä voisi kutsua luonnollisiksi lahjoiksi tai kyvykkyydeksi. Ne eivät perustu armolahjoihin. Olet joko ymmärtänyt asian väärin tai kirjoitit huolimattomasti.
Armolahjat ovat erikoislahjoja, hengellisiä. Ne eivät perustu ihmisen luonnollisiin kykyihin.
Armolahjat, joista joitakin mainitsit, ovat tarkoitetut uskoville rakennukseksi. Pyhä Henki jakaa armolahjoja oman tahtonsa mukaan seurakunnan rakentumiseksi, ihmisille hyödyksi ja iloksi.
Kannattaa anoa. - hansutuulia
pitkämielinen ja... kirjoitti:
Kaikki on lahjaa Jumalalta.
Joko jo syntymässä (perimässä) saatua tai itse tavalla tai toisella hankittua tietoa ja taitoa, mutta joka tapauksessa Jumalalta tullutta. Niitä voisi kutsua luonnollisiksi lahjoiksi tai kyvykkyydeksi. Ne eivät perustu armolahjoihin. Olet joko ymmärtänyt asian väärin tai kirjoitit huolimattomasti.
Armolahjat ovat erikoislahjoja, hengellisiä. Ne eivät perustu ihmisen luonnollisiin kykyihin.
Armolahjat, joista joitakin mainitsit, ovat tarkoitetut uskoville rakennukseksi. Pyhä Henki jakaa armolahjoja oman tahtonsa mukaan seurakunnan rakentumiseksi, ihmisille hyödyksi ja iloksi.
Kannattaa anoa.Että armolahjat ovat Jumalan antamia eli hengellisiä. Parantaa sairaita, puhua uusin kielin jne. :)
- pitkämielinen ja...
hansutuulia kirjoitti:
Että armolahjat ovat Jumalan antamia eli hengellisiä. Parantaa sairaita, puhua uusin kielin jne. :)
Luehan uudelleen edellinen viestisi.
Kirjoitit:
"jokaisella on näitä lahjoja, joku osaa maalata, joku laulaa, joku tehdä käsillään kaunista, runoilla ,näppäryyttä jne.
Jumalan antamat lahjat perustuvat ihan niinkuin pakanaintoivo jo sanoikin, armolahjoihin, jotka ovat esim. tiedonsanat, lahja parantaa sairaita, puhua uusin kielin, voimatekojen lahja, jne."
Ensin luettelet joukon luonnollisia lahjoja ja sen jälkeen kerrot lahjojen perustuvan armolahjoihin.
Luonnolliset lahjat tai kyvyt eivät perustu armolahjoihin, vaikka ovat kaikki Jumalan lahjoja. Niitä voi olla ja onkin jokaisella vaimosta syntyneellä jossain määrin. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
Vai tarkoititko kenties, etteivät henkiset lahjat, joista edelleen käytän nimitystä luonnolliset lahjat tai kyvyt, olekaan Jumalalta tulleita?
Armolahjat ovat eri asia. Ne eivät perustu ihmisen luonnollisiin lahjoihin tai kykyihin, vaan ovat henkilahjoja, Pyhän Hengen jakamia. Ymmärrä ero.
Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä ja joillekin se voi olla hyödyksi.
Vaan, hengellinen lahja, jokaisella on heki, ja voi olla jotain sielullisia henki paranjajia, tai vastaavia.
Hengelliset lahjat tulee ihmisen ulkopuolelta, ja ne on Hengen vaikuttamia, ja ovat hengellisiä.
Kaikki tuossa 1Kor 12 mainitut ovat Hengellisä lahjoja, joita ei voi ihmisen henki kyvyillä omistaa.
Nämä ovat hengellisiä armolahjoja, ja saadaan Pyhän Hengen vaikutuksesta, ei ole ihmisellä itsellä mitään kykyä saada niitä omintakein!- PakanainHuuto
Hengellinen lahja on eri asia kuin ihmisen henkinen lahja.
Hengellinen lahja on uskonnollista, mutta henkinen lahja on ihmisen omaa henkistä lahjaa, joka ei kumpua Jumalasta.
Esimerkiksi Kimi Räikkönen tarvitsee vahvaa henkistä
'lahjaa' pitääkseen hermonsa kurissa ajaessaan 300km/h formulakisoissa.
Ihminen voi ilman Jumalan tuntemista olla henkisesti heikko tai vahva luonteeltaan. - todé
PakanainHuuto kirjoitti:
Hengellinen lahja on eri asia kuin ihmisen henkinen lahja.
Hengellinen lahja on uskonnollista, mutta henkinen lahja on ihmisen omaa henkistä lahjaa, joka ei kumpua Jumalasta.
Esimerkiksi Kimi Räikkönen tarvitsee vahvaa henkistä
'lahjaa' pitääkseen hermonsa kurissa ajaessaan 300km/h formulakisoissa.
Ihminen voi ilman Jumalan tuntemista olla henkisesti heikko tai vahva luonteeltaan.Kun olen tuolla aemmin kirjoitellut henkilahjoista, en todellakaan tarkoita henkisyyttä, vana hengellisyyttä, kuten Mohikaani Olevainen oikien kirjoittakin.
Henkinen vahvuus on siis eri juttu, kuin olla vahva hengellisessä mielessä. - PakanainHuuto
todé kirjoitti:
Kun olen tuolla aemmin kirjoitellut henkilahjoista, en todellakaan tarkoita henkisyyttä, vana hengellisyyttä, kuten Mohikaani Olevainen oikien kirjoittakin.
Henkinen vahvuus on siis eri juttu, kuin olla vahva hengellisessä mielessä.Sekä hengellistä lahjaa että henkistä lahjaa tai jälkimmäinen on paremminkin persoonallista voimaa, henkistä voimaa. Minä epäilen, että todella ei riittäisi henkinen kapasiteetti hyppäämään Lahden suurmäestä?
- miten oma
PakanainHuuto kirjoitti:
Sekä hengellistä lahjaa että henkistä lahjaa tai jälkimmäinen on paremminkin persoonallista voimaa, henkistä voimaa. Minä epäilen, että todella ei riittäisi henkinen kapasiteetti hyppäämään Lahden suurmäestä?
henkinen kanttisi kestää hypätä Eiffeltornista;)
Jumalan armolahjat ovat ihan eri asia kuin henkiset lahjat. Jumala lahjoittaa uskovalle:
I kirje Korinttilaisille
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
12:4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
12:5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
12:6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. - PakanainHuuto
miten oma kirjoitti:
henkinen kanttisi kestää hypätä Eiffeltornista;)
Jumalan armolahjat ovat ihan eri asia kuin henkiset lahjat. Jumala lahjoittaa uskovalle:
I kirje Korinttilaisille
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
12:4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
12:5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
12:6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.ei kestä minun henkinen kantti hypätä Eiffel- tornista.
- todé
PakanainHuuto kirjoitti:
Sekä hengellistä lahjaa että henkistä lahjaa tai jälkimmäinen on paremminkin persoonallista voimaa, henkistä voimaa. Minä epäilen, että todella ei riittäisi henkinen kapasiteetti hyppäämään Lahden suurmäestä?
Todennäköisesti en edes pysty kiipeämään rakennelman huipulle saatikka, että sieltä pitäisi hypätä alas.
Voin aina sikapahoin lentäessäni (lentokoneella!!). Onneksi on olemassa matkapahoinvointilääkkeitä...
En kuitenkaan koe olevani henkisesti heikoilla, vaikka omaankin korkean paikan kammon.
- pitkämielinen ja
>>>Mikäli ymmärrän oikein ei-uskovien henkisiä lahjoja (tunteet) ne saattaisivat olla mm. kyky katsoa esim. Helene Sjerfbeckin taulua niin, että ympäristö haipuu pois ja jäljelle jää vain kuva ja katsoja ja katsoessaan kaunista taulua liikuttuu kyyneliin, myös hyvän ja koskettavaa runoa lukiessa voi runo viedä toiseen atmosfääriin ja myös liikuttua niin, että sydän pakahtuu.>Mutta jos ihminen suhtautuu ihmisiin ja elämään positiivisesti, niin kaikki hyvä tulee itsestään mukanaan.
- PakanainHuuto
Olen lukenut joskus tuosta ja tsekkasin uudestaan.
" Stendahlin syndrooma iskee usein juuri turisteihin ja monissa Keski- ja Etelä-Euroopan kulttuurikohteissa kohtauksesta kärsiviä osataankin hoitaa oireiden mukaisesti."
Näistähän on kirjoitettu myös lehdissä kuinka Jerusalemissa vierailevia turisteja on täytynyt viedä hoitoon, kun kokevat Israelin niin vahvasti. Jotkut jopa ovat luulleet olevansa raamatun henkilöitä.
Minun käsittääkseni syndroomaan tarvitaan kuitenkin huippu tunnetila kokemus, pelkkä liikuttuminen ei ei vielä täytä syndrooman vaatimia oireita.
Laitanpa tästä otsikon uskoville, ottaako syndrooma tulta alleen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154