Seuraava lainaus on Hallituksen esityksestä Eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta matkailuautojen kohdalla.
"Niille henkilöautoille(M1),joihin ei voida soveltaa hiilidioksidiperustetta, ajoneuvoveron perusveroa laskettaessa sovellettaisiin verotaulukkoa 2, johon päiväkohtainen veron määrä on laskettu seuraavan kaavan mukaan: [(kokonaismassan alkavien 100 kilogramman määrä x 100)/1000] x muuttuva pohjaosa. Muuttuvan pohjaosan lähtötaso olisi enintään 1 300 kilogrammaa painaville autoille 16 senttiä, josta se nousisi sentillä jokaista alkavaa sataa kilogrammaa kohden."
Verotietoa
9
1271
Vastaukset
- kaiken tietävä
Tekstin mukaan, hiilidioksiidiperusteinen vero ei koske matkailuautoja. Kiitos kun toit tämän esille, vaikka suurin osa tiesikin sen.
- pakoputken verottamatta
Älä viitsi mölö sellaista haaveilla.
- Kanavaanari
Kumpaa veroa tarkoitit?
Autovero ei koske matkailuautoja, mutta miten on ajoneuvoveron kanssa. En löytänyt mitään mainintaa asiasta. - kaiken tietävä
Kanavaanari kirjoitti:
Kumpaa veroa tarkoitit?
Autovero ei koske matkailuautoja, mutta miten on ajoneuvoveron kanssa. En löytänyt mitään mainintaa asiasta.Eduskunnan esityksestä:"Pakettiauton (N1- ja N1G -luokka) ja erikoisauton perusveron määrä päivää kohden on 35 senttiä."
Matkailuauto kuuluu tuohon erikoisautokategoriaan kuten nykyisinkin. - Alfred-Brandy
pakoputken verottamatta kirjoitti:
Älä viitsi mölö sellaista haaveilla.
Arvoisa nimimerkki "pakoputken verottamatta" (kekseliäs nimimerkki muuten). Miksi kirjoittelet tänne karavaanarisaitille tuollaisella asenteella?
Käsittääkseni tämä on karavaanariharrastajien keskustelupalsta, joka ei todellakaan kaipaa tuollaista arvostelua ja henkilöiden nimittelyä.
Yleensäkin kannattaisi asioista ottaa selvää etukäteen, ennen kuin tulee tänne munaamaan itsensä. - Huomauttaja sivusta
Alfred-Brandy kirjoitti:
Arvoisa nimimerkki "pakoputken verottamatta" (kekseliäs nimimerkki muuten). Miksi kirjoittelet tänne karavaanarisaitille tuollaisella asenteella?
Käsittääkseni tämä on karavaanariharrastajien keskustelupalsta, joka ei todellakaan kaipaa tuollaista arvostelua ja henkilöiden nimittelyä.
Yleensäkin kannattaisi asioista ottaa selvää etukäteen, ennen kuin tulee tänne munaamaan itsensä.Jutuistasi päätellen korvantaustasi ovat niin märät ettei kannata tänne kalkkiksien palstalle kirjoitella. Tyyppi joka kuuntelee hard rock musiikkia ja pukeutuu bisnestyyliin ei oikein istu tähän karavaanariporukkaan.
- puskavaanari
Huomauttaja sivusta kirjoitti:
Jutuistasi päätellen korvantaustasi ovat niin märät ettei kannata tänne kalkkiksien palstalle kirjoitella. Tyyppi joka kuuntelee hard rock musiikkia ja pukeutuu bisnestyyliin ei oikein istu tähän karavaanariporukkaan.
Olkoon Alfred nuori tai vanha, kuunnelkoon heviä tai Beethofenia ei väliä koska hänellä on aivan terve asenne. Hänen korvantaustoistaan en tiedä minulla ainakin kostuvat ponnistellessa jos pipo on liian syvällä.
Huomautus on aivan paikallaan tuolle "pakoputki" öykkärille.
Vaikka olen Alfredin kanssa samaa mieltä käytän pukua ja krakaa vain häissä ja hautajaisissa joten ei tämä vaatteista kiinni ole. Vanha totuushan on, että rumat ne vaatteilla koreilee.
Alfred kuulunee kuten minäkin jaloon karavaanariporukkaan. Pakoputkea epäilen, ainakaan hän ei ole sisäistänyt karavaanarin aina niin ystävällistä olemusta.
Palstalla on käyty verokeskustelua jo jonkin aikaa, haluaako nyt jokainen aloittaa omansa? Lukekaa ensin vanhat kirjoitukset siellä on jo nyt vastaus useimpiin kysymyksiin.
Lukekaa myös hyvin ajatuksella ne tekstit joita lainaatte, ajatus ei näköjään kaikille aukene silmäilemällä. Kuten tulette huomaamaan niin usean teistä pettymykseksi eivät uudet verot juurikaan vaikuta matkailuautojen verotukseen. Lakiteksti on jotain muuta kuin Seiskan julkimouutiset.
Olen jo aiemmin selvittänyt matkailuautojen verokohtelua lainaamalla AKE:n minulle lähettämän viestin asiaa oleellisesti koskevat osat. Niistä pitäisi selvitä mistä on kysymys. Sama teksti on nähtävänä esim. KitCarsonin ketjun lopussa. Ei tämä asia uusilla ketjuilla miksikään muutu.
Tässä viesti jonka pitäisi selvittää asia perin pohjin:
Koska asia näyttää kiinnostavan niin asianosaisia kuin osattomiakin päätin selvittää asian pääkallon paikalta ilman välikäsiä. Kysymykseeni sain valtionvarainministeriöstä vastauksen nopeammin kuin osasin odottaa ja se kuuluu pääosin näin:
Lainaus alkaa:
- yli 1875 kg painava matkailuauto on edelleen tietyin edellytyksin autoverosta vapaa (edellytyksiin ei puututa co2-veroa koskevan lakiesityksen yhteydessä)
- dieselkäyttöisestä matkailuautosta kannettava vuotuinen ajoneuvoveron käyttövoimavero menee pakettiauton veroperusteiden mukaan, vaikka matkailuauto on henkilöautoluokkaan kuuluva auto
- uusi ehdotettava ajoneuvoveron perusvero määräytyy auton co2-päästöjen, tai jos ne eivät ole tiedossa, kokonaismassan perusteella.
Auto voidaan ilmoittaa osaksi vuotta pois liikennekäytöstä juuri voimaan tulleen ajoneuvoveromuutoksen nojalla, jolloin ajoneuvoveron käyttövoimavero ja perusvero katkeavat.
Lainaus päättyy.
Toivon tämän nyt selvittävän kaikille, myös intoilijoille, mistä on kysymys. Näkeekö tässä joku vieläkin jotain sensaation aihetta? Epäilen.
Lisään tähän vielä kiitokset VM:n edustajille nopeasta ja perusteellisesti asian selvittävästä vastauksesta.Lainaamasi pätkä lienee samasta kirjoituksesta josta nyt lainaan pätkän:
Lainaus alkaa
Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi, jos
henkilöauto on tehty pakettiautona tai matkailuautona alun perin tyyppihyväksytystä
autosta. Tällainen auto verotettaisiin verotaulukon 2 mukaisesti kokonaismassan perusteella
Lainaus päättyy.
Tässä ei ainakaan puhuta lainkaan matkailuauton verotuksesta vaan autosta joka on muutettu henkilöautoksi sen alun perin oltua paketti- tai matkailuauto. Elikkä matkailuauton verosta ei taulukossa 2 puhuta vaan muunnellusta matkailuautosta joka on muutettu henkilöautoksi.
Tämä tarkoittanee esim. WC:n, keittiön ja kiinteiden vuoteiden poistamista jotta saadaan lisäpaikkoja tai jotain muuta vastaavaa. Kikkamiehiä aina löytyy ja tällä keinoin yritettäneen tehdä homma vaikeammaksi. Matkailuauton pitää siis pysyä sellaisena joksi se on tarkoitettu, yksinkertaista eikös vaan!
Nyt kysynkin teiltä, miksi on niin tärkeää löytää jotain karavaanareille negatiivistä melkein mistä tahansa? Olemmeko jotenkin loukanneet sinua, jos niin kerro miten? Vai oletko vain peruskade ja vahingoniloinen jos jollain menee huonosti? Moiset luonteenpiirteet eivät ole hyviä terveydelle, niistä pitää päästä nopeasti eroon. Aina kannattaa olla iloinen jos jotain lykästää, joskus se saattaa osua jokaisen kohdalle, sinunkin.
Valoisaa syksyä kaikille ja parempaa vointia, olkaamme tyytyväisiä verotusuudistukseen. Se on oikean suuntainen, ottaen huomioon maailman tilanteen tällä hetkellä.
Asiat pitää aina suhteuttaa oleviin olosuhteisiin eikä jääräpäisesti pitää vanhasta kiinni. Eihän meillä ole enää oikeita hevosiakaan vaunujen edessä, mikä saattaa vielä olla tulevaisuutta. Saas nähdä pitääkö niillä silloin olla katalysaattori hännän alla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277