Tasinko ja tulevaisuuden menot

Eroava Erkki

Minulla ja vaimollani on hieman eri mielikuva siitä, miten tulevaisuudessa tapahtuvat menot käsitellään osituksessa. Ero laitettiin vireille kesäkuussa, ja ymmärtääkseni omaisuus arvostetaan sen tilanteen mukaisesti. Vaimoni mukaan hänellä on asianajaja, joka on kuulemma vielä asianajajaliitossa jäsenenä. Hänen neuvonsa tuntuvat kyllä pähkähulluilta.

Auton osamaksu:
Minun käsittääkseni auton velan arvo on velan pääoma kesäkuussa. Vaimoni - asianajajan neuvosta - väittää, että mukaaan lasketaan myös kyseisen lainan korot seuraavalta neljältä vuodelta. Nämähän ovat tulevaisuuden menoja jotka johtuvat siitä, että haluaa omistaa auton. Ei kai näitä tulevia korkoja voi osituksessa huomioida.

Tyttären opiskelu:
Vaimoni 23-vuotias poikaystävänsä kanssa asuva tytär opiskelee maksullisessa korkeakoulussa ulkomailla. Nyt vaimoni keksi, että hänen opiskelunsa on "sitoumus", ja siitä hän keksi maksettavakseni vielä noin 10.000 euroa. "Lakimies" kuulemma väittää, että olisin vastuussa tämän aikuisen tyttären elinkustannuksista.

Yhteisestä alaikäisestä lapsestamme olemme toki sopineet asiallisen elatusmaksun.

Voisiko joku asian tunteva tai asioista ymmärtävä vastata selkeästi miten tulevia auton korkoja käsitellään, ja miten tulevaisuuden opiskelukustannuksia käsitellään.

8

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moraali n0lla

Eroava Erkki kirjoittaa:

"Minulla ja vaimollani on hieman eri mielikuva siitä, miten tulevaisuudessa tapahtuvat menot käsitellään osituksessa. Ero laitettiin vireille kesäkuussa, ja ymmärtääkseni omaisuus arvostetaan sen tilanteen mukaisesti. Vaimoni mukaan hänellä on asianajaja, joka on kuulemma vielä asianajajaliitossa jäsenenä. Hänen neuvonsa tuntuvat kyllä pähkähulluilta."

--luettuani tekstin, epäilen onko hän edes liiton asianajaja? tai sitten vaimollasi ei ole lakimiestä. asia selviää kun kysyt tyypin nimen ja selvität liitosta pitääkö paikkansa.

"Auton osamaksu:
      Minun käsittääkseni auton velan arvo on velan pääoma kesäkuussa. Vaimoni - asianajajan neuvosta - väittää, että mukaaan lasketaan myös kyseisen lainan korot seuraavalta neljältä vuodelta. Nämähän ovat tulevaisuuden menoja jotka johtuvat siitä, että haluaa omistaa auton. Ei kai näitä tulevia korkoja voi osituksessa huomioida."
      -- suosittelen: auton arvo arvioidaan nyt (koska kesäkuussa se ei enää onnistu). mitään tulevaisuuden korkoja ei huomioida. joka tapauksessa lainan siirrätte sellaisenaan sille jolle auto jää. auton saava joutuu "maksamaan" tavalla tai toisella luopujan osuuden luopujalle (huomioidaan yleensä muussa osituksessa).
      me arvioitiin automme arvo ja auton saaja maksoi luopuneelle puolet, josta valtaosa tosin huomioitiin jäljellä olevasta lainasta, koska puolet lainastakin kuului luopujalle.

"Tyttären opiskelu:
      Vaimoni 23-vuotias poikaystävänsä kanssa asuva tytär opiskelee maksullisessa korkeakoulussa ulkomailla. Nyt vaimoni keksi, että hänen opiskelunsa on "sitoumus", ja siitä hän keksi maksettavakseni vielä noin 10.000 euroa. "Lakimies" kuulemma väittää, että olisin vastuussa tämän aikuisen tyttären elinkustannuksista."
      --- onko tyttäresi ollut aina opiskelija 18 vuotta täytettyään? oletko maksanut tyttäresi opiskelusta tähän asti? tulevaisuudessa voit maksaa hänelle suoraan sen mukaan mikä hänen toteutunut tarpeensa on. kymppitonnin ekstrat voi työntää pöntöstä alas. tuleva exäsi ei ole oikeutettu saamaan sinulta senttiäkään 23-vuotiaasta opiskelevasta tyttärestä missään muodossa. velvollisuutesi vanhempien tuesta on se n. puolet. jos tytär ei ole aina ollut pelkkä opiskelija, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia häntä kohtaan ja voit avustaa häntä ihan miten parhaaksi näet. vaimosi ei kuulu siihen, mutta luulisi äidinkin avustavan tytärtään? en tiedä sotkeeko samassa asuva poikaystävä juttua siten, ettei 'elatus'velvollisuutta ole. sellaisen olen joskus kuullut.

"Yhteisestä alaikäisestä lapsestamme olemme toki sopineet asiallisen elatusmaksun.

Voisiko joku asian tunteva tai asioista ymmärtävä vastata selkeästi miten tulevia auton korkoja käsitellään, ja miten tulevaisuuden opiskelukustannuksia käsitellään. "

sinuna menisin vaimosi kanssa lastenvalvojalle selvittämään teidän lastenne elatukseen liittyvät asiat, koska vaimosi väittää 23-vuotiaan tyttärenne kuluvan elatuksen piiriin. lakimiestä ei tarvitse, kun vaan kieltäydyt allekirjoittamasta mitään järjetöntä.

auton tulevat korot ei liity tähän mitenkään. jos vaimosi myy auton heti kun ero astuu voimaan, ei hän tule maksamaan niitä korkojakaan, ja tuskin saisit perittyä liikaa maksetut rahat takaisin....

• Auton osamaksu:

Olisikohan asiallista käsittää velka siksi summaksi jolla sen olisi kokonaisuudessaan voinut maksaa pois kesäkuussa. Osamaksumatematiikan mukaan se saattaa sisältää korkoja jotka kohdentuvat tulevalle neljälle vuodelle vaikka sen pois maksaisikin ennen sitä. Pankkilainassa näin ei ole.

Vaimon tytär:

Jos et ole ollut hänen huoltajansa tai jotenkin muutoin luvannut tukea hänen opiskeluaan niin mitä hänen menoillaan on tekemistä kanssasi? Vaikka olisikin niin kysymys on tämän aikuisen tyttären ja sinun välisestä asiasta, ei sinun ja vaimosi välisestä asiasta. Avioliitto ei aikaansaa elatusvelvollisuutta puolison lapsiin nähden.

Jos olet tähän asti tukenut häntä säännöllisesti jollain summalla niin voidaan tietenkin esittää, että olet sitoutunut niin tekemään jatkossakin, mutta sekään asia ei kuulu vaimollesi lainkaan.

Vaikka kyseessä olisi omakin tyttäresi niin et olisi lain mukaisen elatusvelvollisuuden perusteella velvollinen maksamaan hänen opiskeluaan tai elämistään tuon ikäisenä ja (käytännössä) lukion jälkeen. Jos muuten olet niin sitoutunut ja sopinut, niin se on sitten eri asia.

• Pakko sun on olla provo, kun kenenkään mieleen ei voi tulla vaatia elättämään aikuista ihmistä, joka asuu avoliitossa ulkomailla.

• ...

Kuulehan "mave", tervetuloa todellisuuteen. On niitä hullumpiakin vaatimuksia esitetty ja jopa saatu läpi. Jos sinun mielikuvituksesi ei riitä keksimään niitä niin älä silti oleta, ettei jollakin riitä.

• ... kirjoitti:

Kuulehan "mave", tervetuloa todellisuuteen. On niitä hullumpiakin vaatimuksia esitetty ja jopa saatu läpi. Jos sinun mielikuvituksesi ei riitä keksimään niitä niin älä silti oleta, ettei jollakin riitä.

kuinka pitkälle luulet minun mielikuvituksen riittävän? Ainahän tyhmiä kustaan silmiä, se on sitä vahvamman oikeutta

• ...
        mave kirjoitti:

kuinka pitkälle luulet minun mielikuvituksen riittävän? Ainahän tyhmiä kustaan silmiä, se on sitä vahvamman oikeutta

Kuulehan "mave", ei tarvitse luulla mitään mielikuvituksestasi kun itse kirjoitat: "...kenenkään mieleen ei voi tulla...". En lähtenyt enkä lähde lainkaan arvailemaan oman tekstisi ulkopuolelta. Itse kerrot mielikuvituksesi päättyvän lyhyeen ja elämässä tapahtuu paljon ihmeellistä kun vain avaat silmäsi ja korvasi etkä pidä kaikkea mahdottomana ;-)

Kommenttini kirposi siitä kun ryhdyt "provottamaan" alkuperäistä kysyjää jonka kysymyksen aihe on täysin todellisen elämän mahdollisuuksien rajoissa.

• oikeusaputoimistoon

heti ja kysy sieltä apua ongelmiisi.

• eronnutNhki

Auton osamaksu: olet ymmärtänyt oikein. Mistähän "asianajaja" sai päähänsä tuon 4 vuotta? Entäs jos sinä lunastat auton, tai se myydään. Kuka maksaa ja kenelle 4 vuotta? Hauskinta mitä olen vuosiin kuullut...ja asianajalta. Parasta on neuvoa vaimoasi vaihtamaan asianajajaa.

Vaimosi tyttären opiskelu: et ole mitenkään velvollinen maksamaan hänen opiskelujaan. Kerro vaimollesi, että minäkin haluan, että sinä maksat myös minun lapseni tulevan opiskelupaikan. Hän menee ulkomaille opiskelemaan (
      kunhan ensin käy lukion?), jos kerran joku rahoittaa.

Vitsit sikseen. Täytyy olla vaimollasi huono juristi...tai ei juristia ollenkaan. Ethän ole niin hölmö, että vastaat jotain muuta kuin nauramalla päin naamaa vaimosi jutuille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3207
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2907
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2256
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2169
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      36
      1416
    Aihe